FettSnok
96% enligt läkaren
Vart köper man lämpliga 10my och 2my filter? Finns det på Biltema?
Samma svar som med oljan =) Donaldson-filter är prisvärda och bra. Hållare finns på bukten
Vart köper man lämpliga 10my och 2my filter? Finns det på Biltema?
Det är nog inte som det var i lumpen att en eller två ampuller eter fixar biffen, här måste man nog släpa ombord ett 200 liters fat med eter, väl?Märkligt att en vanlig personbilsdiesel glatt hoppar igång vid -30° C medan en ett diesellokomotiv vid 0° C behöver nöta på starten i 5 minuter innan motorn går för egen maskin
Jag har haft några 60/70/80-talsdieslar och de hoppar inte igång hur som helst vid -30 kan jag säga. Här står det att det varit mellan 10 och 7 grader kallt och då är nog de flesta dieslar från 60-talet rätt sega.Trådlyft...
Märkligt att en vanlig personbilsdiesel glatt hoppar igång vid -30° C medan en ett diesellokomotiv vid 0° C behöver nöta på starten i 5 minuter innan motorn går för egen maskin.
-23 vore oerhört kallt i centrala England, det är inte särskilt mycket frost på tåg och byggnader, det ser ut att ha varit töväder eller dagsmeja sedan senaste snöfall och loket startade faktiskt.Minus 7 till 10 är nog F. i C blir det -23.
Ok, måste erkänna att jag inte kollade var i världen det var.-23 vore oerhört kallt i centrala England, det är inte särskilt mycket frost på tåg och byggnader, det ser ut att ha varit töväder eller dagsmeja sedan senaste snöfall och loket startade faktiskt.
Allt detta kombinerat med att man började byta ut F mot C i UK för ca 60år sedan gör att jag tror på -10 till -7 C.
Trådlyft...
Märkligt att en vanlig personbilsdiesel glatt hoppar igång vid -30° C medan en ett diesellokomotiv vid 0° C behöver nöta på starten i 5 minuter innan motorn går för egen maskin.
Später...Trådlyft...
Märkligt att en vanlig personbilsdiesel glatt hoppar igång vid -30° C medan en ett diesellokomotiv vid 0° C behöver nöta på starten i 5 minuter innan motorn går för egen maskin.
Enligt vad jag hittar så är det där diesellokomotivet byggt 1968 och står sedan 1994 på ett järnvägsmuseum. Så det är varken särskilt modern teknologi i det eller en daglig procedur som kan ses i filmklippet.Trådlyft...
Märkligt att en vanlig personbilsdiesel glatt hoppar igång vid -30° C medan en ett diesellokomotiv vid 0° C behöver nöta på starten i 5 minuter innan motorn går för egen maskin.
100% HVO är kanske bättre än den såkallade vanlig sittydieseln med HVO alt Rme alt tallolja inblandning som skall göra den mera miljövänlig.Jag kör min Opel Movano 2012 på 100% HVO utan några negativa konsekvenser. Bränsleförbrukningen är precis som den alltid varit.
Faktum är att HVO rent subjektivt känns fetare och mer lik gammaldags diesel än den vanliga som ju även har RME inblandat men den kanske beter sig annorlunda i pumpen?
Jag är nybliven dieselmotorist, men har länge varit nyfiken på vad man kan tanka sin dieselbil med efter att ha hört och sett om folk som kör på alla möjliga sorters kolväten.Trådlyft!
Trots att jag tidigare i tråden uttryckt mitt starka ogillande av common fail- dieslar så har jag nu gått och införskaffat en sådan. En Ford 1.8 TDCi närmare bestämt.
Grejen är att jag har ett par hundra liter gröndiesel/villaolja ståendes som hade varit fint att kunna tanka i bilen. Men det finns ett par "men".
-Soppan har ganska många år på nacken och är därför inte lika "fin" som dagens mackdiesel (antar jag?)
- Dieseln har förvarats i både IBC-tank och oljefat (med lätt ytrost i) och har nu en grönbrun färgton.
- Jag utgår från att dieseln exponerats för fukt.
Jag har tankat dieseln i en grävmaskin med Kubotamotor och radpump utan problem.
Jag har byggt en enkel reningsanläggning beståendes av en settlingtank samt efterföljande vattenavskiljande bränslefilter på 10 micron.
Många experter på internet menar att trots filtrering så kan diesel likt den jag har förstöra både högtryckspump och spridare på en common fail-diesel. Själv tycker jag att bilens eget bränslefilter borde ta hand om alla partiklar som kan vara farliga för bränslesystemet, alltså att skiten i min fuldiesel fastnar i bilens filter. De partiklar som slinker igenom filtret borde inte kunna åstadkomma någon skada då de är för små.
Min plan är att blandtanka och köra ca 20% fuldiesel och 80% mackdiesel.
Vad säger experterna i dieseltråden? Kommer pump och spridare rasa med 20% fuldiesel i tanken? Varför är ev skit i fuldieseln som inte filtreras av bilens filter farligare än den skit som finns i mackdieseln och också slinker förbi bilens eget filter?
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |