Diskutera Digital Fotografering här

Panos

Advrider
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki DR750S Big, Yamaha TT600E (i delar), GSX400E
Thundercat skrev:
2699203 Har du fotat med lång slutartid och synkat blixten med andra ridån? Eller varför blir det såna färgstreck här och var på bilderna? :va

Jo..Ca 5-10sek på slutartiden samt synkning med andra ridån:tummenupp

zhapod

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
TZR125 -89
Inte för att jag vill dra upp den gamla första-eller-andra-ridåndiskussionen som gått tusen gånger på fotosidan redan, men vad sjutton, med fem sekunders fördröjning måste det ju bli sjukt jobbigt att pricka rätt sen när blixten kommer? speciellt som du verkar ha vispat runt rätt ordentligt med kameran..?

Nej, jag föredrar första ridån, så man vet vad som fastnar på sensorn när blixten går av. Andra ridån behöver man bara för att få "rätt riktining" på ljus i rörelse.

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Jag använder andra ridån när jag vill göra experimentbilder eller, där de så ofta används, på konserter. Men bara effektsökeri från min sida.
Dock brukar jag inte ha så långa tider som 5 sekunder.
Vad jag märkt är dock att man ska hitta ganska exakt rätt bländarvärde för att få önskad effekt.
Och att fota stilla motiv med andra ridån är helt meningslöst.
Bilden är ett väldigt dåligt exempel.

Bifogat

• 7tor.JPG
    7tor.JPG
    56.5 KB · Visningar: 59
Last edited:

Panos

Advrider
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Inte för att jag vill dra upp den gamla första-eller-andra-ridåndiskussionen som gått tusen gånger på fotosidan redan, men vad sjutton, med fem sekunders fördröjning måste det ju bli sjukt jobbigt att pricka rätt sen när blixten kommer? speciellt som du verkar ha vispat runt rätt ordentligt med kameran..?

Nej, jag föredrar första ridån, så man vet vad som fastnar på sensorn när blixten går av. Andra ridån behöver man bara för att få "rätt riktining" på ljus i rörelse.

Varför skulle det vara jobbigt:va
Jag tycker inte att det är jobbigt...Både jag o dom jag fotar för är supernöjda
med bilderna jag tagit.

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZS1000S
Nä...de e en stor skillnad. Du har ju dels inställningarna på kameran samt blixten. Nu har inte jag lärt mig blixten riktigt...men det börja komma lite lätt nu.:tummenupp

Här är lite porträttbilder (VIMMEL) som jag tagit på Statt Nattklubb här i
Karlskrona. Alla bilderna är tagna med blixt...ett par bilder som jag inte var
så nöjd med dock (som var lite halvblekta)

http://www.meranoje.se/vimmelbilder/bilder/vimmelbilder_statt_061225/index.html

Snygga bilder!

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Jag gillar inte vanliga inomhusbilder tagna med blixt. Däremot som upplättning eller liknande vid starkt solljus eller att kombinera med långa slutartider, då kan de bli grymt!

MVH

Johan

Tack. Nu vet jag.

Men om man får uttrycka sin högst personliga uppfattning så kan jag säga att jag generellt sett inte gillar blixtbilder. Inte ens den som i länken ovan är "korrekt" tagen med s.k. kompenserad blixt tycker jag om. Den ser liiite för onaturlig ut med "fel" ljus på motivet.

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Pickituppickituppickituppickituppickituppickituppickituppickitup! :banana

KetogaN

Don´t do drugs.. MMkay ?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
njae du vet, den är på service eller nått..
Jag gillar inte vanliga inomhusbilder tagna med blixt. Däremot som upplättning eller liknande vid starkt solljus eller att kombinera med långa slutartider, då kan de bli grymt!

MVH

Johan

Jag är med dig, jag använder inte min 580 så mycket måste jag erkänna, såg att det kommit lite större softboxar till dom nu det kanske kan vara nått så blir kanske bilderna lite mer smickrande.

Just nu är det bara mina elinchrom som lyser.. studio är kul!

/Karl

zhapod

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
TZR125 -89
2700612 Varför skulle det vara jobbigt:va
Jag tycker inte att det är jobbigt...Både jag o dom jag fotar för är supernöjda
med bilderna jag tagit.
Tänk såhär...

Wow vilken bra bild, den tar jag! *trycker på avtryckaren*, slutaren öppnas och tar in omgivningens ljus i fem sekunder.
5 sekunder senare: Blixten går av, och det som fastnar på sensorn är inte alls det jag såg när jag tryckte på avtryckaren, för fem sekunder sen. Det blir säkert lika bra i de flesta fall, men man vet ju inte vad man får...

Zee

Gick med
22 Sep 2004
Hoj
Har fipplat med de nya grejerna lite nu. Det är verkligen inte trivialt att kunna ta bra bilder i halvautomatik- eller manuelläget!

Överlag får jag schyssta vibbar av både kameran och Tamronet. Lagom vidvinkel och lagom normalzoom för porträtt. Ska skjuta lite utomhus till helgen så får vi se vad det liknar. :)

Panos

Advrider
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Tänk såhär...

Wow vilken bra bild, den tar jag! *trycker på avtryckaren*, slutaren öppnas och tar in omgivningens ljus i fem sekunder.
5 sekunder senare: Blixten går av, och det som fastnar på sensorn är inte alls det jag såg när jag tryckte på avtryckaren, för fem sekunder sen. Det blir säkert lika bra i de flesta fall, men man vet ju inte vad man får...

Hmm:va

Har kört så ett tag på Nattklubben och det funkar kalasklockrent:tungan

Vad fotar du med? Bilder?

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Hoj
sm570r
Jag är med dig, jag använder inte min 580 så mycket måste jag erkänna, såg att det kommit lite större softboxar till dom nu det kanske kan vara nått så blir kanske bilderna lite mer smickrande.

/Karl

Du vill inte sälja din 580 billigt? :rolleyes:

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Jepps!

Jag använder min 550ex tillsammans med min ST-E2 blixtsändare (en pryl som f.ö. funkar jättebra inomhus men som är strulig som faan utomhus eftersom ljuset inte "studsar" mot något så man måste rikta den rätt så noga mot blixten.. grr..). Slår då ofta blixten genom ett vitt paraply, funkar bra till lite utomhusbilder. Ska man använda blixten inomhus för att det är så mörkt och med korta tider så släng på en omnibounce och rikta blixten 45 grader upp eller rätt mot taket.

Har allt ett knippe studioblixtar med, fast Hensel. Studio är kul... skitkul!

MVH

Johan

/Karl

KetogaN

Don´t do drugs.. MMkay ?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
njae du vet, den är på service eller nått..
Jepps!

Jag använder min 550ex tillsammans med min ST-E2 blixtsändare (en pryl som f.ö. funkar jättebra inomhus men som är strulig som faan utomhus eftersom ljuset inte "studsar" mot något så man måste rikta den rätt så noga mot blixten.. grr..). Slår då ofta blixten genom ett vitt paraply, funkar bra till lite utomhusbilder. Ska man använda blixten inomhus för att det är så mörkt och med korta tider så släng på en omnibounce och rikta blixten 45 grader upp eller rätt mot taket.

Har allt ett knippe studioblixtar med, fast Hensel. Studio är kul... skitkul!

MVH

Johan

ST-E2'n är mycket användbar, jag brukar fjärra min 580 genom en feting diffuserskärm från kaffebrus, det kräver iofs nästan en assistent eller finurligt pysslande för att hålla grejjerna på plats.
catchlighten i ögat blir spännande genom diffusern :)

Adam_framed.jpg

Sälja 580´n?! njaee.e.. naahh.. ;)

Last edited:

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Tycker med det funkar klart bäst med en assistent då som håller paraply + blixt.

Här är en session då 550:n är använd med ST-E2 och ett vitt paraply..

http://www.modellbilder.se/photosession.php?id=13733

mvh

Johan

ST-E2'n är mycket användbar, jag brukar fjärra min 580 genom en feting diffuserskärm från kaffebrus, det kräver iofs nästan en assistent eller finurligt pysslande för att hålla grejjerna på plats.
catchlighten i ögat blir spännande genom diffusern :)

Adam_framed.jpg

Sälja 580´n?! njaee.e.. naahh.. ;)

Zee

Gick med
22 Sep 2004
Hoj
Snabb fråga grabbs..

1) Passar detta filtret till mitt Tamron 17-50/f2.8? Det är ju rätt diameter, men gänga o sånt? Tänkte ha det som skydd för gluggen främst. kanske lite dyrt?

2) Tror ni denna väskan funkar bra med ovanstående glugg + 400D?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Snabb fråga grabbs..
2) Tror ni denna väskan funkar bra med ovanstående glugg + 400D?

Mig veterligen är det standardgängor så det bör passa men det är bara vad jag tror.... motsvarande filter men med 72mm gänga passar iaf mitt Sigmaobjektiv.

Väskan bör passa.
Jag har denna väska från samma tillverkare. Fördelen med den är att det finns ett inbyggt regnskydd som man kan dra över väskan om det skulle bli risigt väder.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=REZ110

Något som jag däremot ångrar nu är att jag inte köpte en aningen större väska för den kommer inte rymma två objektiv när jag slår till på ett teleobj.

Zee

Gick med
22 Sep 2004
Hoj
Ågaj. Handlar på så får jag la byta om det inte skulle passa. Tänx dewdz. :tummenupp

Edit: Grejerna passade perfa. :tummenupp

Last edited:
Nyheter
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...