Diskmaskinsdjungeln!

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Tjenna!

Då jag aldrig ägt eller användt en diskmaskin så känns det lite galet att bara åka och köpa en utan att samla in någon form av erfarenhet.
Om jag tänker efter lite så har jag nog någongång plockat ur en mugg ur en diskmaskin, men där tar min erfarenhet slut.

Mina krav:
- Billig i drift (hyreslgh så vattnet ingår, men inte elen)
- Tyst! (vi har öppen planlösning)
- Eftersom man är putsbög så måste det självklart bli skinande rent

I övrigt... är det något speciellt man ska tänka på? :va
Är där några delar som måste bytas? (dvs att man kan gå på en nit om man köper en billigare maskin som i slutändan blir dyr i drift?).

Det finns en sjuhelsikes massa olika maskiner att välja på. Jag är övertygad om att några är bättre eller sämre än de andra...:3freak
Mekanisk avkalkning tex är det något man behöver??

//KaliZ

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Dom diskmaskiner jag har köpt/levt med har alla varit budgetvarianter av kända märken och dom har funkat i +10 år allihopa.

Skulle du laga en 10 år gammal TV?

Kasta och köp nytt om garantin har gått ut.

Ljudnivå brukar stå på en klisterlapp på luckan när du tittar hos handlaren.

Den jag har nu är nog den tystaste jag någonsin har haft, den köptes med det kriteriet eftersom det här huset har VÄLDIGT öppen planlösning.

Den hörs nästan inte alls, ett stilla hummande bara, utom ibland, något är löst innuti och skramlar jag har haft isät luckan och letat felet (för det låter därifrån) men inte hittat det, men det går att bota genom att dunka till luckan lite lätt, och det händer var femte diskning ungefär.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Finns som sagt i flera olika utföranden.

Trendiga:

pic-28-L_20098281654288469.jpg

Högre kapacitet:

6472575-portrait-of-a-happy-and-pretty-senior-lady-wiping-a-plate-at-the-kitchen.jpg

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
Hade en Whirlpool innan o den levde jävel o diskade uselt, Har nu en Bosch Silence, beteckning vete fan men den är tyst o diskar skinande rent!

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Dom diskmaskiner jag har köpt/levt med har alla varit budgetvarianter av kända märken och dom har funkat i +10 år allihopa.

Skulle du laga en 10 år gammal TV?

Kasta och köp nytt om garantin har gått ut.

Ljudnivå brukar stå på en klisterlapp på luckan när du tittar hos handlaren.

Den jag har nu är nog den tystaste jag någonsin har haft, den köptes med det kriteriet eftersom det här huset har VÄLDIGT öppen planlösning.

Den hörs nästan inte alls, ett stilla hummande bara, utom ibland, något är löst innuti och skramlar jag har haft isät luckan och letat felet (för det låter därifrån) men inte hittat det, men det går att bota genom att dunka till luckan lite lätt, och det händer var femte diskning ungefär.

Vad snackar vi för dB? Har svårt att greppa om 46-48dB är mycket eller lite.

spipis

Gött ljud!!
Gick med
19 Sep 2004
Hoj
Ducati ST2
Jag har jobbat/servat vitvaror i mer än 10år.
Min erfarenhet är att billiga maskiner är crap! Satsa på en Cylinda, Siemens, Bosch eller "Top Of the Line" Miele.
Lite dyrare=mycket bättre.
Vi jobbar mycket mot Halmstad fastighets AB och har lite fria händer i vad vi monterar i deras lägenheter.
För fem år sedan slutade vi använda Electrolux disk,tvätt och tork för domhöll inte i mer än 3år sedan lämnade dom in.
Bytte till Cylinda disk och Miele tvätt/tork.
Mycket få reparationer och många nöjda kunder.

Mitt tips efter denna utläggning:
Köp ett känt märke så blir du nöjd.

Lycka till i vitvarudjungeln.
/5901

Skickat från min Galaxy S2 via Tapatalk.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
95 db vid förbifart är ju en bra måttstock:banana

Precis, det är ju löjligt lite, helst skulle det ju vara fritt, men minst 110dB i alla fall.

För att svara på frågan vad som är mycket eller lite, jag TROR att 46dB är lite, jag har inte kvar några lappar på min maskin,

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Alltså det är ju ingen hifianläggning eller bergvärmepump vi pratar om. Vitvarukrängarna vill såklart att du köper en Elux top of the line i rostfritt men vad får man för de extra tusenlapparna? Coolare design, mer knappar, något lägre ljudnivå och större bestickkorg?

Mest bang for the buck är en Bosch eller likn i mellanklassegmentet, runt 5k. De billigaste håller nog men jag reagerade på att vattenförbrukningen kunde vara hela 5 liter mer per disk för en "annonsmaskin" för 3k än för en 5k-dito...det blev lite mkt för miljösamvetet plus att med 5 i familjen så går disk och tvättmaskinerna dygnet runt...'

Googla Bäst i test 2012 diskmaskiner så får du något att börja med. Lycka till!

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
De billigaste håller nog men jag reagerade på att vattenförbrukningen kunde vara hela 5 liter mer per disk för en "annonsmaskin" för 3k än för en 5k-dito...det blev lite mkt för miljösamvetet plus att med 5 i familjen så går disk och tvättmaskinerna dygnet runt...'

Bor du i Afrika där rent vatten är en bristvara?
Bär du hem vattnet i ett lerkrus på huvudet?

5 liter vatten x 365 diskningar/år gör 1800 liter vatten extra.

I 12 kommuner i landet har man valt att inte mäta kundförbrukningen av vattnet, eftersom vattnet är gratis i överflöd och mätningen kostar pengar, istället betalar man en liten årlig avgift för att vara ansluten till kommunalt vatten.

Men tröstar dom litrarna ditt miljösamvete så är det säkert en bra investering :3freak

Personligen skulle jag bekymra mig mer över hur mycket orenad kolkraft maskinerna drar.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Miele är det som gäller om det ska hålla och med smarta lösningar på ur disken ställs upp, så allt blir rent. Det är dyra maskiner, men även deras budget-varianter som ligger på rimliga pengar, sopar banan med de flesta konkurrenter. Det är min erfarenhet från maskiner både privat och på olika arbetsplatser och från bekanta...

Samma gäller för tvättmaskiner.

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
Precis, det är ju löjligt lite, helst skulle det ju vara fritt, men minst 110dB i alla fall.

För att svara på frågan vad som är mycket eller lite, jag TROR att 46dB är lite, jag har inte kvar några lappar på min maskin,

Jag tror att den tystaste jag tittade på var 45dB när jag köpte. Googla!
I affären där jag köpte sa dom att de sista entalen var lite svåra att veta hur man ska tolka/använda.
Hur mäter man? Högsta ljudknäppen under hela programtiden? Medelvärde? Under hur lång tid?
Vad blir man mest störd av? Jämnt ljud? Plötsliga ljud? Även om de inte är höga?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Högst ljudet på min maskin är när den lilla luckan öppnas och diskmedelstabletten rasslar ut.

Kör numera med Yes-kuddar för att dom är tystare :rofl

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Sammanfattningsvis såhär långt så kommer jag kika vidare på ett stort känt märke och låg ljudnivå.
Verkar inte finns så mycket åsikter om att man ska ha något specifikt program eller någon inredning (korgar och skit) som är bättre eller sämre.
12-15 kuvert verkar rätt vanligt så det är väl bara att hugga något där imellan...

Tacksam för eran input!!!

//KaliZ

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Miele och då inte bara för att de är solklart överlägsna i kvalité utan för att de hade sjukt smarta lösningar i sina diskmaskiner redan för 15-20 år sedan och utvecklingen har gått framåt även där.
Sen är det bara att välja efter utseende och sen kollar du på prisjakt och tretti.se och förhandlar fram ett likvärdigt pris hos din lokala säljare.
Jag har rostfria Brandt/Blomberg-apparater här hemma (har någon ens hört talats om dem?) och de är fan inte bra någonstans. Diskmaskinen tar sjukt lång tid på sig, 90min på 60grader-program och det blir inte särskilt rent alla gånger på prylarna som står längst ut i korgarna.
Det blir Miele (eller Bosch, likvärdigt numera) när jag byter ut köket inom kort.
Någon sa Cylinda men eftersom de är så jävla dåliga på att tillverka kyl-frys-spis så lär deras diskmaskiner inte vara superbra men det låter jag vara osagt. Men deras övriga vitvaror suger getpung

/Ilsken Cylinda-ägare

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Hoj
Ducati 900SS
Hur stort är hushållet? Du har hyreslägenhet. Är en inbyggd diskmaskin rätt lösning för dig? Om hushållet är litet kanske du skulle kolla även bänkdiskmaskiner? Lätt att ta med vid flytt m.m. Själv har jag en vanlig inbyggd Bosch som jag är mycket nöjd med. Tyckte att Miele var onödigt dyr. Särskild bestickhylla tilltalade inte mig. Jag var intresserad av att kunna få in riktigt stora tallrikar i bottenhyllan ist. (Använder stor uppläggningsfat som pizzatallrik. :))

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag föreslår Siemens. De gör grymt bra grejjer.
Undrar om inte det är samma som Bosch nuförtiden?
Köp nåt dyrt. Man får vad man betalar för.

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Som du redan har fått råd av många andra så håller jag med om Miele, Siemens eller Bosch.
En sak att tänka på med Siemens och Bosch är att alla inte säljer deras bästa modeller, de brukar ha extra tysta varianter av ganska många modeller men dessa sälja bara av specialbutiker och inte typ elgiganten osv.

Jag har för mig att det är ställen som även säljer kök eller enbart säljer kök som får lov att sälja dessa MEN även tex. Gränsbygden och några till kan ta hem dessa modellerna ändå om man frågar efter dem.

När jag kollade runt var det oftast en skillnad på 2 dB mellan specialmodellen och den vanliga och prisskillnaden var bara ett par hundra, väl värt pengarna tycker jag.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA