Diskussion ryggskydd.

Ronneby-Benny

Gammel-knutte
Gick med
7 May 2003
Hoj
Honda VFR 750 97!
:confused: Provar här om gensvar kan fås om diskussion om ryggskydd!
På Bike.se går det ej längre att ställa seriösa frågor!!

Jag är utrustad med knäskraparställ numera och har CE-godkänt ryggskydd modell mellanhård. Ni vet att skinnstället ska sitta stramt för att ge bästa skydd pga att skydden sitter på rätt plats.

Nu kommer frågan: Jag har även löst ryggskydd som används till textilstället, kan ej ha den innanför skinnstället pga hmm fetthydda till kropp!:eek:) Vill inte ta bort CE-skyddet pga jag vill ha den monterad permanent så jag alltid har ryggskydd varje gång jag sticker ut på körning, även korta sträckor.

Använder vid långa färder det lösa ryggskyddet UTANFÖR skinnstället, och det borde inte vara någon nackdel med det? Vet att den kommer att glida vid eventuell vurpa men tar ändock upp första smällen och jag har ju då det inbyggda ryggskyddet som tar över som skydd sedan. Sista skyddet är sedan mina kotor, men det är en annan historia.

Vad säger ni om detta resonemang från min sida?? Intresserad av era åsikter!! :)

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Ronneby-Benny skrev:
2164467 :confused: Provar här om gensvar kan fås om diskussion om ryggskydd!
På Bike.se går det ej längre att ställa seriösa frågor!!

Jag är utrustad med knäskraparställ numera och har CE-godkänt ryggskydd modell mellanhård. Ni vet att skinnstället ska sitta stramt för att ge bästa skydd pga att skydden sitter på rätt plats.

Nu kommer frågan: Jag har även löst ryggskydd som används till textilstället, kan ej ha den innanför skinnstället pga hmm fetthydda till kropp!:eek:) Vill inte ta bort CE-skyddet pga jag vill ha den monterad permanent så jag alltid har ryggskydd varje gång jag sticker ut på körning, även korta sträckor.

Använder vid långa färder det lösa ryggskyddet UTANFÖR skinnstället, och det borde inte vara någon nackdel med det? Vet att den kommer att glida vid eventuell vurpa men tar ändock upp första smällen och jag har ju då det inbyggda ryggskyddet som tar över som skydd sedan. Sista skyddet är sedan mina kotor, men det är en annan historia.

Vad säger ni om detta resonemang från min sida?? Intresserad av era åsikter!! :)

Jag hade plockat ur skyddet i stället och kört med det lösa innanför (dra in magen så går det, trust me... :hihi ). Kör ALLTID med det lösa skyddet, det tar kanske en och en halv minut längre även om du bara kör med jackan (gissar på att du har ett tvådelat ställ?) och det sitter på din kropp, du drar fast det med bältet och det sitter där även om stället flyttar på sig. Skyddet i jackan sitter i jackan och inte på kroppen, om utifallatt jackan skulle dra sig uppåt eller neråt så sitter inte skyddet där det ska men det gör ditt lösa.
Min Arlen Ness-jacka har ett CE-godkänt skydd för ryggen men det åkte ur så fort jag kom hem med den, jag vill ha min livförsäkring (Dainese Wave) fastspänd runt höften, inte med karborreband med två lager tyg mellan mig och den. Armbågs- och axelskydd kan jag låta sitta i jackan för om de skulle flytta sig skulle jag förmodligen inte ådra mig livshotande skador men ryggen vågar jag inte chansa med.
Så resonerar jag... :)

Ronneby-Benny

Gammel-knutte
Gick med
7 May 2003
Hoj
Honda VFR 750 97!
:) Ja det där tänkte jag inte på att skyddet i jackan (ja stället är tvådelat) följer med jackan lite grann, men torde ändock täcka området kring kotorna!?

Hmm fick något att fundera på, mitt textilställ som jag använder fortfarande då och då, sitter CE-godkänt ryggskydd men där använder jag ALLTID lösa ryggskyddet innanför. Men textilstället medger inte åtstramning av lösa ryggskyddet på samma sätt som för skinnstället.

Hur stor är egentligen skillnaden mellan CE-skyddet och lösa ryggskyddet i praktiken? Det sägs att ett mjukare ryggskydd skyddar bättre än hårt och mitt lösa är tämligen hårt. Ja många frågor men intressant med synpunkter! :)

OBS kör aldrig med jeans utan använder även skyddsbyxor även om det är 35 grader varmt!!! :)

Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Ronneby-Benny skrev:
2164566 :) Ja det där tänkte jag inte på att skyddet i jackan (ja stället är tvådelat) följer med jackan lite grann, men torde ändock täcka området kring kotorna!?

Hmm fick något att fundera på, mitt textilställ som jag använder fortfarande då och då, sitter CE-godkänt ryggskydd men där använder jag ALLTID lösa ryggskyddet innanför. Men textilstället medger inte åtstramning av lösa ryggskyddet på samma sätt som för skinnstället.

Hur stor är egentligen skillnaden mellan CE-skyddet och lösa ryggskyddet i praktiken? Det sägs att ett mjukare ryggskydd skyddar bättre än hårt och mitt lösa är tämligen hårt. Ja många frågor men intressant med synpunkter! :)

Jag har mitt ryggskydd för att hindra att min rygg böjs bakåt om jag skulle gå i däck och mitt CE-märkta skydd i jackan går att böja fritt åt alla håll så det skulle ju inte skydda mot det direkt. Sen är vadderingen innanför det hårda på mitt Wave lika tjockt som hela det CE-märkta skyddet så det tar ju upp smällarna också och jag har njurbälte på ryggskyddet också vilket min jacka inte tillhandahåller... :)

EDIT: En diskussion till http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=120379

Last edited:

Ronneby-Benny

Gammel-knutte
Gick med
7 May 2003
Hoj
Honda VFR 750 97!
:) Mmm tack för länken förresten, sökte men fann noll men är gubbe också, he he! Hmm ser att länken refererar till samma frågeställning IDAG!

Jo mitt lösa ryggskydd är också vadderat, ska nog plocka bort inbyggda skyddet på skinnstället och köra med det lösa innanför i fortsättningen. Är inte lat utan tar den lilla minuten extra att ta på ryggskyddet.

Kan istället ha det inbyggda utanför istället!! :D

Tack för åsikt och tips! :D

Last edited:

majoon

wee waa woo waa
Gick med
26 Apr 2005
Hoj
honda cbr 600rr
köp ett riktigt ryggskydd som bara kan böjas åt ett håll...
en liten skummgummimatta som vanligtvis finns inbyggda i skinställen skulle jag knappast kalla för ryggskydd...

Ronneby-Benny

Gammel-knutte
Gick med
7 May 2003
Hoj
Honda VFR 750 97!
majoon skrev:
2164642 köp ett riktigt ryggskydd som bara kan böjas åt ett håll...
en liten skummgummimatta som vanligtvis finns inbyggda i skinställen skulle jag knappast kalla för ryggskydd...

Hmm om du läser noga så HAR jag riktigt ryggskydd också!
:)

heke

Getting there...
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
KTM 660 SMC, Dekaltrimmad till maxx ;o)
majoon skrev:
2164642 köp ett riktigt ryggskydd som bara kan böjas åt ett håll...

Fick inte Halvarssons ryggskydd bäst i test 2 år i rad. Och det går ju att böja lite år "fel" håll också!

Främsta det ska skydda mot är väl en smäll och den ska då fördela det över hela ryggen så det inte tar så illa på kotor och dyl? Hört många ggr att "mjuka" (läs: Halvarssons) är bättre än de hårda!?

Stämmer detta eller är hårda som inte går att böja alls bättre?

Ronneby-Benny

Gammel-knutte
Gick med
7 May 2003
Hoj
Honda VFR 750 97!
heke skrev:
2164651 Fick inte Halvarssons ryggskydd bäst i test 2 år i rad. Och det går ju att böja lite år "fel" håll också!

Främsta det ska skydda mot är väl en smäll och den ska då fördela det över hela ryggen så det inte tar så illa på kotor och dyl? Hört många ggr att "mjuka" (läs: Halvarssons) är bättre än de hårda!?

Stämmer detta eller är hårda som inte går att böja alls bättre?

Ja, jag har läst det någonstans att mjuka är bättre än hårda.

Ta en flaggstång till exempel, den svajar fint vid blåst. Staga toppen med vajrar till marken och stången kommer då att vibrera under stagningen pga styvheten. Det är kanske det fenomenet som inte är bra för kotorna vid smäll???
:confused:

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
jag har ett UFO(hängslen och njurskydd =) ). jag får problem med att det åker upp hela tiden. någon som har liknande problem? eller om det finns något ryggskydd som inte klättrar upp på kroppen hela tiden?.

Mar

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2004
Hoj
Yamaha R1
Har samma problem men det är bara när jag har mitt überextremt tighta skinnställ på mig :) :näsblod

DwD skrev:
2164913 jag har ett UFO(hängslen och njurskydd =) ). jag får problem med att det åker upp hela tiden. någon som har liknande problem? eller om det finns något ryggskydd som inte klättrar upp på kroppen hela tiden?.

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
man kanske skulle sätta ett band från ryggskyddets undersida under pungen och fast i midjan igen.. då skulle den inte åka upp.. :va
får väl sno tjejens igenomskinnliga BH band så det inte ser så korkat ut! :D

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
DwD skrev:
2164913 jag har ett UFO(hängslen och njurskydd =) ). jag får problem med att det åker upp hela tiden. någon som har liknande problem? eller om det finns något ryggskydd som inte klättrar upp på kroppen hela tiden?.
Har också ett UFO. Mitt åker också uppåt hela tiden.

dsoders2

kronisk
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
zx9r-01
DwD skrev:
2164964 man kanske skulle sätta ett band från ryggskyddets undersida under pungen och fast i midjan igen.. då skulle den inte åka upp.. :va
får väl sno tjejens igenomskinnliga BH band så det inte ser så korkat ut! :D

skydds string för killar

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
Blitzen skrev:
2165008 Jag har en Dainese väst som sitter väldigt still. Dainese gilet space 2 heter den. Mycket bekväm.
Har skyddat bra vid marksyning oxå, stora hål i ryggen på skinnstället men inte en skråma eller ömhet i ryggen.

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=34650
saxsat från annonsen
"Aldrig använd jag har bara tagit ur den ur förpackningen, har inte ens åkt med den.
Köpte den i November förra året."
lol.. hoppas det är en annan du säljer :rofl :Bugar

skämtåsido.. det lät bra att den inte åkte upp.

Blitzen

Man kan göra så....
Gick med
4 Jan 2005
Hoj
GSX-R 7/11, EXC450
DwD skrev:
2165026 saxsat från annonsen
"Aldrig använd jag har bara tagit ur den ur förpackningen, har inte ens åkt med den.
Köpte den i November förra året."
lol.. hoppas det är en annan du säljer :rofl :Bugar

skämtåsido.. det lät bra att den inte åkte upp.

:7peta inte min annons......
jag är inte XL :mad:

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor