Dieselmotorolja olja till mc?

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Kollade på en youtubesnutt:
http://www.youtube.com/watch?v=0vw5JQXumWU&feature=related


Oljebyte på en SV 650 2006, så använder sig killen av Dieselmotorolja med förklaring att det var bra olja som används i maskiner i växellådor bl a , samt att den var så billig 20 dollar för en dunk...

Någon som ens hört talas om detta:vaInte för att jag kommer att prova, men vet någon om detta är att rekommendera:va

Han ville inte tumma på filterkvalitén...Är gossen en svamlare:va
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag är ingen oljeguru. Men när jag jobbade på Shell för tusen år sen var det ändå mitt lilla ansvarsområde. Då, runt millenieskiftet, var det exakt samma olja i diesel- och bensin-dunkarna. Etiketten var skillnaden med anledningen att konsumenterna skulle känna sig säkrare på vad de gjorde. Helt rätt på alla sätt så länge de fick rätt olja.

Sen är det säkert skillnad på rekommenderad olja till en 10 liters V8a som jobbar på 1200-2500 rpm och en modern personbilsdiesel.

Min poäng är att jag har svårt att se skillnaden i att en mc-olja ska klara av kopplingen i samma olja helt plötsligt löses av sig självt för att man pular i dieselolja.

Jag tvivlar...
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Ja, jag tror inte att han har den blekaste aning om vilket filtermärke som filtrerar bäst.
Det var de fem sekunder jag orkade se av rullen, resten han hävdar kanske stämmer.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det går förmodligen utmärkt att använda universalolja (som både statoil och agrol har) eftersom de är gjorda för att fungera i så väl motor som växellåda och bakaxel.
Dessa skall fungera med våta bromsar, så våtkoppling skall fungera.

Men varför bry sig i Sverige?
Biltema har utomordentligt bra olja avsedd för motorcyklar till lågt pris.

Men i sak håller jag med:
Oljan är säkert tillräckligt bra, men budgetoljefilter litar jag inte på.
 

N.A.S.A

Sporthojsnörd
Gick med
19 Jul 2009
Ort
Lund
Hoj
Cessna 172N -74
Ska man verkligen dra åt filtret med mer än handkraft? (del 2)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kör min SV650S med Biltema Turbodiesel 15W-40
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Turbodiesel-15W40/
Motivet är att jag läste i en artikel att ju mindre faktorn 40/15=2,67 är dessto bättre är oljan på att smörja.
10W-40 med faktorn 40/10=4 har därför sämre förutsättningar (för lång livslängd?) än 15W-40.
och 10W behövs till suckan om jag använder den ner till -20C utomhus, 15W OK om jag stoppar redan vid -15C och 20W OK om jag stoppar vid -10C. Eftersom jag aldrig kör vid minusgrader har jag inte sett nått behov att köra på 10W-40 utan ansett att 15W-40 skulle duga. Och den har API SL (S=Spark=Tändstift=Bensinmotor) och kravet till Sukkan är SH och jag har inbillat mig att ju senare i alfabetet, desto bättre och H kommer före L. Jag har inte märkt några problem. Typ slirande koppling.
Och börjar kopplingen slira med ny olja skulle jag inte byta olja. Jag skulle kontrollera alla injusteringar av kopplingen först. Är injusteringarna OK skulle jag byta till hårdare kopplingsfjädrar.

Så slutsatsen är som HUND skriver: Etiketterna är för den vanlige kunden ska lätt och snabbt välja en olja som passar i hennes/hans bil. :tummenupp
För hur många läser raden med kvalitetsbeteckningar? :va
Jag började när jag köpt Sukkan och läste på webben innan första oljebytet. Vilket var direkt jag fått hem Sukkan. Hade ju ingen aning om när oljan var bytt sist.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kör min SV650S med Biltema Turbodiesel 15W-40
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Turbodiesel-15W40/
Motivet är att jag läste i en artikel att ju mindre faktorn 40/15=2,67 är dessto bättre är oljan på att smörja.
10W-40 med faktorn 40/10=4 har därför sämre förutsättningar (för lång livslängd?) än 15W-40.
och 10W behövs till suckan om jag använder den ner till -20C utomhus, 15W OK om jag stoppar redan vid -15C och 20W OK om jag stoppar vid -10C. Eftersom jag aldrig kör vid minusgrader har jag inte sett nått behov att köra på 10W-40 utan ansett att 15W-40 skulle duga. Och den har API SL (S=Spark=Tändstift=Bensinmotor) och kravet till Sukkan är SH och jag har inbillat mig att ju senare i alfabetet, desto bättre och H kommer före L. Jag har inte märkt några problem. Typ slirande koppling.
Och börjar kopplingen slira med ny olja skulle jag inte byta olja. Jag skulle kontrollera alla injusteringar av kopplingen först. Är injusteringarna OK skulle jag byta till hårdare kopplingsfjädrar.

Så slutsatsen är som HUND skriver: Etiketterna är för den vanlige kunden ska lätt och snabbt välja en olja som passar i hennes/hans bil. :tummenupp
För hur många läser raden med kvalitetsbeteckningar? :va
Jag började när jag köpt Sukkan och läste på webben innan första oljebytet. Vilket var direkt jag fått hem Sukkan. Hade ju ingen aning om när oljan var bytt sist.


Ja för mineraloljor gäller ofta, som jag skrivit många ggr, att andelen viskositetsindexförbättrare (additiv, lite bildligt en polymer, små plastkulor) är proportionell mot viskositetsindex. Och att viskositeten därför är stabilare över tid hos mineraloljor med lågt viskositetsindex. Bla därför man ofta använde rak olja till racing på mineraloljetiden, samt än idag använder rak olja till kommersiella motorer som aldrig kallstartas, tex större fartygsmaskiner. Ingen VI-improver som an brytas ned.
Låg andel additivpaket ger även lågt koks och asktal. Dessa är proportionella mot storleken på additivpaketet.
 
Last edited:

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Fassan var ju lite nördig med det här med olja när han hällde lastbilsolja i så gott som allt som rullade med hänvisningen till att om oljan klarade av hans ca 12 liters stor V8 lastbilsmotorer under ständig belastning så klarade den att smörja precis allt annat med.Varför hans S80 sedan knackade som en stenkross hade han ingen vettig förklaring på.Hoppas du förstått svaret.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hittade inte den artikeln jag hänvisade till men två andra med i grunden samma idéer.
Ju större skillnad mellan talen typ 15W-40 40-15=25 10W-40 40-10=30 dessto mer additiver och dessto kortare livslängd.
http://www.bobistheoilguy.com/forums/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1519772
http://www.upmpg.com/tech_articles/motoroil_viscosity/
Efter läst artikel två ovan kommer frågan? Är Biltemas 10W-40
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Olja-och-Kemikalier/Helsyntetisk-MC-olja-10W40/
som jag hällde i Triumphen vid senaste oljebytet en BRA Group IV (4) based PAO synthetic motor oil
eller den billigare (för tillverkaren) "the cheaper/more profitable Group III (3) petroleum based "synthetic" motor oil"
För övrigt spelar det väl ingen roll vilken olja man använder. Bara man ser den som kalsonger.
Det viktiga är att byta tillräckligt ofta.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Orsaken till att många MC-tillverkare, Bla HD, rekommnderar dieselmotorolja om man tvingas fylla på olja och endast kan hitta bilolja, är att moderna bilmotoroljor ofta har mycket låg halt av bla zink (ep-tillsats). Detta eftersom dessa metallsalter skadar moderna bilmotorkatalysatorer.

Dessa additiv ingår dock fortfarande i dieselmotoroljor samt mc-oljor.

Men säkrats är ju, som alla förstår, att köra på mc-olja om oljan även (till skillnad från tex HD) även ska smörja kopplingen.


/J
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Orsaken till att många MC-tillverkare, Bla HD, rekommnderar dieselmotorolja om man tvingas fylla på olja och endast kan hitta bilolja, är att moderna bilmotoroljor ofta har mycket låg halt av bla zink (ep-tillsats). Detta eftersom dessa metallsalter skadar moderna bilmotorkatalysatorer.

Dessa additiv ingår dock fortfarande i dieselmotoroljor samt mc-oljor.

Men särats är ju, som alla förstår, att köra på mc-olja om oljan även (till skillnad från tex HD) även ska smörja kopplingen.


/J

Din felstavning gjorde mig förvirrad först och sedan glad.
Att en bokstav kan göra hela meningen motsatt.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Orsaken till att många MC-tillverkare, Bla HD, rekommnderar dieselmotorolja om man tvingas fylla på olja och endast kan hitta bilolja, är att moderna bilmotoroljor ofta har mycket låg halt av bla zink (ep-tillsats). Detta eftersom dessa metallsalter skadar moderna bilmotorkatalysatorer.

Dessa additiv ingår dock fortfarande i dieselmotoroljor samt mc-oljor.

Men särats är ju, som alla förstår, att köra på mc-olja om oljan även (till skillnad från tex HD) även ska smörja kopplingen.


/J

Det finns nått som kallas för Traktorolja som går i både motor och transmission som användes i äldre traktorer typ Grålle-åldern eller så. Den här ska ju funka på våta bromsar. http://www.castrol.com/castrol/sectiongenericarticle.do?categoryId=9016810&contentId=7031046
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det finns nått som kallas för Traktorolja som går i både motor och transmission som användes i äldre traktorer typ Grålle-åldern eller så. Den här ska ju funka på våta bromsar. http://www.castrol.com/castrol/sectiongenericarticle.do?categoryId=9016810&contentId=7031046

Ja det stämmer. Andra namn på dessa är universaloljor, eller kombinationsoljor.

Men som sagt, onödigt att hälla i en högvarvig modern mc-motor, om man kan få tag i mc-olja.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top