Diskutera Digital Fotografering här

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Ja va fan, nu är det snart dags o konsumera igen. Delvis ska jag köpa ett teleobjektiv, jag funderar mellan tamrons 70-300 4,0-5,6, samt sigmas motsvarigheter. Sigma har ju två som är väldigt lika och har en stor prisskillnad... sånt stör en förvirrad konsument. Hur var det? Kunde den billiga låsa sig?

Sen behöver ajg en fjärrutlösare, ska man satsa på en enkel med kabel eller är en ir nåt att ha?

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
Jag fick mitt 105VR i går. jippieeeee.. shitponfritt vilket objektiv det är..
nu skall man samla på sig damråttor och flatlöss. :yoparty

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Sigma har ju två som är väldigt lika och har en stor prisskillnad... sånt stör en förvirrad konsument. Hur var det? Kunde den billiga låsa sig?

Jag ska köpa sigmas "dyrare" teleobj.
Skillnaden ligger i att det dyrare har apokromatiska linser vilket motverkar kromade aborrar!

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2670188&postcount=3281 :fakta

Ja va fan, nu är det snart dags o konsumera igen

Idag fick jag reda på att vi får nästan 20.000 i bonus för 2006. :banana Så efter att ha gett Reinfeldt hälften så har jag en slant kvar. Det kommer bli ett SIGMA 70-300/4-5,6 DG APO MACRO CANON och en blixt (Sigma EF-500 DG Super II ):
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=473779

Förhoppningsvis blir det även en videokamera i samma veva. Panasonics nya NV-GS320....

Last edited:

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
2742425 Jag ska köpa sigmas "dyrare" teleobj.
Skillnaden ligger i att det dyrare har apokromatiska linser vilket motverkar kromade aborrar!

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2670188&postcount=3281 :fakta

Idag fick jag reda på att vi får nästan 20.000 i bonus för 2006. :banana Så efter att ha gett Reinfeldt hälften så har jag en slant kvar. Det kommer bli ett SIGMA 70-300/4-5,6 DG APO MACRO CANON och en blixt (Sigma EF-500 DG Super II ):
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=473779

Förhoppningsvis blir det även en videokamera i samma veva. Panasonics nya NV-GS320....
Ok, då blir det nog den dyrare då.

Ja en blixt kanske man behöver. Vad är fördelen med en bättre blixt? Har man någon fördel om man är amatör eller måste man justera in den till tusen? Jag har sett att folk riktar upp blixten i taket när dom fotar inomhus.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Ok, då blir det nog den dyrare då.

Ja en blixt kanske man behöver. Vad är fördelen med en bättre blixt? Har man någon fördel om man är amatör eller måste man justera in den till tusen? Jag har sett att folk riktar upp blixten i taket när dom fotar inomhus.

Att du kan rikta den är ju en klar fördel. Inomhus är det alltid svårt att få bra ljus och med inbyggd blixt blir folk nästan genomskinliga av den skarpa blixten som lyser rätt i plytet på dem. En "riktig" blixt riktad mot taket ger ju bra ljus men man slipper det skarpa ljuset i ansiktet. Med en bra blixt får man helt enkelt mer ljus utan att det för den skull förstör bilden somd en inbyggda blixten gör.

En annan praktisk fördel med en ny blixt är att du slipper skuggor från objektivet om du fotar något nära intill. Den inbyggda blixten skuggas iaf av mitt objektiv när jag tar närbilder i dåligt ljus och tvingas använda blixt.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
2742455 Att du kan rikta den är ju en klar fördel. Inomhus är det alltid svårt att få bra ljus och med inbyggd blixt blir folk nästan genomskinliga av den skarpa blixten som lyser rätt i plytet på dem. En "riktig" blixt riktad mot taket ger ju bra ljus men man slipper det skarpa ljuset i ansiktet. Med en bra blixt får man helt enkelt mer ljus utan att det för den skull förstör bilden somd en inbyggda blixten gör.

En annan praktisk fördel med en ny blixt är att du slipper skuggor från objektivet om du fotar något nära intill. Den inbyggda blixten skuggas iaf av mitt objektiv när jag tar närbilder i dåligt ljus och tvingas använda blixt.
Ok... kanske slänger med en sån också!

Ska du köpa batterigrepp när du köper det större objektivet? Blir den inte för framtung annars?

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Hoj

Ska du köpa batterigrepp när du köper det större objektivet? Blir den inte för framtung annars?

Hej Hannez.
Har följt din nergång i fototräsket. är superkul att se hur du köper mer o mer grejjer efterhand :) än en gång välkommen till fototräsket :)
är ju sjukt så mkt pengar man slänger ner på detta.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08

Jag funderar på det. Enda anledningen till att jag ens överväger batterigrepp är just för balansens skull. Man kan ju redan nu ta en sissådär 400bilder innan det är dags att ladda om. Och omladdning går snabbt.

Batterigrepp är för min del bara ett extra lyx. Istället borde man nästan sätta en liten blyvikt på en gänga och skruva fast i stativfästet.
m8+metalklump+svetsloppa = inga pengar
Batterigrepp = 1200:-

Svårt det där...

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Hoj
Jag funderar på det. Enda anledningen till att jag ens överväger batterigrepp är just för balansens skull. Man kan ju redan nu ta en sissådär 400bilder innan det är dags att ladda om. Och omladdning går snabbt.

Batterigrepp är för min del bara ett extra lyx. Istället borde man nästan sätta en liten blyvikt på en gänga och skruva fast i stativfästet.

Svårt det där...

Jag har batterigrepp för det är bekvämt i studion. spec när man fotar porträtt. så är man tokslut i armen efter en dag utan batterigreppet.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
så är man tokslut i armen efter en dag utan batterigreppet.

Det är väl mer balans än "grepp" du vill komma åt?! :va

Det var därför jag funderade på en snikvariant där jag enkelt sätter en gänga på en vikt för att få samma viktbalansering som om jag hade haft batterigreppet på kameran.

Snål? Ja, lite! :)

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Hoj
Det är väl mer balans än "grepp" du vill komma åt?! :va

Det var därför jag funderade på en snikvariant där jag enkelt sätter en gänga på en vikt för att få samma viktbalansering som om jag hade haft batterigreppet på kameran.

Snål? Ja, lite! :)

njae nej.. jag var ute efter greppet så man kan hålla kameran på "rätt håll" när man fotar porträtt.

man får ju knappar och rattarna på rätt håll med på ett batterigrepp som gör det är mkt smidigare att fota.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
njae nej.. jag var ute efter greppet så man kan hålla kameran på "rätt håll" när man fotar porträtt.

Ah, tänkte inte på det.. frågan är hur mycket porträtt jag lär fota. Det är ju främst då teleobjektivet sitter på som det skulle behövas något för balansen.. och då är det troligt att det inte är porträtt som gäller för min del.. måste nog fundera lite mer på "vikt med gänga". 1200:- är som sagt mycket pengar för ett grepp och lite mer batteri.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
2742507 Hej Hannez.
Har följt din nergång i fototräsket. är superkul att se hur du köper mer o mer grejjer efterhand :) än en gång välkommen till fototräsket :)
är ju sjukt så mkt pengar man slänger ner på detta.
Hehe, ja fan här går det ju plöja ner hela mc-budgeten utan problem :D

2742511 Jag funderar på det. Enda anledningen till att jag ens överväger batterigrepp är just för balansens skull. Man kan ju redan nu ta en sissådär 400bilder innan det är dags att ladda om. Och omladdning går snabbt.

Svårt det där...
Både grepp och balans skulle jag säga. Den är bra mkt skönare att hålla i när man har batterigrepp på.

Last edited:

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Hoj

Både grepp och balans skulle jag säga. Den är bra mkt skönare att hålla i när man har batterigrepp på.

HAhaha japp.. jag har pljöt ner en hel retta nu... o nu går jag upp i årsmodellerna. snart är vi väl uppe i en 06:a

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R

Har man en gång kört med greppet...så vill man inte vara utan.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
2742887 Har man en gång kört med greppet...så vill man inte vara utan.
Jag har provat det, visst va den mycket skönare att hålla i! Dock blir den givet genast mycket större och det är inte alltid önskvärt.

2742880 HAhaha japp.. jag har pljöt ner en hel retta nu... o nu går jag upp i årsmodellerna. snart är vi väl uppe i en 06:a
Det värsta är att jag fått tillgång till en studio nu, så det kanske rasslar till där också :gnissla

Last edited:

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Hoj
4-5,6 är något man köper innan man vet bättre :mattias

Köp ljusstarka grejer direkt. Där hammnar man till slut ändå. Trust me

Pssst trust this guy..
jag köper med bara dem bästa grejorna man kommer förr eller senare köpa det iaf..

Hade tråkigt ikväll

Hade du tråkigt o smällde i dig en ask tabletter eller lekte du med kameran ? ..

skön känsla i bilden.

Last edited:
Nyheter
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...