Diskutera Digital Fotografering här

m.eriksson

Redneck prostitute
Gick med
25 May 2006
Ort
Örebro
Hoj
Ny 2009
dessvärre kommer nog min kamera följa med på rätt mycket fester i fortsättningen :D
 

Bifogat

  • IMG_2519-2.jpg
    IMG_2519-2.jpg
    113.1 KB · Visningar: 66

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
Jag hade svårt att motivera en kameraväska för 30 000 i början men nu är det bara till att handla. :hihi ( JAA, jag vet...Kungen o RuLLaRn har mer värde i sina! :mad: ) :huvet

Planerade nya inköp:

* 2 Blixtar med omnibounce
* Ultravidvinkel 10-20 eller 10-22
* Ordentligt stativ
* Macroglugg
* Fler väskor i olika storlekar
* Tele EF 400/5,6 L
* Extenders 1,4X och 2X

....nä, jag ger upp.....:gnissla


Planera inte..
Köp i stället.. livet blir sååååå mkt enklare

o min kamera väska kostar inte 30.000. bara typ 1200 eller något. kommer inte ihåg. :D

Haha! Ja äntligen fick jag tag på ett, jag som har jagat ett i flera veckor på Tradera. En skitsnygg svart Nikon-papperpåse fick jag oxå :)

Attans.. jag som sa du skulle få min som jag har hängande i min fotoväska när vi ses.

...eller en blixt :gnissla

Ja så köper du en CANON blixt.. inget annat billigt skit.

en fast bländare låter tråkigt, och ganska enformigt att fota med. ;)

Har limmat fast alla mina zoom objektiv på en fast brännvid. funderar på att limma fast fokuseringen också.. så slipper man fundera på det också när man fotar..

Ehummm fota ?.. vem gör det eg ? .. :tummenupp
 
Last edited:

£m£li£

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2006
Ort
Haninge
Hoj
Yamaha r6-03 (skrot), Honda CBR 600 rr - 03 (såld)
Har en fundering, så jag förlitar mig på er kunniga här inne :tummenupp

Har länge gått i tankar att köpa en digital systemkamera och frågan är nu om nån av er har koll på hur pass stor skillnaden egentligen är mellan Canons eos 350d och den nyare 400d?

För 5499:- får jag en 400d med objektivet EF-S 18-55. Drygt 800:- mer än för en 350 med samma objektiv och väska.. Hur skulle ni gjort?

Nästa fråga gäller minneskort.. Stödjer dessa kameror alla CF-kort (stl-mässigt)? Tips på bra och billiga minneskort skulle göra mig glad :)

Tacksam för svar!
 

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
Har en fundering, så jag förlitar mig på er kunniga här inne :tummenupp

Har länge gått i tankar att köpa en digital systemkamera och frågan är nu om nån av er har koll på hur pass stor skillnaden egentligen är mellan Canons eos 350d och den nyare 400d?

För 5499:- får jag en 400d med objektivet EF-S 18-55. Drygt 800:- mer än för en 350 med samma objektiv och väska.. Hur skulle ni gjort?

Nästa fråga gäller minneskort.. Stödjer dessa kameror alla CF-kort (stl-mässigt)? Tips på bra och billiga minneskort skulle göra mig glad :)

Tacksam för svar!

vänta till canon Mastern lkommer in.. Jkay. han kan dessa kamrorna utan och innantil.

gällande minneskort så är det bara mata in det du får tag på.
ju dyrare och snabbare är inte samma sak som bättre.
Vissa är prylbögar som Roller som bara har ExtemeIV kort (ja o jag då). men kamrorna behöver inte alls så snabba kort.

så det är bara köp det du känne plånboken passar till.

vissa kör med 2 mindre kort i stället för ett stort kort. ifal ett pajjar så har dem ett kvar.. dock har jag inte hört någon som har pajjat sitt kort än (såvidare dem inte har kört över det med bil eller ngt annat dumt.
 

£m£li£

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2006
Ort
Haninge
Hoj
Yamaha r6-03 (skrot), Honda CBR 600 rr - 03 (såld)
vänta till canon Mastern lkommer in.. Jkay. han kan dessa kamrorna utan och innantil.

gällande minneskort så är det bara mata in det du får tag på.
ju dyrare och snabbare är inte samma sak som bättre.
Vissa är prylbögar som Roller som bara har ExtemeIV kort (ja o jag då). men kamrorna behöver inte alls så snabba kort.

så det är bara köp det du känne plånboken passar till.

vissa kör med 2 mindre kort i stället för ett stort kort. ifal ett pajjar så har dem ett kvar.. dock har jag inte hört någon som har pajjat sitt kort än (såvidare dem inte har kört över det med bil eller ngt annat dumt.

Tack för svaret!
Då väntar jag på JKay :hej
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Har en fundering, så jag förlitar mig på er kunniga här inne :tummenupp

Har länge gått i tankar att köpa en digital systemkamera och frågan är nu om nån av er har koll på hur pass stor skillnaden egentligen är mellan Canons eos 350d och den nyare 400d?

För 5499:- får jag en 400d med objektivet EF-S 18-55. Drygt 800:- mer än för en 350 med samma objektiv och väska.. Hur skulle ni gjort?

Nästa fråga gäller minneskort.. Stödjer dessa kameror alla CF-kort (stl-mässigt)? Tips på bra och billiga minneskort skulle göra mig glad :)

Tacksam för svar!
Vill du verkligen veta vad alla shoppinggalningar i den här tråden skulle gjort? :D

Skulle valet för mig ha stått emellan 350D och 400D och prisskillnaden inte var större så skulle jag nog ha gått på en 400D. Framförallt nu när Canon kör med en ny cashback-kampanj igen, vilket innebär att man får tillbaka 560kr om man köper en ny EOS 400D i Sverige.

Skillnaderna mellan de båda kamerorna är inte gigantiska. 400D klarar en 2 megapixel högre upplösning än 350D, har en större LCD-skärm på baksidan och automatisk sensorrengöring. Annars så är det i stort sett samma kamera.

Vad det gäller storlek på minneskort så vet jag inte om det finns någon gräns för lagringskapacitet och vad den isf ligger på. Jag använder mig mest av ett 1GB minnekort och på det får jag plats med 294 om jag fotar i högsta upplösningen, 118 om jag fotar i råformat eller 84 bilder om jag fotar i största upplösningen plus råformat. Men jag känner en som kör med ett 4GB kort i sin 350D så det funkar iaf.

Det som är intressant är vilken överföringshastighet som kortet klarar av. Köper man ett kort med för låg överföringshastighet så blir kameran långsammare vid seriebildstagning. Köper du något liknande detta minne så klarar du dig bra.
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
gällande minneskort så är det bara mata in det du får tag på. ju dyrare och snabbare är inte samma sak som bättre.
Vissa är prylbögar som Roller som bara har ExtemeIV kort (ja o jag då). men kamrorna behöver inte alls så snabba kort.

Ducati Edition! :fakta
 

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
Jag hade nog köpt en 400D när Esguire skriver som han gör. är bara ett par hundringar som skilljer och jag misstänker andrahands värdet är större på 400d också..

jag kör med 4gb kort i min D300 och jag tror att kameran orkar max med Extreme III i 8fps så Extreme 4 är bara waste of pengar

(om man inte har en snabb kortläsare när man skall föra över bilderna till datorn).

Jag tror det finns en del kamror som inte orkar med mer än 16gb kort. dock låter jag detta vara helt osäkert vilka det gäller.

Vill du verkligen veta vad alla shoppinggalningar i den här tråden skulle gjort? :D

Skulle valet för mig ha stått emellan 350D och 400D och prisskillnaden inte var större så skulle jag nog ha gått på en 400D. Framförallt nu när Canon kör med en ny cashback-kampanj igen, vilket innebär att man får tillbaka 560kr om man köper en ny EOS 400D i Sverige.

Skillnaderna mellan de båda kamerorna är inte gigantiska. 400D klarar en 2 megapixel högre upplösning än 350D, har en större LCD-skärm på baksidan och automatisk sensorrengöring. Annars så är det i stort sett samma kamera.

Vad det gäller storlek på minneskort så vet jag inte om det finns någon gräns för lagringskapacitet och vad den isf ligger på. Jag använder mig mest av ett 1GB minnekort och på det får jag plats med 294 om jag fotar i högsta upplösningen, 118 om jag fotar i råformat eller 84 bilder om jag fotar i största upplösningen plus råformat. Men jag känner en som kör med ett 4GB kort i sin 350D så det funkar iaf.

Det som är intressant är vilken överföringshastighet som kortet klarar av. Köper man ett kort med för låg överföringshastighet så blir kameran långsammare vid seriebildstagning. Köper du något liknande detta minne så klarar du dig bra.

Ducati Edition! :fakta

Kunde ge mi f*n på det ja..

skall ut o handla i morgon. kastar mina extreme IV 4gb kort o köper Ducati edition i stället.
 
Last edited:

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Jag tror jag har blivit nullad på Tradera. Jag har betalat säljaren men det har inte kommit nåt gods.

Säljaren svarar inte på mail (har skickat 3 st) och svarar inte telefonen. Den är avstängd. Jag har ringt 2 ggr.

Det e bara ett 52mm objektivlock för 91 spänn så det e skitsamma. Men det är alltid lite uppfriskande att tvista lite :)
 

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
Jag tror jag har blivit nullad på Tradera. Jag har betalat säljaren men det har inte kommit nåt gods.

Säljaren svarar inte på mail (har skickat 3 st) och svarar inte telefonen. Den är avstängd. Jag har ringt 2 ggr.

Det e bara ett 52mm objektivlock för 91 spänn så det e skitsamma. Men det är alltid lite uppfriskande att tvista lite :)

du kan ju sälja din fodran till ett baltisk företag. så fixar dem saken..
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top