Först och främst: jättetråkigt att killen omkom, ingen förtjänar att dö pga ren och skär dumhet. Otroligt härligt att den 17-åriga flickan klarade sig hyfsat bra och hoppas hon verkligen kan krya på sig både fysisikt och mentalt. Att en så ung tjej lockas in på dumheter med en äldre kille är inte ovanligt och inget att lasta henne för just nu.
Jag förvånas över åsikterna om olyckan, hur kan man på något sätt tycka det är fel av polisen att INTE avbryta ett förföljande pga att någon begått olagligheter. ”If you can't take the time, don't do the crime”.
Skulle någon tex sno min mc skulle jag önska att polisen förföljde förövaren oavsett om det innebar en risk för att förövaren skulle råka ut för en olycka, skulle någon hålla på att tex köra på mitt barn på ett övergångsställe när det är rött likaså, eller tex om jag kör ut från vänster vid grönt ljus och riskerar att få en wheelande mc´s framhjul i rutan/ansiktet/sidan bara för att personen ifråga väljer att köra mot rött mot bättre vetande.
Vi har lagar och regler för att vi skall följa dom, polisen följer efter oss om vi bryter mot lagarna och blir upptäckta, vi har då valet att stanna eller fortsätta fly, väljer vi det senare alternativet har vi gjort en medveten handling och får själva stå för riskerna eller konsekvenserna. Personligen skulle jag aldrig tveka att stanna och ta konsekvenserna, dels för att reglerna är sådana och för att har jag gjort lagbrott så får jag ta konsekvensen.
Blir även förvånad över dubbelmoralen när vi i ena tråden bespottar polisen för att dom inte tar mc-tjuvarna och i den andra tråden bespottar polisen för att dom faktiskt följer efter en idiotisk framfart av en mc som dessutom kör med svårupptäckt reg-skylt, inte har personlig försäkring på hojen samt saknar körkort mm.
Som sagt, önskar absolut inte livet ur någon och tycker otroligt synd om anhöriga och tjejen. Ingen ska behöva dö av dumheter och obetänksamhet. Däremot vill jag att polisen gör sitt jobb, gärna ännu bättre. Och ja, jag kör också över hastighetsbegränsningen ibland men skulle absolut aldrig ”dra från snuten”.