Diskutera Digital Fotografering här

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Ett 70-200 vr är väl motsvarigheten till canons 70-200L ?! Sikta in dig på kvalitet! Köp högkvalitet vilket ofta är det samma som original. Objektivkedjan är bestäms i stora delar av den sämsta delen. Du kommer även att kunna använda konvertern till allt annat du köper i framtiden. Dessutom är det en förhållandevis låg kostnad.

Tänk även på att större converter, mer x ggr, kapar fler bländarsteg för dig. Behövs alltså mer ljus för att få autofokusen att rulla med en telekonverter.

Japp 70-200 VR är motsvarigheten till 70-200L IS USM eller vad den heter. Värstingen...

En Nikon teleconverter blir det garanterat. Köp kvalitet och gråt en gång brukar jag tänka... (bortsett från mitt nuvarande tele 55-200 :huvet) Jag tänkte mer vilken storlek jag ska ha. 1.4x, 1,7x eller 2x? Jag ska inte fota planeten pluto så jag kanske inte behöver värsta? 1,4 eller 1,7 kanske är lagom?

Bah, pjosk. En extern blixt ÄR viktig. Den öppnar en helt ny dimension inom fotograferingen. Dessutom har den mera kraft än den inbyggda och ligger längre ifrån objektivet. Och man kan vara så kreativ att man sätter den på ett stativ ett par meter ifrån kameran och leker lite med ett nystan av synksladdar. :frälst

Om jag köper SB-800 och eller 600 till min D80 behöver jag inte sladdar om jag har fattat det rätt :) :tummenupp

Last edited:

BadToy

www.assistancekaren.se
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX-R K6. Rattar även Nikon D3
Tagen utan blixt :)

DSC_0186.jpg

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n

Mycket bra bild! Är det där bilen du pratade om?

Isf har jag en bra idé!

Du lånar ut bilen till mig, och jag brassar uta helvet! :fattartil

---------------------------------

Äntligen sitter man på en kalibrerad skärm. Tack till Lasse som lånade ut sin Gretag Macbeth eye-one display 2.

Jag ser ingen större skillnad på Spectraview'en men det e skönt att veta att det är rätt färger.

Nu ser jag och Ketogan samma sak. :)

Vem mer har en kalibrerad skärm?

Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Har du använt avtonat gråfilter eller photoshoppat bilden eller något? Eller är det ett skuggan från ett moln som kommer in på berget?

Och snygga solbrillor på modellerna förresten. Det är kermitgrön som är årets modefärg alltså?

Vem mer har en kalibrerad skärm?
Det där med kalibrerad skärm är ju lite fegt ändå. Skulle alla ha kalibrerade skärmar så försvinner ju mycket av all den spänning som digital bildbehandling erbjuder.

Som t.ex. bilden på golfbollen här ovanför. På datorn som jag gjorde den så ser bilden ganska tillfredsställande ut. Men på den bärbara hemma så syns helt plötsligt all skit som jag inte såg på den första datorn. Bland denna skit så kan man nämna att jag drog lite med blur (verktyget, ej att förväxla med popgruppen) över några ljusa trädstammar för att de skulle bli mindre framträdande. Det fungerade bra på datorn som jag gjorde det men hemma ser det ut som att en tvååring har fått tag på en svart krita och ritat på bilden.

MikkE

Guest
Köpte mig en ultrakompaktkamera plus tillbehör nu inför Thai-resan =)
Vågar inte ta med systemaren dit. Kommer säkert gå sönder eller bli snodd. :mad:

Casio Exilim EX-V8 svart
exv8svart_350.jpg

Casio EX-CASEBD-1, skinnfodral med bältesögla
casebd1.jpg

SanDisk SecureDigital SDHC 4GB Ultra II, 9-10MB/s (60x hastighet) inkl kortläsare
sd_ultra4gb.jpg

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Jag har köpt grejer vid 3 olika tillfällen från Hong Kong och aldrig behövt betala en cent i tull eller moms. Alla gånger kryssade dom i "[x] Gift" utan att jag ens bad om det. :)

Jag har beställt ett 50mm 1,4 från BH en gång och åkte på tull, moms och admin avgift. :mad: Men det blir billigare än att köpa i Sverige ändå.

Näe jag har inte hört ett skvatt om en D90.

Nån som hört nåt om D3x? :yoparty
Varifrån köpte du i HK? Websida?

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
scheisse!

"Mitt" 70-200 är ju slutsålt både på B&H samt Adorama. Finns det fler pålitliga nätbutiker i staterna?

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Bah, pjosk. En extern blixt ÄR viktig. Den öppnar en helt ny dimension inom fotograferingen. Dessutom har den mera kraft än den inbyggda och ligger längre ifrån objektivet. Och man kan vara så kreativ att man sätter den på ett stativ ett par meter ifrån kameran och leker lite med ett nystan av synksladdar. :frälst

Prexis.
Vi var och kikade på körsbärsträdsblomningen i Kungsan igår.
Strålande sol, de flesta tänker att man aldrig kan behöva blixt, men det är ju just det man gör just då. De som tror att ett porträtt blir bra för att man tar folk ut i strålande sol ha lite att lära.
Mörka skuggor under ögonen, kisande blickar, mm.
Strålande sol under ett lövverk funkar skitbra om man har en reflektor, annars får man ta till blirren.
Bilden är skitkass, bara automatförminskad, men hennes ansikte hade varit helt svart utan blixt.

F.ö, Rollerman, jag tjoar dig snart.

Bifogat

• IMG_0374 (Large).JPG
    IMG_0374 (Large).JPG
    150.4 KB · Visningar: 62

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Jag tjackade från ett företag fast genom ebay. Nu kommer jag inte ihåg företagsnamnet, men det va inte HK.

OK, har du tid/ork så blir jag skitglad om du letar upp företagsnamnet. Alltid bättre att handla från ftg med lite referenser till! Mörsi bjucop!

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Prexis.
Vi var och kikade på körsbärsträdsblomningen i Kungsan igår.
Strålande sol, de flesta tänker att man aldrig kan behöva blixt, men det är ju just det man gör just då. De som tror att ett porträtt blir bra för att man tar folk ut i strålande sol ha lite att lära.
Mörka skuggor under ögonen, kisande blickar, mm.
Strålande sol under ett lövverk funkar skitbra om man har en reflektor, annars får man ta till blirren.
Bilden är skitkass, bara automatförminskad, men hennes ansikte hade varit helt svart utan blixt.

F.ö, Rollerman, jag tjoar dig snart.

Jojo.... Jag känner att du och Esquire glider iväg från det jag pratade om. Jag har aldrig ifrågasatt vikten av en blixt. Jag vet att blixten ger mer stuns åt bilden utomhus. Att den är ett måste när man fotar i motljus yada yada osv etc mm.

Det va jag inne på va vilken prioritering man kan göra om man e i behov av i princip allt. Då tycker jag att ett objektiv kommer före en blixt.

RoLLER: Do you understand?

Jesseboy & Esquire: Yes sir.

RoLLER: DO YOU UNDERSTAND? :6surkart

Jesseboy & Esquire: SIR, YES SIR!!! :4skrika

RoLLER: Dismist. :5sure

Edit: Motljus skulle det förstås stå.

Last edited:

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Jojo.... Jag känner att du och Esquire glider iväg från det jag pratade om. Jag har aldrig ifrågasatt vikten av en blixt. Jag vet att blixten ger mer stuns åt bilden utomhus. Att den är ett måste när man fotar i solljus yada yada osv etc mm.

Det va jag inne på va vilken prioritering man kan göra om man e i behov av i princip allt. Då tycker jag att ett objektiv kommer före en blixt.

RoLLER: Do you understand?

Jesseboy & Esquire: Yes sir.

RoLLER: DO YOU UNDERSTAND? :6surkart

Jesseboy & Esquire: SIR, YES SIR!!! :4skrika

RoLLER: Dismist. :5sure

-Yes sir?
-Pardon sir?
-:Roller: Muh?
-Apologize for any misunderstanding, sir, I just saw a comment and never, ever thought you might be a part of the conspiracy, sir. I do apologize and hang my head in shame, sir.
-:Roller: Told ya. ya fawk wit me an ya fak wit da best. Go hide under ya rock and neva eva talk to me again. K?
-Yes, sir.
-:Roller: Hehe, snacka om å rula, ba
-Thank you, sir, laterz, dewd

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Nu ligger det till så här. Jag var inne på min lokala fotobutik nu för att se vad de hade att erbjuda gentemot B&H. Jag berättade om priset B&H kunde ge mig för att se hur de kunde matcha.

70-200 VR 18 200 :-
SB-800 3600:-
MB-D80 inkl extra batteri 500:-

B&H skulle ta ca 18200 för hela paketet när jag räknade på en höft.
(totala priset + frakt)*6*1,08*1,25

Då är frågan. Är det värt 4 papp för 2 års extra garanti, leveranssäkerhet (alla 70-200 är slut på B&H och adorama) och bekvämlighet?

Aja nu har jag varit och handlat lite frukost. Ska tillreda äggröra, stekt bacon, stekt falukorv och vita bönor i tomatsås. När jag kommer tillbaka vill jag ha massa svar! :tummenupp

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Men det var inte "ett" objektiv du listade högre än blixten. Det var fyra. Till ett svenskt nypris av totalt ca 45000kr (Nikonobjektiv). Före en blixt för 3600kr. :tungan

Och man får ju inte glömma att en blixt kan kompensera för att man har ljussvag optik. :nicka

Då är frågan. Är det värt 4 papp för 2 års extra garanti, leveranssäkerhet (alla 70-200 är slut på B&H och adorama) och bekvämlighet?
Bra fråga. Det svenska priset blev ju ändå inte så värst blodigt.

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Men det var inte "ett" objektiv du listade högre än blixten. Det var fyra. Till ett svenskt nypris av totalt ca 45000kr (Nikonobjektiv). Före en blixt för 3600kr. :tungan

Och man får ju inte glömma att en blixt kan kompensera för att man har ljussvag optik. :nicka

Bra fråga. Det svenska priset blev ju ändå inte så värst blodigt.

Nej jag tycker priset är jäkligt bra för att vara svensksålt.

Nu börjar jag bli orolig här. på D70forumet är det en kille som sågar 70-200 VR. Är det onödigt mycket pengar? Ska man försöka skaffa sig en 80-200 utan VR eller en 70-300 VR istället? Det skiljer rätt många lappar...

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n

Jojo.... jag kan erkänna att jag själv gjorde listan helt bakvänt. Jag köpte ett Fisheye + SB800 samtidigt. Innan jag hade tjackat dom andra gluggarna.

Jag lever inte som jag lär.

Men skitsamma man måste köpa allt ändå så det e bara att handla på.

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Hoj
Hojlös
Ser fram emot första banfotograferingarna 2008.
D300 är sjukt snabb och säker på fokuseringen....Har fotat hundar som en galning nästan uteslutande med 70-200VR. Jag hade ju en D2x innan och jag måste erkänna att D300 är säkrare när det går undan och träffar rätt oftare när det är serebildstagning mot rörliga föremål.

Förövrigt säljer jag min AF-S17-55 F/2,8DX billigt....8´000:- ca 200 exponeringar, som ny med filter och kartong. Använder den knappt då 70-200 nästan är limmad på kameran :)

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Last edited:

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
TACK!
Hade du inte varit kille hade du fått en puss! Jag har första tjing på gluggen!

Sist jag kollade på blocket och FS var vid 16. Men nu låg annonsen ute. Han släpper det vidare på fredag om jag inte vill ha det men jag lär nog ta det!

Ett problem mindre...

TACK ÄN EN GÅNG!

Congratz till den sexigastge Nikon gluggen som går att köpa.

Den är en riktig phallossymbol! :cdevil

Nyheter
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping