Diskutera Digital Fotografering här

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
Så ärdet bättre nu utan stena fastigheter ?

DSC_3461_th-003.jpg

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Happ, nu lutar det åt en Nikon D80 istället. Då behöver jag ett ok nybörjarobjektiv till den. Vad kan vara lämpligt?

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Hoj
HanneZ skrev:
2660915 Happ, nu lutar det åt en Nikon D80 istället. Då behöver jag ett ok nybörjarobjektiv till den. Vad kan vara lämpligt?

Yess we did it..

jag kör med ett 18-135 f3.5-5.6 kitgluggen som följer med.
har du de extra pengarna att lägga på det i stället för 18-70 så rekomenterar jag de.

båda finns recenerade på fotosidan.se

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=6895
samt
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=13362

Läs och fundera på vad DU värdesätter.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Kungen skrev:
2660919 Yess we did it..

jag kör med ett 18-135 f3.5-5.6 kitgluggen som följer med.
har du de extra pengarna att lägga på det i stället för 18-70 så rekomenterar jag de.

båda finns recenerade på fotosidan.se

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=6895
samt
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=13362

Läs och fundera på vad DU värdesätter.
Jag trodde objektiv som hade större spann va bättre :gnissla

Jag får nog läsa på lite om detta.

Edit: Hörrö, 18-70 är ju billigare än 18-135?! Eller?
Nikon D80 Black + 18-135mm Lens Kit Nikon Köp 1 'Nikon D80 Black + 18-135mm Lens Kit' nu 11795.00Kr inkl moms

Nikon D80 Black + 18-70mm Lens Kit Nikon Köp 1 'Nikon D80 Black + 18-70mm Lens Kit' nu 11196.00Kr inkl moms

Last edited:

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Hoj
HanneZ skrev:
2660927 Jag trodde objektiv som hade större spann va bättre :gnissla

Jag får nog läsa på lite om detta.

Jag har läst a 20 timmar om dagen nu i två mån. o börjar åf ett hum om detta.. helt sjukt så mkt det är att läsa oh vad folk tyker hit oh dit. jisses..

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
HanneZ skrev:
2660927 Jag trodde objektiv som hade större spann va bättre :gnissla
Njae, ett stort zoomomfång betyder för det mesta att det komprimissas på något annat. T.ex. så kan de ha sämre ljusstyrka eller så blir inte skärpan hellt hundra ut mot kanterna av bilden.

Det enda objektiv jag skulle vilja ha som har stort zoomomfång är Canon EF 28-300/3,5-5,6 L IS USM och då skulle jag gladeligen kasta mina båda nuvarande objektiv på soptippen. Men kvalitét kostar, i det här fallet 20-25000kr... :(

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Hoj
Sen får du inte glömma läsa om ljusstyrkan oh ta reda på vad den har för betydelse för slutartiden och skärpeljupet

finns massor av detta på fotosidan.se under fotoskola.

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Ang. kameror. Canon 400:an ser jag nästan mer som en blandning av en kompakt och och en system. Du får kompaktens smidiga format och tekniken från en systemare. Perfekt för dig som inte går och håller i kamerna hela dagarna. En 400D och ett Canon 1,8 så har du en lätt, liten, smidig kamera med grym teknik som tar grymma bilder!

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
mr_rockster skrev:
2661026 Ang. kameror. Canon 400:an ser jag nästan mer som en blandning av en kompakt och och en system. Du får kompaktens smidiga format och tekniken från en systemare. Perfekt för dig som inte går och håller i kamerna hela dagarna. En 400D och ett Canon 1,8 så har du en lätt, liten, smidig kamera med grym teknik som tar grymma bilder!
Va de en sånt objektiv du sålde? Har du kvar objektivet?

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
mr_rockster skrev:
2661534 Ett just sådant har jag tyvärr inte att sälja.. har dock ett själv ;)
Ok!

Nu har jag varit o klämt på 400d och 80d. 80d ligger ju betydligt bättre i handen, o andra sidan ligger 400d+batterigrepp nästan lika bra, dessutom har man ju fördelen att man kan plocka bort det o därmed få en mindre och smidigare. Det blir nog en 400d + standardobjektiv o sen köpa till battergrepp och ett bättre objektiv senare.

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Hoj
Hojlös
HanneZ skrev:
2661575 Ok!

Nu har jag varit o klämt på 400d och 80d. 80d ligger ju betydligt bättre i handen, o andra sidan ligger 400d+batterigrepp nästan lika bra, dessutom har man ju fördelen att man kan plocka bort det o därmed få en mindre och smidigare. Det blir nog en 400d + standardobjektiv o sen köpa till battergrepp och ett bättre objektiv senare.

Ett genomtänkt val, dvs du har känt å klämt och värderat vad som passar dig till de pengar du kan tänka dig lägga ut, ett sånt val måste repekteras.
Tror du blir nöjd.
Du kommer dock få stånd när du pillat på en D200 :arsele :D

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Triggerhappy skrev:
2661666 Ett genomtänkt val, dvs du har känt å klämt och värderat vad som passar dig till de pengar du kan tänka dig lägga ut, ett sånt val måste repekteras.
Tror du blir nöjd.
Du kommer dock få stånd när du pillat på en D200 :arsele :D
Japp, så får det bli nu.

Nää inget snack om andra kameror nu, blir galen :gnissla

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
HanneZ skrev:
2661670 Japp, så får det bli nu.

Nää inget snack om andra kameror nu, blir galen :gnissla
En annan fördel med ett batterigrepp är att det får plats ett extra batteri. Då kan man nästan ta snuskigt många bilder mellan gångerna som det är dags för laddning. :tummenupp

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Esquire skrev:
2661695 En annan fördel med ett batterigrepp är att det får plats ett extra batteri. Då kan man nästan ta snuskigt många bilder mellan gångerna som det är dags för laddning. :tummenupp

Men behövs det egentligen? Ett batteri räcker väl bra jäkla länge endå?

Kimen

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2004
Hoj
Skinställ & hjälm + en massa gamla fotton.... En fiddy.
Kimen skrev:
2660607 Ny börjare.
Skickade in denna bild som en tävlingsbild på ämnet "kontrast" på ett annat motorforum.
kontrastickefgel06re5.jpg

Och jag vann! Men jag skulle gärna ha lite konstruktiv kritik på bilden, för det fick jag inte på f1bb.com Brus och så vidare?
Fick inte mycket hjälp här heller!:näsblod Får prova med fotosidan.se istället, fast jag är amatör med 0% självförtroende.:)

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Vilken mastodan tråd detta är, ni får ursäkta min lathet att jag inte orkar äsa igenom denna tråd, men jag har nyligen skaffat en 400D med 18-55mm.

Vad jag undrar nu över om ni kan länka till något som har någon "lektion" på nätet (typ en manual) vilka olika inställningar man kan göra, tex. när ska man ha längre bländar tid, vilket ISO ska man ha vid olika tillfällen osv.

En liten grundkurs kanske man kan säga jag vill läsa

Tack för mig, och på återseende

Uffe S

Nyheter
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...