Diskutera Digital Fotografering här

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Nästa objektiv för mig blir ett macro....

Nån som kan putta mig i rätt riktning så jag slipper rota igenom alla?
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Jag kör Tamron 90 och rent optiskt presterar det grymt för otroligt vettiga pengar. Funtar ändå på byte till Nikon´s 105VR 2,8 för snabbare AF + att det inte skruvar ut sig....

Men för 4000:- är Tamron helt enkelt otroligt bra. Testade Sigmas 105mm som var ok som macro men helt värdelöst som t.ex porträtt glugg.

Tamron funkar fint till både och och har väldigt bra dynamik och stuns.

Tänk på två saker med macro....Lång brännvid = Otroligt känsligt för skakningsoskärpa ut i naturen. Man brukar behöva blända ned rejält för att få skärpedjup.

Kort brännvidd = man måste plantera kameran på objektet....skall du fylla sensorn med en nyckepiga = 150mm brännvidd, stativ..vindstilla

Humla = 90-105mm handhållet..

tja...lite så....
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Aha. Du verkar ha haft en del problem med det där huset va?

Har redan batterigrepp. Canons original. Du har ju sett min kamera, kommer du inte ihåg det? Eller så kanske du inte såg det för att det satt ett litet objektiv i vägen. :hihi
Ja, man kan säga "accidents do happen" med sån där mafioso dialekt snart. ;)

Jag missade nog ditt batterigrepp. :)

Fanns ju annat o koncentrera sig på.
 

m.eriksson

Redneck prostitute
Gick med
25 May 2006
Ort
Örebro
Hoj
Ny 2009
Precis hemkommen från spanien, efter showen fick man hosta upp 200 Euro, så fick man simma med firrarna i 20min, det gjorde jag, nåt av det ballaste jag varit med om :tummenupp
 

Bifogat

  • IMG_4834.jpg
    IMG_4834.jpg
    170.2 KB · Visningar: 42
  • IMG_4835.jpg
    IMG_4835.jpg
    177.8 KB · Visningar: 42
  • Untitled-1.jpg
    Untitled-1.jpg
    193.3 KB · Visningar: 49

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag ska till o byta hus, är det lönt o köra på ett 450 eller ska man nöja sig med 400?

Det var ju egentligen inte nån ide o byta från 350 till 400 om jag minns rätt, men nu är mitt hus borta så det ska till ett nytt o köpa ett "riktigt" är det inte tal om. (Nä, jag menar inte nikon Roller.)
 

Basisten

I swear to drunk i'm not God ociffer!!!!
Gick med
8 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
Svarta faran
Jag ska till o byta hus, är det lönt o köra på ett 450 eller ska man nöja sig med 400?

Det var ju egentligen inte nån ide o byta från 350 till 400 om jag minns rätt, men nu är mitt hus borta så det ska till ett nytt o köpa ett "riktigt" är det inte tal om. (Nä, jag menar inte nikon Roller.)

Ska det tvunget va nytt?? Har du tur kan du ju hitta begangnade 40d hus för ca 7000. Funderar själv på att beställa ett från hksupplies, ligger på 6300 med frakt inräknad! Har du otur får du betala tull och moms men jag har fått för mig att det inte gäller kamerahusen:va
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Ska det tvunget va nytt?? Har du tur kan du ju hitta begangnade 40d hus för ca 7000. Funderar själv på att beställa ett från hksupplies, ligger på 6300 med frakt inräknad! Har du otur får du betala tull och moms men jag har fått för mig att det inte gäller kamerahusen:va
Det blir ett försäkringsärende så det kommer gå via en handlare..
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Ska det tvunget va nytt?? Har du tur kan du ju hitta begangnade 40d hus för ca 7000. Funderar själv på att beställa ett från hksupplies, ligger på 6300 med frakt inräknad! Har du otur får du betala tull och moms men jag har fått för mig att det inte gäller kamerahusen:va

Du kan be dem skriva ned värdet, rejält...om man nu är lagd åt det hållet:rolleyes:
 

Basisten

I swear to drunk i'm not God ociffer!!!!
Gick med
8 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
Svarta faran
Du kan be dem skriva ned värdet, rejält...om man nu är lagd åt det hållet:rolleyes:

På hksupplies gör dom det automatiskt, när jag beställde mitt Sigma 70-200/2.8 så kostade det 795 USD men på paketet stod det 150 USD bara, har hört om fler där de gjort samma sak.
 

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Nära Sviestad
Hoj
Honda CBR
Jag ska till o byta hus, är det lönt o köra på ett 450 eller ska man nöja sig med 400?

Det var ju egentligen inte nån ide o byta från 350 till 400 om jag minns rätt, men nu är mitt hus borta så det ska till ett nytt o köpa ett "riktigt" är det inte tal om. (Nä, jag menar inte nikon Roller.)

i valet mellan 400D och 450D faller jag för 450. Ska du ha mest kamera för pengarna skulle jag nog satsa på ett 40D.

Rent hus blir för ett 450D i pris 6500 kr cirkus och ett 40D för dryga 10000kr. Sitter du och ens funderar på 400D tycker jag du istället ska kolla in 1000D! Det ligger på dryg 5000kr och släpps i slutet av juli. I jämförelse med de andra ungefär en upphottad 350D för mycket vettig peng. Borde funka lika bra för dig.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
i valet mellan 400D och 450D faller jag för 450. Ska du ha mest kamera för pengarna skulle jag nog satsa på ett 40D.

Rent hus blir för ett 450D i pris 6500 kr cirkus och ett 40D för dryga 10000kr. Sitter du och ens funderar på 400D tycker jag du istället ska kolla in 1000D! Det ligger på dryg 5000kr och släpps i slutet av juli. I jämförelse med de andra ungefär en upphottad 350D för mycket vettig peng. Borde funka lika bra för dig.
Jo, jag kikade på 1000D, men jag förstår inte varför dom ens släpper det huset?

Inte mycket som skiljer ifrån 400:an?

Knepigt. Men det står mellan 400 eller 450, får se hur det blir.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Enkelt. 400D är utgående och 450D är för dyrt. De var tvungna att få ut ett hus i lågprissegmentet för att inte tappa för mycket till Nikon.
Hur fan kan 400 vara utgående efter så kort tid?
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top