Diskutera Digital Fotografering här

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Hoj
Honda CBR
R1 Uffe skrev:
2661975 Vilken mastodan tråd detta är, ni får ursäkta min lathet att jag inte orkar äsa igenom denna tråd, men jag har nyligen skaffat en 400D med 18-55mm.

Vad jag undrar nu över om ni kan länka till något som har någon "lektion" på nätet (typ en manual) vilka olika inställningar man kan göra, tex. när ska man ha längre bländar tid, vilket ISO ska man ha vid olika tillfällen osv.

En liten grundkurs kanske man kan säga jag vill läsa

Tack för mig, och på återseende

Uffe S

Börja läsa handboken om automatiken. Kör på automatik och fota olika situationer. Då kommer du allt mer få en känsla för vad kameran klarar. Kolla hur kameran satte bländare och slutartid. Utnyttja de exif-data som kameran lägger in på varje bild. När du känner dig säker går du över på halvautomatik, dvs ena läget auto det andra manuellt osv..

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Zee skrev:
2661880 Men behövs det egentligen? Ett batteri räcker väl bra jäkla länge endå?
Mer är alltid bättre. :fakta

Men om det behövs.... Med ett originalbatteri i en EOS 350D så skjuter man väl ca 600 bilder och med två batterier i batterigrepp så blir det det dubbla ungefär.

Man slipper oroa sig lika mycket för om batterierna ska räcka så det blir ju inte att man laddar en massa "bara för säkerhetsskull". Man kan även om det skulle krisa sig ordentligt använda vanliga R6 i batterigreppet med hjälp av en liten extra tillsats som medföljer, men hur bra det fungerar vet jag dock inte.

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
R1 Uffe skrev:
2661975 Vilken mastodan tråd detta är, ni får ursäkta min lathet att jag inte orkar äsa igenom denna tråd, men jag har nyligen skaffat en 400D med 18-55mm.

Vad jag undrar nu över om ni kan länka till något som har någon "lektion" på nätet (typ en manual) vilka olika inställningar man kan göra, tex. när ska man ha längre bländar tid, vilket ISO ska man ha vid olika tillfällen osv.

En liten grundkurs kanske man kan säga jag vill läsa

Tack för mig, och på återseende

Uffe S

Du hittar den här --> http://www.canon.se/eos400d/index.asp

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Latest breaking update for you internetthelvetroamers

Gday lads.

Var inne på den otroligt otrevliga och ofantligt obilliga affären Expert idag och fick efter påtryckning med en niomillimeters mot tinningen på expediten klämma på 400D:n, D80:n och expeditens bröst. :brynad

Visst var D80 något större men jag förstår inte att så lite skillnad kan orsaka så mycket tjafs bland användare och i recensioner. Enda lilla skillnaden var att man hade ett naturligt ställe att hålla vänsterhanden på (eller tummen rättre sagt) vad gäller D80:n, vilket man saknar på 400D:n om man nu tvunget ska ha vänsterhanden på huset (natürligare att hålla i obj.?). Annars känns det ärligt talat som det kvittar samma skillnad.

Som kuriosa kan berättas att Expert ( eller hur, visst är de? :rolleyes: ) inte säljer endast 400D-huset, utan endast med kitobj. och då för 8500 pengar. Den ene experten på Expert sa att OM man skulle köpa endast 400D-huset så skulle det kosta 10.000 makaroner (alltså 2500 mer, ändock man får mindre). Men det gick ju inte att göra så. Men OM man skulle göra så. Men det gick inte att göra så. Men OM...:näsblod

Varför handlar folk på Expert? De är alltid dyrast.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Zee skrev:
2662918 Gday lads.

Var inne på den otroligt otrevliga och ofantligt obilliga affären Expert idag och fick efter påtryckning med en niomillimeters mot tinningen på expediten klämma på 400D:n, D80:n och expeditens bröst. :brynad

Visst var D80 något större men jag förstår inte att så lite skillnad kan orsaka så mycket tjafs bland användare och i recensioner. Enda lilla skillnaden var att man hade ett naturligt ställe att hålla vänsterhanden på (eller tummen rättre sagt) vad gäller D80:n, vilket man saknar på 400D:n om man nu tvunget ska ha vänsterhanden på huset (natürligare att hålla i obj.?). Annars känns det ärligt talat som det kvittar samma skillnad.

Som kuriosa kan berättas att Expert ( eller hur, visst är de? :rolleyes: ) inte säljer endast 400D-huset, utan endast med kitobj. och då för 8500 pengar. Den ene experten på Expert sa att OM man skulle köpa endast 400D-huset så skulle det kosta 10.000 makaroner (alltså 2500 mer, ändock man får mindre). Men det gick ju inte att göra så. Men OM man skulle göra så. Men det gick inte att göra så. Men OM...:näsblod

Varför handlar folk på Expert? De är alltid dyrast.
Det jag inte gillade med 400d va att höger lillfinger inte har någonstans att ta vägen... Men det blir en sån nu iaf!

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Nuu är det kris igen, ska beställa nuuuuuu... men stället har inget "kit" utan nu måste jag välja objektiv. Jag vill börja med ett bra objektiv att ta vanliga foton på rätt så kort avstånd. Superzoomen får komma till sommaren. Sigma eller tamron hade jag tänkt mig...

Sigma Objektiv AF 18-50 / 2,8 EX DC Macro till Canon

Funkar de? Macro? Är inte det typ bara på nära håll? :va

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
korvgubbe skrev:
2665270 Jo, macro är på nära håll men du väljer ju själv om du ska ta sådana bilder. Mitt Sigma 17-70 tillåter även det att ta bra macro-bilder med en närgräns på 20cm.

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=11918
Sigma Objektiv AF 17-70/2,8-4,5 DC Macro för Canon
en sån? Så den funkar bra? Bättre än den där 18-55 som brukar följa med?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
HanneZ skrev:
2665277 Sigma Objektiv AF 17-70/2,8-4,5 DC Macro för Canon
en sån? Så den funkar bra? Bättre än den där 18-55 som brukar följa med?

Ja, prexis ett sånt har jag.. Det funkar finfint för mig och definitivt bättre än kit-gluggen. Däremot är det svårt för mig att säga att det är bättre än det du nämnde. Mitt är lite billigare och har lite bredare omfång vilket i mina ögon gör det till ett bättre allroundobjektiv. Det du nämde är dyrare men är ljuskänsligare så om du vet att du kommer köpa fler objektiv kan det ju vara ett bra val. Jag är som sagt helt ny inom området men jag är väldigt nöjd med objektivet.

Last edited:

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
korvgubbe skrev:
2665291 Ja, prexis ett sånt har jag.. Det funkar finfint för mig och definitivt bättre än kit-gluggen. Däremot är det svårt för mig att säga att det är bättre än det du nämnde. Mitt är lite billigare och har lite bredare omfång vilket i mina ögon gör det till ett bättre allroundobjektiv. Det du nämde är dyrare men är ljuskänsligare så om du vet att du kommer köpa fler objektiv kan det ju vara ett bra val. Jag är som sagt helt ny inom området men jag är väldigt nöjd med objektivet.
Ash, det blir typ 10 papp så den blir det. Lagom summa... häromveckan tyckte jag att den powershot S3 IS va dyr :gnissla

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
HanneZ skrev:
2665301 Ash, det blir typ 10 papp så den blir det. Lagom summa... häromveckan tyckte jag att den powershot S3 IS va dyr :gnissla

Vilken av dem valde du?!

Jag hade bestämt mig för att köpa 350 med kitglugg.. sen dök 400:an upp i samma veva och plötsligt kändes det dumt att inte lägga till 500-1000 spänn för en nyare och bättre kamera... Redan där var min budget övertrasserad. Sedan började alla jiddra om att kitgluggar suger och vips satt jag med ett 3000-kronorsobjektiv i näven och får förklarat för mig att det är ett billigt objektiv. :näsblod

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
korvgubbe skrev:
2665308 Vilken av dem valde du?!

Jag hade bestämt mig för att köpa 350 med kitglugg.. sen dök 400:an upp i samma veva och plötsligt kändes det dumt att inte lägga till 500-1000 spänn för en nyare och bättre kamera... Redan där var min budget övertrasserad. Sedan började alla jiddra om att kitgluggar suger och vips satt jag med ett 3000-kronorsobjektiv i näven och får förklarat för mig att det är ett billigt objektiv. :näsblod
Samma som dig!

Haha, känner igen det där...

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
korvgubbe skrev:
2665337 Då håller jag tummarna för att du blir nöjd! :tummenupp
Röööööööööv. Dom som har kamerahuset billigt har ju istället bara dyra objektiv o tvärtom. Vart fan ska jag köpa skiten nu då?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
HanneZ skrev:
2665578 Röööööööööv. Dom som har kamerahuset billigt har ju istället bara dyra objektiv o tvärtom. Vart fan ska jag köpa skiten nu då?

Sätt upp i excell:
kamerahus, objektiv, frakt , totalkostnad

...skiljer det nån enstaka hundralapp är det ju skitsamma..

Personligen köpte jag kameran från PixMania via DHL. Det tog 54 timmar.
Objektivet köpte jag från Hegethorns och det tog mindre än nog mindre än 36 timmar med "vanligt" postpaket.

hegethorns:
Objektiv sigma dc 17-70 : 3090:-

Last edited:

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
korvgubbe skrev:
2665587 Sätt upp i excell:
kamerahus, objektiv, frakt , totalkostnad

...skiljer det nån enstaka hundralapp är det ju skitsamma..

Personligen köpte jag kameran från PixMania via DHL. Det tog 54 timmar.
Objektivet köpte jag från Hegethorns och det tog mindre än nog mindre än 36 timmar med "vanligt" postpaket.

hegethorns:
Objektiv sigma dc 17-70 : 3090:-
Jag vill ha skiten innan jul :gnissla

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?itemid=5401567

De paketet då? Då får jag ju det där sunkiga standardobjektivet iaf. O andra sidan får jag en zoom på köpet samt batterigrepp+svensk manual...

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
HanneZ skrev:
2665602 Jag vill ha skiten innan jul :gnissla

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?itemid=5401567

De paketet då? Då får jag ju det där sunkiga standardobjektivet iaf. O andra sidan får jag en zoom på köpet samt batterigrepp+svensk manual...

Jag var påväg att köpa det paketet för att jag ville ha allt i ett och för att få både ett "vanligt" och ett teleobjektiv... Men alla avrådde från kitobjektiven så det blev som det blev.

Hegethorns gick snabbt som f*n.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
korvgubbe skrev:
2665703 Jag var påväg att köpa det paketet för att jag ville ha allt i ett och för att få både ett "vanligt" och ett teleobjektiv... Men alla avrådde från kitobjektiven så det blev som det blev.

Hegethorns gick snabbt som f*n.
Ok, jag beställer på scandinavian o får vänta tills efter jul. Har lyckats pruta lite på priset där så det får funka.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
HanneZ skrev:
2665706 Ok, jag beställer på scandinavian o får vänta tills efter jul. Har lyckats pruta lite på priset där så det får funka.

Ska du hinna få allt till jul är nog butik det enda som gäller...

Blev det paketet med kitobjektiv?!

Nyheter
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...