Diskutera Digital Fotografering här

KetogaN

Don´t do drugs.. MMkay ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
njae du vet, den är på service eller nått..
Thundercat skrev:
Fick du väska till ditt?

Nä, jag handlade inget paket. Jag valde lösa delar och handlade det på yfo i Malmö. :)
 

KetogaN

Don´t do drugs.. MMkay ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
njae du vet, den är på service eller nått..

Bikeboy500

{-_-}
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Ghétebork
Hoj
Yamasaurus RD500, Honda CR500, Yamaha TZR250
Jag passar på att puffa lite för Uni-Loc, otroligt smidigt och mångsidigt stativ, klarar riktigt ojämnt underlag och går att ställa från marknivå till 230 cm höjd.

edit: skrev 260 cm, skall vara 230 cm.
 

Bifogat

  • Uni-Loc.jpg
    Uni-Loc.jpg
    129.2 KB · Visningar: 93
Last edited:

Hygge

Smurf
Gick med
5 Oct 2004
Ort
Gingri
Hoj
Lifan LF125-T6
Hej! Jag är ju lite nybörjare inom foto, men var ute i lördagskväll o försökte få en kvällsbild av Borås, då det inte regnade för en gångs skull.. Det sket sig, och nu jagar även jag ett stativ.. Igår var det dags att prova att fota rörliga saker, och vad passar bättre än ett pass i den lokala grushålan? Bra väder, sol och nåra minus och ett gäng crossar=skitkul! Fick en bra bild tycker jag, men vad ska man tänka på när man fotar crossar osv? Mvh Fredrik ps hur gör man för att infoga en bild i detta forum?
 

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mitt i säntrum av Muppsala
Hoj
Svart Bandithona
Bikeboy500 skrev:
Jag passar på att puffa lite för Uni-Loc, otroligt smidigt och mångsidigt stativ, klarar riktigt ojämnt underlag och går att ställa från marknivå till 230 cm höjd.

edit: skrev 260 cm, skall vara 230 cm.

Vad kostar det stativet...verkar ju stortbra. E fet trott pa mitt stativ som inte ar stabilt eller gar hogre an ca 160 cm...har gett upp..slanger upp kameran pa biltak...stubbar..vadsom helt men inte stativet. :brinnerup
 

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en blåvitt stad.
Hoj
En svart.
Bikeboy500 skrev:
Jag passar på att puffa lite för Uni-Loc, otroligt smidigt och mångsidigt stativ, klarar riktigt ojämnt underlag och går att ställa från marknivå till 230 cm höjd.

edit: skrev 260 cm, skall vara 230 cm.

Det ser lite lurigt ut att ha kameran så långt ut... :näsblod
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Vafan!! Det kommer väl komma ut en ny modell innan jag får mitt jävla objektiv...
Nu finns det iofs här i nyköping och får jag inte det i morgon blir jag grym:(
 
Last edited:

Bikeboy500

{-_-}
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Ghétebork
Hoj
Yamasaurus RD500, Honda CR500, Yamaha TZR250
Nursey skrev:
Vad kostar det stativet...verkar ju stortbra. E fet trott pa mitt stativ som inte ar stabilt eller gar hogre an ca 160 cm...har gett upp..slanger upp kameran pa biltak...stubbar..vadsom helt men inte stativet. :brinnerup

Kolla in här, rätt valuta och allt.
http://www.warehouseexpress.com/index.cfm?binsandscopes/tripods/uniloc.html
Major 2300 är väl inget direkt man släpar omkring på till vardags, då det väger 4 kg och är över metern ihopfällt. Det finns även ett liknande system som heter Benbo, om dessa har jag bara hört dåligheter.
Dessutom kan tilläggas att dessa stativ kräver lite tillvänjning, i början känns det lite som att försöka dressera en bläckfisk...
 

Bifogat

  • kit.jpg
    kit.jpg
    10.1 KB · Visningar: 80
  • major1.jpg
    major1.jpg
    5 KB · Visningar: 223
  • majsys4.jpg
    majsys4.jpg
    4.8 KB · Visningar: 222
  • toppic.jpg
    toppic.jpg
    5.3 KB · Visningar: 223
Last edited:

KetogaN

Don´t do drugs.. MMkay ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
njae du vet, den är på service eller nått..
Twinner, får hoppas du får det imorgon då.

Själv skickades både min kamera (från reperation) och mitt nya objektiv idag och enligt deras kollinr bör dom bara framme redan imorgon.. Tjohoo!

:D
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
KetogaN skrev:
Twinner, får hoppas du får det imorgon då.

Själv skickades både min kamera (från reperation) och mitt nya objektiv idag och enligt deras kollinr bör dom bara framme redan imorgon.. Tjohoo!

:D


Julafton då:) :tummenupp
Dom brukar faktist vara snabba på posten.Hoppas det vill sig väl för dig mannen.Tänk på att avin kommer till dig en dag senare,men om du har kollinummer så brukar det inte vara nåt probs att hämta ut det,om du inte har hempaket dvs.
Jag satt här och var lite deppig över objektivet så jag beställde lite skit från cyberfoto...
Soligor UV 67mm
Velbon CX-440/460 (Jaja! det duger åt mig så länge:)
CyberPhoto Linsrengöringsduk i Microfiber
Tänkte att det är lika bra att försöka ligga på jämna valutatal:=)

År 2009 kanske man har råd att tjacka hoj igen:)hehe
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Varför inte? suger dom eller? annars tar jag väl tidningspapper:=)
Duger nog att rengöra Filtret med.

Nu har objektivet kommit iaf,tog lite spontanbilder utan att göra några inställningar...

Nu ser jag att dom förloarade i kvalle när jag minskade dom.
Angående 28-75 objektivet så har jag snabbt förstått att jag behöver ett 18-200 också:=)
Ett stort plus förutom skärpa osv är att objektivet knappt väger nåt,samt att autoF är fetsnabb,kanske har en del med kameran att göra också:=)
//Markus
Återkommer med ordentliga testbilder:=)
 

Bifogat

  • PICT0035.JPG
    PICT0035.JPG
    120 KB · Visningar: 66
  • Max2.jpg
    Max2.jpg
    68.3 KB · Visningar: 72
  • Ödla.jpg
    Ödla.jpg
    83.7 KB · Visningar: 59
Last edited:

Hygge

Smurf
Gick med
5 Oct 2004
Ort
Gingri
Hoj
Lifan LF125-T6
Här är en bild jag tog i grushålan.. Själva hoppet var precis före kullen, svårt att få med allt på bild.. Vad ska man tänka på vid denna typen av fotografering? Mvh Fredrik
 

Bifogat

  • hoppliten.jpg
    hoppliten.jpg
    140.9 KB · Visningar: 91

KetogaN

Don´t do drugs.. MMkay ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
njae du vet, den är på service eller nått..
Hygge skrev:
Här är en bild jag tog i grushålan.. Själva hoppet var precis före kullen, svårt att få med allt på bild.. Vad ska man tänka på vid denna typen av fotografering? Mvh Fredrik

Snyggt Hygge, jag skulle försökt få lite mer oskäpa på bakgrunden, ser du fotat på 1/500, F4 och 70mm. (ser också att du kört färdigt actionprogram)

Det är bäst att lära sig hur slutare / bländare och ISO tal samspelar och hur det bilden yttrar sig när du ändrar dom.

För denna bilden hade jag försökt ha kortare skärpedjup, dvs ett lägre bländartal och mer brännvidd eller alternativ stå närmre. Då får du mer fokus på hojen och föraren som är intressant i bilden.

/Karl
 
Last edited:

Bikeboy500

{-_-}
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Ghétebork
Hoj
Yamasaurus RD500, Honda CR500, Yamaha TZR250
Hygge skrev:
Här är en bild jag tog i grushålan.. Själva hoppet var precis före kullen, svårt att få med allt på bild.. Vad ska man tänka på vid denna typen av fotografering? Mvh Fredrik
Väldigt snyggt fångat.
Håller i stort sett med föregående talare, men kortare skärpedjup genom större bländare kräver ju att du har större bländare, vad är det för objektiv?
Med ex.vis ett 70-200 2,8 hade du bara kunnat öppna ytterligare ett steg och det hade inte gjort jättestor skillnad i skärpedjupet.
Är jag helt ute och cyklar om jag gissar att bilden du lagt upp är en delförstoring?
I så fall är en del av lösningen att gå närmare motivet för att få bättre separation från bakgrunden.
Dessutom håller jag med om att det nog är en bra ide att skippa färdiga program.
Jag hade nog valt att använda spot eller centrumvägd ljusmätning i detta fallet.
 

Hygge

Smurf
Gick med
5 Oct 2004
Ort
Gingri
Hoj
Lifan LF125-T6
Tack för tipsen, har provat en del med egna inställningar, och det är minsann lite klurigt att få till.. därför tänkte jag att jag skulle testa med det färdiga programmet, och lära fran det, eftersom man där kan se hurna inställningarna har varit (vet dock ej om detta är ett bra sätt..). Gluggen är en Sigma 70-300 4-5,6 APO II. Fick några fler bilder som jag tycker om, den nedan är kanske något mer åt det hållet Karl menar, om jag fattat rätt?? / Fredrik
 

Bifogat

  • uffeliten.jpg
    uffeliten.jpg
    139.5 KB · Visningar: 80
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top