Diskutera Digital Fotografering här

MikkE

Guest
Snacka om att jag velar nu... usch. Vet inte om jag vill ha Sigma Af 70-200/2,8 eller Canon EF 70-200mm f/4.
jag kan få Canonen med tillhörande filter för ett bra pris. Och Sigman kostar 2000 kr mer, kan det vara värt det?
 
Last edited:

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
MikkE skrev:
Snacka om att jag velar nu... usch. Vet inte om jag vill ha Sigma Af 70-200/2,8 eller Canon EF 70-200mm f/4.
jag kan få Canonen med tillhörande filter för ett bra pris. Och Sigman kostar 2000 kr mer, kan det vara värt det?


Klart du ska ha sigmat!! tjaKKa.
 

MikkE

Guest
twinner skrev:
Klart du ska ha sigmat!! tjaKKa.
Iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii... Fan va svårt!!!

Taget från fotosidan.se - länk
Jag gjorde ju en test med min Sigma 70-200 mot Björns Sigma 70-200 för ett par månader sedan. Vi tyckte då att mitt var lite sämre. Jag skickade då in mitt på service och nu är det tillbaka sen en tid tillbaka.

Exakt vad dom gjort vet jag inte inte men nu är det inom toleransgränserna. Jag gjorde en enkel test mellan 4 olika 70-200. Testet utfördes på bländare 4 och resultatet blev.

1. Canon EF 200/2.8L
2. Canon EF 70-200/2.8 IS
3. Sigma EX 70-200/2.8 HSM
4. Canon EF 70-200/4L

Observera att skillnaderna var MYCKET små, mer av teoretisk art.
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
MikkE skrev:
Iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii... Fan va svårt!!!

Kolla först om Sigman fått bra recensioner. Om ja så tveka inte utan köp!




Är det fler som är sugna på Nikons D200? :Bugar
Blir kanske till att konvertera från Canon, beror på vad dom kontrar med :corn
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
MikkE skrev:
Snacka om att jag velar nu... usch. Vet inte om jag vill ha Sigma Af 70-200/2,8 eller Canon EF 70-200mm f/4.
jag kan få Canonen med tillhörande filter för ett bra pris. Och Sigman kostar 2000 kr mer, kan det vara värt det?

2.8 är alltid 2.8, jag hade inte velat vara utan ljusstyrkan som det ger.

/Blue
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Thundercat skrev:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=5D

Vad kommer Nikons 200D att kosta?

Eos5D har ju fullformatssensor. :tungan

Precis över 16 papp för huset. Då är det också tätat (dock inte duschsäkert) och snabbare än 5D.

För mig är det bara en nackdel med fullformatssensor. Det ställer MYCKET högre krav på optiken än dom mindre sensorerna. Dom objektiven som behövs för att göra 5:an rättvis har iaf inte jag råd med. Dessutom ser jag brännviddsförlängningen som en feature :)
 

Ulfis

aka Retep
Gick med
13 Oct 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
VFR800 -08, CBR600 -96
MikkE skrev:
Snacka om att jag velar nu... usch. Vet inte om jag vill ha Sigma Af 70-200/2,8 eller Canon EF 70-200mm f/4.
jag kan få Canonen med tillhörande filter för ett bra pris. Och Sigman kostar 2000 kr mer, kan det vara värt det?


Varför inte Canon 200 2,8? Skit i zoomen och gå på kvalitet och ljusstyrka. Med den brännvidden så behöver du korta slutartider för att få bra bilder. För att inte tala om vilka möjligheter till skärpedjupstrix 200/2.8 ger.

Bättre med ett objektiv som är kanon på 200 än ett som är sådär mellan 70 och 200.

Kolla på http://www.fredmiranda.com/reviews/ så ser du några som inte tycker att Sigman ligger på topp.....

/Peter
 

MikkE

Guest
Blue skrev:
2.8 är alltid 2.8, jag hade inte velat vara utan ljusstyrkan som det ger.
/Blue
Jag är mer inne på Sigman nu faktiskt. Kan nog vara värt det i längden.
Hey, stativfäste är det på den också :)


Retep skrev:
Varför inte Canon 200 2,8? Skit i zoomen och gå på kvalitet och ljusstyrka. Med den brännvidden så behöver du korta slutartider för att få bra bilder. För att inte tala om vilka möjligheter till skärpedjupstrix 200/2.8 ger.

Bättre med ett objektiv som är kanon på 200 än ett som är sådär mellan 70 och 200.

Kolla på http://www.fredmiranda.com/reviews/ så ser du några som inte tycker att Sigman ligger på topp.....

/Peter
Jag vill vara lite mer.. hmm, flexibel med ett 70-200. Man har lite fler möjligheter att fota och behöver inte backa X antal meter för att ta ett foto :)
Jag kommer nog att strunta i träningen idag och åka in till Scandinavian Photo här i sthlm för att klämma och känna lite :)
 

KetogaN

Don´t do drugs.. MMkay ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
njae du vet, den är på service eller nått..
Nu är jag ju lite färgad eftersom jag har ett 70-200 4L ;)

Men:

1. Att man vill ha 2,8 för att det är ljusstarkt löser man genom att gå upp 1 klick i ISO. (Det är bara ett steg vilket många verkar missuppfatta), däremot får man lite kortare skärpedjup, men med det sagt så får man fin oskärpa redan på bländare 4.

2. Sigma är inte original och har man otur flippar kameran lite då och då och visar ERR 99 i displayen (dvs man får dra ur batteriet för att nollställa) detta händer när kameran misslyckas att kommunicera med objektivet.
Canons EOS system är inte öppet utan alla tredjeparts tillverkare testar sig fram (reverse engineerar) tills det funkar, och det funkar inte alltid.
Sök på Err99 och Sigma på google, kolla hur mycket träffar du får...

3. Skärpan är inget man märker varken till eller från. Det hänger mer på fotografen. (mellan dessa två objektiv som du funderar på)

4. USM Autofokusen är knäpptyst och ruskigt snabb i L objektiv (ja, det är till och med lite snabbare än sigmas HSM, vilket är ganska bra om du följer hojjar på banan).

5. Vikt, 70-200 4L blir nog bättre balanserat på din lilla 350, speciellt om du inte har batterigreppet.

6. Vad det gäller stativfäste så väger 70-200 4L så pass lite att det funkar utmärkt att fästa kameran som vanligt i stativet.

Jag vet vad jag hade handlat, speciellt om man får ge 2000kr (plus 500kr till för ett UV filter) mer för Sigmat.
För 2500 får man ju en 1,4x extender canon original! :D

Men det är bara mina 2c
 
Last edited:

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Jag hade problem med 2 gamla sura Sigma-gluggar från sent 90-tal. Kameran visade just ERR 99. Efter att ha kikat lite på nätet så kontaktade jag någon firma som servar Sigma. Tydligen fanns det ett goodwillåtagande från Sigma (inte på alla gluggar men mina fanns med iaf) där dom bytte elektroniken i gluggen kostnadsfritt. Det enda jag behövde pröjsa var frakten dit, alltså 120:-. 3 veckor senare damp dom ner på närmsta postpaketutlämning.

Har svårt att tro att nyare Sigma-gluggar har detta problem och om dom nu har det så borde det finnas en fix för det.

Mina har inte felat en enda gång efter det.


Zoomar är bra för oss som inte har råd att ha flera hus med bra, fasta gluggar som täcker lämpligt brännviddsspann :) Dessutom ökar man ju risken för skit på sensorn när man byter glugg. Skitig blir den, men ju oftare man öppnar...
 
Last edited:

H-Klint

Långt ifrån nyfödd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Järfälla
Hoj
GSXR600-97 - Skrapad å ful, GS750-77 Ånglok
Jag var ute och traskade med kameran i skogen i helgen.
Vädret var skit, som det brukar i november, och blött överallt.
Jag försökte skydda kameran (EOS350D) så gott det gick, men tillslut när
kallingarna och även händerna är blöta blir det fukt på kameran. (från händerna)


Min fråga är då, hur känsliga är kamerorna mot fukt och väta?
I vissa väderlekar går det som sagt inte att garantera en snustorr kamera.
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
H-Klint skrev:
Jag var ute och traskade med kameran i skogen i helgen.
Vädret var skit, som det brukar i november, och blött överallt.
Jag försökte skydda kameran (EOS350D) så gott det gick, men tillslut när
kallingarna och även händerna är blöta blir det fukt på kameran. (från händerna)


Min fråga är då, hur känsliga är kamerorna mot fukt och väta?
I vissa väderlekar går det som sagt inte att garantera en snustorr kamera.

Min 300D överlevde iaf att en blöt wakeboardåkare droppade vatten på den. Iofs så stängde jag av den, tog ur batterierna och torkade den så gott jag kunde direkt.
 

MikkE

Guest
Finns det typ nåt regnskydd för en 350D ifall man vill fota ute i sämre väderförhållanden?
 

Ulfis

aka Retep
Gick med
13 Oct 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
VFR800 -08, CBR600 -96
MikkE skrev:
Finns det typ nåt regnskydd för en 350D ifall man vill fota ute i sämre väderförhållanden?

Regnskydd:
http://www.ewa-marine.de/english/e-cape.htm

Mera vattentäta:
http://www.ewa-marine.de/english/cameras/e-slr.htm

Hemsida
http://www.ewa-marine.de/

Jag har själv ett sådant. Inte att jämföra med ett riktigt hus men jag har snorklat och dykt ned några meter med min Nikon F90X. Man behöver inte vara rädd för läckage därför att dom är flexibla och har därför samma tryck på insidan som på utsidan

/Peter
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top