Diskutera Digital Fotografering här

Bikeboy500

{-_-}
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Ghétebork
Hoj
Yamasaurus RD500, Honda CR500, Yamaha TZR250
twinner skrev:
Nu har jag beslutsångest och är nära på att beställa om mitt paket...vad ska jag ta för något?
Nikon paketet är beställt,båda paketen har samma pris.Jag hatar att vela,Minoltan kan jag få levererad snabbare.Vilket paket passar mig som relativ nybörjare men som ändock har krav på kvalitativa bilder.
---------------------------------------------------
Nikon D70s + AF-G 28-80/3,3-5,6

1 st Sigma AF 18-200/3,5-6,3 DC for Nikon

1 st SanDisk Compact Flash Ultra II 512 MB

Eller detta paketet.>>>>>>>>>>>

Konica Minolta Dynax 7 D + AF 28-100/3,5-5,6

Tamron LD 4,0-5,6/70-300 M M/AF

SanDisk 1GB CompactFlash Card Ultra II
----------------------------------------------------
Vad göra..??? :( //Strulfucker

Då jag knappt sett minoltan på vykort, och är mycket nöjd ägare till en D70s (och använt Nikon sedan 80-talet) vet jag vad jag skulle valt.
Begagnat- och tillbehörsmarknaden är dessutom mycket större för Nikon.
Vad jag tycker är lite märkligt med ditt paket är objektivet AF-G 28-80/3,3-5,6. Kort omfång, samma ljusstyrka som nikons 18-70 som jag tror är det vanligaste kitobjektivet till D70:an (och ett himla trevligt objektiv som funkar fint som "walk around" objektiv).
Du täcker ju redan in området 28-80 med Sigman, så jag hade nog antingen bara skippat 28-80:an eller valt kombinationen 18-70 och en Sigma 70-300 istället (eller ännu hellre Sigma 70-200/2,8).

Eller varför inte enbart D70S + 18-70 + 2GB CF Ultra II
Och känn dig för ett tag och bli kompis med kameran.
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Bikeboy500 skrev:
Då jag knappt sett minoltan på vykort, och är mycket nöjd ägare till en D70s (och använt Nikon sedan 80-talet) vet jag vad jag skulle valt.
Begagnat- och tillbehörsmarknaden är dessutom mycket större för Nikon.
Vad jag tycker är lite märkligt med ditt paket är objektivet AF-G 28-80/3,3-5,6. Kort omfång, samma ljusstyrka som nikons 18-70 som jag tror är det vanligaste kitobjektivet till D70:an (och ett himla trevligt objektiv som funkar fint som "walk around" objektiv).
Du täcker ju redan in området 28-80 med Sigman, så jag hade nog antingen bara skippat 28-80:an eller valt kombinationen 18-70 och en Sigma 70-300 istället (eller ännu hellre Sigma 70-200/2,8).

Eller varför inte enbart D70S + 18-70 + 2GB CF Ultra II
Och känn dig för ett tag och bli kompis med kameran.


Tack för svaret.Jag ransakade mig själv och håller med om att jag knappast behöver kitobjektivet,jag skickade in en förfrågan om att ändra varukorgen,jag valde bort kitobjektivet samt 512 minnet och tog ett ultra 2 1gigskort istället.Allt som allt blev det 1000kr billigare.kan lika gärna köpa ett beggat sen när jag lärt mig använda kameran hyffsat! sigman räcker nog ett tag:=)
Beträffande Minoltan så är det nog som du säger.

Nu ska jag fan inte ändra på något mer,dom lär ju vara grymt sYra på mig på stället jag beställer ifrån,detta är väl tredje gången jag ändrar mig eller nåt sånt:=)

///Markus

FAAAAAAN!!!
Jag håller på att bli Mingves.

Var inne och testade en Dynax 5D.....Fakkk vad den var skön att hålla i:=)
Nu vill jag ha en Dynax 7d.
 
Last edited:

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Hehe:=) Nu har jag avbeställt allt.MÅSTE HA EN DYNAX!!!!
Nu får jag vänta ännu längre.

///Mingves
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Aha!

Jag är med på resonemanget!

Men såna där objektiv som gör så att man tror att ögonen sitter på tinningarna då? Har dom 1mm brännvidd?

Jag tänker inte på Fisheye.

Bikeboy500 skrev:
Jomenvisst, 18 mm brännvidd räknas som vidvinkel, om man tar hänsyn till "beskärningsfaktorn" (~1,5) för dx-sensorer i många dsl-kameror ser det ungefär ut så här (siffror i parentes motsvarande för 35 mm kameror):
Vidvinkel <35 mm (<50 mm)
Normal 35 mm (50 mm)
Tele >35 mm (>50 )
Så en 18 mm brännvidd motsvarar ungefär en 28 mm vidvinkel på en 35 mm småbildskamera, gott och väl inne i vidvinkelområdet.
Alltså, ditt 18-55 objektiv har ett omfång från rejäl vidvinkel till kort tele. (på en kamera med dx-sensor).

Edit:
Om du räknar om ditt objektiv till "den gamla världen" motsvarar det ett 28-80 som var ganska vanligt som "kitobjektiv" till en massa olika kameror.
Nikons 18-70 motsvarar på samma sätt ett 28-105.

Kan det vara fisheye du tänker på, där man får passa sig så man inte får med sina egna tår på bilderna?
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Jag har två nya objektiv.. Ett 105 mm 2,8 makro och ett 50mm 1,4 (ljusstarkt!)

Faaan va grymma dom är :)

Ajust de en SB-blixt också
 
Last edited:

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Ljunghusen skrev:
Jag har två nya objektiv.. Ett 105 mm 2,8 makro och ett 50mm 1,4 (ljusstarkt!)

Faaan va grymma dom är :) Slänger upp nån testbild snart

Ajust de en blixt också

Coolt! Jag tjackade 1.8 versionen av 50mm objektivet. Tyvärr har det inte kommit än :( Jag som precis ska ut och skjuta en kvällssession i ett ljussprängt Skogskyrkogården. Aja.... jag tar med mig stativ.

Vad köpte du för blixt då?
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Som Mookie sa så har vi pratat pryttlar i 25 sidor och nu även touchat lite vid ämnet "varför vi fotar".

Vore det inte en bra idé att visa lite bilder nu? Vore kul om folk slängde upp bilder av allt möjligt (inte bara motorcyklar). Och helst med EXIF-info så man kan se ISO, slutartid, bländare etc. Gärna om stativ användes och om bilden är manipulerad.

Ja, så man kan apa efter och lära sig nåt när det gäller att använda pryttlarna vi tjackar.

Jag kan börja.... Jag använde stativ i den här bilden för jag ville ha ett stort skärpedjup och då gick det inte att handhålla kameran. All EXIF-info finns i filen. Kom med kritik! Vad är dåligt, vad tänker jag inte på här.

Edit: Jag hade velat att det satt människor på parkbänken men det var inte så mycket att göra nåt åt :(

Skogskyrkogården_spegelvatten.jpg
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
De är farsan gamla optik som vi inte trodde funkade på d70n, men det visade sig att alla objektiven stod på manuell, så därför funkade det inte

Blixten är också gammal, en sb-24

Gammal, men way bättre än d70ns egna
 

woofes

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
inge just nu
MikkE skrev:
Tänkte bara fråga vilka som är medlemmar på fotosidan.se?
Kul att veta och jag vill se lite bilder!


Jag heter Mikael Johansson där.

Jag är! med samma nick som här...
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top