Diskutera Digital Fotografering här

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag ska till o byta hus, är det lönt o köra på ett 450 eller ska man nöja sig med 400?

Det var ju egentligen inte nån ide o byta från 350 till 400 om jag minns rätt, men nu är mitt hus borta så det ska till ett nytt o köpa ett "riktigt" är det inte tal om.
Min spontana tanke hade varit att säga 450D eftersom den är nyare och lite uppdaterad på en del punkter. Men fördelarna med en 400D är att den är lite billigare, att du kan använda samma minneskort som i din 350D (450D använder SD/SDHC) och att batterigreppet till en 350D även passar på en 400D.



Varför är det inte aktuellt med en 40D då?
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Min spontana tanke hade varit att säga 450D eftersom den är nyare och lite uppdaterad på en del punkter. Men fördelarna med en 400D är att den är lite billigare, att du kan använda samma minneskort som i din 350D (450D använder SD/SDHC) och att batterigreppet till en 350D även passar på en 400D.



Varför är det inte aktuellt med en 40D då?
Pengarna...
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Aah... Mjo, jag är ju grymt sugen på en 40D eftersom jag är övertygad om att den skulle vara mycket fin till mitt EF 70-200/2.8. Men det är ju inte bara kamerahuset som kostar. Jag vill ju även ha ungefär samma saker som jag har till min 350D, och då landar det på nästan 5000kr extra (batterigrepp, extra batteri, något snabbare minneskort, LCD-skydd och fjärrutlösare).

Det får väl helt enkelt bli att vänta och spara pengar tills det kommer en 50D eller något sånt.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Aah... Mjo, jag är ju grymt sugen på en 40D eftersom jag är övertygad om att den skulle vara mycket fin till mitt EF 70-200/2.8. Men det är ju inte bara kamerahuset som kostar. Jag vill ju även ha ungefär samma saker som jag har till min 350D, och då landar det på nästan 5000kr extra (batterigrepp, extra batteri, något snabbare minneskort, LCD-skydd och fjärrutlösare).

Det får väl helt enkelt bli att vänta och spara pengar tills det kommer en 50D eller något sånt.
Jo, jag ska lägga en självrisk plus ev nånm krona till emellan för att få nytt hus nu...
 

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Nära Sviestad
Hoj
Honda CBR
Hur fan kan 400 vara utgående efter så kort tid?

Utgående var kanske fel ordval. Men det är knappast hemlighet att 450D efterföljdare till 400D som 400D var till 350D. De kommer knappast slutas säljas men varför lägga resurser på en kamera som är av äldre årgång när man får samma prestanda för mindre peng på en nyare kamera som 1000D. Sen är det som Esquire påpekar även en fråga om tillbehören.. De är inte alltid lika för alla modeller. :-/
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Utgående var kanske fel ordval. Men det är knappast hemlighet att 450D efterföljdare till 400D som 400D var till 350D. De kommer knappast slutas säljas men varför lägga resurser på en kamera som är av äldre årgång när man får samma prestanda för mindre peng på en nyare kamera som 1000D. Sen är det som Esquire påpekar även en fråga om tillbehören.. De är inte alltid lika för alla modeller. :-/
Nä, tillbehören har jag tänkt på, men tänkte inte basera husval på det.

Jag tycker det är konstigt att dom tar fram en 450 så pass tätt inpå 400:an.
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Nä, tillbehören har jag tänkt på, men tänkte inte basera husval på det.

Jag tycker det är konstigt att dom tar fram en 450 så pass tätt inpå 400:an.

Canon kämpar nog förtvivlat just nu...Nikon har releasat den ena klassvinnaren efter den andra.

400D lär utgå när 1000D är spridd i butikerna.

1000D blir insteg
450D hobby
40D hobby/semipro
5D FF semiPro/ hobby 5D mkII är på G....verkar tyvärr inte vara i närheten nya Nikon D700.
1DmkIII Pro allmän. Grym AF.
1Ds mkII Pro studio

Snart kommer dessutom Nikon D90 som lär täppa till 40D för tusenlappar mindre.

Canon saknar motsvarighet till Nikon D300...Tror Canon skulle behöva göra en 50D med en bantad 1dMkIII elektronik...
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Nja om jag skulle välja en Canon så skulle jag inte tveka att välja en 40D men det är ju som Esquire säger att man får byta en del grejer som inte passar ifrån 350/400D. Är själv sugen på att uppdatera till 40D men låter det vara för att behålla husfriden! :D

Har nu märkt väldigt väl att 400D men batterigrepp är riktigt usel kombination!

EDIT: Är det någon som har haft en 400D & bytt till 40D som kan dela med sig vad de tycker om den, velar lite om det är värt det eller?
 
Last edited:

KjellKriminell

killar kan!
Gick med
13 Nov 2005
Ort
jadå!
Hoj
GSXR600 -04
Hårdvara hit och hårdvara dit.. själv var jag på stranden och körde en fotosession igår kväll.

http://www.bitsize.se/gallery/people
Klicka på bild 1 (vatten och tjej i bikini)

:)

helgrym blixtbild!

Har du använt tre trådlösa kamerablixtar eller har du studioblixtar och ett svindyrt batteri till dom?
Jag har precis shoppat tre blixtar till mig själv och har tänkt lära mig dessa, därför är jag lite nyfiken.
 

KetogaN

Don´t do drugs.. MMkay ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
njae du vet, den är på service eller nått..
helgrym blixtbild!

Har du använt tre trådlösa kamerablixtar eller har du studioblixtar och ett svindyrt batteri till dom?
Jag har precis shoppat tre blixtar till mig själv och har tänkt lära mig dessa, därför är jag lite nyfiken.

Jag har elinchrom med Tronix-batteripack. Fast just till denna bild använde jag mina två 580EX blixtar och en ST-E2 för att styra dom, mest för att dom är lätta att ta med och när man står ute i vattnet känns det tryggare med små batteriblixtar än 220v blixtar ;)

Blixtar är kul :)

/Karl
 
Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Utveckla gärna! Klumpigt? Dålig prestanda? Är nämligen själv precis påväg att köpa ett batterigrepp till min 400D.

Absolut inte dålig prestanda utan mer ergonomin. Nu kör jag inte med jättestor glugg (70-200 f4 IS) men den väger 760g vilket inte är mkt men man irriterar sig att batterigreppet inte är format med kamerahuset. Lite svårt att förklara, det är bättre att prova!
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Absolut inte dålig prestanda utan mer ergonomin. Nu kör jag inte med jättestor glugg (70-200 f4 IS) men den väger 760g vilket inte är mkt men man irriterar sig att batterigreppet inte är format med kamerahuset. Lite svårt att förklara, det är bättre att prova!
Det har inte jag upplevt på 350:n, Esq, du?
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Det har inte jag upplevt på 350:n, Esq, du?

På greppet där avtryckaren till vertikalt läge sitter så skulle jag vilja ha formad som resten av handtaget på huset. Därför tycker jag om det greppet som t,ex 40D grepp "ej batterigrepp" som täcker hela handen, det känns stadigare tycker jag.

Var & klämde på 40D, 450D, 400D samt några Nikon på elgiganten. 40D var ju enorm jämfört med 450 & 400 men inte så jättetung även om den väger ca 300g mera. Dock så skulle jag sakna 400D smidighet i storlek så jag få stå ut med min tills kanske någon 50D eller nåt kommer samt om man får något tillbaka på skatten nästa år! :)
 

Hulken_1

Ny hoj i garaget
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Västerhaninge
Hoj
Ingen
På greppet där avtryckaren till vertikalt läge sitter så skulle jag vilja ha formad som resten av handtaget på huset. Därför tycker jag om det greppet som t,ex 40D grepp "ej batterigrepp" som täcker hela handen, det känns stadigare tycker jag.

Var & klämde på 40D, 450D, 400D samt några Nikon på elgiganten. 40D var ju enorm jämfört med 450 & 400 men inte så jättetung även om den väger ca 300g mera. Dock så skulle jag sakna 400D smidighet i storlek så jag få stå ut med min tills kanske någon 50D eller nåt kommer samt om man får något tillbaka på skatten nästa år! :)


50D :tummenupp
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Ääääh....storleken är ju det bästa med en 40D, precis lagomt.
Det ger balans med större gluggar med, jag kom från D70S, D200, 400D till min 40D (fick sälja av nikonprylarna när det började spakas enduro, återfall med en alldeles för billig 400D) - 400D kördes med batterigrepp och var fortfarande alldeles för liten för mig.

Snabb som fasen är den i alla fall min 40D, och väldigt, väldigt mycket billigare än Nikons 300:a om den köps på rätt ställe (om än att den inte är riktigt i samma klass - men det spelar cykel för oss dödliga).

Missar sällan, och har alltid lite värme och stuns i bilderna, något man fick locka ur D200:an.

/J
 

drufus

-=Den_Gode=-
Gick med
4 May 2007
Ort
Höör
Hoj
KTM 690 smc -08 SÅLD
se om man kan få ett snabbt svar..

har ett sigma 70-200 2,8.. å ja upplever att ja inte får skärpan där ja vill ha den..grava problem me de när ja fotar.. så nyss satte ja kameran på stativ å satte en tumstock snett 45 grader lutandes mot väggen.. å jasikta på vissa siffror.. slänger upp 4 bilder..

1. Sikta skärpan på 18 (2,8 bländare 200mm brännvid)
2. Samma som ovan (7,1 bländare 200mm brännvidd)
3. Sikta på 14 (2,8/200mm)
4. samma ( 4,5/200mm)

Vad säger ni som kanske har öga för de.. ja tycker att när ja kör 2,8 får ja ingen skärpa där ja vill ha den.. men ja e' ny på de hära,.. skriv va ni tycker..
 

Bifogat

  • 1.jpg
    1.jpg
    70.4 KB · Visningar: 42
  • 2.jpg
    2.jpg
    93.5 KB · Visningar: 43
  • 3.jpg
    3.jpg
    66.3 KB · Visningar: 38
  • 4.jpg
    4.jpg
    74 KB · Visningar: 38

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Du har en snutt frontfokus på den där. Dvs skärpeplanet ligger lite framför den önskade fokuspunkten.

Antingen skickar du in objektivet på justering eller så har du en Nikon D300 alt D3 och så kan du justera detta i kamerans fokusjustering...som en tillfällig lösning iallfall.

Ett tips för en bra utvärdering är att du testar detta på 6 sätt!
närgräns vid 70mm
närgräns vid 200mm

3meter vid 70mm
3meter vid 200mm

30meter vid 70m
30meter vid 200mm

Allt vid F2,8 allt annat är ointressant.

Det fins inget objektiv som är perfekt i alla lägen, inte ens de grövsta proffsobjektiven...Så det kommer sluta med att du får "välja" vart du vill att objektivet skall prestera som bäst.
 

Basisten

I swear to drunk i'm not God ociffer!!!!
Gick med
8 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
Svarta faran
Hade (eller rättare sagt har) samma problem som dig med mitt sigma 70-200/2.8, fast mitt frontfokuserar lite mer (ca 2-3 cm vid 200mm/1 meters håll:huvet ) så det e inskickat till Tura Scandinavia för justering, hoppas att man får tillbaka det iår:huvet
 

KetogaN

Don´t do drugs.. MMkay ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
njae du vet, den är på service eller nått..
Vad säger ni som kanske har öga för de.. ja tycker att när ja kör 2,8 får ja ingen skärpa där ja vill ha den.. men ja e' ny på de hära,.. skriv va ni tycker..

Du kan inte testa så som du gjort och få rättvisande resultat.
fokuspunkten är för stor och kan låsa fokus över en bra bit på skalan.
Korrekt sätt är att fokusera på ett objekt i 90 graders vinkel och samtidigt ha en skala i 45graders vinkel. Först då kan man man deducera om det verkligen fokuserar fel.

Så här:
300mm_ref_KL_20070720_001.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top