Din hjälm?

Rauken79

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Hoj
Kawasaki Z1000 -09 och Kawasaki 250 -14
Denna köpte jag under Lelleveckan här på ön och veckan efter kom det mörka tonade visiret hem!
Arai-Viper-GT-Sinister-Blue.jpg

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Hämtade hem den nya hjälmen idag, var tvungen att skaffa en ny efter HJC:n som inte satt 100% längre. De blev en XR-1100 Hadron. Alltså dessa hjälmar är så grymt sköna på skallen. ska bli roligt att testa lite med live körning förhoppningsvis under morgondagen. :tummenupp

Bifogat

• IMG_1055.jpg
    IMG_1055.jpg
    230.7 KB · Visningar: 157
  • IMG_1056.jpg
    IMG_1056.jpg
    227.4 KB · Visningar: 137

Hellpig

Ny medlem
Gick med
4 May 2010
Hoj
Såld!
Min hjälm är så boring att det inte är värt att lägga upp en bild på den. Kan ju passa på att slänga in en fråga:

Finns det hjälmar med utrymme att sätta ett eget customnummer på? Har sett en del bilder på snygga hjälmar med en nuffra på, men inte sett något till salu, vad jag vet...

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Min hjälm är tyvärr bucklig och lite skadad då jag föll ner en slänt och slog i skallen i en sten

Kul-Gubben

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2010
Hoj
En Taiwanesisk
:banana

Kör du mc med den hjälmen,lol

Vad är det som är kul? Att en hjälm för 500 kr (ord. pris 1 300 kr) av märket V-Can säkerhetsmässigt skulle vara sämre än en Shoei eller Arai för 6 000 kr? Är det det som är kul? Konstig humor i så fall.

Ingen hjälmtillverkare gör mer än precis vad som behövs för att klara säkerhetstesten, tro inget annat. ECE-22.05-märkningen är godkänd av över 50 länder och alla organisationer som sysslar med mc-tävlingar inkl. Moto-GP. Att ni som köper dyra hjälmar har en hjälm med skönare inredning och bättre ventilation är ju kul för er. Men säkerhetsmässigt är ni inte säkrare vid en genomsnittlig olyckstyp vilken är att du trillar av hojen i måttlig fart.

Om jag kört på semster med mc:n och legat på vägarna dag ut och dag in så kanske jag skulle tycka att en billig hjälm skulle vara mindre bekväm. Med vindbrus och så. Och kanske köpt en dyrare med mer påkostad inredning. Men inte för att den skulle vara mer säker utan för att den skulle vara bekvämare att bära i långa perioder.

Last edited:

kakafoni

Fahrer des Herzog aus Mattighofen
Gick med
13 Apr 2010
Hoj
Superduke
Vad är det som är kul? Att en hjälm för 500 kr (ord. pris 1 300 kr) av märket V-Can säkerhetsmässigt skulle vara sämre än en Shoei eller Arai för 6 000 kr? Är det det som är kul? Konstig humor i så fall.

Till viss del tror jag att det visst har betydelse. Åtminstone mellan lägsta prissegmentet och det högsta. Skillnaden mellan 3000-segmentet och uppåt kanske är mindre men i de dyrare hjälmarna brukar inredningen vara olika sammansatt i olika delar av hjälmen vilket ska fördela kraften bättre vid en smäll. Vidare har det också sagts mig att skalet kan vara något tjockare vilket också ska öka fördelningen av kraften.

En annan del att tänka på är ju att de öppningsbara hjälmarna kan vara något tyngre och personligen vill jag ha minsta möjliga vikt på skallen om det skulle smälla. Gramen på huvudet blir till åtskilligt mycket mer om olyckan skulle vara framme.

Också materialvalet i skalet är av betydelse (nedbrytning av uv-strålning, åldrande material etc).

Sen tror jag nog att det finns skillnader säkerhetsmässigt mellan olika hjälmar även om de har samma godkännandemärkning. Bara för att den ena hjälmen har samma godkännande betyder det ju inte att testvärdena varit exakt lika.

Kort sagt: Det _är_ skillnad mellan hjälmar för runt tusenlappen och hjälmar för 4000+. Saken är väl bara att det kanske inte är "3000+ kronor säkrare" om det konstlade uttrycket tillåts.

Det var mina fem öre... :)

TooL

Nu med RR-Licens :D
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono 1000R, WR 450F
Min Nya hjälm, kanon nöjd med den ....

Bifogat

• 9b51b2c5bf.jpg
    9b51b2c5bf.jpg
    16.8 KB · Visningar: 103
  • 2010-08-05001.JPG
    2010-08-05001.JPG
    52.6 KB · Visningar: 133

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Nya krukan som jag drömt om sen jag skaffade båge!

Arai rx7
med svart visir men har även spegel och klart!

Bifogat

• Arai.jpg
    Arai.jpg
    28.4 KB · Visningar: 154

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Min hjälm är så boring att det inte är värt att lägga upp en bild på den. Kan ju passa på att slänga in en fråga:

Finns det hjälmar med utrymme att sätta ett eget customnummer på? Har sett en del bilder på snygga hjälmar med en nuffra på, men inte sett något till salu, vad jag vet...

Om du kikar på Ebay.com och söker på "Icon Airframe Team Helmet" så finns dom i en massa olika färger/utförande med nuffror på.

Den variant jag kunde komma på spontant.

Kul-Gubben

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2010
Hoj
En Taiwanesisk
Förlåt men är inte det där en plasthjälm för rika mopedister?

Skriver någon som är dåligt påläst och fallit för grupptrycket att en dyrare hjälm är säkrare än en billig. Det ser bra ut med Shoei eller Arai på hjälmen för andra att läsa. Kan förstå det. Kan också förstå att inredning och annat som är mer påkostat kan uppskattas.

Lidl för 495 kr eller dyr hjälm för 8 000 kr kvittar säkerhetsmässigt. Vad som är A o O är att hjälmen passar ens huvud perfekt. Passar inte Lidl eller Biltemahjälmen pefekt så måste man gå någon annanstans för hjälmen ska bara passa för annars kan man lika gärna köra med en skinnluva.

Last edited:

Flipboat

AlphabeastMC.com
Gick med
28 Aug 2008
Hoj
R6
suomy bayliss vandal.jpg
Min älskade hjälm, den är grym! :kär

Men jag söker efter en till hjälm...
zoom_8_61_182220.jpg
Suomy Extreme, Troy Bayliss hade den senast 2006 när han tävlade. Jag vill så gärna köpa en sådan, men hittar inte den någonstans :gråta

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras