Rockoholic
Återfallsknutte
- Gick med
- 4 Jul 2006
- Hoj
- Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Macro tjaa.... det e lite kul att ha men det e inte skit-användbart. Lite samma e det med blixt tycker jag. Bra att ha men man använder den inte superofta. Den man använder mest e egentligen 17-55 2,8'an. Om jag skulle skriva en användbarhetslista så skulle den nog se ut ungeför såhär:
#1, 17-55 2,8
#2, 50mm 1,8 el. 1,4
#3, 70-200 VR
#4, 12-24
#5, SB 800
#6, Macro
#7, Fisheye
#8, Andra tillbehör
Man måste givetvis köpa allt (det måste man bara göra) men inte samtidigt.
1-4 kan man alternera upp och ner lite beroende på vad man tycker e kul att plåta för tillfället (sen finns det dom som nästan uteslutande fotar macro eller med blixt).
Men som sagt... Macro och blixt e inte skitviktigt according to RoLLER. Du har en inbyggd blixt i kameran också.
Efter som jag prioriterar sport är det väl 70-200 VR som står högst upp som prio. Sedan kommer porträtt och övrigt foto. Därmed också 50/1.8 som jag redan har skaffat. 17-55 känns tyvärr väldigt dyr för stunden. Ska jag köpa tamron nu eller ta det piano och införskaffa nikon om några månader? Kanske ska skippa blixten så länge.
Någon mer än rullarn som har åsikter och tips? Eller är det helt enkelt du oh store RoLLER som är mannen, myten och legenden?
MVH Niclas
EDIT: Glömde förresten säga att Sigma APO 200-500/2.8 inkl 2x teleconverter står rätt högt upp på priolistan... Tänkte zooma in och se ifall amerikanska flaggan verkligen sitter på månen...
Last edited: