Diskutera Digital Fotografering här

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Tralala, nu kom ett sms från posten om att mitt paket med k10d från cyberphoto finns att hämta, mums fillibabba! Snart ska det "unboxas" mellan hostattackerna!

Edit: Nu är den hemma och "unboxad", måste säga att första intrycket är att den här kameran kan man riva hus med om det skulle behövas, byggd som en stridsvagn! :tummenupp Batteriet på laddning...

Last edited:

MikkE

Guest
Torkel skrev:
2668220 Tralala, nu kom ett sms från posten om att mitt paket med k10d från cyberphoto finns att hämta, mums fillibabba! Snart ska det "unboxas" mellan hostattackerna!

Edit: Nu är den hemma och "unboxad", måste säga att första intrycket är att den här kameran kan man riva hus med om det skulle behövas, byggd som en stridsvagn! :tummenupp Batteriet på laddning...
Snickers!! :yoparty :yoparty

Grattis till prylarna. :tummenupp

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Ja, det blev så man fick en "import" Canon 400D med Italiensk, Fransk och Tysk instruktions bok.

Finns det någon svensk .pdf intruktionsbok till denna

Länk kanske ???

Uffe

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Det gör det säkert, men nu på kvällskvisten när man har ny hämtat ut den så vill man läsa lite grann, det finns en engelsk, men jag fattar svenska bättre

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag vet inte om jag lagt upp bilden tidigare. Men så här såg ett paket som jag fick en gång från Cyberphoto ut.
lda.jpg

Som tur var så fanns allt som skulle finnas i lådan där och allt var oskadat.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Esquire skrev:
2669731 Jag vet inte om jag lagt upp bilden tidigare. Men så här såg ett paket som jag fick en gång från Cyberphoto ut.
...jettestorbild...
Som tur var så fanns allt som skulle finnas i lådan där och allt var oskadat.
Blä! Fast det kan beror på arten som står aningen lägre än myror, nämligen postens personal :gnissla.

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Ikväll lägger jag en beställning på 400an och Tamronet, från fotovideo.se. 10500 pängar.

Kan inte hålla mig längre. :(

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Zee skrev:
2670034 Ikväll lägger jag en beställning på 400an och Tamronet, från fotovideo.se. 10500 pängar.

Najs, vilket tamron ska du köpa?

Jag har redan börjat leta efter ett till objektiv :)

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Zee skrev:
2670034 Ikväll lägger jag en beställning på 400an och Tamronet, från fotovideo.se. 10500 pängar.

:tummenupp
Gött mos!!

Själv kommer jag få en bonus från jobbet som det verkar och tänkte då unna mig en blixt och ett telezom-objektiv. Ni får tjata bäst ni vill om canons L-objektiv men i det här fallet tänkte jag "snåla"

Jag tänkte köpa
Sigma 70-300 / 4-5,6 Macro

Det jag undrar är vad som skiljer objektivet från det med samma namn men med tilläget APO.

Priset skiljer en sissådär 700:- men specarna är identiska sånär som på 5 grams vikt. (445 vs. 450)

Någon som vet om det är någon som helst skillnad eller är det bara ett rött streck på plasten som skiljer?! :va

SIGMA7~3.JPG

SIGMA7~2.JPG

http://www.hegethorns.se/spec.asp?prod=36467&returnPath=par=393
http://www.hegethorns.se/spec.asp?prod=36464&returnPath=par=393

Zee

Gick med
22 Sep 2004
Hoj
HanneZ skrev:
2670044 Najs, vilket tamron ska du köpa?

Jag har redan börjat leta efter ett till objektiv :)

Detta: http://www.fotovideo.se/aspx/prdinfo.aspx?plid=61058

Någon som vet om ovanstående obj. är samma som detta= http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=12416 ?!

Vill veta asap så man kan lägga en beställning ikväll.

tack på förhuden. :)

korvgubbe skrev:
2670054

Någon som vet om det är någon som helst skillnad eller är det bara ett rött streck på plasten som skiljer?! :va

Något skiljer iaf.
Kolla:
http://www.sigma-photo.com/lenses/lenses_all_details.asp?id=3304&navigator=3

http://www.sigma-photo.com/lenses/lenses_all_details.asp?id=3303&navigator=3

Du får läsa det finstilta. :)

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Zee skrev:
2670056
Något skiljer iaf.

Jo, det verkar handla om att vissa av glasen är behandlade på något speciellt sätt för att hantera "kromatisk aberration" bättre.

Nu till den viktiga frågan:
- Vad fan betyder "kromatisk aberration" i praktiken för en lekman som mig?!
- Är det värt en lusing extra för att få beteckningen APO på gluggen?
- Påverkar de filter man sätter på gluggen aberrationen? Jag har t.ex. ett polariseringsfilter som jag lär använda särskillt vid foto med telet eftersom det lär vara antingen i fjäll/alper eller ute på sjön.

Edit:
Okej, nu lyckades jag gogola fram förklaringen till vad grekiskan betyder:
http://www.cyberphoto.se/faq/kromabb.htm

Nu är bara frågan hur stort problemet med krom-arbetratigrejset är hos den billigare gluggen?!

Last edited:

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
korvgubbe skrev:
2670073 Jo, det verkar handla om att vissa av glasen är behandlade på något speciellt sätt för att hantera "kromatisk aberration" bättre.

Nu till den viktiga frågan:
- Vad fan betyder "kromatisk aberration" i praktiken för en lekman som mig?!
- Är det värt en lusing extra för att få beteckningen APO på gluggen?
- Påverkar de filter man sätter på gluggen aberrationen? Jag har t.ex. ett polariseringsfilter som jag lär använda särskillt vid foto med telet eftersom det lär vara antingen i fjäll/alper eller ute på sjön.

Edit:
Okej, nu lyckades jag gogola fram förklaringen till vad grekiskan betyder:
http://www.cyberphoto.se/faq/kromabb.htm

Nu är bara frågan hur stort problemet med krom-arbetratigrejset är hos den billigare gluggen?!
Jag sitter o kollar på exakt samma objektiv... Dom känns lite väl billiga bara?

Edit: Båda är billigare på scandinavianphoto, speciellt det dyrare.

Zee

Gick med
22 Sep 2004
Hoj
Har lagt en beställning nu på fotovideo.se. :banana

Tamronet var det där prisbelönta XR Dii Aspherical tjohejsan som jag ville ha.

Bara vänta på att tomten kommer i mellandagarna då. De ska få in nya krejer (lagret e slut på 400D-hus och Tamronet) den 24/12.

Skynda och köp, verkar som endel av grejerna kommer att bli restade snart (enligt försäljaren på fotovideo).

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
korvgubbe skrev:
2670054 :tummenupp
Gött mos!!

Själv kommer jag få en bonus från jobbet som det verkar och tänkte då unna mig en blixt och ett telezom-objektiv. Ni får tjata bäst ni vill om canons L-objektiv men i det här fallet tänkte jag "snåla"

Jag tänkte köpa
Sigma 70-300 / 4-5,6 Macro

Det jag undrar är vad som skiljer objektivet från det med samma namn men med tilläget APO.

Priset skiljer en sissådär 700:- men specarna är identiska sånär som på 5 grams vikt. (445 vs. 450)

SIGMA7~3.JPG

SIGMA7~2.JPG

http://www.hegethorns.se/spec.asp?prod=36467&returnPath=par=393
http://www.hegethorns.se/spec.asp?prod=36464&returnPath=par=393

Den gluggen UTAN röd ring är version 1 och lider av en bugg som jag inte kommer på, just nu, vad det va. Har för mig att det va vid återförande av optiken från Macroläge så hängde den sig...eller nått. Dessutom är den gluggen inte optimerad för digitalt fotande.

Sigmas APO-DG (Minskar Kromatisk Aberation och har behandlade linser för att inte få blänk mot sensorn) har röd ring och funkar bra! (Har den gluggen själv) Inte så jätteljusstark men funkar finfint! Gluggen låter lite grann vid fokuseringen men hittar AF träffsäkert o bra. Känns gedigen.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
JKay skrev:
2670188 Den gluggen UTAN röd ring är version 1 och lider av en bugg för mig att det va vid återförande av optiken från Macroläge så hängde den sig..

Sigmas APO-DG Inte så jätteljusstark men funkar finfint!

Jag såg på fotosidan att det finns en enkel manöver för att få den där låsningen att släppa.

Så frågan återstår:
Är det värt nästan 700spänn att slippa kromade aborrar?

Att den låter rör mig inte i ryggen. Jag lär vara i fjällen eller sitta i båten när jag använder den så ljudet lär inte märkas och ljus lär det inte råda brist på.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
korvgubbe skrev:
2670218 Jag såg på fotosidan att det finns en enkel manöver för att få den där låsningen att släppa.

Så frågan återstår:
Är det värt nästan 700spänn att slippa kromade aborrar?

Att den låter rör mig inte i ryggen. Jag lär vara i fjällen eller sitta i båten när jag använder den så ljudet lär inte märkas och ljus lär det inte råda brist på.
Länk till info om låsningen?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
HanneZ skrev:
2670224 Länk till info om låsningen?

Fotosidan funkar inte för mig för tillfället.
Om du läser recensionerna om objektivet så står lösningen beskriven i ett av de översta inläggen. :tummenupp

Börjar luta åt version 2(APO) med sld-linserna...

Nyheter
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...