Diskutera Digital Fotografering här

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
Länkar till lite bilder jag tog i helgen så får ni se lite av vad jag pillar med.
fotade med D100 85f1,8 och 24f2,8 1200iso
Fotade i jpeg då jag sammanlagt tog 1200 bilder och kunden skulle ha sina bilder på söndag kväll och det gav mig endast ett par timmar att välja, photoshoppa och skicka ett urval.
Hallen gav sina små problem när det gäller färghantering, ett flertal olika ljuskällar med olika färgtemeratur samt gröna väggar och golv som speglade in grönt i ansiktena på de tävlande. Hade även en del bekymmer med tiderna, fick som snabbast en 125tedel, hade önskat minst 250ondel men helst ännu snabbare.

http://www.racketlon.com/newgo05.rep.html

Last edited:

Ulfis

aka Retep
Gick med
13 Oct 2004
Hoj
VFR800 -08, CBR600 -96
Mookie skrev:
Länkar till lite bilder jag tog i helgen så får ni se lite av vad jag pillar med.
...clip....
Nice. Förstår hur svårt detta är att få till bra. Svagt ljus och snabba rörelser. I dessa lägen är det bara stora glas som gäller. Trots att du har stora gluggar så önskar man väl större..... F1.0 kanske :)

Ett 24 f2,8 äger jag själv. Skulle jag behöva välja ETT objektiv så skulle det bli det.

/Peter

Last edited:

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
Jag har fått ett dammkorn på min sensor, någon som har rengjort sin EOS 350D? Eller någon som vet vad det kostar att lämna in den på rengöring?

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
Thundercat skrev:
Jag har fått ett dammkorn på min sensor, någon som har rengjort sin EOS 350D? Eller någon som vet vad det kostar att lämna in den på rengöring?

Dam på sensorn får man allt som oftast. Det tar man bort med tryckluft, antingen med en kompressor eller tryckluft på burk, finns på clas olsson. En annan metod är en sådandär blåsblåsa som man har för att göra rent öronen med. Jag kör med cykelpump, en sådan med slang som man kan sätta foten i en ögla längst ned.

Det står i manulaen hur man gör för att ställa upp spegeln och sedan är det bara att blåsa.

SE FÖR GUDS SKULL TILL ATT INTE VIDRÖRA SENSORN! Då förstörs den och det täcker inte garantin. En sensor är omåttligt känslig för beröring och det allra minsta man kommer åt det så kan det vara kört.

Nu är det självklart som så att det även finns nivåer i helvetet, det vet jag och ingen behöver skriva det på näsan på mig men ta för vana att inte vidröra sensorn när ni rengör dessa.

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Thundercat skrev:

Edit: Nu måste jag göra om hela mitt inlägg för jag kom ihåg vad jag lärde mig på en fotokurs efter att ha läst Mookies inlägg.

Så jag tar bort allt jag svamlat fram tidigare och säger.....

Mookies tips att använda en öronblåsa är det mest rekomenderade jag har fått. På grund av att tryckluft på burk alltid innehåller nån slags drivgas (oundvikligt) som kan skada sensorn.

Retep skrev:
Nice. Förstår hur svårt detta är att få till bra. Svagt ljus och snabba rörelser. I dessa lägen är det bara stora glas som gäller. Trots att du har stora gluggar så önskar man väl större..... F1.0 kanske :)

Ett 24 f2,8 äger jag själv. Skulle jag behöva välja ETT objektiv så skulle det bli det.

/Peter

Har jag berättat att jag köpte 50mm f1,8 objektivet, och även fått det nu?

Jag har inte hunnit testa det i det mörka ridhuset än som jag vill.... bara lite lall-fotande hemma i taskig belysning och det funkar superbra! :)

Ljusstarka objektiv verkar grymt användbara.

Mookie skrev:
Fotade i jpeg då jag sammanlagt tog 1200 bilder och kunden skulle ha sina bilder på söndag kväll och det gav mig endast ett par timmar att välja, photoshoppa och skicka ett urval.
Hallen gav sina små problem när det gäller färghantering, ett flertal olika ljuskällar med olika färgtemeratur samt gröna väggar och golv som speglade in grönt i ansiktena på de tävlande. Hade även en del bekymmer med tiderna, fick som snabbast en 125tedel, hade önskat minst 250ondel men helst ännu snabbare.

Nyfiken fråga... Varför använde du inte blixt? För att inte störa dom tävlande eller?

När f*n ska man kunna använda 1/8000-del :va När man macro-fotar solens yta?

Last edited:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
RoLLER skrev:
Edit: Nu måste jag göra om hela mitt inlägg för jag kom ihåg vad jag lärde mig på en fotokurs efter att ha läst Mookies inlägg.

Så jag tar bort allt jag svamlat fram tidigare och säger.....

Mookies tips att använda en öronblåsa är det mest rekomenderade jag har fått. På grund av att tryckluft på burk alltid innehåller nån slags drivgas (oundvikligt) som kan skada sensorn.

Har jag berättat att jag köpte 50mm f1,8 objektivet, och även fått det nu?

Jag har inte hunnit testa det i det mörka ridhuset än som jag vill.... bara lite lall-fotande hemma i taskig belysning och det funkar superbra! :)

Ljusstarka objektiv verkar grymt användbara.

Nyfiken fråga... Varför använde du inte blixt? För att inte störa dom tävlande eller?

När f*n ska man kunna använda 1/8000-del :va När man macro-fotar solens yta?

Grattis, nu kan du sälja kitobjektivet, du kommer aldrig använda det igen :)

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Ljunghusen skrev:
Grattis, nu kan du sälja kitobjektivet, du kommer aldrig använda det igen :)

Näe, det känns som att det finns en risk för det. Jag har aldrig fotat med fast brännvidd. Men vad är det att sakna eg? Man croppar och fixar i PS i efterhand ändå.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
RoLLER skrev:
Näe, det känns som att det finns en risk för det. Jag har aldrig fotat med fast brännvidd. Men vad är det att sakna eg? Man croppar och fixar i PS i efterhand ändå.

Lite störande om t ex polarn susar förbi på bakslangen, du slänger upp kameran och inser att du inte kan få med hela han på bilden. Annars är det kanon. Bara anpassa avståndet och som sagt croppa i ps

Kommer nog aldrig köpa ett zoomobjektiv

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
RoLLER skrev:

?

Exact precis huvudet på spiken. :tummenupp

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
ISO är hur mkt ljus som tillkommer i exponeringen va? Ökar man ISOt ju sämre ljus det blir, eller när?

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZS1000S
Ljunghusen skrev:
ISO är hur mkt ljus som tillkommer i exponeringen va? Ökar man ISOt ju sämre ljus det blir, eller när?

På sätt och vis. Mera korrekt är att ISO är ett värde på sensorns känslighet. Alltså ett värde på hur mycket ljus som behövs för att få korrekt exponering.

Väljer du låg ISO behöver den från ljus till elektricitet omvandlade signalen från sensorn förstärkas så mycket innan den når kamerans processor. Väljer du hög ISO måste signalen förstärkas mycket och brus uppstår. Precis som om du krämar fullt med en förstärkare så börjar det låta sämre.

ISO på en digitalkamera är alltså ett mått på hur mycket signalen förstärks. Ju mindre dess bättre.

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Kan väldigt lite om detta och har några frågor om objektiv.
Har inga objektiv eller liknande sedan tidigare.

Om jag köper en Konica Minolta Dynax 5D rekomenderar ni att köpa den med kitobjektivet? https://www.cyberphoto.se/info.php?article=d5d1870

Detta följer med AF DT 18-70/3,5-5,6D

Sen kommer jag fota hojar på bana bla och vill ha zoom. Alltså något som jag kan knäppa bilder på allt från 2m-60m. (sa ju att jag inte kan något)
Även fota från ett rörligt objekt mot ett annat i halvkasst ljus(skymmning eller medans solen går ner). T.ex sitta i en båt och fota mot en annan.

Zoomobjektivet vill jag ha mycket zoom i :) antar att det är 300 jag ska ha?
Prislapp 5-6 absolut inte mer!

Last edited:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
WestW skrev:

Om jag köper en Konica Minolta Dynax 5D rekomenderar ni att köpa den med kitobjektivet? https://www.cyberphoto.se/info.php?article=d5d1870

Sen kommer jag fota hojar på bana bla och vill ha zoom. Alltså något som jag kan knäppa bilder på allt från 2m-60m. (sa ju att jag inte kan något)
Även fota från ett rörligt objekt mot ett annat i halvkasst ljus(skymmning eller medans solen går ner). T.ex sitta i en båt och fota mot en annan.

Bara talar av egen erfarenhet: Köpte en d70 med kitobjektivet (18-70/3,5-5,6 den också)

Fotade med det i ett par veckor. Testade ett fast 50mm objektiv med ljuskänslighet på 1,4 och nu använder jag ALDRIG kitobjektivet. Om jag vore som du, skulle jag köpa endast huset och sen ett ljusstarkt 50mm-objektiv. Det funkar väldigt bra allround!

Last edited:

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZS1000S
WestW skrev:

Jag skulle köra på kitoptiken till att börja med. Ljusstarkt och skarpt 50mm i all ära men det blir ganska lång brännvidd med lite förlängning, speciellt inomhus kan det vara nödvändigt med mera vidvinkligt. Har planer på att skaffa mig ett 50mm 1,8 i framtiden för porträtt men har ändå beställt en D200 med kitoptiken 18-70. Någon som vill köpa en 300D med tillbehör efter årsskiftet? :)

Jag tyckte min zoom på 100-300 var perfekt på bana. Med 1,6x brännviddsförlängning blir ju det 160-480. Oftast låg jag på drygt 200mm.

MikkE

Guest
Skrapa ihop lite stålar och var bara tvungen :rolleyes:

Bifogat

• CIMG7017.jpg
    CIMG7017.jpg
    52.5 KB · Visningar: 83
  • CIMG7018.jpg
    CIMG7018.jpg
    47.6 KB · Visningar: 85

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Lutar åt att det blir kitobjektiv.

Zoomobjektiv då? Kanske 70-300 eller liknande
Tipsa om det bästa zoomobjektiv i 5-6000kr klassen som ni tror passar in på en blivande 5D och med mina förutsättningar tack.

Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...