Diskutera Digital Fotografering här

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Hygge skrev:
Här är en bild jag tog i grushålan.. Själva hoppet var precis före kullen, svårt att få med allt på bild.. Vad ska man tänka på vid denna typen av fotografering? Mvh Fredrik

Just bild!

Hade man stått närmare och/eller använt längre brännvidd hade skärpedjupet minskat rätt ordentligt. Spejsigare vinkel tycker jag är viktigt för actionfoto men det är lättare sagt än gjort har jag märkt... Hade man stått närmare och lägre hade det blivit mera himmel och mindre bakgrund.
 

MikkE

Guest
Hygge skrev:
Tack för tipsen, har provat en del med egna inställningar, och det är minsann lite klurigt att få till.. därför tänkte jag att jag skulle testa med det färdiga programmet, och lära fran det, eftersom man där kan se hurna inställningarna har varit (vet dock ej om detta är ett bra sätt..). Gluggen är en Sigma 70-300 4-5,6 APO II. Fick några fler bilder som jag tycker om, den nedan är kanske något mer åt det hållet Karl menar, om jag fattat rätt?? / Fredrik
Bra bild!
Ett tips tycker jag (förutom det Micke_O har kommenterat) är att man inte har med så mkt luft över huvudet, händer inte så mkt där. Mer intresantare är det (tycker jag) när man ser lite mer av kroppen/ställningen som 'Uffe' har.

Typ såhär (har bara beskurit) fast med mer underkropp.

:)
 

Bifogat

  • uffeliten2.JPG
    uffeliten2.JPG
    52 KB · Visningar: 60

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Jag tycker nästan att bakgrunden ökar iuntrycket av skärpa:)
Fin bild/bilder dock:tummenupp
 

Hygge

Smurf
Gick med
5 Oct 2004
Ort
Gingri
Hoj
Lifan LF125-T6
Här är en till som jag gillar, den kanske är mer i linje med vad Micke O gillar? Dock ej så mycket himmel, ljuset föll så konstigt när man fotade från andra hållet där man kunde få med himmel, har dock ett gäng bilder på det viset med..hehe Det blev ju nåra hundra bilder.. Här är jag närmare med kameran, och från en lite annan vinkel.. Har ej beskurit på nåt sätt, bara krymt bilderna i storlek. Här tycker jag dock att höjdkänslan försvinner litegranna, när man ej ser backen?? / Fredrik
 

Bifogat

  • sörenhoppliten.jpg
    sörenhoppliten.jpg
    135 KB · Visningar: 69
  • sidan.jpg
    sidan.jpg
    115.5 KB · Visningar: 68

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Hygge skrev:
Här är en till som jag gillar, den kanske är mer i linje med vad Micke O gillar? Dock ej så mycket himmel, ljuset föll så konstigt när man fotade från andra hållet där man kunde få med himmel, har dock ett gäng bilder på det viset med..hehe Det blev ju nåra hundra bilder.. Här är jag närmare med kameran, och från en lite annan vinkel.. Har ej beskurit på nåt sätt, bara krymt bilderna i storlek. Här tycker jag dock att höjdkänslan försvinner litegranna, när man ej ser backen?? / Fredrik

Den högra var helt i min linje :) Intressant ljus. Ser man inte marken alls så försvinner nog höjdkänslan precis som du sa, nr 2 tycker jag är perfa i komposition.
 

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Hygge skrev:
Här är en till som jag gillar, den kanske är mer i linje med vad Micke O gillar? Dock ej så mycket himmel, ljuset föll så konstigt när man fotade från andra hållet där man kunde få med himmel, har dock ett gäng bilder på det viset med..hehe Det blev ju nåra hundra bilder.. Här är jag närmare med kameran, och från en lite annan vinkel.. Har ej beskurit på nåt sätt, bara krymt bilderna i storlek. Här tycker jag dock att höjdkänslan försvinner litegranna, när man ej ser backen?? / Fredrik
Den högra kunde bli fin som en siluett typ: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/368335.htm?set=lp .. Snyggt.

Det talade som mycket luft ovanför huvudet. Tycker det kan vara snyggt som på bild tre på: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=102107 som jag är nöjd med. Fick även till en jusste panorering på första bilden.

- Johan
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Snygg som fan (den till höger) HyGGe!!

Var ute till skavsta flygplats nyss för att testa stativet samt fota landningsbanan och kanske ett flygplan..han ta 2 skitbilder på banan innan batteriet dog,man kanske skulle laddat det fullt innan:=).Hursom helst...Har ni några standardinställningar för foto i absolut beckmörker? Nått koncept som funkar extra bra?

//Markus
 

glenoyne

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Ort
Söderköping
Hoj
ZX7-97 RGV 250-90 RMZ 250-06
Halloj!!

Har precis köpt och testat ett Sigma 70-210 objektiv till min D-50. Stendött! Jag "ser allt" i displayen men den tar inga bilder. Självklart har jag instruktionsbok till både kamera och Sigma-objektivet på jobbet.

Varför funkar det inte??

MVH Martin
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
glenoyne skrev:
Halloj!!

Har precis köpt och testat ett Sigma 70-210 objektiv till min D-50. Stendött! Jag "ser allt" i displayen men den tar inga bilder. Självklart har jag instruktionsbok till både kamera och Sigma-objektivet på jobbet.

Varför funkar det inte??

MVH Martin

Har du testat att ta bort och skruva dit det igen,har det klickat till när du skruvat dit det?
AF?
MF?
Låter konstigt?
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
glenoyne skrev:
Halloj!!

Har precis köpt och testat ett Sigma 70-210 objektiv till min D-50. Stendött! Jag "ser allt" i displayen men den tar inga bilder. Självklart har jag instruktionsbok till både kamera och Sigma-objektivet på jobbet.

Varför funkar det inte??

MVH Martin


Visar kameran nån felkod?
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
glenoyne skrev:
Har inte fotat så mycket med den. OM, det är felkod, vad visar den??

MVH Martin

Min d70 visar "FE33" eller liknande i sökaren och displayen när jag sätter på ett objektiv som inte funkar med kameran, eller det inte sitter nåt alls.


edit: Okey. Ev glapp i objektivet. Testat att rucka lite (försiktigt förstås) på det? Trycka, dra lite åt sidan osv.

PS när jag ansluter ett lite äldre objektiv med bländarring så måste bländarringen stå på automatik, annars får jag felkoden
 

glenoyne

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Ort
Söderköping
Hoj
ZX7-97 RGV 250-90 RMZ 250-06
Ljunghusen skrev:
Min d70 visar "FE33" eller liknande i sökaren och displayen när jag sätter på ett objektiv som inte funkar med kameran, eller det inte sitter nåt alls.


edit: Okey. Ev glapp i objektivet. Testat att rucka lite (försiktigt förstås) på det? Trycka, dra lite åt sidan osv.

PS när jag ansluter ett lite äldre objektiv med bländarring så måste bländarringen stå på automatik, annars får jag felkoden

Tack!!

Nu funkar det. Vred på ringen tills jag "fick siffror".

Här kommer första bilden:

Midas the dog:
 

Bifogat

  • Midas.JPG
    Midas.JPG
    83 KB · Visningar: 56
Last edited:

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Obligatorisk natt-bilsbild-... Nu märkte jag att stativet är på tok för svajigt..får bli ett bättre senare.Grym effekt när lysena speglas på linsen,blir ett krucifix liksom...
Edit:Idag blåste det inget,däremot duggade det.Var tillbaka på flygfältet igen..
 

Bifogat

  • Ganska bra.JPG
    Ganska bra.JPG
    128.6 KB · Visningar: 76
  • Svart vit vy2.JPG
    Svart vit vy2.JPG
    129.5 KB · Visningar: 80
  • Lampa.jpg
    Lampa.jpg
    130.8 KB · Visningar: 61
Last edited:

MikkE

Guest
Äntligen hemma när det är ljust! MEN självklart är det snö/slask/regn regn här. Fakk!
Inge fota idag inte :4skrika :mad:
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
MikkE skrev:
Äntligen hemma när det är ljust! MEN självklart är det snö/slask/regn regn här. Fakk!
Inge fota idag inte :4skrika :mad:

Lider av samma probs,har gjort det sen kameran kom.Mörkt när man kommer hem från jobbet och bara en massa regn.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top