Diskutera Digital Fotografering här

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Hur får man sådan där tokskärpa på en del bilder när man fotar hojar i rörelse mm. Är det panoreringen som är grunden till det hela eller vill veta allt.

Kör med ett Canon 400D m tillhörande Canon 70-200 4L IS dock kör jag ingen IS påslagen. Kan knappast skylla på gluggen men har huset sina begränsningar eller är det skit bakom spakarna som vanligt. Har laborerat lite med skärpan mm i menyn på huset men inget blev bra!

Hur panorerar man när objektet kommer emot en som t,ex bilderna ovanför på bilarna?

Bilderna ovanför är skjutna med eos 350d så huset är det nog inte heller :tungan

Det var blackrace i Vårgårda i fredags kväll. Dock regnade det en del till och från så många av bilderna blev väl sådär. Satt med ett paraply och hade paraplypinnen innanför tröjan för att kunna hålla kameran någorlunda normalt :p

Dock blev det väl några halvroliga bilder.

1. Vissa tröttnade på regnet och åkte hem, synd... Jag hade velat se vad chargern kunde leverera...
2620145041_d29394bde3_o.jpg


2. Vissa stannade kvar men körde inte utan nöjde sig med att kolla på...
2620969566_7e08f455bf_o.jpg


3. Vissa hade fräcka fälgar...
2620969864_160cbd278f_o.jpg


4. Vissa eldade bakdäck! (Ursäkta att det är massa skräp i vägen men jag tyckte det var fräckt när röken låg längs marken)
2620970026_2deeef1697_o.jpg


5. Vissa dök upp i gamla saabar.
2620145545_3bd567f795_o.jpg


6. Någon dök upp i en gammal CRX
2620145651_5216b5e32a_o.jpg


7. Vissa körde med finfälgarna...
2620970468_a16e190e6d_o.jpg


8. Finfälgar är dock ingen ursäkt för att låta bli burnouter. Toyo står och jublar!
2620145909_877ec74379_o.jpg


9. Det gör inte funktionärerna!
2620970702_c524dd1d5f_o.jpg


10. Säga vad man vill, eldade däck är rätt kul ändå! Det luktar kärlek :p
2620146139_5de0458d35_o.jpg


11. Det var ett litet event så folk fick vänta i andra änden av flygrakan, sedan fick de åka tillbaka och rada upp igen...
2620970916_80dd1e6831_o.jpg


13. Säga vad men vill... men muskelbilar... muskelbilar...
2620162687_8f001e85db_o.jpg


14. Slut för idag, tack för idag
2620987272_a88183ceb4_o.jpg


Det var väl kanske inte världens bästa fotoförhållanden så manuella inställningar var inte riktigt möjligt. Det fick bli bländarprio med vidvinkeln och slutarprio med telet. Märkte att det var jobbigt att köra med dessa inställningar när det dök upp svarta bilar :p

Nå, vad tycks? bra eller anus?
 
Last edited:

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Manuellt läge är alltid möjligt. :fakta

Du har fått till en sjysst serie med bilder, vill jag tycka! :) Gillade den sista bilden.
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Manuellt läge är alltid möjligt. :fakta

Du har fått till en sjysst serie med bilder, vill jag tycka! :) Gillade den sista bilden.

Jo iofs... men ibland är det smidigt med slutar/bländarprio :p

Kul att du gillade bilderna ändå :)

Hur får man sådan där tokskärpa på en del bilder när man fotar hojar i rörelse mm. Är det panoreringen som är grunden till det hela eller vill veta allt.

Kör med ett Canon 400D m tillhörande Canon 70-200 4L IS dock kör jag ingen IS påslagen. Kan knappast skylla på gluggen men har huset sina begränsningar eller är det skit bakom spakarna som vanligt. Har laborerat lite med skärpan mm i menyn på huset men inget blev bra!

Hur panorerar man när objektet kommer emot en som t,ex bilderna ovanför på bilarna?

Nu vet jag inte vad canons motsvarighet heter... Men Nikon har AF-C. Fokusen justerar hela tiden för att kunna hänga med rörliga föremål. Ditt 70-200/4 borde ha rätt snabb och bra fokus så det ska nog hänga med rätt bra. Prova detta :)

Sen när du panorerar är det viktigt att du tar hjälp av t ex någon fokuspunkt för att följa en och samma punkt på bilen/hojen för att få full skärpa på motivet.

EDIT: Annars finns alltid oskarp mask i PS :p
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Idag blev jag less o ch plockade fram papperen ifrån giganten, för imorrn skulle jag mimnsann fara dit o säga åt dom o hämta hem min kamera eller ge mig en ny.

Då ser jag att man kan ju kolla status via nätet.

Och tro på fan att den har varit klar o legat på giganten sen den 10:e!!!

Men inte fan har dom hört av sig :huvet
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Jo iofs... men ibland är det smidigt med slutar/bländarprio :p


Jag kör i princip alltid halvautomatisk. Varför i hela friden köra manuell exponering om man inte har väldans knepiga ljusförhållanden?? Eller har gott om tid att finlira inför varje exponering. Exponeringsmätarna idag är ju grymt säkra och är det tveksamgheter kör jag direkt över till centrumvägd mätning och använder exponeringslåset. Har sällan bommat exponering med "liten" centrumvägd exponering och något neutralt att sikta på innan man komponerar om i "låst läge". Känns snabbjobbat också....speciellt i snövita miljöer...

Vet amn med sig att man har repetetiva exponeringar i "knepigt" ljus så duttar jag på exponeringskompensationen.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Nu vet jag inte vad canons motsvarighet heter... Men Nikon har AF-C. Fokusen justerar hela tiden för att kunna hänga med rörliga föremål. Ditt 70-200/4 borde ha rätt snabb och bra fokus så det ska nog hänga med rätt bra. Prova detta :)

Sen när du panorerar är det viktigt att du tar hjälp av t ex någon fokuspunkt för att följa en och samma punkt på bilen/hojen för att få full skärpa på motivet.

EDIT: Annars finns alltid oskarp mask i PS :p

Jo jag kör Canon,s variant AF servo. Använder Evaluerande ljusmätning men är centrumvägd en bättre variant vid rörliga mål. Jag kör oftast i TV-läget med bländarautomatik. Visst har kört en del med oskarp mask den senaste tiden men känner att man fuskar lite. Mina bilder känns färglösa, ska man låta alla inställningar i huset såsom skärpa-kontrast-färgmättad & färgton vara & köra resten i PS?

Vad är rätt metod att använda vid plötsliga moln gå upp i ISO eller öka exponeringen?

Ursäkta alla jobbiga frågor men blir tokig snart hur mkt jag än panorerar.
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Jo jag kör Canon,s variant AF servo. Använder Evaluerande ljusmätning men är centrumvägd en bättre variant vid rörliga mål. Jag kör oftast i TV-läget med bländarautomatik. Visst har kört en del med oskarp mask den senaste tiden men känner att man fuskar lite. Mina bilder känns färglösa, ska man låta alla inställningar i huset såsom skärpa-kontrast-färgmättad & färgton vara & köra resten i PS?

Vad är rätt metod att använda vid plötsliga moln gå upp i ISO eller öka exponeringen?

Ursäkta alla jobbiga frågor men blir tokig snart hur mkt jag än panorerar.

Om du vill panorera skulle jag rekommendera slutarprio istället. När det sedan blir för mörkt och det inte finns möjlighet att blända upp mer är det ju iso som återstår om du har hittat en bra slutartid för ditt ändamål. Känns bilderna färglösa kan du ju ändra allt sådant i PS. Fotar du RAW eller JPEG?

Jag kör i princip alltid halvautomatisk. Varför i hela friden köra manuell exponering om man inte har väldans knepiga ljusförhållanden?? Eller har gott om tid att finlira inför varje exponering. Exponeringsmätarna idag är ju grymt säkra och är det tveksamgheter kör jag direkt över till centrumvägd mätning och använder exponeringslåset. Har sällan bommat exponering med "liten" centrumvägd exponering och något neutralt att sikta på innan man komponerar om i "låst läge". Känns snabbjobbat också....speciellt i snövita miljöer...

Vet amn med sig att man har repetetiva exponeringar i "knepigt" ljus så duttar jag på exponeringskompensationen.

Det låter ungefär som mitt sätt att gå till väga. Vet man med sig att man vill ha ett visst skärpedjup är det ju smidigast att sätta bländarprio och vill man panorera kör man bara slutarprio... Svårare än så är det inte :)
 
Last edited:

Hulken_1

Ny hoj i garaget
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Västerhaninge
Hoj
Ingen
Här har du en skarp bild med ett 70-200 f/4,0 IS.
200 mm bl 5,6 1/1250 s iso400 AI-servo.

Inget försök till panorering med fartoskärpa.
Fasen vad illa det blir när jag måste komprimera till 239 kB.

Skarpa bilder kan vara rätt coolt iaf inte bara rörelseoskärpa.

Gnutten, plåta med Raw, så kan du skärpa mer innan halosarna kommer:D
 

Bifogat

  • NR-9.jpg
    NR-9.jpg
    230.9 KB · Visningar: 55
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Och tro på fan att den har varit klar o legat på giganten sen den 10:e!!!

Men inte fan har dom hört av sig :huvet
Men du vet, de har säkert provat att ringa dig en gång. Bara det att du inte kunde svara då. Så nu får du skylla dig själv. :rolleyes:

Eller så kanske det är någon som har slarvat bort din kamera på lagret och de har inte vågat ringa därför. Eller så är det någon anställd som har "lånat" med sig den hem på semestern. :tungan
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Ok vad kan förbättras med denna bild samt hur gör jag med himlen?

Kör oskarp mask 97% & radie 1,5 samt 0 i tröskel.

JPEG
Bländare 14
1/250
ISO200
97mm
AI servo
WB molnigt
Slutarprio

24ymnaa.jpg
 
Last edited:

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Ok vad kan förbättras med denna bild samt hur gör jag med himlen?

Kör oskarp mask 97% & radie 1,5 samt 0 i tröskel.

JPEG
Bländare 14
1/250
ISO200
97mm
AI servo
WB molnigt
Slutarprio

24ymnaa.jpg

Körde du oskarp mask på den storleken som du publicerade? Om den skall publiceras i t ex 800x500 ska du förminska den till 800x500 innan du kör oskarp mask. Det är gjort här... Sen pillade jag lite på kontrasten också. Vad gäller himlen antog jag att du ville ha den lite mörkare så det har jag också spakat lite i...

Vad gäller spakandet är det lite överdrivet mest för att se skillnad. Nu är jag långt ifrån en stjärna i PS fast det kanske syns rätt snabbt :tungan.

Bilden är lite av ett hafsverk mest för att jag inte hade tid :tungan

2623338345_373f59da16_o.jpg
 
Last edited:

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011

Snabb fråga... hur gjorde du med himlen?

Själv tog jag 2 kopior på bilden. Den ena exponerade jag ner lite för att få mörkare himmel. Sedan la jag in den mörka kopian under den ljusa i PS. Tog fram suddet och suddade bort den ljusa himlen med ca 50% opacity och 50% flow...
 

Hulken_1

Ny hoj i garaget
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Västerhaninge
Hoj
Ingen
Snabb fråga... hur gjorde du med himlen?

Själv tog jag 2 kopior på bilden. Den ena exponerade jag ner lite för att få mörkare himmel. Sedan la jag in den mörka kopian under den ljusa i PS. Tog fram suddet och suddade bort den ljusa himlen med ca 50% opacity och 50% flow...


Hmm i Camera Raw använde jag 100% recovery, detta gör mest att mörka ned bara himlen. Sen i PS går jag in under fliken Image/Adjustments/Shadow, Highlight och drar lite i reglagen.
Sen en USM så det passar med skärpan. Inga lager här inte, fast det är säkert en bättre metod.
Jag tycker det är lite bökigt att måla fram genom 2 lager, så pluttigt att pensla på.

Fast motljusbilder är inte så lätt att få bra teckning i skuggpartiet.

Mvh Göran
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Inga lager här inte, fast det är säkert en bättre metod.
Jag tycker det är lite bökigt att måla fram genom 2 lager, så pluttigt att pensla på.
Lager is the shit. :fakta

Den här bilden blev iofs lite mörk och överskärpt. Men det som är gjort är:
* En kopia på bakgrundslagret som sedan fått en omgång oskarp mask. Sedan har jag lagt på en lagermask och maskerat bort himlen för att slippa ett brus som uppstod då den skärptes.
* Ett lager för färgbalans för att ge himlen lite mera blåhet och där hojen, föraren och marken är bortmaskerade med lagermask.
* Ett lager för kontrast och ljusstyrka där hojen, föraren och det mesta av marken är bortmaskerat med lagermask.
annanscross.jpg
 

Hulken_1

Ny hoj i garaget
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Västerhaninge
Hoj
Ingen
Lager is the shit. :fakta

Den här bilden blev iofs lite mörk och överskärpt. Men det som är gjort är:
* En kopia på bakgrundslagret som sedan fått en omgång oskarp mask. Sedan har jag lagt på en lagermask och maskerat bort himlen för att slippa ett brus som uppstod då den skärptes.
* Ett lager för färgbalans för att ge himlen lite mera blåhet och där hojen, föraren och marken är bortmaskerade med lagermask.
* Ett lager för kontrast och ljusstyrka där hojen, föraren och det mesta av marken är bortmaskerat med lagermask.


En klar förbättring även om du ändra färgen på himlen.
En klar bättre kontrast på gruset och en renare bild.
Snyggt jobbat!
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Tack Hulken_1 - Rockoholic samt Esquire.

Din bild Esquire var klockren, precis som jag vill ha det förutom något mindre oskarp mask men himlen right on the spot! :tummenupp

Tjoho nu har jag fått tillbaka gnistan!.:yoparty
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Esquire... Du ska inte hålla nån ps-skola i skövde snart? :tungan
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top