Man kan väl säga att det rann över en smula igår. Har passerat Fröderyd, (vägen mellan Ramkvilla och Landsbro), ett antal gånger denna sommar, ibland själv och ibland med en hoj till.
Det är smalt och väldigt kurvigt i några av byarna. Invånarna ställer/hänger ut diverse objekt, trehjulingar, varningstrianglar o dyl. De har säkert fog för sin frustration men att ställa ut rena hinder? Populärt område för mc, cyklister och annat.
I Fröderyd finns ett kurvparti där det blivit oroväckande tight ett par gånger. Där har flanen ställt en numera totalt trashad trehjuling. En lastbil eller traktorekipage, en cyklist med barn eller kajak efter på släp, lägg till en personbil och det blir fort farligt.
Vägkanten har en tvärgående räffling och under 1 meter från den står flanens staket. Han ställer 3-hjulingen, eller vad som är kvar av den på den räfflade, asfalterade delen.
Jag tog ett snack med WT-snubben, utan förhoppning om att han skulle fatta farligheten och det olämpliga i att ställa hinder på den enda flyktytan som finns att tillgå om det blir trångt.
Förklarade att han kommer inte åt buskörarna, utan bara de mest utsatta av de som befinner sig på vägen och han har ingen rätt att ställa ut hinder på en allmän väg.
Han, exalterad; "Körde du på den?"
Jag; "Nej, då hade jag inte stått här, men 2 gånger när jag kommit här bara i år har andra varit illa ute p g a din egenmäktighet."
Han var nog mest sur för att de körde nära staketet.
"Men var går tomtgränsen, är det staketet?"
Den står där för att framkalla fara. Hade han velat signalera kunde han ställt en var sida tomten, före och efter problemområdet, men den här står så den ska åsamka de sämst skyddade trafikanterna så mycket obehag det bara går.
I grannbyn är det en som hänger flaggor och varningstringlar i en skymd kurva så folk tvingas ut i körbanan. Den där boende lär ha en bra arsenal av trianglar, sönderkörda om inte annat...
När det står en rostig barncykel eller söndervittrad plastleksak...tror de att det har någon effekt när de barnen troligtvis är utflugna för ett decennie sedan? Inte i detta fallet, men hela fastigheten var för bedrövlig för att beskriva... Taskiga odds för barnskocken.