På tal om detta året - hörde idag siffror om at vi hittintills i år har 27 döda på hoj, i fjol var motsvarande siffra 11 förolyckade. Tydligen var mer än 30% körkortslösa, antar att det kommer lite mer fakta från SMC så småningom.
Tänkvärda siffror trots allt - är det fina vädret hela förklaringen...?
Ja, där någonstans på dom siffrorna hamnar jag också - med död räkning, om man får vara lite smaklös.
Det är helt sanslösa siffror. Varför reagerar ingen på det stadigt ökade antalet obehöriga förare?
Under ungefär 10 år har man kunnat se en klättrande kurva. Fenomenet är ungefär jämngammalt med att Trafikverket lyckades tubba politikerna att styra om pengar från Polisen till Tragikverkets satsning på fartkameror.
"Gör samma jobb bättre men billigare" eller hur det lät då.
Vad gäller gårdagens nyhet om de stigande olyckstalen så fick den inte den spridning jag och andra hade räknat med. Antar att den där UEFA-cupsvinsten och skolutflykten gone sour i Thailand slog ut inslagen med
MC-DÖDEN! man hade toppat med annars. Tack för det.
Men, lita på att inslagen är producerade och artiklarna skrivna redan.
Det krävs bara ett par dramatiska olyckor med snaskigt bildmaterial, inskickat av "allmänheten" så hänger vi där och dinglar i rånocken, påpucklade med uppföljande artiklar som en pinata. Hur mycket stryk tål vi?
Felaktigt riktat stryk, felformulerat och feltänkt. Hur skall vi kunna styra den kommande debatten åt vårt håll?
Ja du Roffe... "Det fina vädret..."
Det är en gammal sanning att bra väder ger fler motorcyklister som kör mer - ökad exponering.
Man skulle kunna ha en faktor "olycksrisk per personkilometer" och bara gångra på med antalet soltimmar eller något och troligen hamna ganska rätt.
Men, borde inte utökad användning leda till ökad skicklighet i manövreringen? "Mängdträning" för dom som i normala fall kör så lite att dom aldrig hinner rosta av sig ordentligt?
Att folk väljer att dra runt i shorts, linne och flipflops så snart det är "värme" är mest deras egna problem.
Man dör inte av att skrubba sönder sig alldeles. Däremot tar det tid innan man kommer tillbaks i sadeln. Sicken tur!
Dyrt för samhället är det dock...
Förutom trenden med kriminellt körkortslösa knarkare som väljer att köra ihjäl sig själva och andra så ser jag något annat obehagligt bölja vid horisonten.
Vi har de senaste 5 åren ett ökat antal äldre förare som kör ihjäl sig.
Jo, det är logiskt på så vis att snittåldern på den svenske motorcyklisten stiger med ungefär ett år för varje år som går, så visst - olycksoffren har alla chanser att bli äldre dom med. Ja, eller inte bli äldre än så.
Men, det är märkliga olyckor, när man tittar närmare på dem.
Gammelt folk som kört hoj större delen av sitt liv gör rena nybörjartabbar och kör ihjäl sig rejält.
Vi ser olyckor med 70, 75 och 80 åringar som inte borde behövt hända.
Börjar man räkna personkilometer i åldersklassen lär siffrorna stå ut i neonskrift.
Samhällsekonomiskt är det inget större problem - snarare tvärt om. Är det kanske därför det inte uppmärksammas?
En tragedi är det lika förbannat för anhöriga och vänner när en penschis dör i onödan.
Varför? Vi vet att äldre bilförare är extra olycksdrabbade i korsningsolyckor och det som klassas som "komplicerade trafiksituationer" och att dom alltför ofta har risig syn, mörkerseende och synfältsbegränsningar. Varför skulle inte åldriga motorcyklister dras med samma förändringar?
Jag kan inte säga att jag tycker att det är något stort problem att man kör ihäl sig på sin ålders höst, men i de flesta fall är det alldeles onödigt. Den skyddsängel man haft med sig hela livet kanske har blivit äldre och inte klarar att flyga lika fort som förut...?