DeWalt vs Makita

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Vad är skillnaden på de vita o de gröna Makita?
Vilka är bäst?

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Färgblind eller? Dom är blå inte gröna. Dom vita är tydligen avsedda för usa marknaden. Alltså bara färgen som skiljer förutom laddaren då.

Skrev fel, snurrar i skallen med alla färger på alla maskiner :D

Nån som har koll på vart man kan handla LXT700 kitet eller så + sticksåg ?

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Skulle skruva upp en hylla häromdagen och tänkte prova slagborrfunktionen på min maskin. Har tidigare lånat svärfars Atlas-Copcoslaggborr när jag behövt borra i betong men nu tänkte jag att min Makita skulle få bekänna färg.

Vansinnigt imponerad av den. Visst, om man jobbar med att borra hål i betong är den kanske lite klen men för mitt betongborrarbehov är den super! :tummenupp

tylertool_2125_25763985

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
Om makita är som dom va förut så behöver man bara köpa en, en gång :)

Farsan har en modell likande denna :

6095DWDE.jpg

Fast den va redan beganad när han köpte den för 20 år sen...

Så är dom som förr håller batteriet i 25 år. Återkommer när resten havererat (OM den KAN gå sönder...)

Obantteg

En bra arbetare har tur.
Gick med
20 Jun 2008
Hoj
Upcoming
Jag och två kompisar beställde varsitt kitt i slutet av september, men då de nötterna valde hitachi så har vi inte fått något stort paket än, eftersom deras extrabatterier är restade :huvet

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Försöker bli lite klok på Makitas utbud, går väl sådär..

Vill ha liten smidig maskin för mek av mc/bil och någon som klarar lite tyngre jobb som ex hjulbultar och borra i stål. Iofs ingen chuck men det känns inte som något jättebekymmer om jag ändå ska ha en större maskin, priset verkar lovande:

http://www.bauhaus.se/combokitt-df030-td090.html

14.4V eller 18V, fördelen med 14.4 torde vara vikt men inte. 14.4V specar 1.7kg och 18V 1.6kg, varför har man ens 14.4V i samma segment då? Hur är det konstruerat för infästning av borr utan chuck eller köper man den till, hittar inte den infon på hemsidan.

http://www.makita.se/?sisu=tootekataloog&lang=swe&id=4688&mid=132&kat=609

Sen finns det ju de borstlösa men de är "enbart" slagskruvdragare... Nåväl, är ovanstående det bättre de har att ebjuda, för/nackdelar?

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Så nu har jag redit ut begreppen lite, inte bara handla i vanlig ordning :tummenupp

Det jag kollar på är

LCT203 COMBOKIT
http://www.makita.se/?sisu=tootekataloog&lang=swe&id=4765&mid=132&kat=616

eller

LCT303X COMBOKIT
http://www.makita.se/lct303x_combokit

och

BTP140RFE 4-FUNKTIONS SLAGSKRUVDRAGARE
http://www.makita.se/?sisu=tootekataloog&lang=swe&id=4688&mid=132&kat=609

Nåväl det ska ju vara bra maskiner, har provkört någon gång för längesen men jag blev nog ännu mer positivt överraskad av deras kundsupport.. LCT203 säljs till bra peng men de är just utan chuck och det har jag lite huvudbry över, vet hur det blir, köper inte tillräckligt nöjd och så blir man sur över det ;) Ringer således först till en av deras serviceverkstäder och hör efter, glatt fruntimmer som slog i datorn o kolla upp ditten o datten. Jag undrade kort o gott om det var samma maskin gällande med/utan chuck och om den isåfall gick att köpa löst som reservdel. Visa sig dock att så inte var fallet utan chucken var inte tänkt att gå o flytta över och om hon tolka sprängskissen rätt så skiljde det sig i infästning mot växellådan. Hepp, det var ju skit.. men då förklara hon att chucken fanns som löst tillbehör men problemet var (efter rådfrågande med mekaniker där) att den var samma storlek för alla maskiner = för de små blir det gärna lite ostadigt. Frågade sedan om den större maskinen och hurvida chuck fungera bättre eller ej på den vilket de hade som uppfattning att den skull göra. Ovanstående blandad information från serviceverkstaden samt Makita Sverige kundtjänst, inget "NÄ, du får ta frågorna med återförsäljaren!" här inte :)

Happ så det lutar ju åt LCT303X, då har jag chucken där utan kompromisser som kanske funkar tillfredsställande. Det är runt 700-800:- upp mot LCT203 vilket inte är hela världen men jämfört med chucktillbehöret som enligt e-bay (hittar ingen hos svenska åf och byggvaruhuset har nog sämst service i världen i telefon = svara inte i butik eller kundtjänst) kostar runt hundralappen så är det lite skillnad. Till råga på eländet har jag sett att den finns i vit/svart istället men inte hos någon svensk åf.. det var ju mycket tuffare!

Slutligen blir det nog just vit/svart LCT303X, någon som handlat från:

http://www.prishammeren.dk/shop/makita-li-ion-10-1191p.html ?

Gällande BTP140RFE ser jag ingen annan lösning än att handla via e-bay från tys/eng.

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling

Jävelen vad du krånglar till det :)

Varför inte skita i LCT303 och köpa en riktig maskin ?

BTP140 är antagligen den bästa skruvdragaren som finns ,bortsett ifrån att den är helt värdelös då det bara är ett 1/4 bitsfäste istället för chuck.

Hoppa över alla ovanstående och köp en BDF440 istället.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Ja, 303-serien imponerar nog inte ens på en hemmapulare.

Jag provkörde en Panasonic för första gången förra veckan. Jag har prövat i stort sett alla maskiner på marknaden och det här var klart den bästa av de jag har testat.
Väldigt dyr dock, 4200:- (i Sverige...) men den var så fruktansvärt lätt (14,4V) men ändå stark som en 18V-DeWalt.
Värt att kolla på för folk som letar efter bättre prylar, jag köper nog en sån nästa gång jag ska byta dragare. Var inne på Hitachi senast men har kört ett tag med dem nu och är inte lika imponerad längre. Klart bättre än Makita i samma prisklass men inte helt hundra.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Jävelen vad du krånglar till det :)

Ja men det är jag expert på! :D BDF440 hittar jag inte ens, är det något gammalt skit? ;) Förstår dock inte vitsen med 14.8V som sagt när 18V är starkare och lättare...? Tror du inte på BTP140 med chucktillbehöret?

Småmaskinerna vill jag ha för smidighetens skull och nu har jag dreglat efter det här setet över halva europa:

1fcf694d59b1b7367b473d193f8c3307.jpg

Men eftersom det verkar vara någon "limited edition" så är den ju i slutsåld i alla länder med pengar i = det är bara Spanien o Polen som verkar ha den kvar i lager och då står man ju o skrapar lite med foten.. Vill ju inte öppna paketet o så är det vanliga blågröngrönblåa som jag kunde ha köpt billigare någon annanstans.

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Dom små är smidiga,men är man så klen att man inte orkar lyfta en 14 eller 18 voltare så kanske man skall be någon om hjälp :)
Sen har dom skitsmå batterier 1,3 Ah mot 3.0Ah på dom större.

BDF 140 med chucktillbehör blir bara konstig (som jag fattar det så får man sätta chucken i bitsfästet) ,dessutom överlever inte en vanlig borrchuck slagfunktionen i längden.

BDF 440 är 14,4 v .
Men om 18v är lättare och starkare så är ju valet lätt,kolla om du hittar kampanjen med 3 batterier på 18v så har du ett klockrent köp.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA