Diskutera Digital Fotografering här

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
norda skrev:
2658037 Kör på kitgluggen, lär känna kameran nu i vinter.. Kanske inte så mkt motorsport att fota nu i vinter ia.f? Sedan i vår kan du satsa på ett bättre tele, som jag sa 70-200/4L, sedan kanske en 17-40/4 L som "kitglugg" sådan jag på just nu och den är helt otrolig.. Gluggar kan man lätt köpa begat, är i regel en bättre affär...

Men som jag nämde tidigare, köp hellre 1 bra glugg än 3 dåliga.. Det är optiken som kostar flis, huset är i regel det billigaste köpet (om man nu inte går på ett proffs hus, d2x, 1ds)
En gång till, lycka till!
Ok, de låter bra. Då ska jag iväg på lunch o handla! Tack för hjälpen.

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
HanneZ skrev:
2658027 Ojoj, nu snacka ni massa jag inte förstod :gnissla.

Jag har varit o klämt på den i en butik i byn, den kändes lite liten men jag tyckte de funka, jag får väl köpa ett batterigrepp om det inte funkar. Iaf han visade mig ett tamronobjektiv som gick på 1600. Vad jag blev osäker på va om detta objektivet helt ersatte det objektivet som satt på eller om det hade ett annat användningsområde. Kommer inte ihåg nu va det va för objektiv men jag tippar på att det va ett sånt här: Tamron AF 70-300/4-5,6.

Jag kör 350D med batterigrepp...klart lysande kombination. Har egentligten inget negativt o säja om 350:n så köp du en 400 i lugn o ro.

Ni ska veta att kitgluggen 18-55 kostar 1800 på Cyberphoto....(som kuriosa)
EF-S 18-55

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Haha, jag blir galen. Va i butik och skulle köpa kameran, då frågade jag säljaren så där på vägen till kassan vad han ansåg om 400d's storlek. Då sa han typ ja lite liten så fick jag prova med batterigrepp. Sen satte han en nikon d50 i näven på mig o då blev det typ en aha-upplevelse. Nikonen låg väldigt mkt bättre i handen än 400d o lite bättre än 400d med batterigrepp. Så det slutade med att jag gick därifrån utan o köpa nån kamera haha. Han sa dessutom att 400d + tele absolut inte va bra utan då behövde man ett batterigrepp... SUCK. Fick rätt bra pris på d50, va fan ska man göra?

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
HanneZ skrev:
2658257 Haha, jag blir galen. Va i butik och skulle köpa kameran, då frågade jag säljaren så där på vägen till kassan vad han ansåg om 400d's storlek. Då sa han typ ja lite liten så fick jag prova med batterigrepp. Sen satte han en nikon d50 i näven på mig o då blev det typ en aha-upplevelse. Nikonen låg väldigt mkt bättre i handen än 400d o lite bättre än 400d med batterigrepp. Så det slutade med att jag gick därifrån utan o köpa nån kamera haha. Han sa dessutom att 400d + tele absolut inte va bra utan då behövde man ett batterigrepp... SUCK. Fick rätt bra pris på d50, va fan ska man göra?

Nä va f*n, så kan du inte skriva. Jag har ju bestämt mig för 400D:n! :huvet

Menade butiken på att om man häftar ihop 400D:n med ett maffigt tele så blir det Dolly Parton-effekt över det, s.a.s?

Är 400an verkligen så liten? Måste prova själv asap. :gnissla Fast jag vill inte ha D80:n, det blir så himla mycket dyrare och det smakar nog inte proportionerligt.

Åh vad detta med kameror och objektiv var jobbigt.

För övrigt anser jag att du bör köpa endast 400D-hus(6400kr enligt prisjakt.nu) och ett antingen Sigma 17-70/f2.8-4.5 (3200kr) eller ett Tamron 17-50/f2.8 (4000kr).

MikkE

Guest
Zee skrev:
2658281
Menade butiken på att om man häftar ihop 400D:n med ett maffigt tele så blir det Dolly Parton-effekt över det, s.a.s?
Äh, det mesta av vikten håller man i gluggen.

profilepic552_2.gif

:)

norda

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
2005, KTM 640 SM
HanneZ skrev:
2658257 Haha, jag blir galen. Va i butik och skulle köpa kameran, då frågade jag säljaren så där på vägen till kassan vad han ansåg om 400d's storlek. Då sa han typ ja lite liten så fick jag prova med batterigrepp. Sen satte han en nikon d50 i näven på mig o då blev det typ en aha-upplevelse. Nikonen låg väldigt mkt bättre i handen än 400d o lite bättre än 400d med batterigrepp. Så det slutade med att jag gick därifrån utan o köpa nån kamera haha. Han sa dessutom att 400d + tele absolut inte va bra utan då behövde man ett batterigrepp... SUCK. Fick rätt bra pris på d50, va fan ska man göra?

Hade en 350D tidigare, sålde den för att köpa nikon då jag blev helt såld på deras kamerahus. (klämde på en d70 just då)
Men när köpet väl började bli aktuellt så diskuterade jag väldigt mkt med en fotograf jag känner.. Det som igentligen avgjorde mitt canon val var utbudet av gluggar, bl.a deras otroliga L serie.. Men även i övrigt så har dom ett bredare register tycker jag Sedan har dom även en trevlig raw konverterare som medföljer..
Nikons hus är i regel mer robust och känns mer påkostad, nu jämnför jag alltså med 400d som jag själv har..

400d/d50/d80 är alla bra köp, det viktiga är ia.f vilken glugg du bestämmer dig för att snurra på.. Jag skulle tipsa dig om en 400d + tamron 17-50 2,8, där har du ett trevligt paket att börja med, komplitera sedan med någon schysst tele eller supervidvinkel..
/ Fredrik

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Zee skrev:
2658281 Nä va f*n, så kan du inte skriva. Jag har ju bestämt mig för 400D:n! :huvet

Är 400an verkligen så liten? Måste prova själv asap. :gnissla Fast jag vill inte ha D80:n, det blir så himla mycket dyrare och det smakar nog inte proportionerligt.

Åh vad detta med kameror och objektiv var jobbigt.

För övrigt anser jag att du bör köpa endast 400D-hus(6400kr enligt prisjakt.nu) och ett antingen Sigma 17-70/f2.8-4.5 (3200kr) eller ett Tamron 17-50/f2.8 (4000kr).
Haha man blir ju knäpp för mindre. Ärligt talat så ligger den inte så jätte bra i handen, sen hur viktigt det är det vet jag inte.

D70 då? Den är ju bara nån hundring dyrare typ? Är den lika stor som d50?

Jag hade fan tänkt köpa den hos den där säljaren men nu vet i fan. Han talade emot sig själv flera gånger... osså försökte han stressa mig o köpa d50'n.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Zee skrev:
2658281
Är 400an verkligen så liten?

400:an känns liten när man jämför med en annan kamera samtidigt. Men när man använt den ett tag är det inget man reflekterar över. Du vänjer dig snabbt och för mig är storleken på 400:an en ickefråga.

Om du däremot har dasslock till händer kanske det blir värt att bekymra sig över.

norda

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
2005, KTM 640 SM
HanneZ skrev:
2658288 Haha man blir ju knäpp för mindre. Ärligt talat så ligger den inte så jätte bra i handen, sen hur viktigt det är det vet jag inte.

D70 då? Den är ju bara nån hundring dyrare typ? Är den lika stor som d50?

Jag hade fan tänkt köpa den hos den där säljaren men nu vet i fan. Han talade emot sig själv flera gånger... osså försökte han stressa mig o köpa d50'n.

D70s är lite större än D50..
400d med batterigrepp är kanon, prova prova! :gnissla

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
norda skrev:
2658293 D70s är lite större än D50..
Jag provade att stoppa på ett batterigrepp i affären men tyckte ändå att d50'n kändes bättre. Sen kostade ju batterigreppet en del så om det nu är ett måste så kan man ju börja titta på nikon i aningen dyrare prisklassen. Fan att detta ska va så krångligt, tråkigt o slänga ut en jävla massa pengar osså köpte man feeeeeel :mad:

Edit: Om man handlar på nätet, hur fan vet man om manual, batteri och laddare ingår?

norda

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
2005, KTM 640 SM
HanneZ skrev:
2658297 Jag provade att stoppa på ett batterigrepp i affären men tyckte ändå att d50'n kändes bättre. Sen kostade ju batterigreppet en del så om det nu är ett måste så kan man ju börja titta på nikon i aningen dyrare prisklassen. Fan att detta ska va så krångligt, tråkigt o slänga ut en jävla massa pengar osså köpte man feeeeeel :mad:

Edit: Om man handlar på nätet, hur fan vet man om manual, batteri och laddare ingår?

Inget av köpen är fel, bra masikner allihop..
Men canon är ett säkert kort för mig, med tanke på alla gluggar!
Hannez, vilket köp du än bestämmer dig för så blir bra..

Det kvittar, tamorn och simga har fina prisvärda gluggar!
Det ordnar sig, gå och handla nu!

Laddare och sånt ska följa med.. Vissa har tydligen inte svenska handböcker har jag hört..

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
HanneZ skrev:
2658297

Betteri och laddare ingår alltid när du köper 400:an. Svensk manual följer inte med från alla leverantörer men å andra sidan kan man enkelt ladda hem den på engelska om man vill plugga på...

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
norda skrev:
2658306 Inget av köpen är fel, bra masikner allihop..
Men canon är ett säkert kort för mig, med tanke på alla gluggar!
Hannez, vilket köp du än bestämmer dig för så blir bra..

Det kvittar, tamorn och simga har fina prisvärda gluggar!
Det ordnar sig, gå och handla nu!

Laddare och sånt ska följa med.. Vissa har tydligen inte svenska handböcker har jag hört..
Haha jag det är väl så, att alla är bra. Speciellt med tanke på att jag är i stadiet innan man får kalla sig själv för nybörjare :)

Hur som helst ska jag inte köpa nåt avancerat objektiv än. Jag köper ett sånt där standard och lär mig kameran fram till sommaren.

Tack åter igen.

korvgubbe skrev:
2658311 Betteri och laddare ingår alltid när du köper 400:an. Svensk manual följer inte med från alla leverantörer men å andra sidan kan man enkelt ladda hem den på engelska om man vill plugga på...
Ok, bra. Med lite tur kanske man kan haxxa ner nån pdf-version också... ifall min svenska skulle försvinna :gnissla

Last edited:

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
När vi ändå pratar gluggar...

GLUGGAR SÄLJES!

Canon 17-40 f:4 L
Tamron 28-75 f:2,8

Båda är riktigt bra och de är i riktigt bra skick. Bara te å handla! ;)

MVH

Johan

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
mr_rockster skrev:
2658568 När vi ändå pratar gluggar...

GLUGGAR SÄLJES!

Canon 17-40 f:4 L
Tamron 28-75 f:2,8

Båda är riktigt bra och de är i riktigt bra skick. Bara te å handla! ;)

MVH

Johan

Ja, jag är kanske också intreserrad. Preis, bitte? :)

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
Var i Malmö en sväng i går på lucia kortegen. körde via broen på vägen hem och hittade detta..

DSC_3720_th.jpg

norda skrev:
2658293 D70s är lite större än D50..

Yesssss äntligen en som pratar Nikon grejer. tjohooo :hoppa

Last edited:
Nyheter
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...