Diskutera Digital Fotografering här

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Hjälp nybörjaren..

Ikväll är det ju nyårsafton och det lär ju skjutas rätt friskt. Vi har inga egna raketer så jag får glädjas med de andra. Jag lär ha kameran med mig så jag tänkte testa att fota lite. Problemet är ju bara att det lär dundra på under ett par minuter och sen är allt slut. Någon som skulle kunna tipsa om UNGEFÄR vilka inställningar man bör köra med på kameran. "Full Auto" lär knappast vara optimalt för fyrverkerifoto.....

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Hoj
Honda CBR
korvgubbe skrev:
2686817 Ikväll är det ju nyårsafton och det lär ju skjutas rätt friskt. Vi har inga egna raketer så jag får glädjas med de andra. Jag lär ha kameran med mig så jag tänkte testa att fota lite. Problemet är ju bara att det lär dundra på under ett par minuter och sen är allt slut. Någon som skulle kunna tipsa om UNGEFÄR vilka inställningar man bör köra med på kameran. "Full Auto" lär knappast vara optimalt för fyrverkerifoto.....

Hitta en bra plats i förväg
Stativ riktigt stadigt förankrat
Fjärr/trådutlösare är en fördel
Slutartider 0,5s - några sekunder.. o uppåt
Undvik gatuljus och annat störande ljus
Fokus i oändligheten

Bara experimentera lite så du vet hur kameran reagerar. Lite sent nu för provfota innan och se resultaten. Kolla den här sidan. Mycken godis där. http://digital-photography-school.com/blog/how-to-photograph-fireworks/

ps. Kör du kameran fix på en plats kan du överlagra flera bilder efteråt i photoshop för att skapa bra effekter.

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
Vi var ute i går en sväng och jag kommer köra följande ikväll.

stativ
slutartid =bulb = Fjärrkontroll.
iso=100
F=8
forus = oändligt

sen är det bara tesa med lite olika inställningar.

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Kungen skrev:
2686959 Vi var ute i går en sväng och jag kommer köra följande ikväll.

stativ
slutartid =bulb = Fjärrkontroll.
iso=100
F=8
forus = oändligt

sen är det bara tesa med lite olika inställningar.

Har jag otur när jag tänker att man borde köra högre ISO-tal (t.ex. 800+) eftersom högre ISO = högrefilmkänslighet? Eller vill man ha lågt ISO för att man kör långa slutartider och för att brusnivån är lägre vid låga ISO? :va

/N. O0b

Äddeat:
ISO - Shooting at a low ISO is preferable to ensure the cleanest shots possible. Stick to ISO 100 and you should be fine.

Last edited:

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Hoj
Zee skrev:
2687040 Har jag otur när jag tänker att man borde köra högre ISO-tal (t.ex. 800+) eftersom högre ISO = högrefilmkänslighet? Eller vill man ha lågt ISO för att man kör långa slutartider och för att brusnivån är lägre vid låga ISO? :va

/N. O0b

Äddeat:

jag vet inte.. jag är ingen expert på området :)

jag tänkte följande..

ISO100 har man typ inget brus överhuvudaget och man vill ju har lite slutartid så man får shyssta effekter i fyrverkerierna.

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
Kommer köra med 24mm, iso100, bländare runt 11, vitbalansen ställd på dagsljus, fokusering på oändligheten "borta vid gud nåbstans:) " bulb. Sen håller man slutaren öppen och släpper när man har tillräckligt med fyrverkerier på himlen. Blir det uppehåll i fyrverkeriet så håll nåt framför objektivet tills det kommer mer.
Givetvis så används stativ och trådutlösare.

ZEE: Använd så låg iso som möjligt. Finns ingen anledning att använda höga iso tal vid fyverkeri bilder.

Lycka till alla :tummenupp

Panos

Advrider
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki DR750S Big, Yamaha TT600E (i delar), GSX400E
Hade velat sticka ut o fota lite fyrverkeri...men kan tyvärr inte då hunden är absolut LIVRÄDD för smällarna/tjutraketer osv :(

men hoppas på att ni andra får riktigt fina kort ;)
Och glöm inte visa dem bara :D

Lycka till alla och ett Gott Nytt År på er alla :)

/Panos

Paradoxy

Guest
Okej, nästa år ska jag ragga upp ett stativ och försöka ta några hdr-bilder. Yeah, coolt. Tror jag :va

Kan någon förklara vad det är och hur det går till?

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Hoj
Honda CBR
Paradoxy skrev:
2687434 Okej, nästa år ska jag ragga upp ett stativ och försöka ta några hdr-bilder. Yeah, coolt. Tror jag :va

Kan någon förklara vad det är och hur det går till?

HDR=High Dynamic Range. I grova drag väldigt högt dynamiskt omfång av ljus i bilden. Alltså kvoten mellan högsta o lägsta ljusintensitet. Att skapa HDR-foton är ett sätt komma runt det begränsade dynamiska omfånget en kamerasensor vanligen har. Enklaste är att utgå från en serie av bilder tagna under olika exponeringsinställningar.

Ger ett läsetips; http://www.hdrsoft.com/resources/dri.html#hdri

Paradoxy

Guest
Babar skrev:
2687532 HDR=High Dynamic Range. I grova drag väldigt högt dynamiskt omfång av ljus i bilden. Alltså kvoten mellan högsta o lägsta ljusintensitet. Att skapa HDR-foton är ett sätt komma runt det begränsade dynamiska omfånget en kamerasensor vanligen har. Enklaste är att utgå från en serie av bilder tagna under olika exponeringsinställningar.

Ger ett läsetips; http://www.hdrsoft.com/resources/dri.html#hdri

Får läsa det lite mer imon.

Men om jag har fattat det rätt (läste inte så noga på länken just nu) så tar man flera bilder på samma motiv från samma vinkel med olika slutartider och lägger ihop dom på något sätt och får en bild som har allt det bästa av alla olika slutartider? (typ)

om detta låter helt dumt så förklarar jag imon, jag är lite på lyset nu :tungan

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Nu har det varit nyår och jag har varit ute och tittat på fyrverkerier. Då gäller det ju att ha kameran med sig. :)
fyrverkeri1.jpg

fyrverkeri2.jpg

fyrverkeri3.jpg

fyrverkeri4.jpg

fyrverkeri5.jpg

fyrverkeri6.jpg

fyrverkeri7.jpg

MikkE

Guest
Canon EOS 20D
Canon Batterigrepp BG-E2
Canon EF-S 18-55 f/3,5-5,6
Canon EF 70-200mm f4L USM
Casio Exilim EX-Z3
Manfrotto Stativ 055 Jubileums utgåva Kit
Cullmann 741 Enbensstativ
CompactFlash 1.0 GB Ultra II
SanDisk CompactFlash Extreme III 2.0 Gb (2 st)
Canon PIXMA iP4300
Canon Selphy CP500
Adobe Photoshop CS2
Lowepro Computrekker AW
LowePro Nova 3 AW

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Hoj
Honda CBR
hehe.. Jag sitter tydligen inte lika djupt i träsket än som vissa andra.

Canon 350D, Sigma 70-300, Canons kitlins 18-55, två batterier, CF 1Gb.
Nrmast på listan att handla är ryggsäck, mer CF-kort och några vettiga objektiv. Ett ljusstarkare för sport och ett allround för resor.

Nån som har tips på BRA reseobjektiv. Ska funka på 350D och kunna överleva byten av kamerahus. Zoom från ca 20 uppåt 150.. Har sigman som allround men den är helt värdelös i närmiljön för 350D.

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Hoj
sm570r
Canon 10d
28-135 3,5-5,6 is usm
Manfrotto 055 stativ
Gammal sunpak blixt
skylightfilter
Polarisationsfilter
Enbensstativ
Och en pentax 27mm som används bakofram för macrofoto :näsblod (budget varianten)

Babar skrev:
2688758
Nån som har tips på BRA reseobjektiv. Ska funka på 350D och kunna överleva byten av kamerahus. Zoom från ca 20 uppåt 150.. Har sigman som allround men den är helt värdelös i närmiljön för 350D.
mitt 28-135 funkar klockrent tycker jag, bildstabilisatorn gör att man kan fota i relativt dåligt ljus utan att få oskarpa bilder. blir ju 45-210mm ungefär med brännviddsförlängningen

Last edited:

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Nu har lev.-datum på min 400D skjutits fram till 4/1 !! :(

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Hoj
Nikon D80
MD-80 Batterigrepp
18-135 3.5-5.6
50mm f1.8
70-200VR f2.8
105VR 2.8 Beställd ej lev
D40 Beställd ej lev
18-55 Beställd ej lev
SB-400 Blixt Beställd ej lev
SB-800 Blixt
2 st 4Gb SD kort
Manfrotto 055 Stativ
Monopod
Ml-L3 fjärrutlösare
filter på alla objektiv
laddare och kablar till allt
5st extra 2700Mh batterier till blixten
USB minikortläsare

Nyheter
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...