Diskutera Digital Fotografering här

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag har en sandisk mulit 12i1 eller nåt sånt, funkar riktigt bra. Trots usb. :)

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Här kommer de utlovade bilderna...

Dock inser jag att en teleconverter är ett måste om jag ska fota mer fotboll! Har varit tvungen att saxa till varenda bild... Fungerar i litet format. Men ska man öka är det kört!

Bifogat

• DSC_0194.jpg
    DSC_0194.jpg
    121.1 KB · Visningar: 35
  • DSC_0252-2.jpg
    DSC_0252-2.jpg
    147.1 KB · Visningar: 41
  • DSC_0271.jpg
    DSC_0271.jpg
    174.9 KB · Visningar: 31
  • DSC_0280.jpg
    DSC_0280.jpg
    141.8 KB · Visningar: 36
  • DSC_0284.jpg
    DSC_0284.jpg
    128.1 KB · Visningar: 34
  • DSC_0293.jpg
    DSC_0293.jpg
    147.4 KB · Visningar: 37
  • DSC_0303.jpg
    DSC_0303.jpg
    142 KB · Visningar: 39
  • DSC_0306.jpg
    DSC_0306.jpg
    173.5 KB · Visningar: 30

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag fick ett mail ifrån Cyberphoto nu, dom vill att service skaq kika på det iallfall. Så dom skickar en förbetald avi så jag bara behöver posta grejerna.

Dom är inte dålig o ha o göra med dom där inte. :nicka
Hur går det? Har du fått något svar på varför objektivet beter sig lite konstigt?

Var på Frisörvisning i fredags och testade köra hög ISO med Mark III:an.

http://www.toksurfa.com/fotodagbok/frisoervisning
Det ser banne mig ut som att din Mark III ger mindre brus vid ISO 2500 än vad min 350D ger vid ISO 400. :tungan

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
oi!

Som jag skrev lite tidigare här i tråden har jag precis skaffat mig min första systemkamera och försöker förstå mig på. Har läst manualen och lite fotoskolor på nätet samt surrat med rOllarn som förstår sig på.

Nu har jag varit ute och fotat för första gången då jag _försökt_ att prestera något, jag räknar bort de skotten jag slängt iväg pö om pö hemma.

Såhär blev resultatet, åtminstone de jag tyckte blev bäst: http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3598812&postcount=13

Något fler finns att beskåda HÄR.

Tyvärr verkar jag ha "sparat bort" den viktiga informationen. Men alla rörliga bilder är fotade i "shutter priority" med ISO100 eller 200 med varierande slutartid. Testade lite av varje för att se hur det blev, allt från 1/80 till 1/800 tror jag.

Någon som har lite basic råd? Vad har jag gjort fel (förutom att bilderna hamnade snett i princip alla "ramar" :D)?

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Hur går det? Har du fått något svar på varför objektivet beter sig lite konstigt?

Jag skickade iväg det i torsdags, så jag har inga förväntningar på o få igen det den här veckan.

Det här sk man väl inte säga men, jag lämnade in huset igen oxå, "scroll hjulet" till slutartiderna hänger sig ibland. Bensin på elden till Nikonisterna. :rolleyes:

Har du sett att det ska vara longboard tävling till veckan ifrån skidstadion?

SKa du dit o fota då?

Då skulle man ha haft ett fisheye eller liknande. :)

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Hoj
Hojlös
oi!

Som jag skrev lite tidigare här i tråden har jag precis skaffat mig min första systemkamera och försöker förstå mig på. Har läst manualen och lite fotoskolor på nätet samt surrat med rOllarn som förstår sig på.

Nu har jag varit ute och fotat för första gången då jag _försökt_ att prestera något, jag räknar bort de skotten jag slängt iväg pö om pö hemma.

Såhär blev resultatet, åtminstone de jag tyckte blev bäst: http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3598812&postcount=13

Något fler finns att beskåda HÄR.

Tyvärr verkar jag ha "sparat bort" den viktiga informationen. Men alla rörliga bilder är fotade i "shutter priority" med ISO100 eller 200 med varierande slutartid. Testade lite av varje för att se hur det blev, allt från 1/80 till 1/800 tror jag.

Någon som har lite basic råd? Vad har jag gjort fel (förutom att bilderna hamnade snett i princip alla "ramar" :D)?

Jag kollade igenom bilderna och två synpunkter är att samtliga ser ganska oskarpa ut + att du har väldigt stora utsnitt, du verkar inte komma nära nog.
Så träna Panoreringar och skaffa ett bra tele så kommer dängarbilderna.
Att panorera med 1/80 är svårt....testa att hålla dig runt 1/125 och snabbare.
Kör kortare tider om objektet rör sig snett mot eller från dig. Folk verkar tro att man kan panorera föremål som kommer snett emot en...det funkar ju inte så bra eftersom föremålet "växer" på sensorn under tiden slutarn är öppen...

Motivmässigt tycker jag bild1, 3 och den sista är coolast...men 1 an och 3án kan du nog beskära ned ordenterligt....

Bra början...bara att öka!:tummenupp

Last edited:

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Jag kollade igenom bilderna och två synpunkter är att samtliga ser ganska oskarpa ut + att du har väldigt stora utsnitt, du verkar inte komma nära nog.
Så träna Panoreringar och skaffa ett bra tele så kommer dängarbilderna.
Att panorera med 1/80 är svårt....testa att hålla dig runt 1/125 och snabbare.
Kör kortare tider om objektet rör sig snett mot eller från dig. Folk verkar tro att man kan panorera föremål som kommer snett emot en...det funkar ju inte så bra eftersom föremålet "växer" på sensorn under tiden slutarn är öppen...

Motivmässigt tycker jag bild1, 3 och den sista är coolast...men 1 an och 3án kan du nog beskära ned ordenterligt....

Bra början...bara att öka!:tummenupp

Läste inte ordentligt innan jag svarade :)

Tack för tipsen. Ska ut och öva lite mer, framförallt komma lite närmare.

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Hoj
Hojlös
Vad är utnsitt?

Oskärpan beror på lång slutartid i kombination med kass panorering, eller?

Tjena, jag ändrade lite i min text ovan...läs om den.

Oskärpa kommer sig oftast av...
1: "för lång" slutartid..dvs man är inte tillräckligt säker på panoreringen på den valda tiden...eller så har man valt en tid som är "omöjlig" att ta en skarp bild på för föremålet rör sig mot eller från kameran.
2: Fokuseringen ligger fel. Kameran och objektivet hänger inte med eller siktar in sig på fel sak...
3: Taskigt objektiv som inte levererar riktigt skarpt oavsett. Gärna fullt öppna snikobjektiv...de kan leverera hyffsat på en 6Mpix sensor men inte en 10-12Mpix sensor.

I ditt fall tror jag lite väl långa slutartider med objektiv som inte riktigt levererar.

Öva så sitter de där...dängarbilderna. På dina bilder tror jag runt 1/200-1/400 hade levererat bättre resultat. 1án e ju sjukt ball...det ryker ju för bövelen om bakhjulet...coolt.

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Tack igen, ska tänka på det.

Objektiv får vänta tills det att jag kan bättre.

Om du är precis grön är jag faktiskt imponerad! :)
Det är en väldigt bra början. Öva öva öva öva öva och öva... Sen kommer du märka att du stör dig på att AF inte hänger med i ditt "billiga objektiv". Sen tröttnar du på den taskiga ljusstyrkan, sen tröttnar du på......................

Hux flux sitter du med en väska värd 150 lax :tuttar

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Om du är precis grön är jag faktiskt imponerad! :)
Det är en väldigt bra början. Öva öva öva öva öva och öva... Sen kommer du märka att du stör dig på att AF inte hänger med i ditt "billiga objektiv". Sen tröttnar du på den taskiga ljusstyrkan, sen tröttnar du på......................

Hux flux sitter du med en väska värd 150 lax :tuttar

Kul å läsa. Risken finns att det eskalerar, har en förkärlek för prylar och i synnerhet dyra prylar :) Men just det här får hejda sig lite iom att jag inte kan ett skit.

Last edited:

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj

Han syftar på telezoom/teleobjektiv (om du har ett fast)

Det objektivet verkar leverera ganska bra ändå! Jag är impregnerad!

Du har en jäkla fartkänsla i bilderna, men tyvärr blir cyklarna en aning oskarpa. Kör med snäppet kortare slutartid så har du fortfarande kvar fartkänslan men får lite mer skärpa! Fortsätt öva, det ser riktigt bra ut!

EDIT: Har du provat att använda "vid zon" för AF-en?

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring