Diskussion olyckor 2011

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Det här är ju ett resultat av attitydproblemen här på forumet och när vi kör.
Det finns mängder och åter mängder av trådar här på forumet där vissa personer deklarerar att man aldrig ska stanna.. det är "bara" att dra osv..

Samma människor sitter dessutom ofta i någon annan debatt-tråd om "bombåka" på gata och förklarar att det är helt okej att skita i precis alla trafikregler.. man kan hantera sin hoj oavsett hastighet, vet vad man håller på med helt enkelt.. och framförallt att om det skiter sig så drabbar det bara en själv och man är beredd att ta konsekvenserna av det.

Men när det väl smäller (i många fall är det bara en tidsfråga) så är det alltid någon/något annat som orsakat det.. är det inte grus så är det kalla däck eller polisen..
Det beror aldrig, helt utan undantag, på den egna körningen. Folk grinar i minneslunden eller olyckstråden över vilken otur någon hade.. Hur är det att "ta konsekvensen"?

Som kuriosa så kan jag tillägga att för så sent som för en vecka sen så gick minst 2 personer av i högerkurvor.. för den som tänker lite längre så betyder det att hade dessa piloter haft ett möte i fel ögonblick så hade de tagit en kanske helt oskyldig med sig..

För en del personer, särskilt yngre, så är det häftigt att vara lite "outlaw".. När man läser/ser sådant så är det klart att man gör likadant.

Det funkar i 999 fall av 1000, på ren tur.. men den dagen det inte funkar så går det ofta riktigt illa. Kan man inte tänka på det innan man hetsar folk att bete sig på ett visst sätt?

T om jag kör mina "bombrepor" när jag kör med personer jag litar på.. men varför detta hetsande på nätet om att allt handlar om att allt går ut på att köra så fort som möjligt och att i alla lägen "dra snuten"?

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
KTM 625 -06
Min luft är slut och all min onska och ilska är borta. orkar inte fortsätta med denna patetiska tonårsgruff.
Slanga vidare du och wheelia in i solnedgången. Vem vet jag kanske gör dig sällskap:krama

Det här var det finaste du skrivit idag. Jag blir rörd och jag hoppas fler blev det. :krama

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
b, så tänkte han då det var en polisbil och det vet du själv om.

Lysande, tackar för ditt svar! Om än att man fick truga och heja så gick det ju till slut.

Då kan vi sammanfatta, jag försöker svara så enkelt och kort jag kan:

Du tror att killen i frågan som: precis kört mot rött, kört mot enkelriktat framför polisen och väljer att bryta hastighetsbegränsningen tror att den troligaste följen av hans agerande är att polisen bakom kommer att stanna.

Detta vore kanske något att träna på:

122208228_1.jpg

Här lär man sig de lite enklare sakerna som:
- tjuv
- polis
- fängelse
- bank
- pengar
- smita

I rest my case.

p.s No hard feelings personligen, det är alltid kul att diskutera lite. Självklart är det en tragisk händelse för alla inblandade såväl anhöriga, poliser, hojåkare osv.

motorras

Medlem
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
bmw k1200rs 2002
Ligger man i 50 så tar det ungefär 1 sekund för mig att få stopp på eländet.....det skulle vara om Usain Bolt fick för sig att....

Finns ingen dubbelmoral och det vet du själv :krama

vet ej i vilken värld du lever? i regel har man lite över 1sekund i bara reaktionsförmåga innan man fattat att nu ska man bromsa,och på en sporthoj så kan man inte bara klämma åt bromsen som på en bil för då ligger man och skrapar asfalt..

Last edited:

adde78

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2005
Hoj
1000 k5 Såld, zx10r års 09.
Det här är ju ett resultat av attitydproblemen här på forumet och när vi kör.
Det finns mängder och åter mängder av trådar här på forumet där vissa personer deklarerar att man aldrig ska stanna.. det är "bara" att dra osv..

Samma människor sitter dessutom ofta i någon annan debatt-tråd om "bombåka" på gata och förklarar att det är helt okej att skita i precis alla trafikregler.. man kan hantera sin hoj oavsett hastighet, vet vad man håller på med helt enkelt.. och framförallt att om det skiter sig så drabbar det bara en själv och man är beredd att ta konsekvenserna av det.

Men när det väl smäller (i många fall är det bara en tidsfråga) så är det alltid någon/något annat som orsakat det.. är det inte grus så är det kalla däck eller polisen..
Det beror aldrig, helt utan undantag, på den egna körningen. Folk grinar i minneslunden eller olyckstråden över vilken otur någon hade.. Hur är det att "ta konsekvensen"?

Som kuriosa så kan jag tillägga att för så sent som för en vecka sen så gick minst 2 personer av i högerkurvor.. för den som tänker lite längre så betyder det att hade dessa piloter haft ett möte i fel ögonblick så hade de tagit en kanske helt oskyldig med sig..

För en del personer, särskilt yngre, så är det häftigt att vara lite "outlaw".. När man läser/ser sådant så är det klart att man gör likadant.

Det funkar i 999 fall av 1000, på ren tur.. men den dagen det inte funkar så går det ofta riktigt illa. Kan man inte tänka på det innan man hetsar folk att bete sig på ett visst sätt?

T om jag kör mina "bombrepor" när jag kör med personer jag litar på.. men varför detta hetsande på nätet om att allt handlar om att allt går ut på att köra så fort som möjligt och att i alla lägen "dra snuten"?

Mycket kloka ord. Tack förresten för femkampen:tummenupp vi vann:yoparty

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Kan vi inte alla lägga ner iom dessa två punkter:

1. Den avlidne begick alla, utlösande, misstag som faktiskt var möjliga.

2. Vi riktiga MC-förare bör försvara oss från pöbelns korståg.

Som MC-ist känner jag bara ett hot från allmänheten pga "polisen tog hans liv" då de endast tror det de läser utan att ha någon bakgrundsinformation.
Om jag springer ut och snor ett Cessna ikväll, eller låt oss säga att farsan min äger ett, och kör ihjäl mig. Är det någon annas fel då?

Står fortfarande fast vid att jag ser allt beskyddande av brottslingar som fel.

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
KTM 625 -06
Vi tänker och tycker olika och du angriper dina Sh vänner här på forumet på ett irriterade sätt. Dock tänker jag inte lätta dig vinna genom att göra mig irriterad, därför ger jag dig :tummenupp och önskar dig en godnatt

Det är bara åsikter :) På mcn är vi alla bröder :krama

vet ej i vilken värld du lever? i regel har man lite över 1sekund i bara reaktionsförmåga innan man fattat att nu ska man bromsa,och på en sporthoj så kan man inte bara klämma åt bromsen som en bil för då ligger man och skrapar asfalt..

Jag har alltid koll och redo för beredskap. Varför tror du jag köpte en moppe? Är inte intresserad av hastigheten....bara :tuttar:tuttar

Last edited:

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Men gubbar. Jag tycker ni diskuterar fel sak. Dra snuten är väl många som gjort här. Jag hade senast förra året en perfekt flyktplan för snutjag. Dock beror det lite på vad saken gäller. Bullerbesiktning inne i stan, tveksamt att man drar tex. Att polisen jagar efter kan man egentligen inte gnälla på.

Men jag hade ALDRIG valt att dra om jag hade nån bakpå. Man tappar ju för fan all känsla i körningen och man har absolut noll rätt att gambla med nån annans liv. Spelar ingen roll om man är 22 eller 32, det ska man bara fatta annars är man inte normal nånstans. Riktigt jävla puckat att söka/få snutjag med skjuts, oavsett ålder.

Sen ska jag tillägga att polisen kanske skulle ha försökt att inte stressa alls i detta fall eftersom han hade tjejen bakpå. Hade han inte haft det så får man faktiskt räkna med att de gör allt i sin makt för att stoppa en. Såg dock ett motardjag på Linnégatan för nån månad sen som var jävligt onödig. Bra väder, fullt med folk(dvs sjukt många barn och barnvagnar), förare med komplett utrustning (vilket tyder på att den inte är stulen) och snuten kör vildare och mer okontrollerat än motarden över spårvagnsspår och genom trafikerade korsningar. De kanske ska välja sina tillfällen bättre ibland.

Mr J

:-)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX1000R 07
Hötorgskrapan är väl typ 80m och kommer en helikopter på den höjden får man ju nästan byta kallingar, speciellt om den kommer i 150 blås. :)

En heli kör väl med kollektiv pitch? borde innebära att motorvarvet i stort sett är det samma oavsett hastighet. Så den låter varken mer eller mindre om den flyger snabbt eller sakta. Gått ner ett par ambulanshelikoptrar utanför mig genom åren pga olycksfall så jag vet hur en lågt flygande helikopter låter.

Skall sluta diskutera detta nu.. skall ju vara en tråd för diskussion om olyckor som från min sida spårat ur lite då jag finner det osannolikt att jag missbedömt höjden med minst 100 meter när det handlar om så korta avstånd.

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
måste bero på ens bokstäver man samlat på sig genom åren. Sen kan jag vara arbetsskadad och därav går ut hårt i såna här trådar. Vad vet jag:rolleyes:

Jag kan ge dig rådet att "släppa arbetet".

Jag har också extremt mycket jag vill säga men håller käft då världen inte blir bättre av mina tankar.

Alla är inte änglar eller förtjänar bättre, lev med det.

Mr J

:-)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX1000R 07
Jag tänkte nog mer att när de kör snabbt så kommer ljudet väldigt fort inte att det låter högre. :)

Då tänkte du fel då 150 borde vara under normal fart för en helikopter och man hör en helikopter på väldigt långt avstånd. Blir inte direkt en överraskning när den passerar dig.

Gick med
12 Mar 2011
Hoj
Kawasaki ZRX1109R blingracer, Honda SP-2 och Ducati 900 Monster vinterhoj
Ljudets hastighet påverkas inte av hastigheten på fordonet. Det är ju fullt möjligt att köra ikapp sitt eget ljud, överljudsfart, fast inte då med helikopter förstås.

Det som varierar med hastigheten är ljudets frekvens. Ju högre hastighet ett fordon håller MOT dig, desto högre frekvens kommer ljudet att ha, jämfört med när det passerat dig och åker FRÅN dig.

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Först och främst: jättetråkigt att killen omkom, ingen förtjänar att dö pga ren och skär dumhet. Otroligt härligt att den 17-åriga flickan klarade sig hyfsat bra och hoppas hon verkligen kan krya på sig både fysisikt och mentalt. Att en så ung tjej lockas in på dumheter med en äldre kille är inte ovanligt och inget att lasta henne för just nu.

Jag förvånas över åsikterna om olyckan, hur kan man på något sätt tycka det är fel av polisen att INTE avbryta ett förföljande pga att någon begått olagligheter. ”If you can't take the time, don't do the crime”.

Skulle någon tex sno min mc skulle jag önska att polisen förföljde förövaren oavsett om det innebar en risk för att förövaren skulle råka ut för en olycka, skulle någon hålla på att tex köra på mitt barn på ett övergångsställe när det är rött likaså, eller tex om jag kör ut från vänster vid grönt ljus och riskerar att få en wheelande mc´s framhjul i rutan/ansiktet/sidan bara för att personen ifråga väljer att köra mot rött mot bättre vetande.

Vi har lagar och regler för att vi skall följa dom, polisen följer efter oss om vi bryter mot lagarna och blir upptäckta, vi har då valet att stanna eller fortsätta fly, väljer vi det senare alternativet har vi gjort en medveten handling och får själva stå för riskerna eller konsekvenserna. Personligen skulle jag aldrig tveka att stanna och ta konsekvenserna, dels för att reglerna är sådana och för att har jag gjort lagbrott så får jag ta konsekvensen.

Blir även förvånad över dubbelmoralen när vi i ena tråden bespottar polisen för att dom inte tar mc-tjuvarna och i den andra tråden bespottar polisen för att dom faktiskt följer efter en idiotisk framfart av en mc som dessutom kör med svårupptäckt reg-skylt, inte har personlig försäkring på hojen samt saknar körkort mm.

Som sagt, önskar absolut inte livet ur någon och tycker otroligt synd om anhöriga och tjejen. Ingen ska behöva dö av dumheter och obetänksamhet. Däremot vill jag att polisen gör sitt jobb, gärna ännu bättre. Och ja, jag kör också över hastighetsbegränsningen ibland men skulle absolut aldrig ”dra från snuten”.

fLedLik

fLedLik
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Husqvarna 450 RR -08 Till Salu
Då tänkte du fel då 150 borde vara under normal fart för en helikopter och man hör en helikopter på väldigt långt avstånd. Blir inte direkt en överraskning när den passerar dig.

En helikopter hör man på väldigt långt håll. Ljudet är speciellt och den behöver knappast vara nere vid marken och snurra för att man ska känna av vibrationerna i bröstet. Detta har jag fakta på då jag jobbat precis bredvid helikopterplattan på Ullevoll sjukhus i Oslo.
Att nu tjejen går ut i media (aftonbladet) och skyller på att polisen tagit hennes pojkväns liv gör en bara mer ledsen över hur hon tänker egoistiskt. Springa ifrån polisen när dom kommit ner i tunneln?!?!?!
Spelar ingen roll, dom SKA stanna för polisen. Här här det största misstaget. Andra misstaget är, vad dom ute på vägarna utan körkort? Misstagen kan rabblas upp på rad.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln