Diskutera Digital Fotografering här

Bikeboy500

{-_-}
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Ghétebork
Hoj
Yamasaurus RD500, Honda CR500, Yamaha TZR250
Mheel skrev:
2335607 Om jag inte har helt fel för mig blir det ett stegs högre bländare på 1,4 och två steg högre på 2,0. Dvs har du ett objektiv med 4,0 i bländare blir det med 1,4 konv. 5,0 i bländare och med 2,0 konv. blir det 6,0 i bländare.
Rätta mig om jag har fel.

//Mheel

Om ditt objektiv har 4,0 i ljusstyrka blir det med 1,4 konverter istället 5,6 (ett steg) och med 2,0 konverter blir det 8,0 (två steg).
 
Last edited:

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Den gjorde det i går kväll, det var inte sååå mörkt men det kan ju varit en bidragande orsak. 5.6 kontra kvällar kanske inte är ett vinnande koncept.
Jag snackar autofocusen.
 

Panos

Advrider
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki DR750S Big, Yamaha TT600E (i delar), GSX400E
Thundercat skrev:
2336011 Det blev kanonbra.


Kalas ju:tummenupp
Ska försöka få fram en schysst bild o skicka iväg..Tänkte att jag skulle
göra lite schyssta tavlor till lägenheten
 

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Electric City
Hoj
HRC baby.
Micke O skrev:
2334402 Menar du 70-200? Hittar inget annat som finns att få tag i nytt iaf.

Edit: Frågar du mig tycker jag att 200 ofta är lite för kort brännvidd, även om jag gärna skulle vilja ha ett EX 70-200 2.8 som komplement till EX 100-300 4 för ljusstyrkans skull samt att 100mm ibland är för mycket.


nä 70-210mm se länk http://www.blocket.se/vi/8804109.htm?ca=15_s
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Angående felskjutande autofokus. Jag var ca 10-15 meter från denna skönhet, då vill man att sakerna ska funka. Ficka bara en halvdassig bild på'n.
Vrake.JPG
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
MRJaggu skrev:

Ser ut att vara stenåldersprylar. Därmed inte sagt att dom är dåliga men man kan nog gissa att AF är ganska långsam, gissningsvis har dom ingen egen motor utan drivs av husets egen AF-motor. Jag skulle nog satsa på nyare grejer. Verkar lite skumt att han inte vet ett sk*t om vad han säljer :) För lite mera pengar får du ju t ex detta med garanti:

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/sigma/70-300_apo.php

Dessutom lär tydligen Sigma ha rykt upp sig först i modern tid vad gäller kvalitet mm.
 
Last edited:

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Electric City
Hoj
HRC baby.
Micke O skrev:
2336083 Ser ut att vara stenåldersprylar. Därmed inte sagt att dom är dåliga men man kan nog gissa att AF är ganska långsam, gissningsvis har dom ingen egen motor utan drivs av husets egen AF-motor. Jag skulle nog satsa på nyare grejer. Verkar lite skumt att han inte vet ett sk*t om vad han säljer :) För lite mera pengar får du ju t ex detta med garanti:

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/sigma/70-300_apo.php

Dessutom lär tydligen Sigma ha rykt upp sig först i modern tid vad gäller kvalitet mm.


Hur bra är den gluggen vid närbilder då:confused: vill ju ha något någorlunda allround att börja med.
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
MRJaggu skrev:
2336138 Hur bra är den gluggen vid närbilder då:confused: vill ju ha något någorlunda allround att börja med.

Menar du i macro -läge eller på längre brännvidder :confused:

Kolla efter recensioner på nätet.

Skulle gissa att den är ganska OK eftersom Cyber rekommenderade den men det är ju inte proffsklass, men ska man ha det får man multiplicera priset med 5-15x :( Beror ju på vad man har för preferenser. Är man van vid halvkompakta digitalare utan utbytbar optik så blir man nog inte besviken.
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Micke O skrev:
2336083 Ser ut att vara stenåldersprylar. Därmed inte sagt att dom är dåliga men man kan nog gissa att AF är ganska långsam, gissningsvis har dom ingen egen motor utan drivs av husets egen AF-motor. Jag skulle nog satsa på nyare grejer. Verkar lite skumt att han inte vet ett sk*t om vad han säljer :) För lite mera pengar får du ju t ex detta med garanti:

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/sigma/70-300_apo.php

Dessutom lär tydligen Sigma ha rykt upp sig först i modern tid vad gäller kvalitet mm.

Den gluggen har jag! :)
Är kalasnöjd. NGT slöare i AF än Canons motsvarighet men helt okej. Funkar bra på bana. Vilket ni kan se på www.jkay.se/foto
Nästa steg ovanför denna Sigmagluggen (om man ska kolla samma märke) kostar ju 10 papp.

MRJaggu skrev:
2336138 Hur bra är den gluggen vid närbilder då:confused: vill ju ha något någorlunda allround att börja med.

Funkar kalas till Macro och närbilder!
 
Last edited:

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Alltså skillnaden i bildkvalitet är väl kanske inte riktigt 10 papp. Det finns lite andra saker som skiljer.

För 10 papp till får du:
#En MYCKET tyngre glugg att släpa på och du får säkerligen ont i armen om du springer omkring på en bana med den en hel dag (been there, done that). Man tar inte med den om man inte vet att man kommer att få användning av den...
#Yttermåtten skiljer en del.
#Byggkvaliteten lirar i en annan dimension.
#AF-motorn (HSM) är obscent snabb.
#Du blir fattig när du ska köpa filter till den, 82mm -filter kostar pengar...

Men som sagt, jag skulle inte rekommendera den dyrare om man just ska köpa sin första systemkamera.
 
Last edited:

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Micke O skrev:
2336201Sigmas dyrare...

Om den dyrare ger bättre bilder vet jag inte...har bara läst om den på fotosidan i forumet där. En rekommenderade den till mig. Men 10k ger jag inte för en glugg...just nu kanske. :hihi
Är den dyrare så mkt tyngre än den du länkade till/den jag har?
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
JKay skrev:
2336227 Om den dyrare ger bättre bilder vet jag inte...har bara läst om den på fotosidan i forumet där. En rekommenderade den till mig. Men 10k ger jag inte för en glugg...just nu kanske. :hihi
Är den dyrare så mkt tyngre än den du länkade till/den jag har?

Nej det var det jag menade, bilderna blir inte 10 papp bättre. Lite bättre hoppas jag dock att dom blir :) Det är stor skillnad jämfört med mina gamla gluggar iaf (äldre Sigma 100-300 samt Tamron 28-200).

Det skiljer knappt ett kilo i skillnad - och det känns både när den sitter på kameran och när man släpar runt på den :huvet
 
Last edited:

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Micke O skrev:
2336240 Nej det var det jag menade, bilderna blir inte 10 papp bättre. Lite bättre hoppas jag dock att dom blir :) Det är stor skillnad jämfört med mina gamla gluggar iaf (äldre Sigma 100-300 samt Tamron 28-200).

Det skiljer knappt ett kilo i skillnad - och det känns när den sitter på kameran :)

hehehe...vi sa olika men menade samma! :D

Har Sigma varit ett "sämre" märke tidigare?
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
MRJaggu skrev:
2336272 Tack för fina svar MickeO och Jkay:tummenupp

Tror inte du blir missnöjd med den! :)
Lycka till med köp! 2300:- är inte farligt för den gluggen i pris kontra bildkvalitet.

@Micke O
Är det SÅ stor skillnad i vikt?!?!?! :confused:
Herre jösses!
Då är jag glad att jag har denna som jag har nu.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top