Diskutera Digital Fotografering här

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
HanneZ skrev:
2691215 Vad är det för tattare du beställt av?

http://www.fotovideo.se/

De hade bäst pris på 400:an (6465 kr för huset).

Butiken har fått (1) bra omdöme på prisjakt. Och de var himla trevliga när jag ringde till dem och frågade om objektivet..
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=116766

Har jag gjort bort mig eller?

När jag beställde (den 21/12) skulle de "obekräftat" få in nya hus den 24/12. Sen har det skjutits upp hela tiden.

Vad ska man göra? 400-husen verkar ju vara slut på de flesta ställena, så jag ser ingen poäng i att kansellera min order. Mitt Tamron-objektiv har de ju fått och ligger i min orderpåse redan (enligt uppgift på deras web för mn order).

Men lite störigt är det.

Last edited:

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Zee skrev:
2691237 http://www.fotovideo.se/

De hade bäst pris på 400:an (6465 kr för huset).

Butiken har fått (1) bra omdöme på prisjakt. Och de var himla trevliga när jag ringde till dem och frågade om objektivet..
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=116766

Har jag gjort bort mig eller?

När jag beställde (den 21/12) skulle de "obekräftat" få in nya hus den 24/12. Sen har det skjutits upp hela tiden.

Vad ska man göra? 400-husen verkar ju vara slut på de flesta ställena, så jag ser ingen poäng i att kansellera min order. Mitt Tamron-objektiv har de ju fått och ligger i min orderpåse redan (enligt uppgift på deras web för mn order).

Men lite störigt är det.
Scandinavianphoto fick in nya innan jul så dom kan inte va slut överallt. Gjort bort dig har du säkert inte gjort, det är bara hoppas på att dom inte är lika sega när det gäller garantinärenden o annat.

Zee

Gick med
22 Sep 2004
Hoj
HanneZ skrev:
2691241 Gjort bort dig har du säkert inte gjort, det är bara hoppas på att dom inte är lika sega när det gäller garantinärenden o annat.

Nej, det tro jag inte. De svarade på mitt mejl inom ett par timmar. Ibland är det svårt att nå fram på telefon men så är det väl till alla "riktiga" butiker som säljer över disk.

Skjuter de fram den 5/1 så blir det till att lyfta på luren och fråga vad som pågår där borta.

Detta med tålamod är inte min starkaste sida. :gnissla

HanneZ skrev:
2691241 Scandinavianphoto fick in nya innan jul så dom kan inte va slut överallt.

Jo, men där kostar den 7295 kr. Alltså över 800 kungar dyrare.

Last edited:

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Zee skrev:
2691256 Nej, det tro jag inte. De svarade på mitt mejl inom ett par timmar. Ibland är det svårt att nå fram på telefon men så är det väl till alla "riktiga" butiker som säljer över disk.

Skjuter de fram den 5/1 så blir det till att lyfta på luren och fråga vad som pågår där borta.

Detta med tålamod är inte min starkaste sida. :gnissla

Jo, men där kostar den 7295 kr. Alltså över 800 kungar dyrare.
Ok låter bra.

Jo fast det blev inte så dyrt till slut iaf. Jag fick allt mitt; hus, sigma 17-70, 1 gig + väska för 10300.

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Som en nybliven ägare av en EOS 400D med EF-S 18-55/3,5-5,6 objektiv så
undrar jag om ni har något annat "bättre" objektiv att rekomendera för
fotografering INOMHUS,

# Inomhus/familje fotografering
# Inte så känslig för mörker
# 100% amatör/svensson fotografering

Hoppas att ni har nå förslag att ge

Uffe / Piteå

PS: Vad ska man titta på för siffror och sånt när man ska leta efter ett objektiv för inomhus bruk

TAckar igen

Zee

Gick med
22 Sep 2004
Hoj
R1 Uffe skrev:
2691360 Som en nybliven ägare av en EOS 400D med EF-S 18-55/3,5-5,6 objektiv så
fotografering INOMHUS,

Uffe / Piteå

PS: Vad ska man titta på för siffror och sånt när man ska leta efter ett objektiv för inomhus bruk

TAckar igen

Det du ska titta på är hur ljusstark objektivet är. Ju lägre siffra (f) desto dyrare glugg. Jag frågade precis samma sak som du gör nu tidigare i tråden och svaret var antingen Sigmas 17-70mm/f2.8-4.5 (ca 3200kr) eller det ljusstarkare Tamron 17-50mm/f2.8 (ca 4000kr).

Jag valde det senare, som också blivit årets objektiv m.m.
Men även Sigmat är mycket prisvärt, om än inte lika ljusstarkt (f2.8 vid 17mm vidvinkel, 4.5 vid 70mm maxzoom). porträtt tar man typiskt (eller snarare klassiskt) vid ca 40-50 mm. Tamronet kommer ner i f2.8 över hela objektivets brännvidd.

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
valde du Tamrons objektiv pga att det är "tetsvinnare" eller fick du det rekomenderat av något "proffs" här på SH eller på någon annan väg

Zee

Gick med
22 Sep 2004
Hoj
R1 Uffe skrev:
2691499 valde du Tamrons objektiv pga att det är "tetsvinnare" eller fick du det rekomenderat av något "proffs" här på SH eller på någon annan väg

Pga:

1) Rekommenderat från både SH:s expertpanel samt fotosidan.se. Kolla in recensionerna för just Tamron-gluggen.

2) Det är 700-800kr dyrare än Sigmat. Inte så mycket mer i mina ögon.

3) Det är ljusstark(are) över hela brännvidden.

4) Det är rosat på många ställen samt de har fått endel awards.

Därmed inte sagt att Sigmat inte är bra. Jag tror det är minst lika bra i 90% av fallen. Men när det kommer till inomhusbilder har det sagt mig att man vill ha den där något bättre ljusstyrkan.

Men jag är själv ingen expert och har inte fått mina grejer själv än så jag vill inte säga för mycket.

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Ska på safari till våren och tänkte byta upp mig lite, mitt snart 10år gammla Sigma 70-300 4-5.6 börjar kännas lite väl kass..
Är sugen på ett Sigma 70-200 2.8 +ev.telekonv. men funderar på om man skulle sattsa på något större mot 300 eller kanske t.o.m. 135-400...

Någon som har lite erfarenheter/tips/synpunkter?
Letar begagnat i klassen 4000-5000:- (till minolta 7d)

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZS1000S
R1 Uffe skrev:
2691360 Som en nybliven ägare av en EOS 400D med EF-S 18-55/3,5-5,6 objektiv så
fotografering INOMHUS,

Uffe / Piteå

TAckar igen

Precis som Zee sa så har Tamron ett bra alternativ, Sigma har ett EX 18-50 2,8 för ungefär samma pengar som fått skapliga recensioner (har ett själv) men i dagsläget hade jag nog valt den Tamron som Zee rekommenderar eftersom den fått ännu bättre recensioner även om jag är nöjd med min glugg. Cyberphoto har kampanjpris på Sigmat till Canon just nu :)

kajlyl skrev:
2692269 Ska på safari till våren och tänkte byta upp mig lite, mitt snart 10år gammla Sigma 70-300 4-5.6 börjar kännas lite väl kass..
Är sugen på ett Sigma 70-200 2.8 +ev.telekonv. men funderar på om man skulle sattsa på något större mot 300 eller kanske t.o.m. 135-400...

Jag skulle nog kört på 70-200 2.8 + converter som du säger, på så sätt får du lite bättre ljusstyrka dom gånger du inte behöver mer än 200mm.

Last edited:

Zee

Gick med
22 Sep 2004
Hoj
JAA! Skiten har skickats idag från Tokholm. Ba till o vänta på tomtens sena ankomst på Måndag. Eller kan man få paktet im (Lördag), tror ni?

:banana

MikkE

Guest
Zee skrev:
2695667 JAA! Skiten har skickats idag från Tokholm. Ba till o vänta på tomtens sena ankomst på Måndag. Eller kan man få paktet im (Lördag), tror ni?

:banana
Om det hamnar på nån mack eller ICA som har postgrej. Ange bara ditt kollinummer så ska det inte vara några problem.
(OM nu paketet hinner till macken eller ICA/whatever)

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Hoj
sm570r
R1 Uffe skrev:
2691499 valde du Tamrons objektiv pga att det är "tetsvinnare" eller fick du det rekomenderat av något "proffs" här på SH eller på någon annan väg
Tokina kommer nog snart med ett 16-50 2,8 ganska snart, min erfarenhet av tokina är att det är riktigt kassaskåpskänsla på gluggarna (de är robusta alltså)

Canon har ju sitt 17-55mm 2,8 is (bildsabilisator) usm (tyst och snabb AF motor)

Min polare har de objektivet och det är grymt! bra i dåligt ljus eftersom den har stor bländare och bildstabilisator som gör att man han ha längre slutartider.

Men den stora nackdelen, de kostar nästan 10 papp

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
kajlyl skrev:
2692269 Ska på safari till våren och tänkte byta upp mig lite, mitt snart 10år gammla Sigma 70-300 4-5.6 börjar kännas lite väl kass..

Jag kör med Sigma 70-200 2.8 +telekonv till min KM 5D. Det är okej men ska du på safari lär du behöva det dubbla. Du kommer inte långt på detta anser jag.

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZS1000S
Sigma har ett 50-500 4-5,6 har jag för mig. Vet inte hur det är optiskt och det lär väga bly!

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
Micke O skrev:
2697396 Sigma har ett 50-500 4-5,6 har jag för mig. Vet inte hur det är optiskt och det lär väga bly!

jag funderar på att köpa en teleconverter till så har jag 2st tc-17 och kommer då upp i typ 580 så blir bländaren på 6 ca.

Nyheter
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...