Diskutera Digital Fotografering här

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Som otrolig nOOOb på det här så måste jag ju fråga iaf.
Jag köpte en Canon 400D för ett tag sen med vanliga kitobjektivet 18-55 + Tamron 50-200 (nån snikmodell antagligen).
Frågan är ju då: Skulle man vara helt dum i kolan om man böt ut Tamrongluggen mot ett Canon EF-S 55-250/4-5,6 IS, http://www.cyberphoto.se/info.php?article=123621 .
Jag tänkte mest på Bildstabiliseringen, eller ska man lära sig att inte darra...???

Nu vet jag inget det där Tamronet. Men Tamron är Tamron och Canon e Canon Och en Canon original glugg med IS för dryga 2 lax låter väl bra.

starclassic

Är du redan kvar?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gsxr 1000 Indestructable 2 Unlimited Edition
Ja det känns ju så, nåja vi får se vad det kan bli i slutänden... kanske ska lära sig att fotografera först.

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
Well.. jag är inte lika övertygad som roller..
Jag hade nog sparat pengarna och satsat på bättre optik.
fast kan du bli av med tamronen för bra pengar så varför inte.

starclassic

Är du redan kvar?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hahaha så rätt RoLLer, det gäller väl allt här i livet!

äh jag kör på ett tag med mina budgetgluggar och och håller ögonen öppna på beggatmarknaden ist, efter ordentliga grejer!

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Herregud....

Hur mycket har ni gjort av med nudå? Flera miljoner och inte en enda bild tagen? Nä, vet ni va grabbar! Så här kan det inte fortsätta!

Skippa shoppandet o lär er nyttja prylarna istället. ;)

Rullarn...du har väl ngt webbalbum o visa? Kom igen...jag får se!
Knugen vet jag...han har potential :hihi
KetogaN nämner jag inte ens :mad: (Äcklo) ;)
Esquire? Du hade väl sajt på nätet?

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
hinner ju inte fota ju... sitter o bevakar 74 auktioner på tradera.

Herregud....

Hur mycket har ni gjort av med nudå? Flera miljoner och inte en enda bild tagen? Nä, vet ni va grabbar! Så här kan det inte fortsätta!

JKay

Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Som otrolig nOOOb på det här så måste jag ju fråga iaf.
Jag köpte en Canon 400D för ett tag sen med vanliga kitobjektivet 18-55 + Tamron 50-200 (nån snikmodell antagligen).
Frågan är ju då: Skulle man vara helt dum i kolan om man böt ut Tamrongluggen mot ett Canon EF-S 55-250/4-5,6 IS, http://www.cyberphoto.se/info.php?article=123621 .
Jag tänkte mest på Bildstabiliseringen, eller ska man lära sig att inte darra...???

www.photozone.de ger den en moderat lagom recension. HÄR

Verdict

Technically the Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS is a tiny lens with a great performance potential. The resolution is very good across the range. Chromatic aberrations are basically a non-issue. The level of distortions remain moderate. The most obvious flaw is, unsurprisingly, vignetting at large apertures. The build quality is fine for a lens in this class and it is one step up from the EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS that we've seen here recently. Regarding the target market you may surely forgive the plastic mount. The AF (micro-) motor is pretty fast and silent. So's everything cool here ? Well, the AF accuracy didn't really convince in the field - specifically at the wide-end of the zoom range - but to be fair this is much better on an EOS 40D (e.g.) with its improved AF capabilities. I had some trouble with the image stabilizer in the field but according to early reader feedback this impression seems to be an exception to the rule. If so the EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS has certainly the potential to be another hot seller.

FnizZz.... :hihi
Ja, di rige di kan....

Last edited:

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Nu har jag tjackat ett gråkort Ketogan! :) Det billigast möjliga jag hittade på nätet.

199 spänn på Kaffebrus.
grakort.jpg

HahaHaHah! :lol :D :hihi

Last edited:

KetogaN

Don´t do drugs.. MMkay ?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
njae du vet, den är på service eller nått..
Nu har jag tjackat ett gråkort Ketogan! :) Det billigast möjliga jag hittade på nätet.

199 spänn på Kaffebrus.

HahaHaHah! :lol :D :hihi

Skitbra! gött att du hitta ett som stämmer överens med din hudfärg! :D

Last edited:

starclassic

Är du redan kvar?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
www.photozone.de ger den en moderat lagom recension. HÄR
FnizZz.... :hihi
Ja, di rige di kan....

Ja man får vad man betalar för, men det verkar ju som att det är värt att kolla upp iaf, min fotograferingsbudget är ganska så skral för tillfället pga förökningar i familjen.... (frugan går nog i taket om jag lägger 6-7 lock på objektiv just nu)......

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
äh jag kör på ett tag med mina budgetgluggar och och håller ögonen öppna på beggatmarknaden ist, efter ordentliga grejer!
Det låter som en vettig plan. :tummenupp

Äh... Så där säger du bara för att jag just har skickat ett halvårs besparingar över Atlanten till en kille som jag aldrig ens har haft kontakt med via mail. :tungan

Njet. Jag har min bilddagbok. Den används mest till att lägga upp lite gott och blandat från min vardag.

(och innan någon kommer med kommentaren "jag kommer inte in på den": klicka på de blåa datumen i kalendern till vänster på sidan)

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
Herregud....

Jag har ett webbalbum på g:)

eller, jag har allt fixat, förutom själva visandet, försöker få ihop nått snyggt, som jag ser överallt, tex på din sida:)

JKay

Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Äh... Så där säger du bara för att jag just har skickat ett halvårs besparingar över Atlanten till en kille som jag aldrig ens har haft kontakt med via mail. :tungan

Ska inte säja hur dum i huvvet jag anser dig vara nu....*IRONI* :tungan
*pssst* Vad var det du hade beställt?

Njet. Jag har min bilddagbok. Den används mest till att lägga upp lite gott och blandat från min vardag.

(och innan någon kommer med kommentaren "jag kommer inte in på den": klicka på de blåa datumen i kalendern till vänster på sidan)

Jo, den kollade jag på....och följde Wikilänken direkt hahahaha!! Sen funderade jag på att göra en egen.

Men ska glo lite bilder hos dig. :)

Jag har ett webbalbum på g:)

eller, jag har allt fixat, förutom själva visandet, försöker få ihop nått snyggt, som jag ser överallt, tex på din sida:)

*host* Det är iofs tillgängligt för alla att använda men jag tog idén från master photographern här.... *viskar* han har inte sagt ngt men jag vet att han inte ser på det med blida ögon */viskar* :hihi

Jo, Lightbox är outstanding. :)

Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Japp så gör vi.. du tar hem. och betalar. jag säljer. och Roller behåller vinsten. alla sura kunder tar jag hand om ..

så kan roller räkna pengarna..

Inga roliga gluggar?.. vilka har du ?. hoppas du har en iaf. dem kan du ha mkt kul med eller har du fastnat i träsket om att handla.. även om du är student..
Jag har kit objektivet, ett tamron 70-300 4.5.
Jag har bestämt mig för att köpa ett Tamron SP AF 28-75/2,8 XR Di AF, mest för att fylla gapet mellan mina andra 2 obj, men det har ju fått en del bra recensioner.

Dock är det ju inget L objektiv.

Så det blir väl nästa månad.

Om inte Rollo ska tjäna en massa pengar åt mig på o sälja Nikon grejer, då kan det bli tidigare :)

JKay

Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Isch...jag sitter och velar...(Jag ska joina erat köpgäng! :mad: )
En 40D med BG och extra batteri.... Beslutsångest! :huvet

Har ju inte pengar egentligen...

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
*host* Det är iofs tillgängligt för alla att använda men jag tog idén från master photographern här.... *viskar* han har inte sagt ngt men jag vet att han inte ser på det med blida ögon */viskar* :hihi

Jo, Lightbox är outstanding. :)

Ja, sett det bla på hans sida ja, men även tex freeride.nu och en hel del sidor med festbilder osv:)

Laddar upp två bilder från idag, efterssom alla andra bara köper och köper:mad:

Bifogat

• IMG_4372.jpg
    IMG_4372.jpg
    92.9 KB · Visningar: 39
  • IMG_4385.jpg
    IMG_4385.jpg
    77.2 KB · Visningar: 43
Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand