DeWalt vs Makita

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Jag skulle personligen tipsa om allt utom dewalt. Dewalt är inget annat än väl marknadsförda leksaker.

Hitachi, Makita, metabo, hilti och blåa Bosch är det som gäller :)

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Hoj
bilringar och hängröv
Jag skulle personligen tipsa om allt utom dewalt. Dewalt är inget annat än väl marknadsförda leksaker.

det beror väl lite på om man använder grejjerna som flitig hemmaanvändare(vid renoveringar osv) eller om man använder grejjerna timtals på daglig basis.... då blir det ju en annan sak. för den novise hobbyisten som renoverar hemma då o då räcker garanterat biltemas junk.

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard

Dewalt funkar allt bra! Visst dom har sina nackdelar men det har alla maskiner.
Tex Hitachin går ofta sönder och känns billig, makitan är grym överlag hilti likaså, bosch är så jävla sega i växellådan.

Metabo är ju ljusår sämre än dewalt!

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Blåa har jag ingen erfarenhet av, men gröna är iaf som vi alla vet fullständigt hopplösa sopor. :gnissla

Jag har en de gröna 14,4VLi2 maskinen och tycker den är helt okej om man inte är byggare. För att skruva upp kabelkanaler och sånt duger den utmärkt. Jag tycker inte skillnaden är så stor mot min 14,4V Malwaki trots att prisskillnaden skulle varit STOR till orginalpris.

Jag kan köpa att proffsverktygen är mer gedigna men inte tycker jag min gröna maskin är dålig för det. Får ta att det är lite mindre manlighetsfaktor på den. :smasha

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Har en Makita 451 har jag för mig att den heter och den kör jag 76 mm hålsåg i 5/7 tårplåt.

Sen Hilti använder jag mycket i firman också och det är första kittet som kostar en del, sen köper man kropparna och har för mig att 22 v ligger de flesta kroppar på runt 1600.

DeWalt överreklamerat runk.
Innan DeWalt tog över ELU så var det bra grejer även ibörjan men sen har det rasat.

Nån hint om startpriset? 5, 10 eller 30 tusen?

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag har en de gröna 14,4VLi2 maskinen och tycker den är helt okej om man inte är byggare. För att skruva upp kabelkanaler och sånt duger den utmärkt. Jag tycker inte skillnaden är så stor mot min 14,4V Malwaki trots att prisskillnaden skulle varit STOR till orginalpris.

Jag kan köpa att proffsverktygen är mer gedigna men inte tycker jag min gröna maskin är dålig för det. Får ta att det är lite mindre manlighetsfaktor på den. :smasha

Manligt å manligt är väl skit samma, men jag har inte rört en grön bosh som inte brunnit upp oroväckande snabbt, de som varit betteridrivna har haft sunkit batteri på under ett år med.
Då är det vanligt hemmabruk, prylar som farsan haft i garaget som han och jag använt på bil/båt/hojj/nån ikea stol, inga avancerade grejjer och inte allt för många timmar i året alltså.
Brukade gå igenom en grön bosh i året nästan, men nu har han haft billigaste 12v makita-kittet sen '06 iaf.

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Jag har haft min gröna Bosch i 2-3år och den är fortfarande suverän i batteriet. Den har överhettningsskydd och inbyggd kylning. Den har varit suverän och jag vet fler som varit nöjda med just den modellen. Såldes för runt 1500:- inkl 2 litiumbatterier vilket kändes helt okej.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag har haft min gröna Bosch i 2-3år och den är fortfarande suverän i batteriet. Den har överhettningsskydd och inbyggd kylning. Den har varit suverän och jag vet fler som varit nöjda med just den modellen. Såldes för runt 1500:- inkl 2 litiumbatterier vilket kändes helt okej.

Gratulerar. :tummenupp

Sist det kördes grön bosh fick vi släcka den med vattenslang, det tog sig riktigt bra i den. :crash Pallade inte riktigt stålet i styrkronan på farsans honda. (fast det var en sladdriven slagborr)

Kan ju mycket väl vara så att de blivit bättre till och med, de batteridrivna bosh jag har erfarenhet av var ju på den tiden före lithium då de hade ni-cad batterier. Det är ju några år sen man gav upp hoppet på dom där faktiskt.
Fast jag har för mig att det äv ni-cad batterier på gubbens 12v makita med, och den lever ju gott än? :va (kan ha fel där...)

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
var köper man nya batterier billigast till en blå Bosch?

Jag lyckas aldrig slita ut en maskin, men batterierna brukar dö.
Nu har jag en blå bosch med ett dött batteri, jag gillar maskinen så man kanske skulle köpa ett nytt.
Kollar man hos proffsmagasinet så kan man ju köpa en ny maskin och för priset av tre batterier.

Jag orkar inte krångla med eBay och kina"kopior"

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...