Dieseltråden.

Trådlyft...

Märkligt att en vanlig personbilsdiesel glatt hoppar igång vid -30° C medan en ett diesellokomotiv vid 0° C behöver nöta på starten i 5 minuter innan motorn går för egen maskin.


 
Märkligt att en vanlig personbilsdiesel glatt hoppar igång vid -30° C medan en ett diesellokomotiv vid 0° C behöver nöta på starten i 5 minuter innan motorn går för egen maskin
Det är nog inte som det var i lumpen att en eller två ampuller eter fixar biffen, här måste man nog släpa ombord ett 200 liters fat med eter, väl?
 
Trådlyft...

Märkligt att en vanlig personbilsdiesel glatt hoppar igång vid -30° C medan en ett diesellokomotiv vid 0° C behöver nöta på starten i 5 minuter innan motorn går för egen maskin.
Jag har haft några 60/70/80-talsdieslar och de hoppar inte igång hur som helst vid -30 kan jag säga. Här står det att det varit mellan 10 och 7 grader kallt och då är nog de flesta dieslar från 60-talet rätt sega.
Taket är snöfritt så de har nog någon sorts motorvärmare men man värmer nog bara absolut minimum som krävs för att starta.
 
Minus 7 till 10 är nog F. i C blir det -23.
-23 vore oerhört kallt i centrala England, det är inte särskilt mycket frost på tåg och byggnader, det ser ut att ha varit töväder eller dagsmeja sedan senaste snöfall och loket startade faktiskt.
Allt detta kombinerat med att man började byta ut F mot C i UK för ca 60år sedan gör att jag tror på -10 till -7 C.
 
-23 vore oerhört kallt i centrala England, det är inte särskilt mycket frost på tåg och byggnader, det ser ut att ha varit töväder eller dagsmeja sedan senaste snöfall och loket startade faktiskt.
Allt detta kombinerat med att man började byta ut F mot C i UK för ca 60år sedan gör att jag tror på -10 till -7 C.
Ok, måste erkänna att jag inte kollade var i världen det var.
Men det såg kallt ut.
 
Trådlyft...

Märkligt att en vanlig personbilsdiesel glatt hoppar igång vid -30° C medan en ett diesellokomotiv vid 0° C behöver nöta på starten i 5 minuter innan motorn går för egen maskin.



De äldre dieslarna hade inte alls samma startvillighet som dagens direktinsprutade superdieslar.

Förvärmning om det var under nollan, mer än -5 så var det lögn i helvete att få igång utan motorvärmare (ungefär som grannens MF från 1979). I alla händelser fick man nöta en stund på startmotor och full gas innan den kom igång ordentligt. Jag hade i slutet av 1980-talet en Audi 100 L5D med en för dåtiden modern diesel och den hade nog ändå alla klassiska dieselegenheter förutom drägliga prestanda.

Eterpatronerna som satt i tex kronans lastbilar var främst avsedda för nödstart i situationer där man inte HANN värma motorn (tänk flyganfall) och slet oerhört på motorn ffa kolvringar. Men igång kom de.
 
Trådlyft...

Märkligt att en vanlig personbilsdiesel glatt hoppar igång vid -30° C medan en ett diesellokomotiv vid 0° C behöver nöta på starten i 5 minuter innan motorn går för egen maskin.


Später...
Säg det till de som fjällsemestrade för några år sen med daijsel från OKQ8 i tanken. Paraffingelatin.
 
Trådlyft...

Märkligt att en vanlig personbilsdiesel glatt hoppar igång vid -30° C medan en ett diesellokomotiv vid 0° C behöver nöta på starten i 5 minuter innan motorn går för egen maskin.
Enligt vad jag hittar så är det där diesellokomotivet byggt 1968 och står sedan 1994 på ett järnvägsmuseum. Så det är varken särskilt modern teknologi i det eller en daglig procedur som kan ses i filmklippet.

Moderna dieselbilar är inte heller särskilt lättstartade av naturen. Men de har teknologi som hjälper till på traven. Bland annat så brukar de ha förglödgning som aktiveras t.ex. när förardörren öppnas efter att ha blivit upplåst. Dessutom hjälper modern insprutning och ett gäng sensorer som kan anpassa den insprutningen för bland annat omgivande temperatur också till.

Någon modern diesel jag körde för ett tag sedan var av någon anledning ganska lätt att missa förglödgningen. Så då nötte den faktiskt på startmotorn i flera sekunder innan den hoppade igång. Redan vid nollgradigt väder.
 
Detta borde ju vara rätt tråd för min fråga/påstående.

Har ju märkt att diesel bilarna drar betydligt mera bränsle nu med den miljövänliga inblandning av HVO100.

Så vad att göra? Fick höra att BMW rekommenderar att man har i minst 2 DL motorolja när man tankar för att bränsle systemet skall fungera o att förbrukningen skall vara samma.

Obs ovan är 2 hands uppgifter.

Men det slutade att jag körde en tank av nya soppan på astran och kom 85 mil, inget bra alls iomed bara pendling tillofrån jobbet i snitt 68 kmtim.

Tankade fullt igen o har nu haft i 5 Dl 2T utombords olja som är miljögodkänd o askfri (partikelfilter) o samma körning då helt plötsligt så kom jag drygt 100 mil i ungefär samma snitt fart.

Dessutom går motorn mycket tystare o orkar dra på lägre rpm, behöver inte växla lika mycket.

2T olja i dunk kostar ca 15 spänn litern från Tyskland och om 7,5 kr för 5 Dl ger 20 mil extra är ju detta fenomenalt bra.

Någon annan som pysslar med sådant här? Eller har liknande upplevelser.
 
Jag kör min Opel Movano 2012 på 100% HVO utan några negativa konsekvenser. Bränsleförbrukningen är precis som den alltid varit.
Faktum är att HVO rent subjektivt känns fetare och mer lik gammaldags diesel än den vanliga som ju även har RME inblandat men den kanske beter sig annorlunda i pumpen?
 
Jag kör min Opel Movano 2012 på 100% HVO utan några negativa konsekvenser. Bränsleförbrukningen är precis som den alltid varit.
Faktum är att HVO rent subjektivt känns fetare och mer lik gammaldags diesel än den vanliga som ju även har RME inblandat men den kanske beter sig annorlunda i pumpen?
100% HVO är kanske bättre än den såkallade vanlig sittydieseln med HVO alt Rme alt tallolja inblandning som skall göra den mera miljövänlig.

Blev jätte förvånad på resan till o från gelleråsen iomed gämn fart på farthållare o den stora skillnaden.
 
Trådlyft!

Trots att jag tidigare i tråden uttryckt mitt starka ogillande av common fail- dieslar så har jag nu gått och införskaffat en sådan. En Ford 1.8 TDCi närmare bestämt.
Grejen är att jag har ett par hundra liter gröndiesel/villaolja ståendes som hade varit fint att kunna tanka i bilen. Men det finns ett par "men".
-Soppan har ganska många år på nacken och är därför inte lika "fin" som dagens mackdiesel (antar jag?)
- Dieseln har förvarats i både IBC-tank och oljefat (med lätt ytrost i) och har nu en grönbrun färgton.
- Jag utgår från att dieseln exponerats för fukt.

Jag har tankat dieseln i en grävmaskin med Kubotamotor och radpump utan problem.

Jag har byggt en enkel reningsanläggning beståendes av en settlingtank samt efterföljande vattenavskiljande bränslefilter på 10 micron.

Många experter på internet menar att trots filtrering så kan diesel likt den jag har förstöra både högtryckspump och spridare på en common fail-diesel. Själv tycker jag att bilens eget bränslefilter borde ta hand om alla partiklar som kan vara farliga för bränslesystemet, alltså att skiten i min fuldiesel fastnar i bilens filter. De partiklar som slinker igenom filtret borde inte kunna åstadkomma någon skada då de är för små.

Min plan är att blandtanka och köra ca 20% fuldiesel och 80% mackdiesel.

Vad säger experterna i dieseltråden? Kommer pump och spridare rasa med 20% fuldiesel i tanken? Varför är ev skit i fuldieseln som inte filtreras av bilens filter farligare än den skit som finns i mackdieseln och också slinker förbi bilens eget filter?:mattias:crash:banana
 
Jag bor brevid en stor väg, jag har upptäckt att många dieselbilar har börjat lukta riktig diesel igen.

Har det blivit buisness att importera riktig diesel IOM prishöjningen?

Står det tankbilar från öststaterna och säljer full tank för en femhundring?

Vad händer? Jag gillar't
 
I matolja kan du skilja ut vatten genom att låta det stå i en längre period. Då ska vattnet samla sig på botten och du kan pumpa ut det övre laget som inte är brunt. Om en modern motor klarar innblandning vet jag inte men vi brukade tidigare köra våra förkammardieslar på begagnad rapsolja bland annat. Var ett kul projekt men orkade inte hålla på att skruva och rensa olja. Luktade thaimat när vi kom körande ? Har läst att högtrycksspridare är känsliga för konsistens på bränslet så kanske måste man tunna ut om man blandar in tjockare olja.
 
Jag är ett stort fan av vegetabilisk olja och förkammardieslar, hade en Mercedes just för detta ändamål. Tyvärr gjorde rost och ålder på bilen att det blev en massa skruvande och jag tröttnade.

Jag hoppas att min settlingtank ska skilja ev vatten från dieseln, men om det är löst i dieseln kanske det blir svårare.

I övrigt så hoppas jag att GuW har rätt och att stora mängder öststatsdiesel flödar in i landet, det hade varit fint för både motor och plånbok.
 
Mtp hur ”fet och go” öststatsdieseln är, ser jag inget bekymmer med att köra din Ford 1.8 på villaolja. Förutom en väsentlig detalj. Partikelfilter. Hade åkt till närmsta vedbodtrimmare, deaktiverat DPF och skickat ett spett genom det fysiska.
 
Trådlyft!

Trots att jag tidigare i tråden uttryckt mitt starka ogillande av common fail- dieslar så har jag nu gått och införskaffat en sådan. En Ford 1.8 TDCi närmare bestämt.
Grejen är att jag har ett par hundra liter gröndiesel/villaolja ståendes som hade varit fint att kunna tanka i bilen. Men det finns ett par "men".
-Soppan har ganska många år på nacken och är därför inte lika "fin" som dagens mackdiesel (antar jag?)
- Dieseln har förvarats i både IBC-tank och oljefat (med lätt ytrost i) och har nu en grönbrun färgton.
- Jag utgår från att dieseln exponerats för fukt.

Jag har tankat dieseln i en grävmaskin med Kubotamotor och radpump utan problem.

Jag har byggt en enkel reningsanläggning beståendes av en settlingtank samt efterföljande vattenavskiljande bränslefilter på 10 micron.

Många experter på internet menar att trots filtrering så kan diesel likt den jag har förstöra både högtryckspump och spridare på en common fail-diesel. Själv tycker jag att bilens eget bränslefilter borde ta hand om alla partiklar som kan vara farliga för bränslesystemet, alltså att skiten i min fuldiesel fastnar i bilens filter. De partiklar som slinker igenom filtret borde inte kunna åstadkomma någon skada då de är för små.

Min plan är att blandtanka och köra ca 20% fuldiesel och 80% mackdiesel.

Vad säger experterna i dieseltråden? Kommer pump och spridare rasa med 20% fuldiesel i tanken? Varför är ev skit i fuldieseln som inte filtreras av bilens filter farligare än den skit som finns i mackdieseln och också slinker förbi bilens eget filter?:mattias:crash:banana
Jag är nybliven dieselmotorist, men har länge varit nyfiken på vad man kan tanka sin dieselbil med efter att ha hört och sett om folk som kör på alla möjliga sorters kolväten.
Har testat lite olika saker i min, och den har inte klagat någon gång förutom då det var riktigt kallt.
Mitt råd är därför att du väntar med experimenten tills våren kommer, annars är det bara att tanka och vara glad.
Och just det: ingen modern dieselmotor gillar korta stadskörningar. Partikelfiltret sätter igen oavsett vilken bränslekvalitet du har. Låt bilen med jämna mellanrum bli genomvarm och sträcka ut på motorväg.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top