Diesel pick-up

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Teo skrev:
..om du känner att du klär i nagellack och mascara ja,, för er andra är det FORD som gäller Jag har just (tyvärr) gjort mig av med min förstabil efter nästan 7 år i trogen tjänst. En HELT otrolig pjäs ska ni veta.

4x4, 7.3 liters diesel V8 med V R I D M O M E N T från International. bit i det ni!

Soppaslukande, stora, slöa, ingen väghållning, inga bromsar, mkt vägljud

Helt underbart :tummenupp Stor fet bil precis som det ska va

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Bladerunner skrev:
Funderar på att skaffa en pickis, diesel förstås, närmast till hands ligger väl skoda (vw) caddy, men har även tittat lite på Renault kangoo som verkar ligga bättre till i pris.
Nån som har erfarenhet av någon av dessa bilar eller tips på någon annan linknande som är prisvärd.
Det är alltså begagnade bilar jag pratar om, slutet 90-tal.

Ska du köpa diesel köp med turbo. Vi lever på 2000talet. Sugmotor utan turbo pysslade man med på 80-talet. :)

Kangoo tycker jag är slöa. Satsa på en Caddy skåp. Dyr att köpa men dom står sig i värde och är alltid lätta att sälja. Köper du en sån 90hk TDI så går den som ett spjut.

Bimotakungen

snart ska d bänkas.....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ombyggd Bimota SB6 med PVM , ISR ,Paoli , Öhlins åsså motor med WEB JE TMR 41:or DYNA mhhh va bra d blir!!!samt en gixxer 1100 -96 å en DR350 å en GSXR1000R -02 ....
Bladerunner skrev:
Intressant, jag trodde att det bara var emblemen och ratten som skiljde dom åt, kan du specicera lite mer vad som skiljer? Det är väl samma snurra ändå?
bla så har flak i alu durk på caddyn på skodan e d sunkig plywood
andra bättre lås på caddyn
samt att motorn är byggd efter andra specifikationer än skodan bla annan pump.
dessutom är dragvikten högre på caddyn än på skodan.
Sen skiljer inredningen än del.... caddyn känns betydligt seriösare ihopskruvad.
Sen det viktigaste caddyn har dem rostskyddsbehandlat i hålrum och överallt... Skodorna är tomma i i hålrummen därför rostar dem i skarven mellan flak och sparklåda.
SLÖ!!!?? ja d e ingen raket men 160 kmh med mina 17" fägar och inget lass orkar den iaf....fast jag har juh KCR box i min...

Last edited:

Anneli

Nu på gatan igen!..
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Fireblade
Hmm... e de nu jag borde rekommendera en Hyundai eller Citroen?.. :va ...näää.... :D

Bladerunner

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
2-cylindrig
Vi har två på jobbet, en skoda (sugmotor) och en caddy TDI (90hk).
Självklart är caddyn roligare att köra, men det jag ska ha den till så duger det gott med sugmotor. Har haft turbodieslar (merca 200+hk) så jag tror jag vet vad det handlar om.
Har eventuellt en skoda på gång som är rostig just i skarven mellan sparklåda och flak, 97:a som rullat 14000mil, med kåpa, funderar på att lägga ett bud på 25000 på den.
King Cab, Hilux etc. är väl inte så bränsleekonomiska? Samtidigt så är det en större bil än jag behöver, men det är säkert inget fel på dom.

Bimotakungen

snart ska d bänkas.....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ombyggd Bimota SB6 med PVM , ISR ,Paoli , Öhlins åsså motor med WEB JE TMR 41:or DYNA mhhh va bra d blir!!!samt en gixxer 1100 -96 å en DR350 å en GSXR1000R -02 ....
Bladerunner skrev:
Vi har två på jobbet, en skoda (sugmotor) och en caddy TDI (90hk).
Självklart är caddyn roligare att köra, men det jag ska ha den till så duger det gott med sugmotor. Har haft turbodieslar (merca 200+hk) så jag tror jag vet vad det handlar om.
Har eventuellt en skoda på gång som är rostig just i skarven mellan sparklåda och flak, 97:a som rullat 14000mil, med kåpa, funderar på att lägga ett bud på 25000 på den.
King Cab, Hilux etc. är väl inte så bränsleekonomiska? Samtidigt så är det en större bil än jag behöver, men det är säkert inget fel på dom.
får du den för 25k så e d bara å slå till
har nyligen sålt två skoda pickuper en med 16k mil och en med 20kmil på mätaren
fick 38000:- och 43000:- kåpa på båda.
däremot e d ett helvete å fixa rosten där du måste kapa isär plåtarna och svetsa i nytt ,räcker inte å blästra å måla på lite inte!!!

Bladerunner

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
2-cylindrig
Bimotakungen skrev:
får du den för 25k så e d bara å slå till
har nyligen sålt två skoda pickuper en med 16k mil och en med 20kmil på mätaren
fick 38000:- och 43000:- kåpa på båda.
däremot e d ett helvete å fixa rosten där du måste kapa isär plåtarna och svetsa i nytt ,räcker inte å blästra å måla på lite inte!!!

Vet ju inte än om jag får den för 25, men tror inte jag kommer att bjuda mer i alla fall. Men det är en bonde som säljer, och dom är väl inte kända för att ge bort saker (förutfattade meningar igen).

Var köper du dina?

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Hur är Caddy skåpmodellen att lasta 2 (alt. 1) hoj i? Jag har fått uppfattningen att dom är för korta. Blir det till att slänga av framhulet för att få plats?
Pickup modellen har man ju lemmen att fälla så då ska det ju inte vara några problem.

Bladerunner

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
2-cylindrig
Chris Husky skrev:
Hur är Caddy skåpmodellen att lasta 2 (alt. 1) hoj i? Jag har fått uppfattningen att dom är för korta. Blir det till att slänga av framhulet för att få plats?
Pickup modellen har man ju lemmen att fälla så då ska det ju inte vara några problem.

Har ingen aning faktiskt, men det går väl att ta reda på måtten, det går ju även att ta bort mellanväggen så du får in framhjulet i kupén.
För min del är det inte aktuellt att köra hojar i den, det har jag kärra till.

Bifogat

• RHR592-2060.jpg
    RHR592-2060.jpg
    67.8 KB · Visningar: 183

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Bladerunner skrev:
Har ingen aning faktiskt, men det går väl att ta reda på måtten, det går ju även att ta bort mellanväggen så du får in framhjulet i kupén.
För min del är det inte aktuellt att köra hojar i den, det har jag kärra till.

Farsan har en Caddy som jag kan låna, så jag får väl mäta lite i den (om det går för all hans skit)
Grejen är att flickan föräldrar bor i Tierp, och jag tänkte ta med hojen dit upp i sommar. Kan jag undvika att behöva köra 65 mil med kärra så är man ju tacksam

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
OLJEKYLD GSXR skrev:
Trodde det satt en Cummins-diesel i dem :va

Köp ingen Skoda-diesel, dieslar utan turbo blir outhärdliga att köra, det finns inget slöare. Vågar inte tänka på vad som händer med lite last :brinnerup

Cummins 5.9 liters raksexan sitter i Dodge, dodge äger cummins, Ford äger International därav deras "Powerstroke" 7.3:a i forden.
Jag hade ingen turbo.. men en J-vla volym och med det ett f-ns vrid så den drog många upp till eh..150 sen var det stopp.

WestW skrev:
Soppaslukande, stora, slöa, ingen väghållning, inga bromsar, mkt vägljud

Helt underbart Stor fet bil precis som det ska va

Jag ser att du har god smak! :tummenupp
Den drog 1.3 liter oavsett körning helt ok tycker Jag för en bil på 2.8 ton.
(om man inte sitter i kö dvs) Den var faktiskt väldans körvänlig, inget kupeljud, grymma bromsar, (minimum 16" fälgar för att få plats med skivorna fram..) den har en delad sk IFS framaxel som bidrog till väghållningen. men det är ett helvetes bök om man vill höja med den axeln, då får man sätta dit en stel..

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
SM 570 RR skrev:
Out_Spinner skrev:
Ska det vara pickup ska det vara en Dodge eller en Cheva :kär

Cheva är fanimig den sämsta bil som tillverkats i detta århundrade. :zpy :zpy

Det är det inte, Simca är t.ex inte någon bra bil. :D

Sen köper jag hellre en Cheva än något av dom andra märkena! :tummenupp

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Hoj
Husqvarna 600
Blue skrev:
Det är det inte, Simca är t.ex inte någon bra bil. :D

Sen köper jag hellre en Cheva än något av dom andra märkena! :tummenupp

En Simca håller bättre än cheva. Speciellt nyare cheva som inte kan kallas bil.
Amerikanarna kan inte och kommer aldrig kunna att bygga en bil med kvalite.
Kolla bara på elsystemet.... :huvet

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
SM 570 RR skrev:
En Simca håller bättre än cheva. Speciellt nyare cheva som inte kan kallas bil.
Amerikanarna kan inte och kommer aldrig kunna att bygga en bil med kvalite.
Kolla bara på elsystemet.... :huvet

Ska jag välja mellan Amerikanska tillverkare så väljer jag Cheva, tyvärr så får jag inte plats i japanska pickisar för dom är inte byggda för fullvuxna! Jag var iväg och tittade på Mitsubishi L200 men jag fick inte tillbaka stolen tillräckligt, fick ha ratten mellan knäna.

Jag är inne på cheva nummer tre på firman och har aldrig haft några elfel, bytade iofs diodbryggan för tre månader sen men det kan hända på alla bilar.
Sen tycker jag nog att chevan går bättre med släp än dom lättare japanska pickisarna, det är en viss skillnad på 195 hästar med automat och 140 något med manuell låda.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Det vågar jag, vi hade en sån på firman (tack och lov är den såld nu) 62 häst, ingen turbo = inget vrid som turbodieslar har.

Lastade 1550 kilo på den en gång och gav mig av till örebro. Fick byta stötar när jag kom hem... och som sagt, det gick inte fort, i backarna vid gränna gick det i 40! (på motorvägen)

zeb :fatta! Skoda

OLJEKYLD GSXR skrev:
Trodde det satt en Cummins-diesel i dem :va

Köp ingen Skoda-diesel, dieslar utan turbo blir outhärdliga att köra, det finns inget slöare. Vågar inte tänka på vad som händer med lite last :brinnerup

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Hoj
Husqvarna 600
Blue skrev:
Ska jag välja mellan Amerikanska tillverkare så väljer jag Cheva, tyvärr så får jag inte plats i japanska pickisar för dom är inte byggda för fullvuxna! Jag var iväg och tittade på Mitsubishi L200 men jag fick inte tillbaka stolen tillräckligt, fick ha ratten mellan knäna.

Jag är inne på cheva nummer tre på firman och har aldrig haft några elfel, bytade iofs diodbryggan för tre månader sen men det kan hända på allabilar.Sen tycker jag nog att chevan går bättre med släp än dom lättare japanska pickisarna, det är en viss skillnad på 195 hästar med automat och 140 något med manuell låda.

Cheva pickis -00
1a veckan: Startmotorras(!)( Bärgning.).. Startspärr aktiveras.(bärgning) ...
Lager till fläkten slut. 2000mil...
kardanknutar slut. Startspärr aktiveras.(bärgning) igen...
Kortis i batteriet. (Bärgning) Lister runt hyttfönster slut. Måste byta hela rutan pga listen är limmad på glaset (!?)
Kulbultar fram slut efter 3500 mil.
Justerspak till stolen går rakt av (10mm stål) :va
Lager ingående axel växellåda slut.
Inget kupefilter. ( fint på hösten med löv i bilen)
Tändningslås slitet , rattlås går ej att få ur ( Bärgning)
Sprucken framruta pga spänningar i glaset.
Sen såldes den till nån stackare.
Hade mazda pickis innan . 15000 mil utan ett fel.

Då förstår du varför jag kräks på amerikanska bilar ( nyare) :rolleyes:

Nyheter
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...