Diskutera Digital Fotografering här

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)

Basisten

I swear to drunk i'm not God ociffer!!!!
Gick med
8 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
Svarta faran
Tjenare, fick idag mitt Sigma EX 70-200/2.8 II HSM Macro, från hksupplies. Tyvärr så frontfokuserar den (1-5 cm beroende på brännvid och bländare), hade den varit inköpt i Sverige så hade jag skickat tillbaka asap men nu är läget lite annorlunda eftersom att den är köpt i Hong Kong. Kan jag lämna in den och få det fixat i Sverige på Sigmas bekostnad (har ingen större lust att skicka tillbaka det till Hksupplies) eller blir det till att betala ur egen ficka?? Hur mycket kostar det då på ett ungefär?
 

Oas

Ny medlem
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Skåne
Hoj
Scott Speedster S10, Crescent-
Just hemkommen från Norrbotten och Västerbotten
Här koker vi kaffe på riktigt vis, med rätt innehåll??
2639731651_03867a32b2_o.jpg
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Just hemkommen från Norrbotten och Västerbotten
Här koker vi kaffe på riktigt vis, med rätt innehåll??
Kokt över en öppen eld med en extra skopa kaffe för pannan. :mattias

Kask:
* Lägg en bit socker i botten på en kaffekopp.
* Fyll på med nykokt kaffe tills sockerbiten inte syns längre.
* Späd sedan ut kaffet med någon sprit tills sockerbiten syns igen.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Kokt över en öppen eld med en extra skopa kaffe för pannan. :mattias

Kask:
* Lägg en bit socker i botten på en kaffekopp.
* Fyll på med nykokt kaffe tills sockerbiten inte syns längre.
* Späd sedan ut kaffet med någon sprit tills sockerbiten syns igen.
Nä, en krona ska det vara, annars blir det för mycket kaffe. :mattias
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Läs det du citerade igen.

Tankevurpa?
nej nej

Du lägger en krona i botten på koppen, fyller på med kaffe tills den är borta.
Sen fyller du på med blankt tills den syns igen.

Då är det klart.

Vill du fega lite så tippar du i lite kaffe till. Eller mjölk om man är lagd åt det hållet.
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
nej nej

Du lägger en krona i botten på koppen, fyller på med kaffe tills den är borta.
Sen fyller du på med blankt tills den syns igen.

Då är det klart.

Vill du fega lite så tippar du i lite kaffe till. Eller mjölk om man är lagd åt det hållet.

Du kommer inte att få hälla på BRA med klart innan du ser sockerbiten sen? :rolleyes:
Sockerbiten finns KVAR när du hällt kaffet? :rolleyes:
 

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Lund
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
Du kommer inte att få hälla på BRA med klart innan du ser sockerbiten sen? :rolleyes:
Sockerbiten finns KVAR när du hällt kaffet? :rolleyes:
det som är poängen ju, sockerbiten e borta så de blir redigt starkt och bra:D
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Du kommer inte att få hälla på BRA med klart innan du ser sockerbiten sen? :rolleyes:
Sockerbiten finns KVAR när du hällt kaffet? :rolleyes:
Inge socker....



Jag provade gamma. Det blev ingen enorm skillnad, men jag har ju ingen kamera o knäppa med så jag har ju inte testat fullt ut än.

Men visst fattade jag rätt att man skulle dra spateln tills den inre fyrkanten liksom försvann i den andra?
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Inge socker....
Saken är den att kaffet ska smälta sockret ganska fort. Sedan häller man helt enkelt i så mycket sprit det går i koppen tills den är full. :rolleyes:

En enkrona reflekterar för mycket ljus. Plus att det inte är särskilt gott att få i sig en enkrona då man redan druckit ett par kask och glömt bort att det ligger en överraskning i botten på koppen.



Jag provade gamma. Det blev ingen enorm skillnad, men jag har ju ingen kamera o knäppa med så jag har ju inte testat fullt ut än.

Men visst fattade jag rätt att man skulle dra spateln tills den inre fyrkanten liksom försvann i den andra?
Kryssa ur rutan "View Single Gamma Only" så du får fram tre fyrkanter för RGB. Och sedan kisar du medan du drar i reglarna så blir det lättare att se när fyrkantenerna smälter ihop.
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Inge socker....



Jag provade gamma. Det blev ingen enorm skillnad, men jag har ju ingen kamera o knäppa med så jag har ju inte testat fullt ut än.

Men visst fattade jag rätt att man skulle dra spateln tills den inre fyrkanten liksom försvann i den andra?

Det är inte säkert att det blir en så jätteskillnad. Din skärm kan ju faktiskt ha legat väldigt nära rätt inställning från början.

Men du ser Esquires inlägg om hur man gör. Funkar finfint!
 

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
Hej på er! :hej

Behöver hjälp med att välja/hitta ett bildbehandlingsprogram. Har en Nikon Coolpix 8700 så jag behöver nåt som funkar med Nikons RAW-format NEF. Det kanske "alla" program gör? Jag är total nybörjare och har ingen koll i stort sett.

Photoshop nämns överallt och hela tiden. Är det det som gäller och i så fall, vilken version/variant? Läste i en annan tråd att Triggerhappy körde något som heter Nikon NX men det verkar kosta en slant... Ser gärna att det är gratis och lätt att få tag på. :rodnar


Vad säger ni?
Kör Windows Vista.


Finns säkert information om det här i tråden men den är 350 sidor lång. Försökte söka men det gick inge vidare.
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Hej på er! :hej

Behöver hjälp med att välja/hitta ett bildbehandlingsprogram. Har en Nikon Coolpix 8700 så jag behöver nåt som funkar med Nikons RAW-format NEF. Det kanske "alla" program gör? Jag är total nybörjare och har ingen koll i stort sett.

Photoshop nämns överallt och hela tiden. Är det det som gäller och i så fall, vilken version/variant? Läste i en annan tråd att Triggerhappy körde något som heter Nikon NX men det verkar kosta en slant... Ser gärna att det är gratis och lätt att få tag på. :rodnar


Vad säger ni?
Kör Windows Vista.


Finns säkert information om det här i tråden men den är 350 sidor lång. Försökte söka men det gick inge vidare.


Köp Photoshop Elements 6, kostar mindre än 1000:- det är en konsumentvänlig variant av stora PS CS3 som kostar en jäkla slant.

Med Photoshop E6 får du en RAW fils konverterare, CameraRaw...se till att få den uppdaterad hos Adobe när du istallerat programet.
Man kommer jäkligt långt med PS E6.

My 2 cent
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Köp Photoshop Elements 6, kostar mindre än 1000:- det är en konsumentvänlig variant av stora PS CS3 som kostar en jäkla slant.

Med Photoshop E6 får du en RAW fils konverterare, CameraRaw...se till att få den uppdaterad hos Adobe när du istallerat programet.
Man kommer jäkligt långt med PS E6.

My 2 cent


:tummenupp

Du KAN faktiskt använda ett gratis alternativ. Funkar jäkligt bra och jag ska erkänna att man troligen hade klarat sig med det....nästan. :tungan

Fast Stone Image Viewer
http://www.faststone.org/FSViewerDetail.htm

Har RAW-konverterare och en JÄKLIGT snabb bildvisare!
 
Last edited:
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top