Diskutera Digital Fotografering här

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
Paradoxy skrev:
2655230 Jag lånar skolans Nikon D70s ibland :tungan

Jippiieed u är min bästa kompis o det är inget fyllesnack :)

Hmm.. bara lånar.. är det för du vill ta de bästa bildenra med den eller Hmmm.. :)

Triggerhappy skrev:
2655248 Du är inte ensam...D200´n kom för 2 veckor sedan, MB-D200 lite extra batterier å grejer.
Överaskande skarp Tamron 17-50 2,8.
Hur mysigt som helst.
Stridvagnskänsla....inte riktigt som min gammla F4s men inte långt ifrån.

Önskelista:
80-200 2,8
105mm Macro
SB-800
Supervidvinkel....12-24zoom.

Jippiiee.. super. äntligen fick du den..
jag vill med ha ett 105VR macro. måste få testa ett sådant så jag blir övertygad.
80-200?. kör ett 70-200VR i stället.
SB-800 kan du få låna min :tungan

en kompis till mig som fick sitt batterigrepp till sin D200 här om dagen med. shit så nöjd han blev..
nu har jag alltid kört med batterigrepp men kan inte tänka mig köra utan. mkt bättre känsla i kameran.

Micke O skrev:
2655246 Misströsta inte, du är inte ensam Nikon-broder :)

Superduper..

har bara känts så ensamt här nu när DEM ANDRA har pratat om något 30D och dyl.

shit vilka diskutioner man kan skapa mellan Canon och Nikon folk. holy moses.

Last edited:

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Hoj
Hojlös
70-200VR = 2 bankörningar = Proritering.
Näe...på sin höjd ett 70-200AFS för halva VR kostnaden....kanske.

Lite sugen på Sigma 100-300/4 som verkar sjukt skarpt också.

Jag har haft den gamla 80-200 2,8 ED Skjutzoomen på den tiden jag fotade analogt. Den var Mucho skarp.
Vi får se vad tomtemor hittar på:)

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Hoj
Triggerhappy skrev:
2655366 70-200VR = 2 bankörningar = Proritering.

Jag har haft den gamla 80-200 2,8 ED Skjutzoomen på den tiden jag fotade analogt. Den var Mucho skarp.

Det är sant..
eftersom det inte blir körning för mig 2007 så blev det ett 70-200VR samt TC-17 EII så jag kan sitta hemma och fota till knutstorp :)

Såhär kan det gå om man har lite otur.

0174.jpg

Last edited:

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZS1000S
Triggerhappy skrev:
2655366 70-200VR = 2 bankörningar = Proritering.

Jag kan intyga att Sigma 100-300/4 är vass. Har dock ibland funderat på om man borde valt Sigma 70-200/2.8 + konverter, inomhus är det bra med lite kortare brännvidd och mera ljus men å andra sidan plåtar jag väldigt sällan med tele inomhus.

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Micke O skrev:
2655457 Jag kan intyga att Sigma 100-300/4 är vass. Har dock ibland funderat på om man borde valt Sigma 70-200/2.8 + konverter, inomhus är det bra med lite kortare brännvidd och mera ljus men å andra sidan plåtar jag väldigt sällan med tele inomhus.

Vad plåtar man med inomhus då? Funkar t.ex. ett Sigma 17-70/f2.8-4.5 i 17mm-läget (alltså f2.8) för bra inomhusbilder?

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Hoj
Zee skrev:
2655467 Vad plåtar man med inomhus då? Funkar t.ex. ett Sigma 17-70/f2.8-4.5 i 17mm-läget (alltså f2.8) för bra inomhusbilder?

Allt hänger ju på vad du skall plåta inomhus. och hur stor det är..

ett 17-70 funkar kanonbra inomhus.

jag kör mkt med mitt fasta 50mm 1.8 här hemma. funkar till det mesta.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Zee skrev:
2655467 Vad plåtar man med inomhus då? Funkar t.ex. ett Sigma 17-70/f2.8-4.5 i 17mm-läget (alltså f2.8) för bra inomhusbilder?

Jag tycker det funkar bra för mig men så är jag å andra sidan ingen fotograf av rang. Jag har tyvär ganska mörkt hemma hos mig men är nöjd ändå. Däremot hade jag gärna haft en riktig blixt som man kan rikta uppåt då den inbygda blixten ger lite väl skarpt ljust rätt i plytet på de man fotar....

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Hoj
korvgubbe skrev:
2655478 Jag tycker det funkar bra för mig men så är jag å andra sidan ingen fotograf av rang. Jag har tyvär ganska mörkt hemma hos mig men är nöjd ändå. Däremot hade jag gärna haft en riktig blixt som man kan rikta uppåt då den inbygda blixten ger lite väl skarpt ljust rätt i plytet på de man fotar....

jag kör en SB-800 blixt o den är shysst.. funkar till det mesta..
lyser upp hela gatan när jag fotar inomhus.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Kungen skrev:
2655503 jag kör en SB-800 blixt o den är shysst.. funkar till det mesta..
lyser upp hela gatan när jag fotar inomhus.

Jag är ju glad amatör och en total nybörjare i samanhanget så jag överväger att försöka hitta en prisvärd begagnad blixt då ekonomin är sådär för tillfället..
Det enda jag hittat än så länge är en Sigma EF-500 DG ST för 900:-(beggad)

Vill hamna under tusenlappen så det är inte helt enkelt att hitta nått bra.

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Tack för svaren grabbs.

@Korvis.
a) Skulle inte du lägga upp en inomhusbild i 17mm resp. 70 mm till mig? :nicka
b) Du kan väl ställa den inbyggda blixten på din 400D i upplättningsläge ist. för fullfräs-mode? Eller blir det för blekt endå?

MikkE

Guest
Skön bild Knugen ;)

Jävlarns va skönt, kommer att betala av mina sista 9k i skulder denna månad, efter det kommer jag kunna leka mega och köpa mig fin fina saker. Får se vad som kommer först. Kanske Canon Mark II N och EF 16-35/2,8 L USM som ligger först på listan?

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Hoj
MikkE skrev:
2656358 Skön bild Knugen ;)

Jävlarns va skönt, kommer att betala av mina sista 9k i skulder denna månad, efter det kommer jag kunna leka mega och köpa mig fin fina saker. Får se vad som kommer först. Kanske Canon Mark II N och EF 16-35/2,8 L USM som ligger först på listan?

Börja med det dyraste.. alltid läggare o ta "Mindre " kostnader sen.

ja sitter o spånar på en D2Xs hade varit kul. men jag kan inte i mitt vildaste liv lyckas övertala mig själv om den är så mkt bättre.

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
Fet bild där kungen ;)

Micke O skrev:
2655457 Jag kan intyga att Sigma 100-300/4 är vass. Har dock ibland funderat på om man borde valt Sigma 70-200/2.8 + konverter, inomhus är det bra med lite kortare brännvidd och mera ljus men å andra sidan plåtar jag väldigt sällan med tele inomhus.

Vad jämför du Sigmas 100-300/4 mot? Jag skulle personligen börja resonera på ett annorlunda sätt än många här gör. Kameror i all ära. Men lite saker måste nog klargöras.

Fullsensor, 5D, 1Ds osv. Detta är nästan enbart landskap, studio, och reklamfoto. Inte så ofta man traskar runt med en slödragen fullsensor i fickan faktiskt. Att 5D inte kommer som fulltätad är ju heller inte så konstigt, den riktar sig inte till den marknaden.

1.3X Sensor. 1D MK II osv. - Bästa kameravalet enligt mig. Snabbaste kamerorna, dessa riktar sig till sport,natur,press. Till sport och natur är dessa kameror otroligt bra då du får 1.3x crop pga sensorstorleken. ett 300mm blir då ett 300x1.3 vilket är hyggligt.

Så skall ni inte trycka afficher för att printa ut på 50x70 eller större. Eller om ni inte skall jobba för någon större bildbyrå så behöver ni verkligen inte alla megapixlar.

Rådet jag ger alla som vill få ut något av sina bilder: Lägg pengarna på glas.
Du kan ha en 1Ds med ett halvbra objektiv, du kan ha en D60 och ha ett toppobjektiv. Du blir mer än nöjd med bilderna med din D60 än du blir med din 1Ds.

Ju större sensor, ju bättre objektiv krävs det. Sensorerna som beskär bilder, tar enbart centercirkeln på objektivet. Vilket alltid är den skarpaste delen på ett objektiv. Så skaffar man nu en 1Ds eller 5D, då får man verkligen ha objektiv i samma prisklass.

En bra kameralåda om man vill ta bilder som går att göra något kommersielt bra med tycker jag är. (utrustningen kommer i följ vad jag anser bäst)

Under glas är det givetvis vilket genre man fotograferar, jag fotograferar själv 90% naturfoto och 10% annat (mycket motorsport)

Glas2-budgetversioner hehe, hög budget =)

Kamera: 1D MkII / MkIIN, 30D, osv
Glas: EF600/4L, EF400/2.8L, EF300/2.8L, EF200/1.8L eller 2.8, EF70-200 2.8L
Glas2: Sigma 120-300 2.8, Sigmas APO (nyare) 300 2.8, EF400/5.6L,

Jag har väl provet de mesta kameror och objektiv som e sköna. Har sagt till mig en gång att jag kommer bara köpa L-objektiv. Och enbart de med lägst bländare. Man behöver det. Spara några extra månader för att sedan köpa det finaste. Man tjänar på det. tro mig.

Att sedan lära sig lite om hur verkligen fotografering går till kan vara bra. Många går och köper en digitalkamera, har 0 koll om bländare, slutare, exponering i sig, Depth of field. under/överexponering. och det viktigate av allt, KOMPOSITION.

Många skiter fullständigt i komposition i kameran. "Detta kan man ju fixa i photoshop". Jo visst kan man det, men det blir väldigt snyggt när man vill ha ut en bild i stort format på tavla, och sedan har 50% av originalinformationen kvar att arbeta med. Det är heller inte etiskt rätt tycker jag. (detta är enbart mina personliga tankar, är drillad lite av engelska natur/press-fotografer via läsning).

Det finns fotografer, som med typ en pappkamera kan överrösta oss med våra nasa-kameror i skönhet. Så det bästa är väl att gräva ner sig djupt. Skaffa så bra objektiv man har råd med, eller kanske spara lite extra.

Mina vanliga råd, säg till om ni inte tycker om dem

Hoppas ni lyckas ute i djungeln!
/Martin

MikkE

Guest
Kan hålla med Martin till fullo. Ska man skaffa sig ett fett hus SKA/BÖR man köpa feta linser också! Citerar Martin: Du kan ha en 1Ds med ett halvbra objektiv, du kan ha en D60 och ha ett toppobjektiv. Du blir mer än nöjd med bilderna med din D60 än du blir med din 1Ds.

Jag kollade tidigare på Sigma 300/2,8 som ligger ok i pris, hälften av vad Canons motsvarighet kostar. Men efter att verkligen ha tänkt till och fått råd och tips så blir det bara Canons L-gluggar som kommer att gälla för mig. Jag väntar hellre tre fyra månader extra för att samla ihop de extra pengarna till ett L-objektiv. Det är trots allt livstidsgaranti på grejerna och de håller i MÅNGA år framöver. Då känns det nog också bättre för en själv att inte behöva tänka "att jag inte köpte Canon istället för Sigma för 5 år sedan".

Nu när jag har ekonomiska möjligheter till "de värsta" grejerna så kommer det bara bli dem. Sedan att det finns något som heter Ebay där folk säljer objektiv för 20-50% mindre än orginalpriset gör inte saken sämre. Det är inte vanliga foto-Svenssons som köper 300/2,8 för 35-40k...

Last edited:

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Hoj
vbg_snake skrev:
2656379 Fet bild där kungen ;)

Mina vanliga råd, säg till om ni inte tycker om dem

Hoppas ni lyckas ute i djungeln!
/Martin

Tack för det.. dina tips innefattar ju ingen Nikon Kamera ju. :huvet

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Frågan är väl vad det är som INTE skuljer 30D:n mot 1D MkII N? Större sensor är ju en ganska stor grej t.ex ;). På tal om att spela in så kan du spela in ljud med en 1D Mk II N. Du kan även sätta in dubbla minneskort och köra backup eller raw+jpg etc. Slutaren testad för 200 000 exp, större sökare för att bara nämna lite mer än det jag sade förut...

JKay skrev:
2655121 :D .....
Har inte använt den under längre period, men lite. Testskjutit med den.
JAAAA...jag sa inte att det BARA VAR en hypersnabb 30D...visst är det mer som spelar in. Det va därför jag skrev "bara".. Men i gengäld så är det inte SÅ mkt som skiljer, eller hur?

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZS1000S
vbg_snake skrev:
2656379...Vad jämför du Sigmas 100-300/4 mot? Jag skulle personligen börja resonera på ett annorlunda sätt än många här gör. Kameror i all ära. Men lite saker måste nog klargöras...

Jag har inte jämfört det mot något på min nuvarande kamera, men läst en hel del tester där den fått toppbetyg och upplevt vad den presterar. Pris/prestanda verkar vara helt överlägset vilket är viktigt när man slantar allt ur egen ficka (läs: hobby).

Fasta gluggar är bra men dyra och j*vligt tunga att släpa på och har man dom inte med sig blir det inga bilder.

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
mr_rockster skrev:
2656473 Frågan är väl vad det är som INTE skuljer 30D:n mot 1D MkII N? Större sensor är ju en ganska stor grej t.ex ;). På tal om att spela in så kan du spela in ljud med en 1D Mk II N. Du kan även sätta in dubbla minneskort och köra backup eller raw+jpg etc. Slutaren testad för 200 000 exp, större sökare för att bara nämna lite mer än det jag sade förut...

Okej..jag ger mig i disskusionen.

Nyheter
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...