Diskutera Digital Fotografering här

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
73.6%, har inte en aning om vad jag klickade på. :)
 

KetogaN

Don´t do drugs.. MMkay ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
njae du vet, den är på service eller nått..
Men hur är det med apples cinemaskärmar då? Fungerar inte dessa på PC? Dessa ska väl vara kalibrerade/möjliga att kalibrera?

Ni förstår att det är mer eller mindre omöjligt att få igenom en skärm för 20 lax så länge jag inte har vunnit stort på lotto. Kanske inte rent ekonomiskt utan den måste förbi "tullen" ;)

http://www.dustinhome.se/pd_5010094003.aspx

Detta är en "spectraview" fast utan certifikatet för kalibrering från fabrik.
Det är ett bra sätt att spara lite pengar.
 

"Offe"

Va è där för fel på folk
Gick med
17 May 2007
Ort
Höör
Hoj
Ducati 749s mono
hallå! offe va namnet, har kikat lite i denna tråden ett tag nu. har gått å köpt mig en eos 450D och tängt lära mig lite om fotografering, men ja hittar typ ingen som har "kurser" i detta! Så nu undrar ja om ni vet var man ska vända sig om man vill gå en foto kurs? Visst ja kan läsa igenom hela bruksanvisningen till kameran, men ja kommer inte fatta ett skit ändå, ja måste ha en som visar mig.. tack
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
hallå! offe va namnet, har kikat lite i denna tråden ett tag nu. har gått å köpt mig en eos 450D och tängt lära mig lite om fotografering, men ja hittar typ ingen som har "kurser" i detta! Så nu undrar ja om ni vet var man ska vända sig om man vill gå en foto kurs? Visst ja kan läsa igenom hela bruksanvisningen till kameran, men ja kommer inte fatta ett skit ändå, ja måste ha en som visar mig.. tack
Studieförbunden brukar kunna ha kurser i stil med "lär känna din digitalkamera". Alltså kamerakurser. Sedan finns det ju kurser i fotografering också där det gås mera in på bilden som sådan.
 

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Nära Sviestad
Hoj
Honda CBR
hallå! offe va namnet, har kikat lite i denna tråden ett tag nu. har gått å köpt mig en eos 450D och tängt lära mig lite om fotografering, men ja hittar typ ingen som har "kurser" i detta! Så nu undrar ja om ni vet var man ska vända sig om man vill gå en foto kurs? Visst ja kan läsa igenom hela bruksanvisningen till kameran, men ja kommer inte fatta ett skit ändå, ja måste ha en som visar mig.. tack

Har sett en video "Canon EOS 350 XT Digital camera training". Den tar upp massor matnyttigt för den som är ny. Hela videon är ca en timme lång. Allt är uppdelat i kapitel som täcker olika avsnitt i fotograferandet. Filmen använder visserligen en 350D, men grunderna är de samma. Hade den videon själv förut. Den finns säkert at hitta ute på nätet.
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Nu kom jag tillbaka, ska frilansa för ett stort Skolfotoföretg i 7 v:) Känns skönt att få knäppa lite igen, och fan vad kul att testa studiofoto. Har en komplett utrustning hemma nu, bakgrunder studioblixtar,ljusmätare, 2 kameror mm, 30D.
Man har inte plats att sväva iväg i det kreativa men lärorikt.

Om allt går som det ska så köper jag en 5D, studiblixtar mm:), Ska bara sälja lyan först:D
 

"Offe"

Va è där för fel på folk
Gick med
17 May 2007
Ort
Höör
Hoj
Ducati 749s mono
Tack för tipsen! japp lär känna din kamera är nog d ja måste! så man fatar sig på allt d här med" slutartider" å allt va d nu heter:) ingen från Skåne som typ kan agera "lärare"som man kan haka på ut å knäppa lite?
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Tack för tipsen! japp lär känna din kamera är nog d ja måste! så man fatar sig på allt d här med" slutartider" å allt va d nu heter:) ingen från Skåne som typ kan agera "lärare"som man kan haka på ut å knäppa lite?

Kör på bländarförval, AWB och mixtra med slutartiderna bara:):yoparty :gnissla
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)

"Offe"

Va è där för fel på folk
Gick med
17 May 2007
Ort
Höör
Hoj
Ducati 749s mono
Blir galem på mig själv när ja inte får rätt på d! å d blir inte bättre att d regnar, så man inte kan va ute å knäppa!!!
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
hallå! offe va namnet, har kikat lite i denna tråden ett tag nu. har gått å köpt mig en eos 450D och tängt lära mig lite om fotografering, men ja hittar typ ingen som har "kurser" i detta!

Gå till piratbukten och sök på "eos training". Då kommer du hitta en instruktionsfilm där du lär dig grunderna i hur du utnyttjar de olika inställningarna hos kameran. Filmen är baserad på en äldre modell men till 95% kommer du ändå kunna använda filmen eftersom det mesta är detsamma även om smådetaljer ändrats på kameran och megapixlarna blivit fler... Kamerans grundfunktioner är fortfarande desamma.

Filmen är väldigt pedagogisk och går igenom hur man använder bländare, slutare, ISO och vitbalans o.s.v. för att få bilderna att bli som man önskat.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Idag var vi ute oo åkte hoj, och då visar det sig verkligen att mitt Tamron inte är tillräckligt snabbt i fokuseringen. Det hänger inte alls med.

Så jag funderar på ett Sigma EX 70-200/2,8 II APO HSM DG, är det för "budget" för att man ska bli nöjd tror ni?

Det går o ta in ifrån hong kong för 4.5k, är det värt det?
 

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Inte svar på din fråga Ricken, men en reflektion.
OM du inte behöver IS (för det är det väl inte på Sigma EX 70-200/2,8 II APO HSM DG?) eller f/2,8 så är ju canons 70-200/4L (den utan IS) prisvärd. Då får du snabb autofocus. Dock 2k dyrare, och som sagt "bara" f/4
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Inte svar på din fråga Ricken, men en reflektion.
OM du inte behöver IS (för det är det väl inte på Sigma EX 70-200/2,8 II APO HSM DG?) eller f/2,8 så är ju canons 70-200/4L (den utan IS) prisvärd. Då får du snabb autofocus. Dock 2k dyrare, och som sagt "bara" f/4


Mmmm men NY f/4 utan IS är ju billigare än Sigman, beg ligger på strax under 5000:- Jpp är rätt säker på att Conseal sade att det inte var någon Bildstabilisator på hans Sigma 2,8. Gamla f/4 ska tydligen inte vara vädertätad men va fasen vem vill vara ute när det regnar ordentligt?
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Idag var vi ute oo åkte hoj, och då visar det sig verkligen att mitt Tamron inte är tillräckligt snabbt i fokuseringen. Det hänger inte alls med.

Så jag funderar på ett Sigma EX 70-200/2,8 II APO HSM DG, är det för "budget" för att man ska bli nöjd tror ni?

Det går o ta in ifrån hong kong för 4.5k, är det värt det?

Jag är nöjd med mitt Sigma. :tummenupp Inte vädertätat men har stått i hällregn med det ändå. (Jaja...klätt i plastpåse :hihi ) Det är skarpt och fint.
 
Last edited:
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top