Ljunghusen skrev:Ahaaa, så det fanns en lösning på det också
kanon
Snyltar på farsan kamera nu, men det blir nog en 350 till jul
Ljunghusen skrev:Nice danne. jag addar dig
d200 kommer kosta alldeles för mycket för mig. Morsans kille ska till USA om några veckor, och där kostar en eos 350d med kitobjektivet 6000 spänn Så det blir nog en sån
RoLLER skrev:Varför byter du system om du lärt dig en D70s?
Stor jämförelse, Nikon D70s mot Canon EOS 20D
Beakta att en 20D är ytterligare 100% dyrare än en 350D (du får alltså 2st 350D för en 20D), som dom ställer mot en D70s. Och en D70s kostar 9.995:-
I tidningen som jag köpte står det vidare:
"Siffror som lockar köpare kan ge en felaktig bild av en kamera, vilket är fallet med dessa båda"
"Enligt specifikationerna ligger Canon EOS 20D en bra bit före Nikon D70s, men saker och ting är inte alltid som man tror..."
Okie... nu kanske jag måste ducka innan alla Canonister anfaller. Men låt mig tillägga att en 350D är en 100ggr bättre kamera än vad jag är fotograf. Och i ett blindtest skulle jag kanske inte se nån skillnad på fotona.
Ja vill bara göra Ljunghusen uppmärksam att han inte skall stirra sig blind på ett Spec-blad. Dessutom vill jag inte bli av med en Nikon-brorsa!
Skjuter du med en D70s nu så fortsätt med det.
Ljunghusen skrev:Får se hur det blir Som du säger är det främst specsen på 350´n som tilltalar mig. 2megapixlar till, tar bilder i följd lite snabbare m.m för nästan samma pris
d70n sitter ju förvisso som en smäck i handen
Retep skrev:Detta är inget Nikon vs Canon snack utan jag tänkte yttra mig lite i allmänhet om det här med megapixelhysterin.....
Om man tar en gammal 2mp kamera så har den c:a 1600x1200 pixlar = 1,92mp Om man vill fördubbla upplösningen så bör det ju i rimlighetens namn vara dubbet så tätt mellan pixlarna. Alltså 3200x2400 = 7,68mp!! Då inser man att skillnaden mellan en 2mp och 3mp kanske inte är så stor som man tror.
En D50 har 3008 x 2000 pixlar, en 350D har 3456 x 2304
Det du ska jämföra är 3008 mot 3456 (eller 2000 mot 2304) skillnaden är alltså 15%, inte 33% som man kan tro om man jämför 6mp mot 8 mp.
Sen är det så här att större pixlar (läs: om det är färre pixlar på en lika stor sensor) kan dom lagra fler fotoner och har ett högre signal/brusförhållande. Fast brus är ju inget som Canon har problem med måste jag ju säga i rättvisans namn.
Och till sist..... man måste man ha optik som matchar upplösningen för att ha nytta av den. Med min gamla 2mp har jag gjort alldeles utmärkta 18x24 fotoutskrifter. Det är sällan man skriver ut i halvmetersformat.
/Peter
Ljunghusen skrev:Okey Men 15% är fortfarande 15%
Fler mp skadar ju inte, eller hur? Bättre till utdrag, man kan zooma in endel och fortfarande ha bra kvalitet
Det finns ju en anledning till att de riktigt dyra kamerorna har fler mp?
Retep skrev:Visst det är ju därför som en hoj med 15% högre effekt alltid är bättre än den andra. (sorry kunde inte låta bli )
Nilles skrev:Upprop med kort varsel!!
Vilka har planerat att gå på kvällens seminarium?
1. Nilles (johan)
2. RoLLER
Fyll på nu!
Retep skrev:Visst det är ju därför som en hoj med 15% högre effekt alltid är bättre än den andra. (sorry kunde inte låta bli )
RoLLER skrev:Näe Ljunghusen.... Köp den kamera du trivs bäst med, men haka inte upp dig på megapixlarna.
Det är 100 andra saker att ta hänsyn till när du köper kamera.
På 80-talet köpte många konsumenter stereo efter antal watt. Idag vet de flesta bättre.
Edit: Jag editerade bort lite för jag lät lite väl kaxig vilket inte va min avsikt. Jag vill bara försöka ge goda råd
Ljunghusen skrev:Okey Men 15% är fortfarande 15%
Fler mp skadar ju inte, eller hur? Bättre till utdrag, man kan zooma in endel och fortfarande ha bra kvalitet
Det finns ju en anledning till att de riktigt dyra kamerorna har fler mp?
glenoyne skrev:Äntligen har jag fått arslet ur vagnen och köpt en kamera. Det blev en D-50 med orginaloptik för 6995:- på scandinavianphoto.se då ingick även ett 512 mb minneskort och fri genomgång av kameran 1 gång per år i tre år.
Tack RoLLER för tipset!!
MVH Martin
twinner skrev:Beställt följande.
1 st Nikon D70s + AF-G 28-80/3,3-5,6
1 st Sigma AF 18-200/3,5-6,3 DC for Nikon
1 st SanDisk Compact Flash Ultra II 512 MB
Duger det att fota enkelbeckasiner och talgoxar med? eventuellt en morkulla.
twinner skrev:Beställt följande.
1 st Nikon D70s + AF-G 28-80/3,3-5,6
1 st Sigma AF 18-200/3,5-6,3 DC for Nikon
1 st SanDisk Compact Flash Ultra II 512 MB
Duger det att fota enkelbeckasiner och talgoxar med? eventuellt en morkulla.
Retep skrev:Jag förstår inte att alla "nybörjare" är så sugna på långa telen? Är det något man har användning för så är det vidvinklar och ljusstarka objektiv. Alla tänder väl inte på talgoxar? Eller är der på stranden som hägrar
/Peter
RoLLER skrev:Grattis till en skitkul kamera! Jag börjar få hyffsad koll på den nu. Tveka inte att fråga om du undrar över nåt. Det ingår en D50 School också som du definitivt ska gå på.
Ska jag köpa ett 70-300 objektiv till, eller klarar jag mig tills vidare?
MVH Martin
Retep skrev:Nikon och Sigmaobjektiven överlappar varandra helt i område. Är det bra? Kanske ett "smalare" Sigma med mindre omfång skulle vara bättre. Zoomobjektiv med jättelika zoomomfång brukar man få betala för med andra brister istället, eller pengar.... Inte ens Cyberphoto.se var lyriska över detta objektiv. Fast jag har inte provat det själv.
http://www.ephotozine.com/equipment/tests/testdetail.cfm?test_id=365
Kit-objektivet 18-70mm till D70 är ett kanonobjektiv för priset om du får tag på det.
Jag förstår inte att alla "nybörjare" är så sugna på långa telen? Är det något man har användning för så är det vidvinklar och ljusstarka objektiv. Alla tänder väl inte på talgoxar? Eller är der på stranden som hägrar
/Peter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |