Diskmaskinsdjungeln!

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Med öppen planlosning kanske det inte finns någon vägg mellan kök och resten

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Med öppen planlosning kanske det inte finns någon vägg mellan kök och resten

Jag har öppen planlösning här och en sketen E-Lux som stod här när jag flyttade in. Den var ny, så kunde inte slänga ut den till förmån för annan bättre. Oavsett så kan jag ju säga att trots att det inte är marknadens tystaste så hörs den knappt ändå.

Det där med ljudnivå är nåt som säljarna hittat på.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Näe vet du, jag tror faktiskt att dom har mätt upp siffrorna istället för att dra dom ur röven.

Sen kanske olika människor är olika tåliga mot buller, jag har diskmaskinen 3m från örat när jag sitter i tv soffan, så för MIG gör det skillnad.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Näe vet du, jag tror faktiskt att dom har mätt upp siffrorna istället för att dra dom ur röven.

Sen kanske olika människor är olika tåliga mot buller, jag har diskmaskinen 3m från örat när jag sitter i tv soffan, så för MIG gör det skillnad.

Jo, men du får väl skylla dig själv om du ställer TVn i köket?

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Ingen
När vi valde diskmaskin så kollade vi yttermåtten och valde den som snyggast ut. Funkar kanon :tungan

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Det är rätt rutten planlösning så ytan mellan kök och tv-soffan är inte att skryta med, varvid låg ljudnivå är att föredra.
Men nu till 1000krs frågan... En del har rostfri arm som sprider vatten medans en del har i plast. Vad är vitsen förutom det dyrare priset? Är det mera tryck i metall-armen än i plastarmen... eller why???

//KaliZ

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Det är rätt rutten planlösning så ytan mellan kök och tv-soffan är inte att skryta med, varvid låg ljudnivå är att föredra.
Men nu till 1000krs frågan... En del har rostfri arm som sprider vatten medans en del har i plast. Vad är vitsen förutom det dyrare priset? Är det mera tryck i metall-armen än i plastarmen... eller why???

//KaliZ

Plast brukar ju bli ganska sprött i en diskmaskin efter ett tag, så rostfritt är nog att föredra.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Plast brukar ju bli ganska sprött i en diskmaskin efter ett tag, så rostfritt är nog att föredra.

Du, jag vetetusan. Rostfritt, visst, men om armen är i plast eller inte kvittar nog. Hur skulle den rimligtvis kunna gå sönder? Den är ju knappast utsatt för stötar?

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Whirlpool via IKEA. Behöver man kunna ett skit när man köper grejjor på IKEA? Nope, det klarar vilken dumskalle som helst och det blir bra ändå. Maskinerna är billiga, installationen är billig, servicen är kanonbra, reservdelar lär finnas i många år framöver.

Extra features? Man vill ha bestick på en egen hylla, samt sänk- och höjbar överkorg.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag har öppen planlösning här och en sketen E-Lux som stod här när jag flyttade in. Den var ny, så kunde inte slänga ut den till förmån för annan bättre. Oavsett så kan jag ju säga att trots att det inte är marknadens tystaste så hörs den knappt ändå.

Jag HATAR maskinljud. Disk-, tvättmaskin eller torktumlare spelar ingen roll, I hate it.

Förra lägenheten hade vi "öppen planlösning", men en Mielemaskin modell bättre i köket. Nya är mer konventionell men med nån skabbig standard E.lux-maskin. Det gör definitivt skillnad!

Men som sagt, det känns fel att slänga ut nåt som funkar, så jag hoppas innerligt att den snart går sönder :(

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Du, jag vetetusan. Rostfritt, visst, men om armen är i plast eller inte kvittar nog. Hur skulle den rimligtvis kunna gå sönder? Den är ju knappast utsatt för stötar?

Jo, om nåt pucko ställer något för högt i diskmaskinen eller om något välter och tar i armen. Då tar den smällar men klarar det säkerligen. Inte skäl nog för att välja rostfri arm dock, inte för hemmabruk.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Well. Att köpa diskmaskin är inte rocketscience. Det är väl bara att pysa ner och lasta in en som är snygg, tyst och med rostfri arm och sen öppna plånboken?

TS: Annars kan du få köpa min fräscha Elux som funkar fint, men jag gillar den inte, så kan jag dra ner och köpa Siemens värsta istället.

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400

Jo, det är den och centrifugalkrafter oxå.

Men som jag skrev blir plast spröd med tiden i en diskmaskin.

Mästerkatten

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2008
Hoj
Sparkcykel
Köpte whirlpool by ikea sist, det gör jag inte om.. Kolla så att disktiderna är rimliga, de flesta maskinerna är lagom tysta men det verkar skilja rejält vad gäller disktid. Den jag har nu tar sjukt lång tid att köra en normaldisk, snabbprogrammet gör inte rent eller torrt.

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Det stod en splirrans ny Cylinda i köket när vi flyttade in här, låter förjävligt och länge. Det är så att man undviker att köra igång den när man ska vara hemma. Cylindorna håller ju i evigheter också och det tar emot och slänga ut saker som funkar, men får väl skänka/kränga den och skaffa en ny. Slutsats: Kolla upp ljudnivån innan köp. I övrigt blir det väl lika rent oavsett vad man köper, och inredningar lär man sig leva med hur de än ser ut.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Värmeväxlare sparar lite ström, egen bestickshylla ger mer plats för annat och ljudnivå känns viktigt för mig iaf.
Därför blev det en sådan här Bosch när jag gjorde om köket senast. Känns riktigt bra efter ett par månaders bruk iaf och rätt prisvärd på 7240kr hem till dörren.

Jimle

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2010
Hoj
Aprilia Shiver-11
en sak som man däremot kan kontrollera är hur lång tid tar maskinens eco program eller deras snabb program eller 90grader disk.
Drygt som fan om ens ekonomiprogram tar 2 timmar att köra igenom och du gjort klart maten så kastrullerna diskas men den är inte klar innan du ätit färdigt, så du får ställa skiten på hög innan du kan köra nästa disk.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Tid och vattenförbrukning är oviktiga parametrar för mig, jag kan köra maskinen på natten och vatten är i princip gratis.

Ljud och elförbrukningen är det som spelar roll för mig, men mest ljudnivå.

En av maskinerna jag har haft hade plastarmar, den var över 10 år och funkade när jag flyttade, så det tror jag inte heller är en faktor.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA