Diskutera Digital Fotografering här

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
glenoyne skrev:
RoLLER skrev:
Grattis till en skitkul kamera! Jag börjar få hyffsad koll på den nu. Tveka inte att fråga om du undrar över nåt. Det ingår en D50 School också som du definitivt ska gå på.

Ska jag köpa ett 70-300 objektiv till, eller klarar jag mig tills vidare?

MVH Martin

Jag köpte ett 55-200 men har inte använt mig av det mer än testat det bara. Har helt enkelt inte haft användningen för det än.

Vore jag dig skulle jag nog nöja mig med kitobjektivet ett tag och känna efter vad du kan tänkas behöva och vilja fota. Habegäret och prylbögeriet tar lätt över.

Jag e lite småsugen på vidvinkel men dom verkar vara så s*tans dyra. Nån som har ett tips på nåt vettigt vidvinkel?

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
glenoyne skrev:
RoLLER skrev:
Grattis till en skitkul kamera! Jag börjar få hyffsad koll på den nu. Tveka inte att fråga om du undrar över nåt. Det ingår en D50 School också som du definitivt ska gå på.

Ska jag köpa ett 70-300 objektiv till, eller klarar jag mig tills vidare?

MVH Martin

Som rullarn säger.. Fota lite så märker du vad du behöver. Fotar du samma saker som mig, dvs mestadels hojar in action, inser du snart att kitobjektivet inte räcker till :)

roller, blev nån kusefotning igår? we want pics :banana

Last edited:

glenoyne

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
ZX7-97 RGV 250-90 RMZ 250-06
RoLLER skrev:
Jag köpte ett 55-200 men har inte använt mig av det mer än testat det bara. Har helt enkelt inte haft användningen för det än.

Vore jag dig skulle jag nog nöja mig med kitobjektivet ett tag och känna efter vad du kan tänkas behöva och vilja fota. Habegäret och prylbögeriet tar lätt över.

Jag e lite småsugen på vidvinkel men dom verkar vara så s*tans dyra. Nån som har ett tips på nåt vettigt vidvinkel?

Far min har Sigma objektiv till sin gamla kamera. Bajonettfattning, passar det D-50:n?? Vore bra, då han har vidvinkel och några andra. Som sagt: Habegäret är svårt att hålla i schak så här i början....

MVH Martin

Ulfis

aka Retep
Gick med
13 Oct 2004
Hoj
VFR800 -08, CBR600 -96
glenoyne skrev:
Far min har Sigma objektiv till sin gamla kamera. Bajonettfattning, passar det D-50:n?? Vore bra, då han har vidvinkel och några andra. Som sagt: Habegäret är svårt att hålla i schak så här i början....

MVH Martin

Har dom Nikon fattning då? Bajonett har de flesta kameror på den här sidan 60-talet. Vad har din far för kamera?

/Peter

Bikeboy500

{-_-}
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Yamasaurus RD500, Honda CR500, Yamaha TZR250
RoLLER skrev:

Ett Sigma 10-20 4,5-5,6 EX DC HSM för 4895:- står överst på min inköps/önskelista för vidvinklar.
Jag tycker det verkar vara ett perfekt komplement till kitoptiken.
Googla runt lite så hittar du en hel del tester.

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Bikeboy500 skrev:
Ett Sigma 10-20 4,5-5,6 EX DC HSM för 4895:- står överst på min inköps/önskelista för vidvinklar.
Jag tycker det verkar vara ett perfekt komplement till kitoptiken.
Googla runt lite så hittar du en hel del tester.

5 kaxiga laxar är alldeles för mycket för mig nu. Jag skulle kunna tänka mig att köpa nåt för typ 1.800:- Risken e väl att det bara är skräp i den prisklassen :3freak

Supersportmotorcyklar och Digitala SLR kameror.

Fnns det ingen mer svindyr hobby man kan börja med nu när man ändå snart är bankrutt.

glenoyne

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
Retep skrev:
Har dom Nikon fattning då? Bajonett har de flesta kameror på den här sidan 60-talet. Vad har din far för kamera?

/Peter

En Chinon-kamera har han, och med stor sannolikhet passar tyvärr inte dom objektiven.

MVH Martin

Bikeboy500

{-_-}
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
glenoyne skrev:
En Chinon-kamera har han, och med stor sannolikhet passar tyvärr inte dom objektiven.
MVH Martin

Jag tror (om inte minnet sviker) att Chinon hade samma bajonettfattning som Pentax. Jag tror Fuji och/eller Kodak använder Nikonfattning på sina DSLR kameror.

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
RoLLER skrev:
5 kaxiga laxar är alldeles för mycket för mig nu. Jag skulle kunna tänka mig att köpa nåt för typ 1.800:- Risken e väl att det bara är skräp i den prisklassen :3freak

Fnns det ingen mer svindyr hobby man kan börja med nu när man ändå snart är bankrutt.
tjaa... dykning och snowboard äter en del pengar de också p.g.a. resor. Tycker du det är dyrt o köra sporthoj är det bara o börja med RR så får du lite prespektiv ;)
Har du några pengar över sen kan du börja kolla på sportbilar..

Bikeboy500

{-_-}
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
RoLLER skrev:

Hmmm... egen häst (eller ett gäng) kanske.

Seriöst, varför så bråttom? jag vet att man får fruktansvärd "lens-lust" när man köpt ny kamera, men ta de lugnt och fundera igenom vad du verkligen har användning för och gör en plan för lite längre tid.

Last edited:

glenoyne

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
RoLLER skrev:

Dykning är billigt och bra som någon sa. Framförallt nu när man MÅSTE ha ett uv-hus!! Någon som vet vad ett kostar till D-50:n??? Åker och dyker på Similan i december och vill föreviga den bästa dykningen som går att få!!

MVH Martin

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Jag har en Canon D60 till salu om någon är intresserad av att börja testa lite. Samma upplösning som 10D / 300D. Metallhus och dubbla inmatningsrattar på den. Ett bättre val än en 300D tycker jag. 4000:- inkl. ett 512 mb kort kan jag släppa den för...

Har också en Lowepro Topload Zoom 2 väska å sälja för den som e intresserad.

- Johan

Hygge

Smurf
Gick med
5 Oct 2004
Hoj
Lifan LF125-T6
Glad!

Tjohoo! Har nyss kommit hem efter att ha varit o köpt min EOS 350D, och har redan insett att jag kan fan inte ett piss om fotografering...... Jaja, det ska bli ändring på!! Klämde nåra skott i garaget när jag ändå grejade lite med kärran, o jag har kommit underfund med att "parkinsons light ver 1.0" är ej att rekommendera med höga slutartider utan stativ, det är bra att ta av glugg skyddet innan man börjar fota och grenröret på bilen blir varmt även om man bara har kört 14 mil..hehe Jaja, nu ska jag plocka fram bruksen o plugga!! Imorn lär det bli en tur till handlarn o skaffa stativ och nåt filter/skydd till gluggen. Satan va kul detta ska bli!! Och ett tips till RoLLer, hembio satsa på det - skitkul o svindyrt!! eller varför inte häst "sport"?? skulle vilja se dig i vit frack med lite dressyr ridning!! :Bugar Nån annan som instämmer?? / Hygge

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
Bikeboy500 skrev:
Jag tror (om inte minnet sviker) att Chinon hade samma bajonettfattning som Pentax. Jag tror Fuji och/eller Kodak använder Nikonfattning på sina DSLR kameror.

Chinon har mycket riktigt Pentax k-bajonett. Fuji har Nikonfattning.
Kodak gör sina kameror på det viset att dom köper hus av olika tillverkare och sätter i sina egna grejer innaför skalet. Kodak dcs14nx har ett Nikon n80 hus och dcs14cx har ett sigmahus med canonbajonett, samma hus är samma som sigmas SD10.
Sigma sd10 har dock ej canonfattning utan sigmas egen SA-bajonett.

Fövirrande det här med kodaks dslr. :3freak

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Thundercat skrev:
Gratulerar! ser ut som ett riktigt roligt objektiv.. var själv där o köpte en väska häromdagen, Lowepro Computrekker AW. Grymt nöjd, inte det roligaste man kan köpa kanske men ska ut på långresa nu och kände att jag behövde en ordentlig väska!

föresten, vad f*n har hänt?? varför har denna, en av forumets bästa trådar(speciellt så här off seseon) blivit förpassad till denna avskilda forums del :(

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Funkar ryggsäckväskor bra? Kan man ha en sån på ryggen när man kör hoj, utan att riskera bryta ryggen om man skulle köra omkull?

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
hmm.. har inte hunnit testa den så mycket, men med 2 hus, 3objektiv, undervattensblixt + laptop är den fortfarande bekväm att bära.. beroende på hur man packar så kan man dessutom få fram kameran hyfsat fort!

Hurvida det är bra o köra hoj med ryggsäck har det diskuterats mycket om här.. har du ryggskydd på dig så tror jag inte ryggen är någon fara, frågan gäller nacken! väskan blir ju ganska hög/djup iaf 20cm..

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati