Diskutera Digital Fotografering här

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Götet.
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
Ljunghusen skrev:
Funkar ryggsäckväskor bra? Kan man ha en sån på ryggen när man kör hoj, utan att riskera bryta ryggen om man skulle köra omkull?


Ryggorna funkar prima. Se bara till så att det är en av bra kvailtet, lowe gör jättefina grejjer. Däremot så går det nog inget vidare vid en vurpa, stora hårda grejjer på ryggen och hård asfalt är ingen bra kombo.

Jag har en rygga plus ett lowe Street & field, ser ut som en militär stridsele ungefär. Gluggarna hänger i väskor runt midjan, en mindre väska på ryggen för smågrejjer och kameran sitter på bröstet. Den riggen har jag åkt både skidor och mountainbike med och det har funkat ypperligt. Det funkar dock inte när man åker hoj för då är tanken ivägen för kameraväskan.

Okej.

Nu har vi snacka prylar i 25 sidor. Nu vill jag veta, varför fotograferar du?
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Mookie skrev:
Ryggorna funkar prima. Se bara till så att det är en av bra kvailtet, lowe gör jättefina grejjer. Däremot så går det nog inget vidare vid en vurpa, stora hårda grejjer på ryggen och hård asfalt är ingen bra kombo.

Jag har en rygga plus ett lowe Street & field, ser ut som en militär stridsele ungefär. Gluggarna hänger i väskor runt midjan, en mindre väska på ryggen för smågrejjer och kameran sitter på bröstet. Den riggen har jag åkt både skidor och mountainbike med och det har funkat ypperligt. Det funkar dock inte när man åker hoj för då är tanken ivägen för kameraväskan.

Okej.

Nu har vi snacka prylar i 25 sidor. Nu vill jag veta, varför fotograferar du?

Tack för svaren.

Varför jag fotograferar?


För det är kul såklart :banana Dessutom blir polarna skitglada när man lyckas knäppa en snygg bild på dom. Kul att fota något vackert också. Inte bara hojar. Tyvär har jag dock ganska kass fantasi :-(

Dessutom en hobby som inte är farlig för en gångs skull! Förutom för plånboken :gnissla Det ger även en frihetskänsla att ge sig ut i naturen för sig själv och knäppa lite bilder. Avkopplande!

Varför fotar Ni?
 
Last edited:

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Götet.
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
Ljunghusen skrev:
Varför fotar Ni?


Jag kan ju dra min historia också. För mig handlar det om samma grej som när man var liten, nar man hittat någonting nytt och spännande och kommer inspringades i köket.

"mamma, mamma, titta vad jag hittat"

Att dela en upplevelse med någon annan.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Mookie skrev:
Jag kan ju dra min historia också. För mig handlar det om samma grej som när man var liten, nar man hittat någonting nytt och spännande och kommer inspringades i köket.

"mamma, mamma, titta vad jag hittat"

Att dela en upplevelse med någon annan.

Okey. Trodde bara det va folk med kompaktkameror som tänkte så :hihi


Konst, säger jag! Kan man inte måla, då kanske man kan fota?
 

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
Mookie skrev:
Nu har vi snacka prylar i 25 sidor. Nu vill jag veta, varför fotograferar du?
och 25 bra sidor har det varit.. hoppas på många till!

Varför jag fotar?

Började väldit tidigt, redan som 10åring sprang jag runt och fotade och faktiskt en del seriösa fina bilder, bra komponerade o.s.v.
Morsan som tidigare varit väldigt intresserad såg detta och köpte en enklare systemare i julklapp till mig(och henne så klart). på den vägen är det..
Sen dog det ut lite men iom att de digitala systemarna började komma ner i priserna så väcktes det igen.
Gillar att det är så mångsidigt, du behöver bara gå på promenad och kan fota flera 100 bilder, semestern blir mer intressant både ovan och under ytan. tycker det är skit kul att fota i skidbacken t.ex.
Sen är ju RR en sak för sig, jag vet hur glad jag blir när jag får bilder på mig själv, kan man dela med sig av det så gör det de hela mycket roligare :)
 

Bikeboy500

{-_-}
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Ghétebork
Hoj
Yamasaurus RD500, Honda CR500, Yamaha TZR250
RoLLER skrev:
Coolt! Jag skulle också vilja ha ett vidvinkel!

Men 5 lax! Varför måste just vidvinkel vara så dyra?

Roller, hade du inte ett 18-55 objektiv till din D50?
Då är du ju redan 2 mm "vidare" än den länkade 20mm vidvinkeln, även om en fast brännvidd förmodligen är skarpare (för att inte nämna snabbare) än kitzoomen.
 

Nilles

Saknar vintern som f*n!!
Gick med
5 Jul 2004
Ort
Haninge
Hoj
R6 -00 Bana, KTM 350 EXC SIX DAYS
Retep skrev:
Förutom 50mm objektiv. De är gratis nästan, om man ser till kvalité och ljusstyrka och pris :)


Vad säger folket med kunskapen om att köpa ett lite äldre 50mm utan AF ?
Nikon serie E 50mm 1:1,8

Kan man ge 300 för de?

/Johan
 

Ulfis

aka Retep
Gick med
13 Oct 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
VFR800 -08, CBR600 -96
Thundercat skrev:
Det har du iofs rätt i, hur kommer det sig? :va
De var standardobjektiv på varenda småbildskamera förr.

Nilles skrev:
Vad säger folket med kunskapen om att köpa ett lite äldre 50mm utan AF ?
Nikon serie E 50mm 1:1,8

Kan man ge 300 för de?

/Johan

Det är visserligen en snikversion men för 300 kan man gott leka med den.
Jag tycker KÖP!

Kolla på http://www.naturfotograf.com/lens_norm.html och läs själv.

/Peter
 

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
Nilles skrev:
Vad säger folket med kunskapen om att köpa ett lite äldre 50mm utan AF ?
Nikon serie E 50mm 1:1,8

Kan man ge 300 för de?

/Johan
Kolla bara så det är samma fattning, minolta bytte "gänga" i samband med att AF kom.. vet inte hur det är med Nikon
 

Ulfis

aka Retep
Gick med
13 Oct 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
VFR800 -08, CBR600 -96
kajlyl skrev:
Kolla bara så det är samma fattning, minolta bytte "gänga" i samband med att AF kom.. vet inte hur det är med Nikon

Det är lugnt. Nikon har kört med samma sen 60-talet? 50-talet?
 

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
somewhere
Hoj
XR650R
Sitter med ett kamerahus D70S och har två objektiv från gamla vanliga systemkameror att välja på.

Det ena objektivet har suttit på min N50 och är ett 35-80mm, 1:4-5.6 D. Ca 7 år gammalt. Dock med AF och fullt fungerande.

Det andra objektivet är ett 35-70mm, 1:3.3-4.5 D som varit bundlat med en N6006, ca 8 år gammalt med AF osv.

Vilket objektiv skall jag välja och varför.

Enlighten me!

/Felix
 

Bikeboy500

{-_-}
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Ghétebork
Hoj
Yamasaurus RD500, Honda CR500, Yamaha TZR250
Felix skrev:
Sitter med ett kamerahus D70S och har två objektiv från gamla vanliga systemkameror att välja på.

Det ena objektivet har suttit på min N50 och är ett 35-80mm, 1:4-5.6 D. Ca 7 år gammalt. Dock med AF och fullt fungerande.

Det andra objektivet är ett 35-70mm, 1:3.3-4.5 D som varit bundlat med en N6006, ca 8 år gammalt med AF osv.

Vilket objektiv skall jag välja och varför.

Enlighten me!

/Felix

Om du har möjlighet, testa båda, skillnaden i brännvidd är försumbar, kolla hur säkert dom fokuserar, kort och långt avstånd, lyssna efter missljud. Mookie nämnde tidigare hur man kollar bländarlamellerna. Kolla efter damm inuti objektiven. Ta testbilder i RAW-format på olika avstånd och bländaröppningar och titta noga på skärpa och detaljer...osv.

"Birdwatcher"? hittade just denna annonsen på blocket Kolla objektivets riktning på första bilden. :tomten

Edit: mer info från http://www.naturfotograf.com/lens_zoom.html
Zoom-Nikkor 35-70 mm f/3.3-4.5 [AIS]
A small and modest lens targeted at the lower end of the market, this zoom can be obtained at throw-away prices and is a real bargain, despite its traditional rotating front. Sharpness is surprisingly good at f/8 or so, and there is a useful close-focus setting at the long end of the zoom range. I suspect the AF version to be similar in quality, but never had the opportunity to test it.

AF Zoom-Nikkor 35-80 mm f/4-5.6 D
A true treat for any lover of plastic-fantastic items, this humble lens accompanies the low-end SLRS such as F/N60/65. I've taken apart this lens to extract its matrix chip print, and shudder by the very thought of its poor internal construction quality (in fact, the lens barrel is just kept together with sticky tape!!).

As an optical device, you actually get more than you have bargained for. The performance is not that bad and at f/8, quite decent images result. However, don't drop the lens because it certainly won't survive the impact. (Why do you think I get all these lenses for free?)
 
Last edited:

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Thundercat skrev:
Är det ingen som hittar tråden längre, eller varför är det så tyst? :va

Jodå... Jag blir alltid så busy när det är månadsskifte och hinner inte engagera mig i SH. Men jag e med och läser så man inte missar nåt. Jag ska försöka svara lite retroaktivt.

Bikeboy500 skrev:
Roller, hade du inte ett 18-55 objektiv till din D50?
Då är du ju redan 2 mm "vidare" än den länkade 20mm vidvinkeln, även om en fast brännvidd förmodligen är skarpare (för att inte nämna snabbare) än kitzoomen.

Det där är jag intemed på. Mitt 18-55 är väl inget vidvinkel. :va

Med vidvinkel har jag alltid trott att man skall få med supermycket åt vänster respektive höger om mig... "so to speak" Om ni förstår mitt amatör-språk.
 

Bikeboy500

{-_-}
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Ghétebork
Hoj
Yamasaurus RD500, Honda CR500, Yamaha TZR250
RoLLER skrev:
Jodå... Jag blir alltid så busy när det är månadsskifte och hinner inte engagera mig i SH. Men jag e med och läser så man inte missar nåt. Jag ska försöka svara lite retroaktivt.

Det där är jag intemed på. Mitt 18-55 är väl inget vidvinkel. :va

Med vidvinkel har jag alltid trott att man skall få med supermycket åt vänster respektive höger om mig... "so to speak" Om ni förstår mitt amatör-språk.

Jomenvisst, 18 mm brännvidd räknas som vidvinkel, om man tar hänsyn till "beskärningsfaktorn" (~1,5) för dx-sensorer i många dsl-kameror ser det ungefär ut så här (siffror i parentes motsvarande för 35 mm kameror):
Vidvinkel <35 mm (<50 mm)
Normal 35 mm (50 mm)
Tele >35 mm (>50 )
Så en 18 mm brännvidd motsvarar ungefär en 28 mm vidvinkel på en 35 mm småbildskamera, gott och väl inne i vidvinkelområdet.
Alltså, ditt 18-55 objektiv har ett omfång från rejäl vidvinkel till kort tele. (på en kamera med dx-sensor).

Edit:
Om du räknar om ditt objektiv till "den gamla världen" motsvarar det ett 28-80 som var ganska vanligt som "kitobjektiv" till en massa olika kameror.
Nikons 18-70 motsvarar på samma sätt ett 28-105.

Kan det vara fisheye du tänker på, där man får passa sig så man inte får med sina egna tår på bilderna?
 
Last edited:

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Nu har jag beslutsångest och är nära på att beställa om mitt paket...vad ska jag ta för något?
Nikon paketet är beställt,båda paketen har samma pris.Jag hatar att vela,Minoltan kan jag få levererad snabbare.Vilket paket passar mig som relativ nybörjare men som ändock har krav på kvalitativa bilder.
---------------------------------------------------
Nikon D70s + AF-G 28-80/3,3-5,6

1 st Sigma AF 18-200/3,5-6,3 DC for Nikon

1 st SanDisk Compact Flash Ultra II 512 MB

Eller detta paketet.>>>>>>>>>>>

Konica Minolta Dynax 7 D + AF 28-100/3,5-5,6

Tamron LD 4,0-5,6/70-300 M M/AF

SanDisk 1GB CompactFlash Card Ultra II
----------------------------------------------------
Vad göra..??? :( //Strulfucker
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top