Diskutera Digital Fotografering här

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
K-M Rules:=) Tror jag iaf,har inte fått mina saker än:=) men som cyberfoto säger .....
------------------------------------------------------------------------
" En helt underbar kamera. Den är som tidigare sagt perfekt för den entusiastiske fotografen. 6M pixel räcker långt. Hade den haft 8M hade den dominerat marknaden. Vi är helt överens om att den förtjänar betyget toppklass."

Sökaren: Av de tre så har Konica Minolta bästa sökaren.

Skärmen: Den är på 2,5", vilket är större än sina konkurrenter.

Samtliga föredrar Konica Minoltas hantering. Sorry igen Canon och Nikon.

Känslan: Nästa detalj som man tänker på är kvalitetskänslan i kameran. Här är Konica Minolta Dynax 7D bättre.

Greppet: Det första man möter när man tar i en kamera är greppet. Sorry, Canon och Nikon, men här är Konica Minolta bättre. Mycket bättre.
------------------------------------------------------------------------
I slutänden är det den individuella känslan som avgör:=)
 

MikkE

Guest
Provade fota lite närbilder idag. Skärpan är gryyym!!
Var inne i ett garage med sunkig lysrörsbelysning. Taget på frihand.

Bilden - Helt orginal
Stl: 3456 x 2304 pixlar
Exponeringstid: 1/60 sec
Aperturvärde: 4.0
ISO värde: 400
Brännvidd: 174 mm
Inbyggda bilxten
 
Last edited:

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Nice skärpa:=) Lyxigt!!!
Fick beskedet att mitt sigma objektiv inte kommer tilll butiken förrens vecka 48:( Nu känns det låååååångt borta igen.Vad skule vara ett bra alternativ till sigmas 18-200 objektiv? tips?
///Mackan
 

MikkE

Guest
twinner skrev:
Nice skärpa:=) Lyxigt!!!
Fick beskedet att mitt sigma objektiv inte kommer tilll butiken förrens vecka 48:( Nu känns det låååååångt borta igen.Vad skule vara ett bra alternativ till sigmas 18-200 objektiv? tips?
///Mackan
Är nöjd med det snabba resultatet själv! Och att höja några högre steg ISO gjorde saken biff.
Äh, det är bara 2 veckor, bara att uthärda smärtan :rolleyes:
 

Ulfis

aka Retep
Gick med
13 Oct 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
VFR800 -08, CBR600 -96
MikkE skrev:
Provade fota lite närbilder idag. Skärpan är gryyym!!
Var inne i ett garage med sunkig lysrörsbelysning. Taget på frihand.

Bilden - Helt orginal
Stl: 3456 x 2304 pixlar
Exponeringstid: 1/60 sec
Aperturvärde: 4.0
ISO värde: 400
Brännvidd: 174 mm
Inbyggda bilxten

Nå Roller... vad var det jag sa? Näshårsfetishister finns faktiskt :rofl

MikkE: Skarp och fin.... fast exponeringstiden och handhållet har inte mycket att göra med med skärpan på en blixtbild..... eller hur?

/Peter
 

Bikeboy500

{-_-}
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Ghétebork
Hoj
Yamasaurus RD500, Honda CR500, Yamaha TZR250
twinner skrev:
Nice skärpa:=) Lyxigt!!!
Fick beskedet att mitt sigma objektiv inte kommer tilll butiken förrens vecka 48:( Nu känns det låååååångt borta igen.Vad skule vara ett bra alternativ till sigmas 18-200 objektiv? tips?
///Mackan

Ett Sigma 18-200 kanske, finns i lager hos Scandinavian Photo (Canon, Nikon).
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Bikeboy500 skrev:
Ett Sigma 18-200 kanske, finns i lager hos Scandinavian Photo (Canon, Nikon).

Har fått ett Sigma EX 28-70/2,8 DG föreslaget istället för mitt andra,Vad? SKA JAG TA DETTA SÅ LÄNGE? Detta kan jag få levererat direkt och slippa vänta tills vecka 48.
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
twinner skrev:
Har fått ett Sigma EX 28-70/2,8 DG föreslaget istället för mitt andra,Vad? SKA JAG TA DETTA SÅ LÄNGE? Detta kan jag få levererat direkt och slippa vänta tills vecka 48.

Ja ta det och säg vad du tycker om det. Funderar skarpt på att köpa det istället för kitgluggen till min kamera.

Men du kan väl inte jämnföra ett Sigma 18-200 mot ett Sigma EX 28-70/2,8 DG?
 

KetogaN

Don´t do drugs.. MMkay ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
njae du vet, den är på service eller nått..
WestW skrev:
Ja ta det och säg vad du tycker om det. Funderar skarpt på att köpa det istället för kitgluggen till min kamera.

Men du kan väl inte jämnföra ett Sigma 18-200 mot ett Sigma EX 28-70/2,8 DG?

Jag sålde mitt tamron 28-75 som jag köpte till min EOS 20D för att jag inte ville ha kitgluggen, efter ett tag kom jag fram till att man gärna vill ha dom där sista millimetrarna närmare vidvinkel.. Alltså ska du bara ha ett objektiv hade jag nog köpt nått som började runt 18mm.

En bra setup är i mina ögon:
Vidvinkelzoom, fast 50mm (ljusstarkt), telezoom. det kommer man rätt långt med.

/KetogaN
 

Ulfis

aka Retep
Gick med
13 Oct 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
VFR800 -08, CBR600 -96
twinner skrev:
Har fått ett Sigma EX 28-70/2,8 DG föreslaget istället för mitt andra,Vad? SKA JAG TA DETTA SÅ LÄNGE? Detta kan jag få levererat direkt och slippa vänta tills vecka 48.


Om du är intresserad av porträttfotografering så. Varken vidvinkel eller mycket till tele. Om du tyckte att 18-200 omfånget var bra så förstår jag inte rikitgt vad du ska ha det här till? :va

-Kort zoomomfång och hög ljusstyrka
eller
-Jättelångt zoomomfång och lägre ljusstyrka

Det är inte skillnad som på Carlsberg och Tuborg utan skillnad som på whisky och mjölk. HD och Ducati. (vadå skillnad båda har två hjul och är ju v-twin)

Vänta och köp det du vill ha. Det är både dyrt och besvärligt att byta efter 3 veckor när du inser att du borde ha väntat. Det är snart vecka 48 :tummenupp

/Peter
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
WestW skrev:
Ja ta det och säg vad du tycker om det. Funderar skarpt på att köpa det istället för kitgluggen till min kamera.

Men du kan väl inte jämnföra ett Sigma 18-200 mot ett Sigma EX 28-70/2,8 DG?

Nej dom går (som ni säger! inte att jämföra) men det är så jobbigt att vänta på saker,detta skulle i så fall vara en nödlösning så jag kan komma igång snabbt med fotandet.Allt är redan betalt och det är jobbigt att ändra hela tiden.
 

H-Klint

Långt ifrån nyfödd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Järfälla
Hoj
GSXR600-97 - Skrapad å ful, GS750-77 Ånglok
Problem:
Du är på semester och har bara ett minneskort, stort men bara ett.
Efter ett tag har du, trots att du raderar skräpet, ett fullt kort.
Vad gör man då?

Jag har funderat på om det finns någon bra "lös hårddisk" som kan
agera USB server, mao. tanka över kortet till hårddisk.
Hel laptop är för mycket att släpa med så det går bort.

Eller, kan man gå till någon lokal fotohandel och bränna över bilderna till CD/DVD?

Köper mer minneskort?

Hur gör ni?

Om man skall spä på med prylbögeriet ;) så blir det väl någon hårddiskgizmo.
Några förslag på en bra sådan?
 

MikkE

Guest
H-Klint skrev:
Problem:
Du är på semester och har bara ett minneskort, stort men bara ett.
Efter ett tag har du, trots att du raderar skräpet, ett fullt kort.
Vad gör man då?

Jag har funderat på om det finns någon bra "lös hårddisk" som kan
agera USB server, mao. tanka över kortet till hårddisk.
Hel laptop är för mycket att släpa med så det går bort.

Eller, kan man gå till någon lokal fotohandel och bränna över bilderna till CD/DVD?

Köper mer minneskort?

Hur gör ni?

Om man skall spä på med prylbögeriet ;) så blir det väl någon hårddiskgizmo.
Några förslag på en bra sådan?
Kolla på dessa. Har fått bra betyg i senaste FOTO
Finns i 40, 60, 80 och 100Gb
Från 2275 kr
http://www.zebramedia.com/butik/show_one.asp?ID=3616

Och det är IIINGET fel på att vara prylbög :tomten
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Retep skrev:
Om du är intresserad av porträttfotografering så. Varken vidvinkel eller mycket till tele. Om du tyckte att 18-200 omfånget var bra så förstår jag inte rikitgt vad du ska ha det här till? :va

-Kort zoomomfång och hög ljusstyrka
eller
-Jättelångt zoomomfång och lägre ljusstyrka

Det är inte skillnad som på Carlsberg och Tuborg utan skillnad som på whisky och mjölk. HD och Ducati. (vadå skillnad båda har två hjul och är ju v-twin)

Vänta och köp det du vill ha. Det är både dyrt och besvärligt att byta efter 3 veckor när du inser att du borde ha väntat. Det är snart vecka 48 :tummenupp

/Peter

Haha,jag är dum i huvudet:=) Beställde ett Tamron AF
28-75/2,8 XR Di istället,det kunde jag få på fredag:=) får köpa ett ordentligt senare,detta får dYga så länge! duger nog att öva på:=)

Nu är jag iaf uppe i 14 laxar istället för dom 10 jag hade satt som tak i mitt kameraköp.
 

KetogaN

Don´t do drugs.. MMkay ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
njae du vet, den är på service eller nått..
MikkE skrev:
Kolla på dessa. Har fått bra betyg i senaste FOTO
Finns i 40, 60, 80 och 100Gb
Från 2275 kr
http://www.zebramedia.com/butik/show_one.asp?ID=3616

Och det är IIINGET fel på att vara prylbög :tomten

Ang vänta och zebramedia.. Har ni märkt att allt "finns i lager" på deras webiste... även mitt 70-200 2,8 IS som jag beställde i söndags. Konstigt nog har det inte skickats än (för då hade jag fått ett kollinr)?!

Jag vill inte vänta ju, :gnissla det är jag extremt dålig på...
 
Last edited:

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
KetogaN skrev:
Jag sålde mitt tamron 28-75 som jag köpte till min EOS 20D för att jag inte ville ha kitgluggen, efter ett tag kom jag fram till att man gärna vill ha dom där sista millimetrarna närmare vidvinkel.. Alltså ska du bara ha ett objektiv hade jag nog köpt nått som började runt 18mm.

En bra setup är i mina ögon:
Vidvinkelzoom, fast 50mm (ljusstarkt), telezoom. det kommer man rätt långt med.

/KetogaN

Tack. Precis vad jag kommit fram till under dagen. En 24-70 glugg eller liknande blir nog inte bra. Man måste nog ha något som börjar på 17 eller 18 om man ska foto inomhus och inte bara få med skallen på folk. Tyvärr är ju dessa gluggar snordyra om man vill ha en bländare på 2,8. (och det måste man ju bara ha :D )

Sen var det någon som surrade om att på en Konica Minolta D5D ger 1.5 x brännvidden på objektivet. Är det bra? Måste jag tänka om när det gäller objektiv?
 

Ulfis

aka Retep
Gick med
13 Oct 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
VFR800 -08, CBR600 -96
WestW skrev:
Tack. Precis vad jag kommit fram till under dagen. En 24-70 glugg eller liknande blir nog inte bra. Man måste nog ha något som börjar på 17 eller 18 om man ska foto inomhus och inte bara få med skallen på folk. Tyvärr är ju dessa gluggar snordyra om man vill ha en bländare på 2,8. (och det måste man ju bara ha :D )

Sen var det någon som surrade om att på en Konica Minolta D5D ger 1.5 x brännvidden på objektivet. Är det bra? Måste jag tänka om när det gäller objektiv?


Njae... ett 18mm är ett 18mm men eftersom en analog filmkamera har en film som är större än digitalkamerans sensorn så får man med mer av ytterkanterna. (Eller mindre med en digital än film om du hellre vill uttrycka det så.) Tänk dig en diaprojektor. Ställ in den så att bilden fyller duken (fullformat) och byt sedan ut duken mot en som är 30% mindre (digitalkameran).


Om du har en 18mm glugg på en digitalkamera så får du med lika mycket på bilden som en 28mm skulle ha fått med på en filmkamera. (18*1,5=28mm)

Bland fotografer så är referensen fortfarande filmkameran (och fullformatssensorn på Canon 5D tex). Därför säger man att din kamera ger 1,5 ggr brännvidden.

Sen finns det ju objektiv som inte är skarpa ända ut i kanterna på en filmkamera och "duger" bara till digitalkameror. Det blir billigare och bättre så om man inte har någon fullformatkamera att tänka på.

/Peter
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Retep skrev:
Njae... ett 18mm är ett 18mm men eftersom en analog filmkamera har en film som är större än digitalkamerans sensorn så får man med mer av ytterkanterna. (Eller mindre med en digital än film om du hellre vill uttrycka det så.) Tänk dig en diaprojektor. Ställ in den så att bilden fyller duken (fullformat) och byt sedan ut duken mot en som är 30% mindre (digitalkameran).


Om du har en 18mm glugg på en digitalkamera så får du med lika mycket på bilden som en 28mm skulle ha fått med på en filmkamera. (18*1,5=28mm)

Bland fotografer så är referensen fortfarande filmkameran (och fullformatssensorn på Canon 5D tex). Därför säger man att din kamera ger 1,5 ggr brännvidden.

Sen finns det ju objektiv som inte är skarpa ända ut i kanterna på en filmkamera och "duger" bara till digitalkameror. Det blir billigare och bättre så om man inte har någon fullformatkamera att tänka på.

/Peter

Tack. Vart lite klokare i alla fall.

Tror att jag inte ska ha ett 24-70 objektiv utan ett som börjar på 18-något.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top