Diskutera Digital Fotografering här

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Vänta lite här nu, Nikon - Canon.. är det typ Ducati - Yamaha? :hihi

vad är det för skillnad på d70s och d50? D70s har ju lägre upplösning än 400d, det är det enda jag ser. D80 då?

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
HanneZ skrev:
2658929 Vänta lite här nu, Nikon - Canon.. är det typ Ducati - Yamaha? :hihi

vad är det för skillnad på d70s och d50? D70s har ju lägre upplösning än 400d, det är det enda jag ser. D80 då?

nuså pratar vi Nikon här.. Jippiiiee..
D70s är föregångaren till D80 med lägre upplösning samt lite annat pyssel.
jag kör D80 med battergrepp och har klämt på Canon 350D tyckte canonen kändes plastig och lätt.

Jag tror såhär i ditt val. fundera på hur mkt pengar du vill lägga.
det är rätt stor prisskillnad på en 400D och en D80.
när man läser mellan raderna på de som testar 400D och D80 så ser det ut som om de eg inte vill säga vilken som är bäst eller sämst då det skilljer rätt mycket pengar mellan dem.
har inte klämt på 400D'n än. jag tror dock det är en superbra kamera för de pengarna.
sen är det som alla skriver ovan.
lägg pengarna på objektiv i stället.

my 5 cents.

bilden ovan är taget med D80 och kitgluggen 18-135 f3.5-5.6

Trinity

I love Honda 4-ever
Gick med
4 Aug 2004
Hoj
ZX10-R svart som natten
HanneZ skrev:

Åk och klämm på en 400D och ÄVEN Nikon D50/70 eller D80.
Canonen har tekniken och förmågan men är pinsamt pygmé aktig och plastig.
Nikon är rejälare helt enkelt...kläm så förstår du.

D50/70 är 6Mp. Väldigt liten skillnd dem emellan.Bättre batteri kapacitet påD70s.
400D och D80 tekniskt väldigt jämnspelta ända tills du tar i grejerna....då känns det direkt vem som snikade.

(Triggerhappy på tantens inlogning).

norda

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
2005, KTM 640 SM
Trinity skrev:
2659443 Åk och klämm på en 400D och ÄVEN Nikon D50/70 eller D80.

D50/70 är 6Mp. Väldigt liten skillnd dem emellan.Bättre batteri kapacitet påD70s.
400D och D80 tekniskt väldigt jämnspelta ända tills du tar i grejerna....då känns det direkt vem som snikade.

Nu vet inte jag vad d80 har för AF system men 400´an har 30d´s AF med 9 punkter, jäkligt snabb och pricksäker! Vilken kamera du än köper så är det bra köp.. Bästa med canon är L serien, den är en klass för sig!
Samt självrengörande sensor, funkar bra! Väldigt bra på bruset dessutom.
Canon canon canon :yoparty

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Hoj
norda skrev:
2659451 Nu vet inte jag vad d80 har för AF system men 400´an har 30d´s AF med 9 punkter, jäkligt snabb och pricksäker! Vilken kamera du än köper så är det bra köp.. Bästa med canon är L serien, den är en klass för sig!
Samt självrengörande sensor, funkar bra! Väldigt bra på bruset dessutom.
Canon canon canon :yoparty

D80 är i princip en D200 fast i plast hus. lite långsammare 3 bilder/sek i ställer för 5 på D200
är massor av saker som är samma i D80 som i D200.
D80 har 9 AF punkter med.

NIKON NIKON NIKON :tummenupp

norda

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
2005, KTM 640 SM
Kungen skrev:
2659500 D80 är i princip en D200 fast i plast hus. lite långsammare 3 bilder/sek i ställer för 5 på D200
är massor av saker som är samma i D80 som i D200.
D80 har 9 AF punkter med.

NIKON NIKON NIKON :tummenupp

Är som sagt inte så hajj på Nikons maskiner, men säger absolut inget annat än att båda är kalas! D80 är skönare i handen, det tycker tom jag som är canon fantast, men jag "kan" canon, samt det där med L gluggarna..
Skit samma, Nikon & Canon är ledande, vilken man än köper så köper man en bra kamera!
Någon som kanske är sugen på en Pentax? d10 eller 10d eller vad den nu heter verkar intressant, synd bara att dom har jättelite gluggar.

Dlsr verkar vara en ny trend!

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZS1000S
HanneZ skrev:

Snarare Honda vs Yamaha - båda är bra, frågan är bara vilken du föredrar :)

Kanske ska tillägga att jag gillar Ducce men är av den bestämda uppfattningen att dom kanske inte har riktigt samma byggkvalitet som japanerna (känner flera Ducceägare och fd Ducceägare)

Norda: L-serien i all ära, men efter vad jag hört så är det precis som med allt annat - det finns klockrena modeller och det finns mindre bra modeller även där :) Sedan kan det vara så att dom har bra "hitrate" och många är väldigt bra.

Last edited:

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Micke O skrev:
2659645 Snarare Honda vs Yamaha - båda är bra, frågan är bara vilken du föredrar :)

Kanske ska tillägga att jag gillar Ducce men är av den bestämda uppfattningen att dom kanske inte har riktigt samma byggkvalitet som japanerna (känner flera Ducceägare och fd Ducceägare)
Själv går jag mot strömmen, en sån här ska dimpa ner under veckan om Cyberphoto håller vad de lovar!

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Hoj
Micke O skrev:
2659645 Snarare Honda vs Yamaha - båda är bra, frågan är bara vilken du föredrar :)

Ja så är det.. nu är frågan vilket är vilket..
jag är Yamahabög så det visslar om det och även Nikon fantast så då är Nikon Yamaha och Honda Canon :)

Torkel skrev:
2659650 Själv går jag mot strömmen, en sån här ska dimpa ner under veckan om Cyberphoto håller vad de lovar!

Det måste va en ducce :)

Nej fan..
Kul att se det finns andra märken med.. skall bli mkt kul o se bilder från den samt höra vad du tyck om känsla och kvallisort på kameran. :tummenupp

Last edited:

Oas

Ny medlem
Gick med
23 Nov 2003
Hoj
Scott Speedster S10, Crescent-
Ingen som skall köpa ny bärbar för att lagra julbilderna:rolleyes:

Bifogat

• jobb 116.jpg
    jobb 116.jpg
    100.3 KB · Visningar: 55

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Trinity skrev:
2659443 Åk och klämm på en 400D och ÄVEN Nikon D50/70 eller D80.

Åkaj, de blir o åka in till byn igen :gnissla

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZS1000S
Torkel skrev:
2659650 Själv går jag mot strömmen, en sån här ska dimpa ner under veckan om Cyberphoto håller vad de lovar!

Hoppas att du trivs bättre med den än vad jag gjorde. Klämde på en kollegas K10D i förra veckan och kände mig helt bortkommen och då anser jag mig ha hyfsad koll på Canons 300/350/20/30D samt Nikon D70/200 :)

rimag

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
.
Paradoxy skrev:
2660390 Någon som vill sälja en Nikon D70 till mig? :crash

Till rätt pris går allt att köpa... Nej vad säger jag, skulle aldrig sälja min älskling... än iaf:tungan... Ett tips är att kolla på tradera, där köpte jag min och kom undan lite billigare...

Paradoxy

Guest
rimag skrev:
2660432 Till rätt pris går allt att köpa... Nej vad säger jag, skulle aldrig sälja min älskling... än iaf:tungan... Ett tips är att kolla på tradera, där köpte jag min och kom undan lite billigare...

100 kronor, en twix och en avsugning :brynad

Okej, ska kolla tradera. Thanks :tummenupp

EDIT: Vad finns det för kameror som är likvärdiga D70'n?
Vi har sex stycken sådana i skolan. Brukar låna en varje helg, det är ju tokroligt att fota :yoparty

Storleken är helt okej på den, vet inte hur det skulle bli med en mindre kamera? Har en kompis som har en 350 D, den skulle jag ju kunna klämma på iofs.

Sen kommer man ju till objektiven. Skolans har sigma 28-70 mm.
28-70_dg.jpg

Jag finner inget att klaga på om det objektivet, men jag är bara en glad amatör :tungan
Skulle vilja ha mer zoom iofs, men det får väl bli ett zoombjektiv när man har pengar till det. För det vore väl ingen bra idé att köpa ett sånt direkt? :va

Oj, nu gjorde jag mig själv förvirrad :näsblod

Last edited:

Kimen

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2004
Hoj
Skinställ & hjälm + en massa gamla fotton.... En fiddy.
Ny börjare.
Skickade in denna bild som en tävlingsbild på ämnet "kontrast" på ett annat motorforum.
kontrastickefgel06re5.jpg

Och jag vann! Men jag skulle gärna ha lite konstruktiv kritik på bilden, för det fick jag inte på f1bb.com Brus och så vidare?

Nyheter
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...