Thundercat
Ringmärkt
RoLLER skrev:Nån som har koll på dom dom passar på en D50?
Ring honom och fråga...
RoLLER skrev:Nån som har koll på dom dom passar på en D50?
RoLLER skrev:Nejdå, det där är jag med på. Det ser ut såhär i kameran:
Men är det nåt som är korslagt här?
RoLLER skrev:Här är en kille som säljer attans massa Nikonprylar.
Vad tror ni om hans:
Nikkor AF 20mm/f2.8 (vidvinkel), i godkänt skick, Nypris: 7000:-, Pris: 2200:-
och
Nikkor AF 35-135mm/f3.5-4.5 (med macro) + 66mm UV-filter, Nypris: 3800:-, Pris: 1200:-
---
Vidvinkel vore kul för landskapsbilder och visst kan man fota typ insekter med macroobjektivet eller? 1.200 bagis känns inte speciellt dyrt?
Nån som har koll på dom dom passar på en D50?
RoLLER skrev:Varför betala Nikon 1.495:- för en D-School när Mookie finns?
Ljunghusen skrev:Hehe. Vad är ett batterigrepp?
När man köper en kamera med kitobjektiv, då är det oftast minneskortlöst va?
Micke O skrev:På proffsigare modeller kan man ofta byta denna glasskiva så att man t ex får ett rutnät istället för att veta att man håller kamera rakt typ.
Edit: rättelse av fakta
Mookie skrev:Det är bara kul att kunna hjälpa till. Jag har fått väldigt mycket hjälp genom forumet och lärt mig massor om både det ena och det andra genom åren så det är bara skoj att kunna ge någonting tillbaka.
Dynamisk-af och närmaste motiv-af tycker jag personligen är värdelöst och har bara testat någon gång när jag köpte d100:an
Det är inte omöjligt att det skulle funka bra på en canon 1Ds som har femtioelva af punkter och dom ligger väldigt tätt men på Nikonkamerorna som har betydligt färre af-sensorer så fungerar det inget vidare.
Det är nog som med mycket annat en fråga om tycke, smak och invanda mönster hur olika fotografer jobbar med af men jag plåtar nästan uteslutande med den sensorn i centrum och använder nintendoknappen för att välja dom andra om det behövs.
Det här kan bero på att när jag började så hade kameror med af endast en sensor i mitten och det fanns inte någonting annat att välja på.
Som sagt tycke och smak, fortsätt plåta mycket så kommer du komma fram till en metod och ett arbetssätt som passar dig.
Batterigrepp är en låda som skruvas fast under själva kamerahuset för att kunna få plats med fler batterier.
Kolla länken:http://www.camerahacker.com/Canon_Accessory/BG-ED3.shtml
Det är väldigt sällan det medföljer minneskort till digitalkameror och skulle det göra det så står det tydligt utskrivet i annonsen. Det händer ibland att handlare har kampanj på kameror och då skickar med ett mineskort men det skrävlar dom om ganska rejält i sådant fall.
Ljunghusen skrev:Då vet jag!
Tack för svaret
Hur långt räcker upp till 200mm brännvidd på RR-banan? Räcker det oftast?
Brukar man kunna låna objektiv hos kameraaffärerna? Känns inte bra att testa ett objektiv i affären som ska användas i naturen
Mookie skrev:200mm räcker gott och väl för att plåta hojjar. Uppskattnignsvis så behöver du kommar såpass nära som 10-15 meter från banan och det brukar aldig vara något problem.
Det är sällan du kan låna objektiv för påseende hos handlare. Om det är en glugg du känner att du vill prova först och inte har möjlighet att låna av någon bekant är finns möjligheten att du åker ner till YFO i Malmö som har uthyrning av kamerautrustning. Där kan du hyra prylar över en dag och testa.
Däremot så har dom inte "alla" prylar som går att hyra utan det är övervägande proffsgrejjer som finns i hyrsortimentet.
Mookie skrev:Dynamisk-af och närmaste motiv-af tycker jag personligen är värdelöst och har bara testat någon gång när jag köpte d100:an
Det är inte omöjligt att det skulle funka bra på en canon 1Ds som har femtioelva af punkter och dom ligger väldigt tätt men på Nikonkamerorna som har betydligt färre af-sensorer så fungerar det inget vidare.
Micke O skrev:Roller: Det syns inte att den är korslagd i sökaren, det är så att säga dolt bakom kulisserna. Rektanglarna som du ser i sökaren är markeringar på en glasskiva som sitter i "taket", ovanför spegeln i kameran, på väg upp till sökaren, som du ser när du tar bort objektivet. På proffsigare modeller kan man ofta byta denna glasskiva så att man t ex får ett rutnät istället för att veta att man håller kamera rakt typ.
Edit: rättelse av fakta
Mookie skrev:Japp. Dom passar.
Beroende på vilket sorts objektiv det är så kan det ge lite begränsningar i hur ljusmätaren jobbar. I annonsen står det inte om obketiven är d-kopplade eller inte. Skulle det inte vara d-koppling på gluggarna så är det ingenting att vara rätt för utan det funkar kanon ändå, man får bara ha lite koll på sin exponering men det ska man ha oavsett om gluggen är d-kopplad eller inte.
Det finns lite info om det här på Nikons hemsida.
http://nikoneurope-se.custhelp.com/...nNlYXJjaF9ubCZwX3BhZ2U9MQ**&p_li=&p_topview=1
RoLLER skrev:Är det nåt att ha? Priset? Är det nåt viktigt man ska tänka på/kontrollera när man köper begagnade objektiv?
Mookie skrev:Dynamisk-af och närmaste motiv-af tycker jag personligen är värdelöst och har bara testat någon gång när jag köpte d100:an
RoLLER skrev:Jag har email-korre med snubben nu och objektiven finns kvar. Vad tycker/tror du om dom? Är det nåt att ha? Priset? Är det nåt viktigt man ska tänka på/kontrollera när man köper begagnade objektiv?
Thundercat skrev:
Mookie skrev:Hehe, jo då. Det blir väl ett par hundratusen exponeringar var år.
RoLLER skrev:Just så ja... Den vägen kan man också gå.
Jag skulle vilja fördjupa mig i kamerans bildoptimeringslägen.
Speciellt egeninställningarna:
Bildskärpa
Kompensera Ton
Färgläge
Mättnad
Nyans
Jag har bla hört rekomendationer att sätta kameran på mediumlåg skärpa för det går alltid att höja i efterhand men aldrig att sänka.
Dessutom är det intressant att veta om dessa kamerainställningar är skitsamma om man fotar i RAW, Kan man kan ändra fram och tillbaka i fotot i RAW programvaran ändå.
Mookie! Talk to us!
Mookie skrev:Jösses, är du medveten om att du just nu hoppade med huvvet före rakt ner i ett stormande hav av binär kod och algoritmer och den enda flytjälp du har är ett par stackars glaslinser märkta "made i japan"? Det finns tillräckligt mycket att säga om dom där ämnena för att hålla ett heldagsseminarium.
Mookie skrev:Bildskärpa:
Vad vi pratar om när vi säger skärpa i en digital kontext är egentligen kantkontrast och har ingenting med skärpa att göra. Vad som händer när du skärper en bild digitalt, i kamerans mjukvara eller i ett bildredigeringsprogram är att mjukvaran letar upp kontraster och förstärker dom. Det mörka blir mörkare och det ljusa blir ljusare.
Detta upplevs av våra ögon som att bilden blir skarpare men det tillkommer inte några detaljer som har försvunnit i fotoögonblicket pga. oskärpa av något slag.
Mer digital skärpa=kontrasten ljus/mörk blir större i konturer.
Mookie skrev:Som du nu säger, Plåtar du RAW så ställer du allt detta i efterhand i datorn och kan glömma de inställningar du har gjort i kameran.
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |