DeWalt vs Makita

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Kan också slå ett slag för den sortens verktyg, nu har jag en Fein Multimaster men Bosch hade inte kommit med sin än då... men rackarns vad den är välanvänd. Den hinner knappt in till förrådet förräns den åker fram igen.

Har man en finns det massa användningsområden för den, har man en inte så klarar man sig nästan lika bra :D Men ska man använda den väldans mycket och ofta så är nog Fein ett bättre alt. då den är lite bättre avseende skakningar, men Bosch'en gör ett minst lika bra jobb.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Har man en finns det massa användningsområden för den, har man en inte så klarar man sig nästan lika bra :D Men ska man använda den väldans mycket och ofta så är nog Fein ett bättre alt. då den är lite bättre avseende skakningar, men Bosch'en gör ett minst lika bra jobb.

Nej nej, man kan aldrig klara sig lika bra med ett verktyg mindre... speciellt inte ett powertool. :gnissla

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Massa bra åsikter

Tack för bra inputs. Blir nog allt det där Makitasettet.

Använder också en sån Hitachi, de är riktigt bra.

Får makita kitet till

(600$+ 50$ (frakt) )x 6,8 x 1,3 (tull)= 5750kr

Vad kostar det i Sverige?

Jag är i Los Angeles en gång i veckan och får det skickat fraktfritt dit. Hem åker det på flyget som checkat bagage så för min del betalar jag lite drygt 4000 SEK.

Last edited:

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Tack för bra inputs. Blir nog allt det där Makitasettet.

Jag är i Los Angeles en gång i veckan och får det skickat fraktfritt dit. Hem åker det på flyget som checkat bagage så för min del betalar jag lite drygt 4000 SEK.

LA en gång i veckan :va:confused:
Då kan du ju göra sådär massa ggr så vi andra också får nya verktyg :D

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Jag har förstått det också. Vad hände egentligen med DeWalt? För sisådär en 10-15 år sedan var DeWalt bra och hade ett mycket gott rykte.

Varför har det blivit ett sådant skitmärke? :va

Svart och smäcker* köpte DeWalt och stoppade sin egen kvalité under skalet.
Det enda som fortfarande är bra hos DeWalt är dom stora byggsågarna.

*Black and Decker.

McMiss

skenet bedrar...
Gick med
13 Jul 2009
Hoj
BMW F800R
Måste köpa en ny skruvdragare. Har ärvt fars gamla bosch(säkert 15år gammal) men vill nu ha en ny.
Skall endast användas för hobbybruk. Bor i lägenhet men har stuga som det snickras på ibland.
Jag vill inte lägga mer än max 2000kr på en ny för så ofta använder jag inte skruvdragaren trots allt. Min fråga är: kan jag köpa en hitachi eller ska jag inhandla en makita? Hitachin verkar finnas i för mig, mer ekonomiska prisklasser. Jag vill alltså helt enkelt ha en skruv/borrdragare som används ganska sällan men av bra kvalité.
Klarar jag mig med 12V eller ska jag minst köpa 14V? Ngt annat att tänka på?

BITTE, Hilfe mich! :tuttar

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Måste köpa en ny skruvdragare. Har ärvt fars gamla bosch(säkert 15år gammal) men vill nu ha en ny.
Skall endast användas för hobbybruk. Bor i lägenhet men har stuga som det snickras på ibland.
Jag vill inte lägga mer än max 2000kr på en ny för så ofta använder jag inte skruvdragaren trots allt. Min fråga är: kan jag köpa en hitachi eller ska jag inhandla en makita? Hitachin verkar finnas i för mig, mer ekonomiska prisklasser. Jag vill alltså helt enkelt ha en skruv/borrdragare som används ganska sällan men av bra kvalité.

Kör hitachi både privat och i arbetet. Grymt nöjd men osäker om du kommer under 2000.-?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning

Hitachin tror jag är bättre i de lägre prisklasserna jämfört med Makitan, åtminstone de jag har testat. De billiga Makitorna känns som riktigt smäck.
DS14DSAL är på kampanj just nu för 1990:-

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Finns det nåt verktyg som drar ut avdragna bultar? För det skulle jag vilja ha. Det ska vara ett där man kan blunda och rikta den åt ungefär rätt håll, trycka på knappen och vips, så har man den avbrutna bulten i handen.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Jag har en nästan ny makita slagskruvdragare BTD140 till salu om nån är sugen. Awesome maskin till hojskruveri, men jag skruvar nästan inget längre .. Inkluderat kit för att sätta på allt från philips o torx till hylsor

Last edited:

Svanstedt

Viljan finns..
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Suzuki GSX-R 600 -00
Finns det nåt verktyg som drar ut avdragna bultar? För det skulle jag vilja ha. Det ska vara ett där man kan blunda och rikta den åt ungefär rätt håll, trycka på knappen och vips, så har man den avbrutna bulten i handen.

Du pratar inte om den grispitt, det hör jag :gnissla
Måste vara världens mest felbara verktyg.

Körde DeWalt på jobbet, vinkelsliparna (trådade såklart) håller i tusen år men handdragarna började det ryka om en efter en. Tror dom gick över till Makita eller Panasonic sen och det var en jäkla skillnad.

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Hoj
690 SMC-R
Det DeWalt har som är bra är deras kap, klyv & gersågar. Överhandsfräsen är ett klipp den också, resten är inte av nå vidare kvalitet/hållbarhet jämfört med konkurrenterna i samma prisklass.

Men ett verktyg jag måste slå ett slag för är Bosch lilla multicutter, ser man till priset så finns det inte ett skäl i världen att köpa Fein. Den skakar lite mer, men annars är den precis lika bra till 1/5 av priset, sen är bladen billigare också.

O så är man döv efter ca 5 min!!
Nä köp en Fein. Och klipp egna blad av en vanlig såg:tummenupp
Billigare blir de inte.

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Hoj
690 SMC-R
Asså du tar en vanlig såg och klipper ur me plåtsax. Så är det bara att ha dom gamla bladen som mall/form. Fattar du?
Och beroende på va du vill ha för blad måste du köpa såg efter. T.ex metall lr trä.

Hur menar du med egna blad?
Har en Fein nämligen och billigare blad är ju aldrig fel... :)

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Hur menar du med egna blad?
Har en Fein nämligen och billigare blad är ju aldrig fel... :)

Jag har 2 st feinmaskiner... Den lilla och den stora cuttern... Till den lilla kan man använda bosch blad i som är betydligt billigare. Och som någon nämnde, att bosch cuttmaskin skulle vara lika bra som fein stämmer inte! Den är usel i jämförelse...

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Hoj
Nada
Jag använde Makitas skruvdragare i mitt jobb som montör för några år sen. Det jag spontant kan säga om Makita att de är väldigt dyra, väldigt tunga och inte har nån direkt övertygande kvalitet

De gick sönder med tiden så då köpte vi in betydligt billigare (och lättare) bosch maskiner, de höll minst lika bra.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Okej, det var ett tag sedan jag startade tråden nu men äntligen har jag fått tummarna loss och beställt verktygen. Det blev ett Makitakit från tylertool.com
Skeppat inom USA till där jag är just nu kostade det $600 plus $5 i frakt. Mitt svenska konto belastades med ungefär 4300 kronor vilket jag tycker är väldigt billigt. Tyvärr är laddaren bara 110V så en 220/110V 300W trafo får inhandlas när jag kommer hem. En sådan går på runt 400 kronor.

Radion tänkte jag först skippa men det var $50 dyrare och det kan kanske vara najs att ha med om man är på stranden eller så där man kan ha glädje av portabel musik. Faktiskt riktigt okej ljud.
2 batterier ingick i kitet.

Nu är jag redo att bygga både staket och däck. :)

Bifogat

• IMG_7113.jpg
    IMG_7113.jpg
    193.8 KB · Visningar: 648
  • IMG_7120.jpg
    IMG_7120.jpg
    202.2 KB · Visningar: 78
  • IMG_7119.jpg
    IMG_7119.jpg
    210.6 KB · Visningar: 77
  • IMG_7118.jpg
    IMG_7118.jpg