jag allt för många gånger varit inblandad i situationer där endast min uppmärksamhet räddat mig från olyckor med medtrafikanter.
Bygger inte ALL trafik på detta faktum? Hela tiden, varje dag. Eller missförstår jag dig fullständigt?
jag allt för många gånger varit inblandad i situationer där endast min uppmärksamhet räddat mig från olyckor med medtrafikanter.
Personligen har jag alltid varit medveten om när jag kan ta på mig ansvar för att medtrafikanter inte ser mig och när de borde se mig(vilket jag aldrig antar). Det som skrämmer mig är hur många incidenter som jag undvikit mitt på blanka dagen i hastigheter under 50 bara pga att folk inte kan köra bil.
Bygger inte ALL trafik på detta faktum? Hela tiden, varje dag. Eller missförstår jag dig fullständigt?
Bygger inte ALL trafik på detta faktum? Hela tiden, varje dag. Eller missförstår jag dig fullständigt?
Jag är en erfaren chaufför oavsett fordon vilket hjälper mkt och väntar inte mig att min omgivning besitter samma kunskap. Som vanligt får de erfarna kompensera för de oerfarna vilket är som sig bör men det finns en tredje kategori som jag kallar talanglösa. Här gäller inga regler utom deras möjligtvis och all erfarenhet i världen är värdelös.Bygger inte ALL trafik på detta faktum? Hela tiden, varje dag. Eller missförstår jag dig fullständigt?
Jo, eftersom väldigt många inte följer regel nr. 1 - visa hänsyn! Alltså får man, som sagt, parera för alla andra som inte ser sig för, kör alldeles för fort, inte klarar av att hantera sitt fordon, telefonerar, kollar på sin smartphone etc.
Det är väldigt krävande att vara trafikant......
Bild från en av presentationerna i Niklas tidigare länk: http://www.svmc.se/smc_filer/SMC centralt/statistik 2015/HAstighet dödsolyckor.PNGVet du att dom körde så fort att dom inte klarade av att svänga, eller är det ett antagande? Annars skulle jag gissa på att många tror att dom hinner, dom har ju en motorcykel, och är totalt urusla på att bedöma avstånd, alternativt så stirrar dom på marken 10m framför hojen, och svänger undan för sånt som kommer ivägen, dvs upphunnen trafik, utan att höja blicken ...
Personligen har jag alltid varit medveten om när jag kan ta på mig ansvar för att medtrafikanter inte ser mig och när de borde se mig(vilket jag aldrig antar). Det som skrämmer mig är hur många incidenter som jag undvikit mitt på blanka dagen i hastigheter under 50 bara pga att folk inte kan köra bil.
roffe_s skrev:... - är det som sagt svårare att sia om då intervjuer svårligen låter sig göras i efterhand...
Men "djupintervjuer" då...?
Vi gör oss själva en otjänst när vi isolerar oss från det som händer i kategorin "extremt beteende" och inbillar oss att vi är safe; det där är inte jag.
Rätt vad det är, så är det faktiskt det.
Körskicklighet, erfarenhet, fantasi och ödmjukhet är våra antioxidanter och livsförlängare - men dom garanterar inte ett skvatt.
Kurvor ja, jag tänkte omkörning på raksträcka.Åh, jag snackar bara om den vanligaste olyckan, singelolycka på 70-väg. Sen kommer mötesolyckan på samma geografiska plats och det är när singelolyckan krockar med ett mötande fordon och blir en mötesolycka. Orsaken är densamma i bägge fallen. För hög fart (för den specifika föraren), kan inte svänga (vågar inte luta, stelnar, blicklåser antingen på vägkanten eller på det mötande fordonet) och när vägen då svänger mer än föraren så kommer vederbörande över i fel körfält.
Samma olycka i vänsterkurvor krockar inte med något annat fordon och blir därför enbart en singelolycka. Förloppet är detsamma, enda skillnaden är att man åker av vägen och in i något fast föremål vid vägkanten. Möter man någon i högerkurvan så går det ju dubbelt så fort vid kollisionen än vid en vänsterkurva eftersom trädet/stenen what ever står stilla.
Fast där stod ju en del hojar stilla, och blev påkörda, eller skulle svänga och blev påkörda, så att säga att alla olyckor beror på hastigheten är ju bara att flyta med i Trafikverkets propaganda. En del av dom där olyckorna hade ju trots allt gått att undvika om man hade tittat ut i omvärlden.Titta på alla dashcamfilmerna från ryssland. Det finns ihopklippta varianter med bara motorcyklar och i 100% av alla olyckor så är det för hög relativ fart som är den direkta orsaken.
Vi sitter gärna och garvar lite åt idiotiska ryssar men det ser likadant ut i Sverige, det är bara det att vi inte har kamera i alla fordon...
Fast där stod ju en del hojar stilla, och blev påkörda, eller skulle svänga och blev påkörda, så att säga att alla olyckor beror på hastigheten är ju bara att flyta med i Trafikverkets propaganda. En del av dom där olyckorna hade ju trots allt gått att undvika om man hade tittat ut i omvärlden.
Stämmer så bra, vissas inte minst av att många vållande bilister (oftast), säger "Jag såg den inte"..Exakt min poäng, tack Aryey!
Du undviker incidenter eftersom du har fantasi nog att ha framförhållning, vilket är ett signum för erfarenhet. Tänk dig då hur många av dessa incidenter som blir de facto olyckor på grund av att "vi" rör oss i för hög hastighet i förhållande till omgivande trafik. Cyklister, fotgängare, piketbilar, lastbilar, bilar och MC och alla befinner sig i detta kokande inferno som är en "modern trafiksituation". Om en av dessa kategorier rör sig i en högre fart, med aggressivare acceleration och bromsande, än det övriga gänget, och om denna kategori förare dessutom konstant överskattar sin förmåga OCH som lök på laxen dessutom är oskyddade... Det är inte konstigt att det ser ut som det gör......
Jag har inte sagt att bara mc håller en för hög fart, det gäller även bilarna. Olyckorna är ALLTID 100% beroende av för hög relativ fart, oavsett vem som håller farten...
Icke, ingen av mina olyckor hade förhindrats med lägre hastighet.
Jag har t.o.m. gått omkull stillastående.
Försök att förhindra den olyckan med lägre hastighet...
Icke, ingen av mina olyckor hade förhindrats med lägre hastighet.
Jag har t.o.m. gått omkull stillastående.
Försök att förhindra den olyckan med lägre hastighet...
I ditt fall är det ju för låg hastighet som är felet så det är likväl hastigheten som är boven...
Enligt försäkringsbolagens statistik så sker 46% av singelolyckorna stillastående eller i väldigt låg fart...snittkostnad 45 000 spänn!!!
Vi är precis som med bromsningen usla på att köra sakta också...jag saknar garagevändningen...
Hej alla. Ingen bra start alls på 2018 med flertalet dödsolyckor. Det ska bli fint väder i helgen så en lite spekulativ fråga: hur många tror ni kommer stryka med helgen som kommer ?
För övrigt är man ju inte alls förvånad vissa gånger med tanke på de exempel man sett nu på vårkanten på förare som kör extremt vårdslöst. Såg för någon vecka sedan flertalet hojar komma i höga hastigheter på bakhjulet i tät stadstrafik. Totalt vårdslöst !!! Kunde höra hojarna varva upp rejält på långt avstånd innan de kom förbi på bakhjulet i hög fart. Nu snackar på 100+ på 70 väg på bakhjulet med massa bilar och annat på vägen. Fick helt avsmak för hojåkning när jag såg detta. Och även om man själv kör bra så finns ju risken för att man blir påkörd av dessa. Sen är givetvis inte alla olyckor alltid orsakade av vårdslöst körande.
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |