Detta måste väl vara ett steg i rätt riktning?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Vore ju fint om det fanns ett utbud inom ett 10-tal år, men frågan som kvarstår är ju isåfall; Hur ska miljöpartiet hantera skattefrågan på luften? Kommer vi få betala skatt på all luft eller hur löser de det? Kommer fordonsskatten vara på 100 000:- per år på en sådan bil då den stjäl luft som annars skulle användas till något annat?

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
hur stor behållare krävs för denna bil, hur mycket el går det åt för att fylla den? 20mil idag kostar ca 170kr, och det går åt ca 14liter bensin/diesel.

Hur mycket motsvarar det i utsläpp om man jämför bensin/diesel mot luft?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Det enda man behöver veta är ju hur många kW kompressorn drar när den fyller tanken. Kan inte vara så hiskeligt mycket med tanke på att det skulle gå att fylla den på 2 minuter vid specialbyggd station.
Även om det tar en timme att fylla den hemma så lär det ju inte kosta mycket mer än 2-3:-, det blir ju en hyffsat billig milkostnad.

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
hur stor behållare krävs för denna bil, hur mycket el går det åt för att fylla den? 20mil idag kostar ca 170kr, och det går åt ca 14liter bensin/diesel.

Hur mycket motsvarar det i utsläpp om man jämför bensin/diesel mot luft?

Säkert ett stort steg i rätt riktning.
Personligen tycker jag att man skulle förbjuda förbränningsmotorer i bilar nu när den här tekniken finns.
Självklart så innebär ju detta att man kan köra lite mer med förbränningsmotorer på hojar :)
Lite skämt lite allvar, jag tycker att man gott kan lagstifta fram den här typen av förändringar så att det händer något nån gång.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Eller så kommer den uppleva "patent-döden" som de snackade om på ett program igår. Där bilindustrin köper upp patentet och begraver det.
Dock har jag svårt att se att detta är ett patent som någon kan få ensamrätt på då den fungerar som en Otto-motor.

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan
Säkert ett stort steg i rätt riktning.
Personligen tycker jag att man skulle förbjuda förbränningsmotorer i bilar nu när den här tekniken finns.
Självklart så innebär ju detta att man kan köra lite mer med förbränningsmotorer på hojar :)
Lite skämt lite allvar, jag tycker att man gott kan lagstifta fram den här typen av förändringar så att det händer något nån gång.
Marknaden håller inte med dig. Marknaden bestämmer.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ja, tryckluften är ju gratis på alla bensinmackar! Men jag undrar hur många vändor man måste springa med pumlorna innan man lyckats fylla tanken full... :va

Eller så kommer den uppleva "patent-döden" som de snackade om på ett program igår. Där bilindustrin köper upp patentet och begraver det.
Dock har jag svårt att se att detta är ett patent som någon kan få ensamrätt på då den fungerar som en Otto-motor.

Ja och vad händer efter att patenten löpt ut?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Konspirationsteori

Last edited:

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
om människor är riktigt intresserade av denna produkt så borde det ju bli att man slipper sälja patentet till ett oljebolag. Som konkurrent till oljebolaget kan man ju visserligen kunna få en fet slant för patentet, men om vi snackar om en milkostnad på 10öre eller liknande så kommer ju folk att handla denna produkt och således förhindra att ett oljebolag köper upp patentet.

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Ja, tryckluften är ju gratis på alla bensinmackar! Men jag undrar hur många vändor man måste springa med pumlorna innan man lyckats fylla tanken full... :va

haha
Ja då har man väl å göra hela förmiddagen :tungan
Eller så skaffa en fotpump, när du har haft den bilen i någon månad har du sen så starka benmuskler att du kan cykla i 70 några timmar i sträck. :tungan

Har själv en liten kompressor. Tycker motorn får gå ganska mycket (och väsnas...) när man använder den. Fast kanske för det är så liten tank (tror det var 16L eller något sånt).

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
läste precis: Volume of Compressed Air Storage: 175 litres
Storage pressure 350bar

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650
Patentdöden är till stor del en skröna idag vad gäller ny oprövad teknik. Däremot råder hårda strider om närliggande produkter redan existerar.

Frågan blir ju vad verkningsgraden är på processen. En dieselmotor dag ligger kring 31-33% verkningsgrad. En kompressor borde max komma upp i ca. 75% (förutsätter eldriven kompressor). Därefter kommer frågan hur lufttryck skall överföras till framdrivning men jag har svårt att se att denna process skulle ha en verkningsgrad över 50% och då är vi tillbaka till att det är bättre att köra på diesel.

Mottot "Spännande män luktar diesel" håller alltså än ett tag ur miljösynpunkt.

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Cost per: €0.50/100km= 40öre/mil, klart godkännt, 21ggr billigar eän bensin.

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Marknaden håller inte med dig. Marknaden bestämmer.

Hmmm... jag är nog inte beredd att hålla med dig där hojbroder.
När det gäller hojar är du och jag marknaden så då borde det rimligen vara så att du (och jag) bestämmer priset på försäkringar. Jag vet inte hur det är för dig men jag har aldrig efterfrågat premier på 10000-tals kronor.

Om man lagstiftar så att förbränningsmotorn är förbjuden om 15 år så är jag övertygad om att vi har såväl skojiga bilar som motorcyklar när det är dags att ställa förbränningsmotorn åt sidan. Utan den typen av lagstiftning kommer vi att fortsätta att skita ner sålänge oljan räcker.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
175 litres
Storage pressure 350bar!!!

Det låter som om man får ha rätt rejäl kompressor för att fylla den tanken.
Jag skulle tro att den totala verkningsgraden blir rätt låg om man först ska elda brunkol i tyskland för att driva gigantkompressorn som ska fylla tanken som ska driva bilen.

Lägg till det den dimma av totalt oförbränd olja som blåser ur både kompressor och luftmotorn...

Det LÅTER bra att den går på luft, men alla omvandlingar av energi innebär förluster, i slutänden hade det kanske varit miljömässigt bättre att elda brunkolet i bilen och koka vatten att driva bilen med, en så kallad ångbil, den blev omodern när otto började elda petroleum.

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan
Hmmm... jag är nog inte beredd att hålla med dig där hojbroder.
När det gäller hojar är du och jag marknaden så då borde det rimligen vara så att du (och jag) bestämmer priset på försäkringar. Jag vet inte hur det är för dig men jag har aldrig efterfrågat premier på 10000-tals kronor.

Om man lagstiftar så att förbränningsmotorn är förbjuden om 15 år så är jag övertygad om att vi har såväl skojiga bilar som motorcyklar när det är dags att ställa förbränningsmotorn åt sidan. Utan den typen av lagstiftning kommer vi att fortsätta att skita ner sålänge oljan räcker.
När skiten tar slut (=jordens sista hållplats?) tar pengarna slut och ett nytt drivmedel kommer att behövas för att kulorna ska fortsätta att ramla in. Tills dess kommer inget genombrott att ske. Det finns ingen altruism när det handlar om pengar.

Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
175 litres
Storage pressure 350bar!!!

Det låter som om man får ha rätt rejäl kompressor för att fylla den tanken.
Jag skulle tro att den totala verkningsgraden blir rätt låg om man först ska elda brunkol i tyskland för att driva gigantkompressorn som ska fylla tanken som ska driva bilen.

Annars skulle man ju kunna låta bilens motor driva en generator som i sin tur driver en kompressor som suger in och komprimerar luft under gång :va

Jag är alltid först med snilleblixtarna :banana

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Annars skulle man ju kunna låta bilens motor driva en generator som i sin tur driver en kompressor som suger in och komprimerar luft under gång :va

Jag är alltid först med snilleblixtarna :banana

Ska vi dra Youtube klippet med han miljönissen som kom på att man kunde sätta vindsnurror på taket på elbilarna så att fartvinden laddade batterierna under färd?

Du är fan knappt pucktvåa här!

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Ska vi dra Youtube klippet med han miljönissen som kom på att man kunde sätta vindsnurror på taket på elbilarna så att fartvinden laddade batterierna under färd?

Du är fan knappt pucktvåa här!

SKitockså. Finns det en sån person på riktigt menar du??? HahHAHahaha

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping