Diskutera Digital Fotografering här

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Macro tjaa.... det e lite kul att ha men det e inte skit-användbart. Lite samma e det med blixt tycker jag. Bra att ha men man använder den inte superofta. Den man använder mest e egentligen 17-55 2,8'an. Om jag skulle skriva en användbarhetslista så skulle den nog se ut ungeför såhär:

#1, 17-55 2,8
#2, 50mm 1,8 el. 1,4
#3, 70-200 VR
#4, 12-24
#5, SB 800
#6, Macro
#7, Fisheye
#8, Andra tillbehör

Man måste givetvis köpa allt (det måste man bara göra) men inte samtidigt.
1-4 kan man alternera upp och ner lite beroende på vad man tycker e kul att plåta för tillfället (sen finns det dom som nästan uteslutande fotar macro eller med blixt).

Men som sagt... Macro och blixt e inte skitviktigt according to RoLLER. Du har en inbyggd blixt i kameran också.

Efter som jag prioriterar sport är det väl 70-200 VR som står högst upp som prio. Sedan kommer porträtt och övrigt foto. Därmed också 50/1.8 som jag redan har skaffat. 17-55 känns tyvärr väldigt dyr för stunden. Ska jag köpa tamron nu eller ta det piano och införskaffa nikon om några månader? Kanske ska skippa blixten så länge.

Någon mer än rullarn som har åsikter och tips?:) Eller är det helt enkelt du oh store RoLLER som är mannen, myten och legenden? :yoparty

MVH Niclas

EDIT: Glömde förresten säga att Sigma APO 200-500/2.8 inkl 2x teleconverter står rätt högt upp på priolistan... Tänkte zooma in och se ifall amerikanska flaggan verkligen sitter på månen...

Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag tycker att produktbilden du la upp innan är snyggare.
Den på en EOS 350D med det stora vita hoppet på? Den är det ju inte jag som har tagit. :mad:
Om du kollar bildadressen så ser du att den är inlänkad från Photozone.de.

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Hoj
Honda CBR
Efter som jag prioriterar sport är det väl 70-200 VR som står högst upp som prio. Sedan kommer porträtt och övrigt foto. Därmed också 50/1.8 som jag redan har skaffat. 17-55 känns tyvärr väldigt dyr för stunden. Ska jag köpa tamron nu eller ta det piano och införskaffa nikon om några månader? Kanske ska skippa blixten så länge.

Ska du fota sport är högre zoom än 200mm ofta väldigt önskvärt. En kamera med 1,6x cropfaktor och ett 70-300 känns otillräckligt ibland. Det betyder att zoom på 112-480 är klent. Tänk på det nu idag och om du uppgraderar kamera i framtiden och får kamera med 1,3x crop eller bättre.

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Oj, då provar vi.

Ska jag gå o pinka eller är det bättre o hälla i mig 1½l cola till först?

Den va svår.... Hmm... Det är lördag kväll. Har du ingen öl?

Nu hamnar vi väldigt off topic.... jag styr tillbaka.

Jag fick 1 av 3 foton approvade på Istockphoto.com :mad:

Som jag förstår det så vill dom ha så omanipulerade bilder som möjligt? Jag hade sjysstat till dom 2 som blev rejectade i PS. Men men... det e bara att skicka upp 2 nya.

Problemet e att jag har så otroligt mycket bra bilder att det e svårt att välja ut endast 2. :(

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Den va svår.... Hmm... Det är lördag kväll. Har du ingen öl?

Nu hamnar vi väldigt off topic.... jag styr tillbaka.

Jag fick 1 av 3 foton approvade på Istockphoto.com :mad:

Som jag förstår det så vill dom ha så omanipulerade bilder som möjligt? Jag hade sjysstat till dom 2 som blev rejectade i PS. Men men... det e bara att skicka upp 2 nya.

Problemet e att jag har så otroligt mycket bra bilder att det e svårt att välja ut endast 2. :(
Jag har läst om det där. Dom kan rata en bild för att det är en armbandsklocka i bilden nånstans som man kan förstora upp o se att det står casio i. Så då får man klona bort loggan o sen kan man få igenom den.

F¨r du nån feedback på dom som blev ratade?

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Jag har läst om det där. Dom kan rata en bild för att det är en armbandsklocka i bilden nånstans som man kan förstora upp o se att det står casio i. Så då får man klona bort loggan o sen kan man få igenom den.

F¨r du nån feedback på dom som blev ratade?

Dom skrev:

Status: Rejected
Admin Note: We found this file over filtered from its original appearance/quality.

Dom verkar ganska petiga....men det verkar va ett sjysst sätt att få ltie återbäring på sin hobby.

Vad tycker du om den här bilden på mig då? Jag tycker den e rätt cool själv.

Jag har döpt den till:

Damfotboll division 3. Bergnäset AIK - Infjärdens SK.
laktare.jpg

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
:hihi

Den var bra.
Spännande match?

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
En fråga till. Har du fått nån cash för det än då?

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
En fråga till. Har du fått nån cash för det än då?

Nä... jag har inte blivit approvad som fotograf än. Dom håller fortfarande på att judge'a mina bilder. Sitter och försöker leta fram 2 till just nu.

Frågetävling! Gissa vad det här e för hund. D300, 70-800 VR.
hundhuvud.jpg

Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Huvudet minner ju om en husky. Men färgerna..

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Jag tänkte varg när du skrev hund, emn tyckte inte färgerna stämde på det, för mycket brunt tänkte jag. Men men. :)

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Jag tänkte varg när du skrev hund, emn tyckte inte färgerna stämde på det, för mycket brunt tänkte jag. Men men. :)

Rätt! Fantomens hund....

Nu e ansökan #2 till iStock klar. iStockphoto® Photographer Application Completed.

Hoppas man blir godkänd den här gången då. Det är typ 2 veckors väntetid varje gång dom processar ansökan.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Men som sagt... Macro och blixt e inte skitviktigt according to RoLLER. Du har en inbyggd blixt i kameran också.
Bah, pjosk. En extern blixt ÄR viktig. Den öppnar en helt ny dimension inom fotograferingen. Dessutom har den mera kraft än den inbyggda och ligger längre ifrån objektivet. Och man kan vara så kreativ att man sätter den på ett stativ ett par meter ifrån kameran och leker lite med ett nystan av synksladdar. :frälst

Men här kommer en bild tagen utan blixt:
bdgolfboll.jpg

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Ska du fota sport är högre zoom än 200mm ofta väldigt önskvärt. En kamera med 1,6x cropfaktor och ett 70-300 känns otillräckligt ibland. Det betyder att zoom på 112-480 är klent. Tänk på det nu idag och om du uppgraderar kamera i framtiden och får kamera med 1,3x crop eller bättre.

Jag funderar som sagt lite på att skaffa en teleconverter men den beställer jag från sverige alternativt köper i butik här hemma. Vilken är att föredra till ett 70-200 vr?

MVH Niclas

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Hoj
Honda CBR
Jag funderar som sagt lite på att skaffa en teleconverter men den beställer jag från sverige alternativt köper i butik här hemma. Vilken är att föredra till ett 70-200 vr?

MVH Niclas

Ett 70-200 vr är väl motsvarigheten till canons 70-200L ?! Sikta in dig på kvalitet! Köp högkvalitet vilket ofta är det samma som original. Objektivkedjan är bestäms i stora delar av den sämsta delen. Du kommer även att kunna använda konvertern till allt annat du köper i framtiden. Dessutom är det en förhållandevis låg kostnad.

Tänk även på att större converter, mer x ggr, kapar fler bländarsteg för dig. Behövs alltså mer ljus för att få autofokusen att rulla med en telekonverter.

Nyheter
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping