Var det där inte en stulen hoj dessutom?
Herrn lyckades isf få full pott i död på mc.
Kört alldeles för fort för omständigheterna, kört påverkad, kört stulen hoj. Det återstår väl i princip bara att reda ut om herrn hade hjälm eller inte.
Var det verkligen stulen hoj? Isf är det ju ett episkt exempel på hur det inte skall vara - och saknad behörighet därtill... Nå, låt det inte bli en trådsanning innan vi vet mer.
Jag försvarar inte styrfylla eller fortkörningar, och det blir ju inte lättare att se hojar som kör fort, men många bilister ser inte hojar överhuvudtaget. Det är ointressant, dom bryr sig inte, dom ser bara bilar, om dom tittar upp från sin mobil alls. Sen kör dom standardfrasen som friskriver dom "jag såg honom inte, det gick så fort"
Det där är två skilda problem. Under -10 talet har vi varit uppe på helt bisarra tal där ibland hälften av antalet dödade på MC inte skulle varit i trafiken alls.
Höga, fulla, utan körkort, på stulna eller oregistrade fordon.
Ett samhällsproblem som vi motorcyklister har ytterst liten chans att påverka.
Ibland känns det som den andra häften av de omkomna dräps av bilister som heller inte har något att göra i trafiken. Sminka sig gör man bäst hemma, email skickar man på jobbet och Facebookande gör man på fritiden. Stillastående.
Sanningen är visserligen inte precis sådan, och man gör sig själv en otjänst om man tror det - men ibland känns det verkligen på det viset.
Bilkörandet skulle behöva omvärderas i samhället, liksom förståelse och interaktionen med andra trafikslag, men trenden nu går mot att det är tråkigt och onödigt att köra bil, och att tekniken gör att man kan ägna sig åt annat istället.
Min bedömning är att vi som
vill köra, utvecklas, förbättra oss som fordonsförare kommer att hamna ändå mer på undantag i framtiden...
Jag arbetar i byggnaden där olyckan inträffade.
Sprang ut för att kolla vad som hände, mycket obehagligt att se...
Som ni säger så har det gått alldeles för fort på en 50-väg. Vägen passerar en gymnasieskola och ett dagis plus att vägen ligger mitt i city, man ska verkligen hålla hastigheten här...
Har precis köpt en MT07 efter ett långt uppehåll efter att jag tog kortet (ca 4 år) och man fick sig en rejäl tankeställare. Även om man själv ALDRIG skulle sätta sig i samma situation så funderar man ändå på hur utsatt man egentligen är när man kör MC.
Alltid hemskt att vara på plats, att se döden, att höra ljuden, känna lukten.
Att se hur livet lämnar en människa man inte kan hjälpa är något av det vidrigaste man kan vara med om, minnet lämnar en aldrig och i det ögonblicket spelar det ingen roll om det är ett fyllo, en idiot, din värsta motståndare eller Moder Theresa som ligger där.
Det är en medmänniska som dör, och det suger.
Minst sagt...
Känns det bättre nu?
Nå, det kommer att blekna, eller kanske rättare sagt - du kommer att kunna sätta in det i ett sammanhang.
SMC gick ut med en pressrelease för några år sedan som fick många att Woot!-a
Både bland motorcyklister och samhället i övrigt.
"Det är inte farligt att köra motorcykel"
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/inte-farligt-att-kora-motorcykel
http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Det-ar-inte-farligt-att-kora-motorcykel1/
Pressreleasen var skriven efter ett år av historiskt låga olyckstal, och trenden är i stort fortfarande sjunkande även om siffrorna hoppar upp ibland.
Grunden till uttalandet är viktigt att hålla rätt på:
Det finns inga belägg för att olycksrisken skulle vara högre för bil än för MC - om man kör sin egen ägandes hoj, är utbildad och klädd för det man håller på med, nykter och alert samt håller en hastighet som är avpassad för tillfället.
...och där befinner sig de allra flesta motorcyklister. De allra flesta motorcyklister upplever heller aldrig någon krasch, krock eller avkörning. De allra flera motorcyklister är dessutom förmögna att dra slutsatser av de close calls de eventuellt råkar ut för.
Men, om det verkligen händer något är motorcyklisten naturligtvis mycket mer utsatt.
Därför är det så förbannat viktigt att inte krascha, krocka eller köra av.
Motorcyklister lägger otroligt mycket tid, pengar och engagemang på att bli bättre på det vi gör, säkrare, tryggare, mer medvetna.
Det är där det skär sig - i en trafikmiljö där alla andra trafikantgrupper moonwalkar bakåt, blir allt mindre uppmärksamma, engagerade, intresserade.
...därtill hjälpta av Trafikverket och noll vision där dogmen är att "misstag händer" och resurserna läggs på att specifikt skydda bilister från varandra - och detta på vår bekostnad.
De allra flesta* förändringar i trafikmiljön under de senaste 20 åren har antingen ställt oss oskyddade trafikanter utanför, eller rent av försämrat säkerheten för oss - men ändå fortsätter vi motorcyklister som trafikantgrupp att sänka olyckstalen. Både i absoluta siffror, och med jättekliv räknat i antalet ökande utövare.
Men, enda sättet att hålla sig kvar på den vinnande sidan av gungbrädan är att vara medveten, upplyst och engagerad i det man gör.
Du, Isri92 har oönskat fått det bästa incitamentet man kan tänka sig för att inte hamna i samma sits. Det finns ställen att gasa på, och det finns ställen att INTE göra det på. Du har redan identifierat det ena stället, medans snubben i entrén såg inte skillnad på varken det ena eller det andra - och han fick betala priset.
Tyvärr så betalar vi
alla priset, när en sådan här olycka sker.
Sådana rubriker är med i mosaiken som skapar den bild som allmänheten har av oss. Allmänheten, och lagstiftarna därtill.
"Fyllskallar, kör som idioter, kriminella som langar knark till skolbarn."
Tack så jävla mycket, John Döe där i husfasaden.
Hur många barn behöver vi vinka till, hur många husvagspunkteringar måste vi stanna och byta, hur många kalvar i bevattningsdiken behöver vi rädda för att hamna på noll igen?
*"De allra flesta" hade jag troligen kunnat skriva som alla, eller rent av ALLA - men jag kan verkligen inte komma på en enda trafiksäkerhetshöjande företeelse riktad mot oss på MC de sista 20 åren.