Diskutera Digital Fotografering här

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Hejsan gänget
Jag har en fråga till er...

Det är som så att jag hade tänkt köpa en videokamera frö lite pengar som jag har undan lagda, men som det verkar så är dom kamerorna jag var intresserad av inte av den standarden som jag eftersökte.

Så då funderar jag på en digital system kamera.

Kan nån peka på ett "kit" eller dyl. för runt ´7500-8000:-
Eller är det för lite pengar för att det ska vara lönt att köpa?

Jag har idag bara en vanlig 3.5Mp digital kamera.
Och jag känner att jag skulle vilja ta lite finare bilder än vad den kameran klarar av, så en system känns som rätt väg att gå.

tack för hjälpen.

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Ricken skrev:
2677387 Hejsan gänget
Jag har en fråga till er...

Det är som så att jag hade tänkt köpa en videokamera frö lite pengar som jag har undan lagda, men som det verkar så är dom kamerorna jag var intresserad av inte av den standarden som jag eftersökte.

Så då funderar jag på en digital system kamera.

Kan nån peka på ett "kit" eller dyl. för runt ´7500-8000:-
Eller är det för lite pengar för att det ska vara lönt att köpa?

Jag har idag bara en vanlig 3.5Mp digital kamera.
Och jag känner att jag skulle vilja ta lite finare bilder än vad den kameran klarar av, så en system känns som rätt väg att gå.

tack för hjälpen.

Är du van vid pocket kamera så kommer du uppleva övergången till systemkamera lite jobbig, bilderna från system kameran behöver oftare justeras med t.ex photoshop eller liknande för att bliriktigt bra!

Med det sagt:

Mycket kamera för pengarna!
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=D70S1870

Också mycket kamera men objektivet ska inte vara så bra!
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=400D1855

Då kan man köpa den här http://www.cyberphoto.se/info.php?article=350D och det här http://www.cyberphoto.se/info.php?article=2875C

Du lär få många varianter på pengafördelning och inköp, hur du än gör så kommer det att gå lite slantar innan du har hittat din optimala utrustning!

Lycka till!

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Kan du inte lägga upp originalet oxå så en totalt okunnig en som jag får se skillnaden.

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
Ricken skrev:
2677602 Kan du inte lägga upp originalet oxå så en totalt okunnig en som jag får se skillnaden.
Antar att du använder Firefox? Verkar vara något fel när man använder det.. Men prova trycka på bilden i Internet Explorer istället.

Jag är också så totalt okunnig att jag inte kan lösa detta på bättre sätt.:huvet

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Jag kör IE, jag ser den bilden, men jag tänkte om du kunde lägga upp bilden som den var innan du lekte med mättnaden?

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
Ricken skrev:
2677609 Jag kör IE, jag ser den bilden, men jag tänkte om du kunde lägga upp bilden som den var innan du lekte med mättnaden?
Aha, men säg det då.:rolleyes:

Edit: Inte mycket som är ändrat, men jag tyckte ändå bilden blev ganska mycket bättre.

Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Det vart en jäkla skillnad tyckte jag, som o gå från svart vitt nästan :)

Tack för uppvisningen

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Hej hopp.

Är detta minnet tillräckligt snabbt för att det ska funka så snabbt det kan med en Canon 400D?

SANDISK COMPACTFLASH EXTREME III 2GB (20 MB/sek)
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010072826

Hur mycket plats tar en
a) RAW-bild med en 10 Mpix-kamera?
b) Jpeg-bild, full upplösning och låg komprimering (1o Mpix) ?

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZS1000S
Zee skrev:
2678934 Hej hopp.

Är detta minnet tillräckligt snabbt för att det ska funka så snabbt det kan med en Canon 400D?

SANDISK COMPACTFLASH EXTREME III 2GB (20 MB/sek)
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010072826

Hur mycket plats tar en
a) RAW-bild med en 10 Mpix-kamera?
b) Jpeg-bild, full upplösning och låg komprimering (1o Mpix) ?

En 400D klarar knappast att maxa ett Extreme III, har för mig att det nästan bara är någon av digitalbakstyckestillverkarna (Phase One?) maxar ut snabba minneskort men det behövs eftersom dom RAW-filerna blir ganska stora...

Enligt DPReview så blir RAW ca 9,3MB och JPG Fine runt 3,1 (Large Fine?).

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Micke O skrev:
2678962 En 400D klarar knappast att maxa ett Extreme III, har för mig att det nästan bara är någon av digitalbakstyckestillverkarna (Phase One?) maxar ut snabba minneskort men det behövs eftersom dom RAW-filerna blir ganska stora...

Enligt DPReview så blir RAW ca 9,3MB och JPG Fine runt 3,1 (Large Fine?).

Tack. Man vill ju inte begränsa serietagningsförmågan pga ett slött minne. Kanske det t.o.m. räcker med ett Ultra II-kort? Iofs är det väldigt liten prisskillnad på II och III så det blir väl ett III.

Tänkcs dewd! :)

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
MikkE skrev:
2681774 Det är väl nästan det snabbaste som finns?

Jag kan smattra på med min 20D (5 bilder/s) ett tag innan det börjar sacka efter. Men vem tar 10+ bilder i en å samma tagning?

vissa kallar det för videokamera när det är serietagning :)

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Köp snabbast möjliga kort för då får du så bra fart som kameran presterar, det går fort när du för över bilder från en kortläsare till datorn, du har ett snabbt kort om du ska byta kamera eller så i framtiden.

Bara dumsnålt att köpa annat än de snabbaste då det inte skiljer så mycketi pris.

Handla ;)

MVH

Johan

Zee skrev:
2678973 Tack. Man vill ju inte begränsa serietagningsförmågan pga ett slött minne. Kanske det t.o.m. räcker med ett Ultra II-kort? Iofs är det väldigt liten prisskillnad på II och III så det blir väl ett III.

Tänkcs dewd! :)

Nyheter
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...