Digitalkamera användning

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Har köpt en digitalkamera som kom i lådan i dag..
en Pentax 430 RS.. 4 megapixel.

Men.. de va ju inte bara en inställning :confused:

tänkte höra med er som har vana av dessa grunkor... hur har ni era inställda ..?? i min kan man tydligen ta bilder med upp till 2304*1712 pixlar.. eller så kan man ställa ned till 2240*1680 osv.. hur många såna ska man ha igentligen ??

11 megs minne är inbyggt.. de räcker till 5 bilder med högsta upplösningen.. hm, ett större är på g.
knäpper ni med högsta upplösning ?? ja kan ställa in , bra, bättre, eller bäst ... va är lagom här då ?

ska införskaffa ett 256 minne, hittade på pricerunner för 740 spänn... hur många bilder tar man me ett sånt ? ( jo ja vet att de beror på kvalitet, men nåra skitbilder vill man ju inte ha)

freddanm

www.skitskrajmc.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ärrrsexa! 1999
Jag har en Canon Ixus V3 och använder 1024x768 vilket oftast räcker alldeles utmärkt för mina behov! Jag har 64mb minneskort och i den upplösningen så klämmer man in 101 bilder.. Största anledningen till att jag använder 1024x768 ör att det är samma upplösning som på skärmen till datorn jag använder (bärbar mac). Ska jag skriva ut bilderna så får man dock höja några snäpp..

Mvh Fredde

micke_gbg

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
busa
Min kamera är inställd för bra bilder för att läggas in på hemsidor och så vidare, tror att jag har oxå 256 någonting i minne:

Men kan knäppa ca: 400 bilder, så batteriet behöver laddas innan minnet är fullt.

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
ambulans skrev:
Har köpt en digitalkamera som kom i lådan i dag..
en Pentax 430 RS.. 4 megapixel.

Men.. de va ju inte bara en inställning :confused:

tänkte höra med er som har vana av dessa grunkor... hur har ni era inställda ..?? i min kan man tydligen ta bilder med upp till 2304*1712 pixlar.. eller så kan man ställa ned till 2240*1680 osv.. hur många såna ska man ha igentligen ??

11 megs minne är inbyggt.. de räcker till 5 bilder med högsta upplösningen.. hm, ett större är på g.
knäpper ni med högsta upplösning ?? ja kan ställa in , bra, bättre, eller bäst ... va är lagom här då ?

ska införskaffa ett 256 minne, hittade på pricerunner för 740 spänn... hur många bilder tar man me ett sånt ? ( jo ja vet att de beror på kvalitet, men nåra skitbilder vill man ju inte ha)

Hej AMBULANS, jag har föregångarn av din, en PENTAX 330, jag har 128 minne i min, tar jag på lägsta Upplösning på min kamera typ 640x??? & medel bra Kvalite 2 stjärnor tända i menyn (tror det är samma på din eller.....) så rymmer jag ungefär 1100 Kort, det var suveränt när jag var till Australien i 6 Månader, då räkte 128 minnet & den upplösningen bra.

Sen högsta upplösningen på min kamera är 1280x1024 tror jag det var & bästa kvalite (3 stjärnor) så rymmer jag ungefär 100 kort. När jag är nära hemmet Typ när jag är på FEST eller nå dylikt där man inte tar så mkt kort så kör jag på den högsta upplösningen & bästa kvalite för då är det ju bara att tömma kameran till datorn ifall den blir full.

Du får prova dig fram.....

Otee

Medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
CBR1000RR -04 Movistar Edition *Stulen*
Tjena AMBULANS!
Själv sittar man med en Canon PowerShot G2 på 4.0 mega pixels
Till denna har jag en IBM Microdrive på 1 GB.
Jag använder oftast en upplösning på 1600 x 1200 och sedan högsta kompressionen så kan jag ta 3279 bilder.
Denna upplösningen räcker gott och väl för mig.
Om man sedan av någon anledning vill ställa upp upplösningen till 2272 x 1704 så blir det 1726 bilder.
Microdriven är ganska dyr (hittat på internet 2095 :- inkl moms), men nu har jag möjlighet att filma ganska mycket utan att köra slut på minnet.
Så mitt råd är om du fotor mycket eller vill ha möjlighet att filma lite så satsa på en Microdrive.
Annars räcker det gott och väl med 256 mb minne.

Ha det !!!!!

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Re: Re: Digitalkamera användning

R1 Uffe skrev:
Hej AMBULANS, jag har föregångarn av din, en PENTAX 330, jag har 128 minne i min, tar jag på lägsta Upplösning på min kamera typ 640x??? & medel bra Kvalite 2 stjärnor tända i menyn (tror det är samma på din eller.....) så rymmer jag ungefär 1100 Kort, det var suveränt när jag var till Australien i 6 Månader, då räkte 128 minnet & den upplösningen bra.

Sen högsta upplösningen på min kamera är 1280x1024 tror jag det var & bästa kvalite (3 stjärnor) så rymmer jag ungefär 100 kort. När jag är nära hemmet Typ när jag är på FEST eller nå dylikt där man inte tar så mkt kort så kör jag på den högsta upplösningen & bästa kvalite för då är det ju bara att tömma kameran till datorn ifall den blir full.

Du får prova dig fram.....

åhå... men va är skillnad på pixelinställningen o dom stjärnorna som finns ?? ja menar.. va händer om ja har 3 stjärnor i menyn ( jag har de nu) om ja tar ner pixlarna , blir de inte samma som att ta bort en stjärna ?? de är ju dom som betyder , bra.. bättre.. bäst.. om man läser manualen.

fan de va inte lätt de här... :p

Ja nog för att de knäpps en hel del.. men Mircodrive ? tja.. kanske sen .. men ett 256 borde man ju komma en bra bit med, om inte annat så är det ju billigare.

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Re: Re: Re: Digitalkamera användning

ambulans skrev:
åhå... men va är skillnad på pixelinställningen o dom stjärnorna som finns ?? ja menar.. va händer om ja har 3 stjärnor i menyn ( jag har de nu) om ja tar ner pixlarna , blir de inte samma som att ta bort en stjärna ?? de är ju dom som betyder , bra.. bättre.. bäst.. om man läser manualen.

fan de va inte lätt de här... :p

Ja nog för att de knäpps en hel del.. men Mircodrive ? tja.. kanske sen .. men ett 256 borde man ju komma en bra bit med, om inte annat så är det ju billigare.

Hur ska jag förklara detta på ett bra sätt. Se det så här, Upplösningen har betydelse om du har fört över korten på datorn, öppnar kortet i valfitt program. Sen om du ska börja Zoom in kortet. Har du hög upplösning på kortet du har i datorn nu AMBULANS så kan du Zooma in JÄTTE mkt utan att kortet blir suddigt, har du låg upplösning så blir kortet suddigt när du zoomar in det. Sen om du ska skriva ut kortet så är det bra om du har hög upplösning.

KVALITET PÅ KORTET: Jag beskriver stjärnorna(kvaliten) enkelt. Det är hur skarpa bilderna ska vara, tex om du vill ha med ett vägg uttag på väggen när du fotar en människa mot en väg tex. Har du bra kvalite nu så kommer vägg uttaget att se "skarpt" ut, har du sämre kvalite så kommer det att vara lite "suddigt"

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Re: Re: Re: Re: Digitalkamera användning

R1 Uffe skrev:
Hur ska jag förklara detta på ett bra sätt. Se det så här, Upplösningen har betydelse om du har fört över korten på datorn, öppnar kortet i valfitt program. Sen om du ska börja Zoom in kortet. Har du hög upplösning på kortet du har i datorn nu AMBULANS så kan du Zooma in JÄTTE mkt utan att kortet blir suddigt, har du låg upplösning så blir kortet suddigt när du zoomar in det. Sen om du ska skriva ut kortet så är det bra om du har hög upplösning.

KVALITET PÅ KORTET: Jag beskriver stjärnorna(kvaliten) enkelt. Det är hur skarpa bilderna ska vara, tex om du vill ha med ett vägg uttag på väggen när du fotar en människa mot en väg tex. Har du bra kvalite nu så kommer vägg uttaget att se "skarpt" ut, har du sämre kvalite så kommer det att vara lite "suddigt"

aha... ok.. =) men då kommer ja långt med 1600*1200 i upplösning.. o antagligen med 2 stjärnor åxå.. fast de är klart, som du säger ska man på partajj så kan man ju ösa med högsta på allt ...

de finns visst kortläsare till minnet.... hur funkar en sån ? den gör att de går snabbare att läsa in bilderna om ja tror rätt.... en liten dosa man sätter minneskortet i alltså ? har sett en på jobbet ...
va går en sån på ... eller kan man skita i att använda sånt ?

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hornet
Ska man ha dom för dotorbruk räcker 640*480 <=> 800*600
jag har iaf min gammla dasskamera (fuji mx 1200) för sånt ;)
Men den tar fina bilder, men inget att printa...

Skorpan

Guest
Re: Re: Re: Re: Re: Digitalkamera användning

ambulans skrev:
aha... ok.. =) men då kommer ja långt med 1600*1200 i upplösning.. o antagligen med 2 stjärnor åxå.. fast de är klart, som du säger ska man på partajj så kan man ju ösa med högsta på allt ...

de finns visst kortläsare till minnet.... hur funkar en sån ? den gör att de går snabbare att läsa in bilderna om ja tror rätt.... en liten dosa man sätter minneskortet i alltså ? har sett en på jobbet ...
va går en sån på ... eller kan man skita i att använda sånt ?
kör direkt från kameran,funkar kanon

duccen

Ny medlem
Gick med
2 May 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille R
Jag skulle vilja säga så här, kör på högsta upplösning och högsta kvalité. Under den förutsättningen att du har möjlighet att ladda över bilderna någorlunda ofta till din hårddisk. Köp ett större minne typ 256MB så lär du ju ändå få in ca 150 bilder. Det motsvarar ju 4 rullar apsfilm!

Grejen är den att behöver du lägre upplösning till hemsida eller nåt så kan man konvertera. Ska man göra papperskopior behöver man bättre upplösning och det går inte att ordna om man tagit på för låg upplösning.

t595sp

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono -03
Re: Re: Re: Re: Re: Digitalkamera användning

ambulans skrev:

Festbilder behöver man väl inte någon kvaliet på?... Brukar aldrig bli speciellt bra bilder på fester.

Nä hög upplösning på de bilder man är rädd om. Däremot brukar man rent generellt klara sig bra utan att använda högsta kvalitetsläget på kameran.

Köp mera minne och kör med hög upplösning. Man blir bara frb på sig själv i efterhand när man inser att bilden man tagit inte räcker i kvalitet för att göra nåt av.

Kryptonit

Pälsklädd raggare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 750 Turbo (och en drös fyrhjulingar)
Jag rekommenderar också att knäppa kort i hög upplösning om man vill kunna "framkalla" bilder, mm...

Själv har jag 256 MB till kameran och tar alla bilder i 2048x1536. :)

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
allright... de blir till att köra högupplöst... får se till att man har minne så det räcker, ska börja med 256 allafall.. så får man väl se hur långt det räcker..

ang papperskopior.. kan man bränna korten på en skiva o lämna in dom för framkallning så att säga.. ??

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
jag rekommenderar läsare....det finns från ca300kr o uppåt, sen finns det oxo läsare som tar massa andra minnes media såsom memorystick, smartmedia etc.

Köpte mitt för 995kr, den tar 4 olika media +att man fick ett 120mb minneskort oxo.

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Ravetrancer skrev:
jag rekommenderar läsare....det finns från ca300kr o uppåt, sen finns det oxo läsare som tar massa andra minnes media såsom memorystick, smartmedia etc.

Köpte mitt för 995kr, den tar 4 olika media +att man fick ett 120mb minneskort oxo.

jaha.. men vad gör en kortläsare... ja troooor att den läser in bilderna snabbare... eller är ju ute o cyklar nu :confused:

Maverick

VR -09;12.55 -10;10.16 -11;8.47
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SH300 -13
ambulans skrev:
allright... de blir till att köra högupplöst... får se till att man har minne så det räcker, ska börja med 256 allafall.. så får man väl se hur långt det räcker..

ang papperskopior.. kan man bränna korten på en skiva o lämna in dom för framkallning så att säga.. ??

enkelt o billigt.. gå in på ONOFF o klicka på digital framkallning.. bara o maila bilderna o sen hämta ut dom i närmsta onoff butik.. :tummenupp

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ambulans skrev:
jaha.. men vad gör en kortläsare... ja troooor att den läser in bilderna snabbare... eller är ju ute o cyklar nu :confused:

Kör du med sladden som följer med kameran för att överföra bilder, det kanske tar om du har fullt i minnet kanske det tar 5-7 sek längre, tror du att du har tid att vänt dom sekunderna.

Japp, kör på bästa av allt, man tar ändå inte mer än 10- 15 kort på en kväll på en fest

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras